جدول محتوایی

مناظره بی پایان AMD در مقابل Nvidia هرگز به اندازه کنونی یک تماس نزدیک نبوده است. با توجه به اینکه هر دو سازنده برخی از بهترین کارت های گرافیک موجود در بازار را عرضه می کنند، تصمیم گیری در مورد برتری Team Red یا Team Green در حال حاضر دشوار است. همه چیز به انتخاب آنچه برای شما مهم است و سنجش آن با آنچه روی میز است بستگی دارد.

صرف نظر از ترجیح شخصی، چند چیز وجود دارد که Nvidia هنوز آنها را بهتر انجام می دهد، و این با وجود این واقعیت است که AMD در سال های اخیر چیزهای زیادی را جذب کرده است. در اینجا برخی از دلایلی وجود دارد که چرا Nvidia همچنان از بسیاری جهات از AMD برتری دارد.

بخوانید: راهنمای خرید SSD: نحوه انتخاب SSD مناسب در سال 2023

کارایی

Nvidia و AMD وقتی به کارت‌های مشابه نگاه می‌کنند، به خوبی با هم تطابق دارند. این بیشتر در صورتی صدق می کند که روی عملکرد خام و بدون هیچ گونه زنگ و سوت اضافی تمرکز کنید، اما بعداً در مورد آن عمیق تر بحث خواهیم کرد. با این حال، یک مکان وجود دارد که انویدیا رهبر بلامنازع این بسته است – رده بالا.

RTX 4090 Nvidia کارت گرافیکی است که در این نسل باید شکست بخورد، و AMD حتی تلاش نمی کند. پرچمدار RX 7900 XTX آن بیشتر رقیبی برای RTX 4080 Nvidia است و در حالی که نسبت به آن کارت خوب عمل می کند، پاسخی به پردازنده گرافیکی برتر Nvidia ندارد.

درست است که اکثر گیمرها واقعاً به RTX 4090 نیازی ندارند، بنابراین کنار رفتن به سمت یک RX 7900 XTX یک انتخاب قابل قبول برای بسیاری و یک مصالحه خوب است. با این حال، این واقعیت را تغییر نمی دهد که AMD به طور کامل خود را از رده بالا ترین بخش بازار GPU قفل کرده است. هرکسی که نیاز به انرژی بیشتری نسبت به RTX 4080 یا RX 7900 XTX داشته باشد، به‌طور خودکار به Nvidia پیش‌فرض می‌شود، زیرا همتای AMD وجود ندارد. و شکاف بین RTX 4090 و RX 7900 XTX بسیار زیاد است.

تصویر بالا نموداری است که فاصله بین RX 7900 XTX AMD و RTX 4090 Nvidia را نشان می دهد. در حالی که کارت Radeon هرگز برای رقابت با بهترین کارت های Nvidia ساخته نشده است، نمودار بالا نشان می دهد که Nvidia در اینجا چقدر بهتر است و AMD هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. این نقطه برای بستن آن شکاف. خوب، نه مگر اینکه یک تراشه رده بالا در قسمت آستین خود پنهان کرده باشد و منتظر انتشار باشد. با این حال، این بعید است، زیرا خود AMD گفته است که به دنبال رقابت در سطح بالا نیست.

در حال حاضر، همه کسانی که بهترین ها را می خواهند به سراغ Nvidia خواهند رفت و این تنها در نسل بعدی ادامه خواهد داشت. شایعات حاکی از آن است که AMD نیز با کارت‌های گرافیکی نسل بعدی RDNA 4 خود در رقابت‌های سطح بالا کنار می‌آید. با این حال، لزوماً فکر نمی‌کنم این چیز بدی باشد. کارت‌هایی مانند RX 7800 XT نشان می‌دهند که AMD واقعاً در بخش میان‌رده‌ای که پیشرفت‌های نسلی انویدیا، علی‌رغم افزایش قیمت، ضعیف است، می‌درخشد.

اگرچه ممکن است برای AMD خوب باشد که پایین بیاید و واقعاً بخش اصلی را هدف قرار دهد، این واقعیت باقی می‌ماند که اگر فقط در مورد عملکرد کارت‌ها قضاوت می‌کنید، این به انویدیا برتری می‌دهد. این نوار به سادگی بالاتر از آن چیزی است که AMD می تواند امیدوار باشد در حال حاضر به آن برسد، و ما نمی دانیم که چه زمانی، یا اگر، تغییر خواهد کرد.

DLSS

مقایسه Nvidia با AMD بدون بحث در مورد فناوری Deep Learning Super Sampling (DLSS) انویدیا امکان پذیر نیست – به خصوص اکنون که DLSS 3 (و DLSS 3.5) به طور کامل منتشر شده است. در حالی که DLSS یک ویژگی خوب در نسل قبلی بود، تکرار سوم این فناوری آن را به اوج جدیدی رساند و آن ارتفاعات هنوز برای AMD غیرقابل دسترسی است.

DLSS 2 هنوز هم اغلب بهتر از AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) در نظر گرفته می‌شد، اما نقص‌هایی داشت. مصنوعات بصری و در مجموع کیفیت پایین، رد شدن از آن را آسان کرده است. از سوی دیگر، DLSS 3 به جای پیکسل‌ها، کل فریم‌ها را تولید می‌کند و در برخی از سخت‌افزارترین بازی‌ها، افزایش قابل توجهی در فریم در ثانیه (fps) ارائه می‌دهد و آنها را از غیرقابل پخش به کاملاً خوب تبدیل می‌کند.

این یک تغییر دهنده بازی در کارت‌های گرافیکی مقرون‌به‌صرفه‌تر است، مانند RTX 4070. همانطور که از نمودار بالا می‌بینید، فعال کردن DLSS 3 در RTX 4070 دلاری به سرعت 73 فریم در ثانیه در Cyberpunk 2077، و این در 4K با پرتو است. ردیابی فعال شد در همین حال، دومین پردازنده گرافیکی برتر AMD، RX 7900 XT، با 18 فریم در ثانیه در کنار بقیه محصولات انویدیا قرار دارد.

با این حال، DLSS 3 چیز جادویی نیست. در هر بازی در دسترس نیست و ممکن است گاهی اوقات آن را کنار بگذارید. این می تواند عناوین خاصی را کمی کند به نظر برساند و تأخیر را اضافه می کند – چیزی که Nvidia Reflex می تواند به آن کمک کند، اما به طور کامل آن را برطرف نمی کند.

در حالی که DLSS 3 ناقص است، یک نقطه فروش بزرگ برای Nvidia در این نسل است. ممکن است به جای کارت‌های گرافیک واقعی، دسترسی به DLSS 3 را نیز بفروشد، زیرا این فناوری بسیار قدرتمند است، اما خود پردازنده‌های گرافیکی نسبت به نسل قبلی پیشرفت چندانی ندارند – RTX 4090 را محدود کنید.

AMD مدت زیادی است که پاسخی به DLSS ندارد. FSR 1.0 ضعیف بود. FSR 2.0 یک پیشرفت بزرگ بود، اما هنوز کاملاً وجود ندارد. اکنون، با تقریباً یک سال پس از معرفی اولیه FSR 3، سرانجام AMD و Nvidia را در یک زمینه بازی برابرتر در آینده ببینیم. با این حال، به محض اینکه به نظر می رسد AMD در حال پیشرفت است، انویدیا با DLSS 3.5 با ویژگی جدید Ray Reconstruction جلو می رود.

ردیابی اشعه

ردیابی پرتو یکی دیگر از موارد بی‌معنی در مقایسه AMD با Nvidia است. AMD در چند نسل گذشته گام‌های بزرگی برای رسیدن به Nvidia در اینجا برداشته است، اما با وجود این تلاش‌ها، Nvidia همچنان پادشاه ردیابی پرتو است – به خصوص در وضوح‌های بالاتر.

اگر به نمودار بالا نگاه کنید، می‌بینید که چگونه پردازنده‌های گرافیکی نسل فعلی نمی‌توانند Cyberpunk 2077 را در بالاترین پیش‌تنظیم ردیابی اشعه‌اش بدون کمک افزایش مقیاس، کنترل کنند. با این حال، واضح است که انویدیا چقدر جلوتر است. بهترین نسل فعلی AMD با آخرین نسل RTX 3090 رقابت می کند، در حالی که RTX 4090 تقریباً دو برابر نرخ فریم ارائه می دهد.

بزرگترین مشکل در اینجا این است که AMD از نسلی به نسل دیگر آنقدر پیشرفت نکرده است. به هر حال، RX 6950 XT به همان خوبی RX 7900 XT عمل می کند، و هر دو آنقدرها از RX 7900 XTX عقب نیستند.

وقتی از نردبان به سمت RTX 4060 و RX 7600 حرکت می‌کنید، دو سازنده GPU کمی نزدیک‌تر هستند. با این حال، انویدیا همچنان در هر معیار برتری دارد.

برای کسانی که به ردیابی پرتو اهمیتی نمی‌دهند، این مشکلی نیست، اما به سختی می‌توان انکار کرد که Nvidia هنوز آن را بهتر انجام می‌دهد.

هوش مصنوعی و بهره وری

همه چیز در مورد بازی نیست – کارت‌های گرافیک مصرف‌کننده نیز برای بهره‌وری استفاده می‌شوند، از جمله مواردی مانند بار کاری هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین (ML)، ایجاد محتوا، پخش جریانی و مدل‌سازی سه بعدی. این بخش دیگری است که انویدیا در آن برتری دارد، و با رونق هوش مصنوعی فعلی، کارت‌هایی مانند RTX 4090 می‌توانند ارزش طلایی خود را داشته باشند، اگر به چیزی قدرتمند برای مدیریت چنین حجم کاری نیاز دارید.

برتری انویدیا نسبت به AMD در هوش مصنوعی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، انویدیا به سادگی چند سال جلوتر است – آن را زودتر از AMD به هوش مصنوعی فرو برد، و این به آن یک نوع برتری منحصر به فرد داد که در آن بسیاری از پلتفرم ها به سادگی در موقعیت بهتری برای مقابله با کارت های Nvidia هستند تا با کارت های Nvidia. AMD. انویدیا به‌شدت روی توسعه نرم‌افزار و پشتیبانی از وظایف هوش مصنوعی در مجموعه محصولات خود سرمایه‌گذاری کرده است و با نرم‌افزارهایی مانند TensorRT، NCCL و غیره عرضه می‌شود.

با توجه به مدت زمانی که انویدیا در بازی هوش مصنوعی حضور داشته است، هنوز بسیاری از ابزارها و کتابخانه ها عمدتاً برای پلتفرم CUDA انویدیا طراحی شده اند. کتابخانه CUDA Deep Neural Network (cuDNN) که از شتاب GPU بهره می برد، به طور گسترده در چارچوب های یادگیری عمیق مانند TensorFlow و PyTorch استفاده می شود. شتاب CUDA در برنامه‌های کاربردی دیگر نیز تعبیه شده است، مانند Blender، جایی که حتی کارت‌های قدیمی‌تر Nvidia رقابت را در گرد و غبار رها می‌کنند.

AMD پلتفرم مخصوص به خود را برای محاسبات با شتاب GPU دارد که به آن رادیون باز محاسباتی (ROCm) می گویند. با این حال، به دلیل گسترده بودن پشتیبانی از CUDA در مقایسه با ROCm، این یک صعود سربالایی هم برای AMD و هم برای هرکسی که جرأت می‌کند از کارت‌های آن برای بارهای کاری AI/ML استفاده کند، می‌باشد.

جدا از نرم افزار، انویدیا از هوش مصنوعی نیز پشتیبانی سخت افزاری زیادی دارد. با هسته های اختصاصی Tensor و هسته های RT که هر دو با پشته نرم افزاری خود به خوبی کار می کنند، انویدیا – خوب، انباشته است. کارت‌های گرافیک RDNA 3 AMD با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی نیز عرضه می‌شوند، اما با دسترسی محدود به ROCm، هنوز تا تبدیل شدن به راه‌حل مورد استفاده برای هوش مصنوعی فاصله زیادی دارد.

حتی اگر اهل هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی نباشید، انویدیا همچنان نرم‌افزار مجهز به هوش مصنوعی دارد که می‌تواند مفید باشد، مانند Nvidia Broadcast، که ویدئو کنفرانس با هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. اغلب گفته می شود که از هر نرم افزار شخص ثالثی در بهبود کیفیت صدا و ویدئو و فریم خودکار و ارائه پس زمینه مجازی بهتر است. جایگزین نویز Suppression AMD در همان سطح نیست و راه حل ویدیویی مانند Nvidia ندارد.

VR

از لحاظ تاریخی، Nvidia برای واقعیت مجازی رایانه‌های شخصی (VR) مورد استفاده قرار می‌گرفت و درایورها و پشتیبانی کلی ارتباط زیادی با آن دارند. این کمکی نمی کند که AMD به طور کلی برای درایورهای خود عملکرد بدی داشته باشد، و متأسفانه، در مورد VR، گاهی اوقات کسانی که شکایت می کنند حق دارند.

حتی AMD subreddit پست هایی از افرادی دارد که از عملکرد پردازنده های گرافیکی سری RX 7000 AMD در VR ناراضی هستند. در اینجا شایان ذکر است که این مسائل جهانی نیستند. این به سیستم عامل، بازی، کدک ویدیویی و کارت گرافیک مورد نظر شما بستگی دارد. با این حال، اجماع عمومی این است که Nvidia راهی برای یک تجربه VR یکپارچه است.

کاربران حتی مشکلاتی را با RX 7900 XTX و RX 7900 XT گزارش کرده‌اند، به‌ویژه، با برخی از جابه‌جایی از RDNA 2 به RDNA 3 – همه این‌ها به این دلیل است که کارت‌های گرافیک جدیدتر در واقع عملکرد بدتری در VR نسبت به همتایان قدیمی خود ارائه می‌دهند. دلیل این امر می‌تواند به این دلیل باشد که درایورهای نسل آخر بالغ‌تر هستند و AMD زمان بیشتری برای رفع مشکلات داشته است، اما انتظار همیشه این است که GPU در خارج از جعبه عملکرد خوبی داشته باشد. در اینجا همیشه اینطور نیست و به هر حال انویدیا در کل عملکرد بهتری دارد.

اگر مشکلات واقعیت مجازی در ویندوز در کارت‌های گرافیک AMD واقعاً به مشکلات درایور مربوط می‌شود، مایه تاسف است. به نظر می‌رسد که پردازنده‌های گرافیکی AMD از نظر سخت‌افزاری با VR بسیار مناسب هستند، بنابراین فکر می‌کنید که در اینجا گزینه بهتری هستند.

کارت‌های گرافیک Nvidia اغلب در این نسل نیاز به حافظه ویدیویی دارند، پردازنده‌های گرافیکی مانند RTX 4060 Ti با ظرفیت 8 گیگابایت، در حالی که AMD RX 7800 XT با 16 گیگابایت عرضه می‌شود. در سطح بالا، هر دو AMD و Nvidia از 24 گیگابایت VRAM استفاده می کنند، اما همانطور که قبلاً ثابت کرده ایم، RTX 4090 یک پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمندتر است. با این حال، اگر 1000 دلار برای RX 7900 XTX خرج می‌کنید، انتظار دارید عملکرد در VR قابل قبول باشد – و اگرچه برای برخی چنین است، اما قطعاً برای برخی دیگر می‌تواند بهتر باشد.

اگرچه واضح است که Nvidia در برخی زمینه ها پیشتاز است، اما این بدان معنا نیست که شما باید یک پردازنده گرافیکی AMD را به صورت عمده تخفیف دهید. مناطقی وجود دارد که AMD نسبت به Nvidia برتری دارد، مانند ارزش کلی، ظرفیت VRAM، و مجموعه نرم‌افزاری غنی از ویژگی‌ها. در واقع، ما تنها چهار پردازنده گرافیکی را که باید در این نسل در نظر بگیرید جمع آوری کردیم و دو گزینه AMD در آنجا ظاهر می شوند. همانطور که همیشه وجود دارد، پردازنده گرافیکی مناسب شما به ویژگی‌هایی که نیاز دارید و هزینه‌ای که می‌خواهید برای عملکردی که می‌خواهید بپردازید، بستگی دارد.

7رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: