جدول محتوایی

 اندروید در زمینه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری شهرت زیادی خوبی نداشته است. خوشبختانه، این وضعیت تا حدودی در پنج سال گذشته بهبود یافته است. در سال 2023، برای پرچمداران اندرویدی نسبتاً معمول است که حداقل چند سال به روز رسانی سیستم عامل و وصله های امنیتی دریافت کنند و حتی بسیاری از تلفن های ارزان قیمت حداقل یک ارتقاء سیستم عامل دریافت می کنند. البته، همه سازندگان در تعهد خود به به روز رسانی نرم افزار برابر نیستند.

گوگل و سامسونگ دو پیشرو اصلی در پشتیبانی نرم افزاری در دنیای اندروید بوده اند. با این حال، هیچ یک از این دو هرگز به قدرت پشتیبانی اپل نزدیک نشده اند – تا کنون. گوگل به تازگی تغییر بزرگی را در سیاست به‌روزرسانی خود اعلام کرده است که حداقل می‌توان گفت بسیار چشمگیر است. رقابت مطمئناً داغ شده است، اما چه کسی بهترین سیاست به روز رسانی نرم افزار را در دنیای تلفن همراه دارد؟ پاسخ آنقدر بریده و خشک نیست.

گوگل پادشاه جدید است، اما نه بدون برخی هشدارها

گوگل پیکسل یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی برای پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت بود تا زمانی که سامسونگ با گلکسی اس 22 قدرت را در دست گرفت. به نظر می رسد گوگل راضی نمی شود که این وضعیت باقی بماند. Google Pixel 8 و Pixel 8 Pro جدید هفت سال به روز رسانی سیستم عامل، هفت سال وصله امنیتی و هفت سال کاهش ویژگی اندروید را نوید می دهند.

این نوع حمایت طولانی مدت بی سابقه است. حتی اپل این سطح از تعهد را ارائه نمی دهد. به همان اندازه که این تضمین ما را خوشحال می کند، در اینجا اخطارهایی وجود دارد. برای اولین بار، گوگل تأیید کرده است که این تعهد به‌روزرسانی جدید برای دستگاه‌های قدیمی‌تر آن اعمال نمی‌شود. این بدان معناست که Pixel Fold، Pixel 7 و هر چیز قدیمی‌تر فقط نوید سه به‌روزرسانی اصلی سیستم‌عامل و پنج سال وصله امنیتی را می‌دهند.

همچنین لازم به ذکر است که گوگل لزوماً به مدت هفت سال متعهد به پشتیبانی از تمام پیکسل های آینده نیست. در حالی که اگر Google Pixel 9 یا Pixel Fold 2 رفتار مشابهی داشته باشند، شوکه نمی‌شویم، پیش‌بینی اینکه Pixel 8a بودجه‌محور همان سطح تعهد را داشته باشد دشوارتر است. با این حال، آخرین وعده گوگل ما را امیدوار کرده است که به تعیین استاندارد طلا در آینده ادامه دهد.

اپل از نظر تاریخی بیشترین سازگاری را با به روز رسانی های نرم افزاری خود دارد

از همان روزهای اولیه اندروید، همه ما تاسف خورده‌ایم که چگونه تولیدکنندگان از پشتیبانی معنی‌دار دستگاه‌هایشان خودداری می‌کنند، تقسیم‌بندی بدی که می‌تواند ایجاد شود. در مقابل، تعهد اپل به به‌روزرسانی‌ها همیشه عالی بوده است.

حتی اولین آیفون‌ها حداقل سه به‌روزرسانی را مشاهده کردند، در زمانی که به‌روزرسانی‌های اندروید عملاً وجود نداشتند. در زمان ورود آیفون 6، برای اپل رایج بود که از گوشی های خود به مدت پنج سال یا بیشتر پشتیبانی کند. جالب‌تر اینکه آیفون 6 اس با iOS 9 عرضه شد و با این حال دریافت به‌روزرسانی‌ها تا iOS 15 متوقف نشد.

البته، اپل نیز هرگز در مورد سیاست به‌روزرسانی خود خیلی واضح نبوده است. هیچ قول رسمی وجود ندارد و هر گوشی برای به روز رسانی توسط اپل به صورت موردی ارزیابی می شود. به عنوان مثال، آیفون 8 و آیفون ایکس مدت‌ها پس از آیفون 6 اس وارد بازار شدند، اما این دو گوشی تنها پنج سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل را تجربه کردند.

به طور کلی، اپل تا زمانی که هیچ تغییر عمده ای در سیستم عامل که بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد، به پشتیبانی از تلفن های خود ادامه می دهد. ما تصور می کنیم که محبوبیت طولانی مدت می تواند بر مدت زمان ادامه به روز رسانی گوشی های اپل نیز تاثیر بگذارد. خبر خوب این است که هر آیفون باید حداقل پنج سال پشتیبانی از آپدیت را ببیند. این شامل دستگاه های جدیدتر مانند آیفون 15 و حتی ورودی های پایین تر مانند iPhone SE می شود.

سامسونگ همچنان برخی از بهترین پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت را دارد

در حالی که ممکن است گوگل با سیاست به‌روزرسانی پیکسل 8 از سامسونگ پیشی گرفته باشد، سامسونگ همچنان به به‌روزرسانی‌ها بسیار متعهد است. چهار سال به روز رسانی سیستم عامل و پنج سال وصله امنیتی را برای Galaxy S21 و جدیدتر ارائه می دهد. همچنین این سیاست را برای پیشنهادات جدیدتر Flip/Fold، Galaxy Tab S8 یا جدیدتر، Galaxy Watch 4 یا جدیدتر، و چندین عضو از سری Galaxy A با بودجه متمرکز ارائه می‌کند.

با این حال، سامسونگ محصولات اندرویدی زیادی دارد، پس دستگاه‌های ارزان‌تری مانند سری گلکسی M چطور؟ در حالی که همه گوشی‌های اندرویدی سامسونگ این تعهد چهار ساله را دریافت نمی‌کنند، همه آنها هنوز حداقل سه سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و چهار سال وصله نرم‌افزاری دریافت می‌کنند.

این نوع پشتیبانی طولانی مدت دلیل محبوبیت سامسونگ در بین کاربران اندروید است. حتی کسانی که بودجه کمی دارند می توانند منتظر وصله های امنیتی و به روز رسانی های جدید سیستم عامل باشند. حتی بهتر از آن، سامسونگ در ارائه نسخه جدید اندروید در مقایسه با سایر سازندگان خارج از گوگل، به ویژه برای پرچمداران، نسبتاً سریع عمل می کند.

شیائومی متعهد است حداقل پرچمداران خود را به روز کند

شیائومی اخیراً چهار سال به روز رسانی سیستم عامل و پنج سال وصله امنیتی را برای Xiaomi 13T و 13T Pro اعلام کرده است. به احتمال زیاد تمام پرچمداران آینده آن این روند را ادامه خواهند داد. در حالی که این روی کاغذ خوب به نظر می رسد، مهم است که تشخیص دهیم شیائومی با به روز رسانی کند است و آنها را تا شش ماه یا بیشتر پس از انتشار نسخه جدید سیستم عامل گوگل منتشر می کند. تعهد این شرکت به چهار سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل در مورد گوشی‌های میان‌رده یا ارزان قیمت آن نیز صدق نمی‌کند.

طبق گفته‌های شیائومی، این شرکت متعهد است حداقل دو سال وصله‌های امنیتی را روی تمام محصولات خود ارائه کند، اما هیچ تعهد قطعی برای به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل یا هیچ قولی برای ارائه به‌موقع به‌روزرسانی‌ها وجود ندارد.

سیاست به‌روزرسانی OnePlus و OPPO بهتر از بسیاری از موارد است، اما همچنان ناقص است

Oneplus و OPPO عملاً یک شرکت هستند و کارکنان و منابع مشابهی دارند. این شامل همان تعهد به به روز رسانی اندروید نیز می شود. اخیرا، OPPO قول داده است که پرچمداران 2023 خود حداقل چهار ارتقاء سیستم عامل و پنج سال وصله، مشابه سیاست سامسونگ دریافت خواهند کرد. این موضوع در مورد OnePlus 11 نیز صدق می کند.

این روی کاغذ عالی به نظر می رسد، اما OPPO و OnePlus بهترین سابقه را در مورد انتشار این به روز رسانی های وعده داده شده ندارند. به عنوان مثال، OnePlus 9 دارای یک باگ وحشتناک به‌روزرسانی اندروید 12 بود که باعث بروز انواع مشکلات عملکرد در هنگام راه‌اندازی شد. ناگفته نماند که این شرکت اغلب با انتشار به روز رسانی های خود نسبتاً کند عمل می کند.

تعهد آنها همچنین در مورد گوشی های میان رده و مقرون به صرفه صدق نمی کند، اگرچه ما قدردانی می کنیم که آنها در اینجا مقداری وضوح ارائه می دهند. همه میان رده ها دو سال به روز رسانی سیستم عامل و سه سال وصله دریافت می کنند، در حالی که تلفن های ارزان قیمت یک ارتقاء سیستم عامل و دو سال وصله دریافت می کنند.

Fairphone روی کاغذ عالی به نظر می رسد

Fairphone به دلیل استفاده از روش‌های پایدار در طراحی تلفن‌هایش شناخته می‌شود، همگی با هدف حداقل تأثیرگذاری بر محیط‌زیست. دستگاه های Fairphone نه تنها بسیار قابل تعمیر هستند، بلکه دارای پشتیبانی نرم افزاری درازمدت بالاتر از حد متوسط هستند.

این شرکت همیشه در اینجا جلوتر از منحنی بوده است، حتی قبل از سامسونگ و گوگل. Fairphone 2 در سال 2015 منتشر شد و تقریباً هفت سال و نیم به‌روزرسانی دریافت کرد. اخیراً، Fairphone 5 تعهد به روز رسانی خود را حتی بیشتر کرده است. اکنون وعده پنج سال به روز رسانی اندروید و 8 سال وصله امنیتی را می دهد.

همه اینها روی کاغذ فوق العاده به نظر می رسد، اما یک نکته وجود دارد. Fairphone لزوما به‌روزرسانی‌های سالانه سیستم‌عامل یا انتشار وصله‌های ثابت را وعده نمی‌دهد. به عبارت دیگر، شما پشتیبانی طولانی مدت را دریافت می کنید اما بهترین ثبات را ندارید.

از اینجا فقط سراشیبی است

واضح است که گوگل، سامسونگ و اپل سه برندی هستند که به‌روزرسانی‌ها را جدی‌تر می‌گیرند. خبر خوب این است که شیائومی، وان پلاس و OPPO حداقل در تلاش برای ارتقای بازی خود هستند. حتی موتورولا که سابقه بدی در زمینه به‌روزرسانی تحت لنوو دارد، قول سه سال ارتقاء سیستم عامل اصلی و چهار سال امنیت را برای Edge Plus (2023) داده است.

مشکل این است که ما هنوز هیچ مدرک واقعی برای اینکه شرکت هایی مانند موتورولا واقعاً به وعده های خود عمل کنند، نبینیم. همچنین هنوز تعداد زیادی سازنده وجود دارند که یا فقط یک یا دو به‌روزرسانی سیستم‌عامل را ارائه می‌کنند یا اصلاً سیاست‌های مشخصی ندارند.

کنجکاو هستید که حتی بیشتر بیاموزید؟ می‌توانید در راهنمای خط‌مشی‌های به‌روزرسانی تلفن ما، نگاهی عمیق‌تر به خط‌مشی به‌روزرسانی فعلی هر سازنده سیستم‌عامل Android بیندازید.

وضعیت در حال بهبود است، اما چه کسی بهترین است؟

ما در ابتدا سؤالی را بیان کردیم و از پاسخ دادن خودداری می کنیم. در واقعیت، تنها یک بهترین گزینه وجود ندارد. اگر فقط به آخرین پرچمداران اهمیت می دهید، پس واضح است که در حال حاضر گوگل است. در این میان اپل و سامسونگ از نظر ثبات بهترین هستند. مهم نیست که کدام گوشی سامسونگ یا اپل را دریافت می کنید، احتمالاً حداقل سه سال یا بیشتر پشتیبانی خواهید داشت. اگر به‌روزرسانی‌ها برای شما مهم هستند، این سه برند هستند که توصیه می‌کنیم از آنها استفاده کنید.

خبر خوب این است که هر چه بیشتر شاهد بهبود سیاست های به روز رسانی سازندگان اندروید مانند گوگل و سامسونگ باشیم، احتمال اینکه این رفتار به رقبا کاهش یابد بیشتر می شود. در حال حاضر، به نظر می رسد که ما کمی در مسابقه هستیم تا ببینیم چه کسی می تواند بهترین وعده های به روز رسانی را داشته باشد. این بسیار با وضعیت اندروید پنج یا شش سال پیش فاصله دارد.

بخوانید: بهترین نرم افزار Help desk که هر کسب و کاری باید از آن استفاده کند

10رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: