جدول محتوایی

توسعه دهنده وب به چه کسی می گویند ؟

توسعه دهنده وب شخصی است که یک طرح سایت که توسط طراح وب سایت طراحی شده را به یک وب‌سایت واقعی تبدیل می کند. این کار هم با کدنویسی هم بدون کدنویسی امکان پذیر است. یک توسعه دهنده سایت باید باید به برخی زبان‌‌های برنامه نویسی و استاندارهای وب مسلط باشد. تا بتواند یک طرح اولیه را به یک وب‌سایت تمام عیار تبدیل کند.

طبق آمار اداره کار ایالات متحده، پیش‌بینی می‌شود که بکارگیری توسعه‌دهندگان وب از سال 2020 تا 2030 به میزان 13 درصد افزایش پیدا کند که بسیار سریع‌تر از میانگین همه مشاغل است.

برای رسیدن به این عنوان شغلی باید مسیر خاصی را طی کنید. در این مقاله یک نقشه راه کامل به شما ارائه دادیم تا بتوانید از یک راه اصولی به یک توسعه دهنده وب تبدیل شوید.

 

1. در مورد این شغل تحقیق کنید

قبل از تثبیت مسیر شغلی خود، مطمئن شوید که این شغل را بعنوان شغل اول خود انتخاب میکنید. مانند هر شغل دیگری، انجام کاری که به آن علاقه دارید، شانس موفقیت و کیفیت کار شما را افزایش می دهد. توسعه دهندگان وب با نوشتن کد وب سایت می سازند، بنابراین علاقه به علوم کامپیوتر و زبان های برنامه نویسی به شما کمک خواهد کرد.

چند نکته برای اینکه متوجه شوید آیا این شغل مناسب شماست یا خیر :

  • ویژگی های شخصیتی : یادگیری برنام نویسی نیازمند صبر، انعطاف و تفکر منطقی دارد. اگر این ویژگی ها را دارید میتوانید وارد این مسیر شغلی شوید.
  • با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید : مشاوره با یک متخصص می تواند به شما در سازماندهی یک برنامه شغلی و شناسایی آنچه برای دستیابی به اهدافتان نیاز است کمک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند جایگزین‌های مناسب‌تر با توانایی‌هایتان را کشف کنید.
  • در مورد معایب آن تحقیق کنید : اگر از تحرک کم و یک جا نشستن به مدت طولانی بیزارید، این شغل مناسب شما نیست. ممکن است گاهی به دلیل نشستن مکرر و طولانی، دچارکمر ردر یا چشم درد شوید.

 

2. حوزه اصلی خود را انتخاب کنید

به طور کلی، سه حوزه مختلف در شغل توسعه وب برای تخصص وجود دارد.

  • Front-end developer : بر عناصر بصری وب‌سایت تمرکز می‌کند که کاربران مستقیماً با آنها تعامل دارند. آنها مطمئن می شوند که هر عنصر کاربردی، کاربر پسند و از نظر زیبایی شناسی استاندارد است. عناصری که توسعه دهندگان فرانت اند ایجاد می کنند شامل دکمه ها، طرح بندی ها، ناوبری و انیمیشن است. معمولاً یک توسعه‌دهنده وب فرانت‌اند، طرح وب طراحی شده توسط طراح وب یا UX/UI را دریافت می‌کند و آن را به کد تبدیل می‌کند. برنامه نویسان فرانت اند باید به زبان های HTML, CSS و JavaScript و همچنین فریموورک ها و کتابخانه هایی مانند React.js و Jquery مسلط باشند.
  • Back-end developer : بر بخشی از وب سایت تمرکز می کند که توسط کاربران دیده نمی شود اما برای عملکرد وب سایت ضروری است. آنها روی سمت سرور یک سایت کار میکنند که شامل مدیریت پایگاه داده، نوشتن کد و ارتباط کاربر با سرور است. آنها در کنار توسعه دهندگان فرانت اند کار می کنند تا مطمئن شوند که عناصر بصری وب سایت به درستی و کارآمد عمل می کنند. توسعه دهندگان Back-end از زبان های برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP، C++، Java، Ruby، Python و Node.js استفاده می کنند.
  • Full stack developer : برنامه نویسی است که هم به بخش فرانت و هم بک تسلط کامل دارد و به تنهایی میتواند یک سایت را توسعه دهد. برنامه نویسان فول استک فرصا شغلی زیادی دارند زیر به تنهایی دانش فرانت و بک اند را با هم دارند. تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب فرانت اند مستلزم دانش طراحی گرافیک و درک عمیق رفتار کاربر است.

 

3. یادگیری زبان های برنامه نویسی

همه وبسایت ها و نرم افزارها، با یک یا چند زبان برنامه نویسی مشخص تولید شده اند. برای یک توسعه دهنده وب، یادگیری زبانهای برنامه نویسی از واجبات کار میباشد.

  • HTML : ستون هر سایتی است. زیرا ساختار و بدنه اصلی را مشخص میکند.مثلا html تعیین میکند که چه عنصری در کجای صفحه قرار داده شود.
  • CSS : سی اس اس با HTML همراه میشود زیرا از آن برای توصیف نحوه ارائه سند HTML به کاربر نهایی استفاده می شود. با CSS، می توان فونت، رنگ، پس زمینه و سایر عناصر بصری صفحه وب را تغییر دهید.
  • JavaScript : جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که منصق سایت را تعریف میکند. کاربران به این وسیله با سایت تعامل میکنند.
  • PHP : یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که برای توسعه وب سایت ها و برنامه های کاربردی پویا و تعاملی استفاده می شود. به عنوان مثال، PHP به شما امکان ارسال و دریافت کوکی برای شخصی سازی محتوای وب و جمع آوری داده های فرم را می دهد.
  • برای برنامه نویسی سمت سرور میتوانید زبانهای دیگری مانند Java  و Python را هم یاد بگیرید.

html css js

 

4. شرکت در دوره ها و بوت کمپ ها

حالا که نخصص خود را انتخاب کردید، وقت این رسیده که آموزش و یادگیری را شروع کنید. می توانید به شرکت در دوره های آنلاین و بوت کمپ های آموزشی شروع کنید.

برای شروع پیشنهاد ما این است که با دوره های رایگان یادگیری را آغاز کنید. به این دلیل که اگر در بین راه نظرتان تغییر کرد، ضرر مالی نکرده باشید.

برخی منابع برای دوره های رایگان :

 

5. یک نمونه کار آنلاین بسازید

پس از یادگیری و تمرین مهارت های توسعه وب، زمان آن رسیده است که تجربه کاری واقعی را به دست آورید. با کار عملی مهارت های برنامه نویسی کامپیوتر شما بیشتر می کند و قابلیت استخدام را افزایش می دهد.

ابتدا برای خود یک سایت شخصی طراحی کنید. سایت شخصی شما میتواند شامل رزومه یا چیزهای دیگر باشد. سپس میتوانید بطور داوطلبانه برای کسب و کار های کوچک بطور رایگان یا قیمت کم وبسایت طراحی کنید تا هم با بازار آشنا شئید هم تجربه تان افزایش یابد.

 

 

6. برای شغل توسعه دهنده وب درخواست دهید

حالا همه پیش زمینه ها برای رسیدن به شغل دلخواهتان فراهم شده. نمونه کار دارید؛ تجربه و دانش هم دارید. برای پیدا کردن شغل می توانید از سایت های کاریابی مانند جابینجا کمک بگیرید. همچنین با کامل کردن پروفایل خود در شبکه اجتماعی لینکدین، شانس خود را برای استخدام شدن افزایش میدهید.

نتیجه :

حرفه توسعه دهنده وب همچنان محبوب، پرسود و آینده نگر است و وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب بخشی از زندگی روزمره هستند.

توصیه میکنیم بعد از تحقیقات و مشورت کامل با متخصصین این زمینه، وارد این حرفه شوید.

 

مطالب بیشتر در وبلاگ ایرانیکا سرور

 

نظر شما درباره این پست چه بود ؟

دسته بندی شده در: