جدول محتوایی

انتخاب بهترین درایو حالت جامد (SSD) برای نیازهای شما در ظاهر آسان به نظر می رسد. حتی وقتی کمی عمیق‌تر می‌شوید، باز هم به سختی انتخاب مادربرد یا کارت گرافیک مناسب نیست. با این حال، اشتباه کردن و هدر دادن پول روی درایویی که سریعتر از آن چیزی است که سیستم شما می تواند استفاده کند، بسیار آسان است. یا ممکن است در نهایت آرزو کنید ای کاش چند دلار بیشتر برای عملکرد بسیار بهتر خرج می کردید.

خرید هارد SSD - تصویر

SATA یا NVMe?

ممکن است فکر کنید که خرید یک SSD با انتخاب مقدار فضای ذخیره‌سازی مورد نیازتان شروع می‌شود، اما توجه اصلی شما در واقع باید فاکتور فرم باشد. هیچ کس یک کامپیوتر کامل را حول یک SSD نمی‌سازد، بنابراین به احتمال زیاد قبل از اینکه به SSD فکر کنید، یک مادربرد، یک پردازنده و یک کارت گرافیک را انتخاب کرده‌اید. پردازنده و مادربردی که انتخاب می‌کنید در نوع SSD موجود در دسترس شما قرار می‌گیرد: SATA یا NVMe.

SATA مخفف Serial Advanced Technology Attachment است و یک رابط قدیمی است که برخی از SSD ها برای انتقال داده ها و برقراری ارتباط با کامپیوتر از آن استفاده می کنند. از طرف دیگر، NVMe مخفف Non-Volatile Memory Express است و پروتکلی است که به طور خاص برای SSD طراحی شده است تا به آنها کمک کند پتانسیل حافظه فلش NAND را به حداکثر برسانند. در حالی که SATA با در نظر گرفتن هارد دیسک های چرخان (HDD) توسعه داده شد، NVMe به طور خاص برای پاسخگویی به نیازهای SSD های سریع و کم تاخیر طراحی شده است.

درایوهای NVMe روی رابط PCIe کار می‌کنند که چندین خط را برای انتقال داده‌ها فراهم می‌کند. این باعث می شود که آنها به طور قابل توجهی سریعتر از درایوهای SATA هستند، که در اینجا مهم است. یک SATA SSD معمولی ممکن است سرعت خواندن/نوشتن حدود 500 مگابایت بر ثانیه داشته باشد، اما SSD های جدید NVMe که بر روی رابط PCIe 4.0 کار می کنند می توانند به 7000 مگابایت بر ثانیه یا بیشتر برسند. این بسیار بزرگ است و شما کاملاً متوجه تفاوت در استفاده روزانه خواهید شد.

با این حال، اینکه آیا می‌توانید SATA یا NVMe SSD داشته باشید، به مادربرد شما و فرمی که از آن پشتیبانی می‌کند بستگی دارد.

SATA

SSD های SATA معمولا از فرم فاکتور 2.5 اینچی استفاده می کنند. آنها کمی شبیه هارد دیسک های بسیار نازکی هستند که سال ها پیش در لپ تاپ ها پیدا می کردید. آن‌ها از همان کانکتور برق مانند یک هارد دیسک معمولی استفاده می‌کنند و در همان جایگاه‌های درایو در رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ قرار می‌گیرند. در حالی که سرعت آنها به اندازه SSD های NVMe نیست، اما همچنان نسبت به یک هارد HDD سنتی ارتقاء قابل توجهی را ارائه می دهند، بنابراین اگر رایانه شما فقط از SATA پشتیبانی می کند، هنوز خرید ارزشمندی است.

NVMe

در رایانه های شخصی مصرفی، اکثر SSD های NVMe از فرم فاکتور M.2 استفاده می کنند، اگرچه کارت های افزودنی (AIC) نیز گزینه بسیار کمتری هستند. SSD های U.2 نیز وجود دارند، اما به سختی می توانید آنها را خارج از دسکتاپ های سازمانی ببینید.

NVMeها در مقایسه با درایوهای SATA آنقدر کوچک و نازک هستند که دقیقاً روی مادربرد در یک اسلات M.2 و بدون نیاز به کابل قرار دارند. مادربردهای مدرن معمولا حداقل با یک اسلات M.2 عرضه می شوند، اما بهترین مادربردها چندین مورد را ارائه می دهند که امکان ذخیره سازی بیشتر را فراهم می کند.

PCIe 3.0 یا PCIe 4.0

خارج از فرم فاکتور، PCIe 3.0 و PCIe 4.0 نیز در انتخاب شما نقش دارند. اگر درایوی را انتخاب کنید که از استاندارد سریعتر PCIe 4.0 پشتیبانی می کند، به یک مادربرد برای مطابقت نیاز دارید. برای باز کردن حداکثر سرعت ارائه شده توسط PCIe 4.0 به یک مادربرد X570 یا B550 (یا جدیدتر) برای AMD یا یک مادربرد Intel Z590 (یا جدیدتر) نیاز دارید. مادربردهایی که فقط از PCIe 3.0 پشتیبانی می کنند، همچنان می توانند آن SSD ها را اجرا کنند، اما سرعت به نصف کاهش می یابد و به حداکثر سرعت خواندن/نوشتن پشتیبانی شده توسط PCIe 3.0 می رسد.

اگر مطمئن نیستید که مادربرد شما از کدام رابط پشتیبانی می کند، بهترین کار این است که مشخصات آن را بررسی کنید. اگر به اندازه کافی قدیمی است که فقط از PCIe 3.0 پشتیبانی کند، می‌توانید به دنبال یک SSD قدیمی‌تر PCIe 3.0 هم باشید. اما اگر هیچ معامله ای نمی بینید، ممکن است ارزان تر باشد که فقط یک SSD جدیدتر بخرید و با عدم استفاده از سرعت کامل آن صلح کنید. همچنین برای محافظت از رایانه شخصی شما در آینده بهتر است.

کدام را انتخاب کنیم؟

پاسخ ساده است: اگر رایانه شخصی شما از آن پشتیبانی می کند، قطعاً از یک SSD NVMe استفاده کنید. حتی این روزها قیمت ها بسیار زیبا هستند و بهبود سرعت خواندن و نوشتن بسیار زیاد است. اگر کاربر معمولی هستید، هنوز هم می‌توانید با SATA کنار بیایید، اما افرادی که از بازی، ویرایش ویدیو، کدگذاری یا هر کار سنگین دیگری لذت می‌برند، مطمئناً متوجه ارتقا و قدردانی آن خواهند شد.

ذخیره سازی

هنگامی که فاکتور فرم و رابط را انتخاب کردید، تصمیم بعدی شما ساده خواهد بود – چقدر ظرفیت SSD خود را نیاز دارید؟ پاسخ به این بستگی دارد که برای چه چیزی از ساخت کامپیوتر یا لپ تاپ خود استفاده می کنید.

در لپ‌تاپ‌های باریک و سبک، SSD‌های کوچک‌تر هنوز بسیار رایج هستند. ممکن است اغلب لپ‌تاپ‌هایی با فضای ذخیره‌سازی 128 یا 256 گیگابایتی ببینید، اما این روزها، باید به دنبال فضای ذخیره‌سازی بیشتر باشید، مگر اینکه انتخاب دیگری نداشته باشید. فقط نصب ویندوز 11 تقریباً 30 گیگابایت فضا اشغال می کند (اگرچه مایکروسافت حداقل به 64 گیگابایت فضای خالی نیاز دارد). 100 گیگابایت باقی مانده از یک SSD 128 گیگابایتی ممکن است زیاد به نظر برسد، اما به سرعت پر می شود، به خصوص اگر تنها وسیله ذخیره سازی شما باشد.

به طور کلی، بهتر است ماجراجویی خرید SSD خود را با 512 گیگابایت و نه کمتر از آن شروع کنید، مگر اینکه واقعاً نگران بودجه باشید. شما می‌توانید یک SSD 512 گیگابایتی با قیمت کمتر از 20 دلار پیدا کنید، و SSD‌های 128 گیگابایتی به سختی کمتر از 15 دلار می‌شوند، بنابراین خرید چیزی کمتر از 512 گیگابایت در این مرحله واقعاً منطقی نیست.

با این حال، کاربران قدرتمند حتی بیشتر نیاز دارند. اگر یک گیمر هستید یا تمایل دارید از رایانه شخصی خود برای کارهای سنگین مانند تولید محتوا یا ویرایش ویدیو استفاده کنید، 1 ترابایت تقریبا استاندارد طلایی در حال حاضر است و گزینه های 2 ترابایتی بدون اضافه کردن فشار اضافی به شما یک ارتقاء قابل توجه است. کیف پول.

هر چیزی بیش از 2 ترابایت فقط در صورتی ارزش بررسی دارد که از قبل بدانید می خواهید چگونه از این فضا استفاده کنید. نیازی به محافظت از آینده با حجم‌های زیاد فضای ذخیره‌سازی نیست، زیرا همیشه می‌توانید در آینده ارتقا دهید، و اگر مادربرد شما از آن پشتیبانی می‌کند، می‌توانید یک SSD اضافی اضافه کنید.

با این اوصاف، در صورت نیاز واقعاً درایوهای SSD 4 ترابایتی و حتی 8 ترابایتی با قیمت های بسیار بالاتر در دسترس هستند. اما در نظر بگیرید که آیا به سرعت SSD در آن اندازه نیاز دارید یا خیر. اگر صرفاً از آن برای ذخیره سازی عمیق استفاده می کنید، ممکن است بهتر باشد فقط یک هارد دیسک تهیه کنید.

ماندگاری

دوام و استقامت یک SSD با کیفیت ساخت آن تعیین نمی شود، بلکه با معیارهایی مانند ترابایت نوشته شده (TBW) و میانگین زمان تا خرابی/میانگین زمان بین خرابی ها (MTTF/MTBF) تعیین می شود.

TBW معیاری است که برای توصیف کل داده‌هایی که SSD شما می‌تواند قبل از شروع از کار افتادن پردازش کند، استفاده می‌شود. هر بار که فایل‌ها را روی یک SSD ذخیره، حذف یا تغییر می‌دهید، مقدار کمی از تخمین اولیه TBW آن تمام می‌شود. هر SSD تخمین TBW خود را دارد، زیرا سلول‌های حافظه فلش NAND فرار داخل آن پس از مقدار مشخصی از چرخه‌های نوشتن شروع به تخریب می‌کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که SSD شما تا زمانی که به TBW تخمین زده شده برسید، قطعا از کار می افتد. برخی از SSD ها مدت ها قبل از آن خراب می شوند. حتی اگر به نحوی آن کلاهک را بزنید، اکثر آنها همچنان کار خواهند کرد.

درپوش ها برای SSD های مصرف کننده نسبتاً بالا هستند و بر اساس ظرفیت افزایش می یابند. به عنوان مثال، Samsung 870 Evo دارای 2880 ترابایت برای مدل 8 ترابایتی است، اما تنها 360 ترابایت برای مدل 1 ترابایتی. به خاطر داشته باشید که SSD های NVMe معمولا TBW های بالاتری را ارائه می دهند. کاربران متوسط نباید این معیار را زیاد عرق کنند. حتی اگر یک درایو با 300 ترابایت متوسط داشته باشید و 100 گیگابایت در هفته بنویسید، 50 سال طول می کشد تا به عمر تئوری درایو برسید.

معیارهای MTTF/MTBF به نوعی مشابه هستند به این معنا که تصوری از طول عمر مورد انتظار SSD شما به شما می دهند، اما این معیارها بر ساعت ها متمرکز هستند. اساساً به این معنی است که یک SSD چه مدت می تواند قبل از اینکه دچار شکست شود کار کند. در واقع، احتمالاً قبل از ارتقاء رایانه شخصی خود هرگز به MTTF یک SSD نخواهید رسید، زیرا برخی از درایوهای جدید NVMe حدود 1 میلیون تا 2 میلیون ساعت دارند.

در حالی که این چیزی نیست که اکثر کاربران هنگام خرید به آن فکر می کنند، اگر می دانید به دنبال چیزی هستید که برای مدت طولانی قابل اعتماد باقی بماند، می تواند ارزش آن را داشته باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که هر جزء در رایانه شخصی بدون توجه به انتظارات ممکن است از کار بیفتد، به همین دلیل است که تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات شما بسیار مهم است.

سرعت خواندن/نوشتن

خارج از فرم فاکتور، سرعت خواندن/نوشتن مشخصات یک SSD است که راحت‌ترین راه برای خراب کردن تصادفی است. ایده کلی این است که SSD ها به طور گسترده ای به عنوان گزینه سریعتر در نظر گرفته می شوند (که درست است) و ممکن است گاهی اوقات افراد را به خرید یک SSD PCIe 3.0 کندتر یا حتی یک SSD SATA بدون بررسی سرعت خواندن/نوشتن سوق دهد. با این حال، بررسی آن متریک فوراً به شما می گوید که به چه نوع SSD نگاه می کنید.

سرعت خواندن نشان‌دهنده سرعتی است که SSD شما می‌تواند داده‌ها را در صورت درخواست دریافت کند. سرعت نوشتن برعکس است و سرعت SSD شما می تواند داده های جدید را ذخیره یا ذخیره کند. در یک SSD، معمولاً این سرعت ها را در مگابایت بر ثانیه (MB/s) می بینید.

سرعت خواندن بیشتر، استفاده از رایانه شخصی شما را بسیار لذت بخش تر می کند. زمان راه‌اندازی سریع‌تر سیستم، زمان کمتری برای نشستن روی صفحه‌های بارگذاری در بازی‌ها و برنامه‌هایی که سریع‌تر راه‌اندازی می‌شوند را متوجه خواهید شد. به همین دلیل است که هنگام جابجایی از یک HDD به یک SSD، آن احساس اولیه “وای” را خواهید داشت – این یک تفاوت بزرگ است. در صورت انتقال یا ذخیره فایل ها در رایانه شخصی، سرعت نوشتن می تواند مفید باشد. در کنار هم، سرعت خواندن/نوشتن تاثیر قابل توجهی بر نحوه کارکرد کل کامپیوتر شما دارد.

همانطور که در بالا ذکر شد، SSD های SATA معمولی حداکثر سرعتی در حدود 500 مگابایت بر ثانیه تا 600 مگابایت بر ثانیه دارند، با کمی تفاوت بین سرعت خواندن/نوشتن. SSD های PCIe 3.0 حداکثر سرعت خواندن 3500 مگابایت بر ثانیه را ارائه می دهند، در حالی که PCIe 4.0 می تواند بیش از 7000 مگابایت بر ثانیه باشد. انتظار می‌رود آخرین نسل، یعنی PCIe 5.0، سرعت خواندن تئوری تا 14000 مگابایت بر ثانیه را ارائه دهد، اما این سرعت‌ها هنوز بسیار اندک هستند و ممکن است به یک خنک‌کننده اضافی نیاز داشته باشند.

در نهایت، سرعت خواندن/نوشتن SSD شما تا حد زیادی توسط فاکتور فرم تعیین می شود. خرید جدیدترین SSD PCIe 4.0 به معنای سریع‌ترین سرعت خواندن/نوشتن است، اما این درایوها گران‌تر هستند و برای اجرا با بالاترین سرعت به سخت‌افزار جدیدتری نیاز دارند. هنگامی که یک SSD خرید می‌کنید، همیشه برگه مشخصات را بررسی کنید و بالاترین سرعت خواندن/نوشتن را در آن شکل در دسترس داشته باشید.

بودجه

وقتی صحبت از جنبه بودجه به میان می‌آید، متوجه می‌شوید که SSD‌ها چند سالی است که ارزان‌تر شده‌اند – تا جایی که هارددیسک‌ها تقریباً دیگر ارزش خرید ندارند. SSD معمولی PCIe 3.0 NVMe شما تقریباً به اندازه یک هارد دیسک هزینه دارد و این باعث می شود SSD یک انتخاب واضح باشد. با این حال، تنوع زیادی بین فاکتورهای فرم و سرعت های مختلف وجود دارد.

به‌جای تقسیم‌بندی این موضوع به براکت‌های بودجه، بیایید نگاهی به انواع مختلف SSD و میزان پرداختی بیندازیم، زیرا همپوشانی‌های زیادی وجود دارد.

SSD های SATA

نگاهی گذرا به Newegg به ما می گوید که SATA SSD ها، اگرچه کندتر هستند، اما واقعاً ارزان تر از همتایان سریعتر NVMe خود نیستند. در 1 ترابایت، ممکن است انتظار داشته باشید که از 30 تا 50 دلار برای SATA SSD بپردازید. قیمت نهایی به برند و سرعت خواندن/نوشتن بستگی دارد. SSDهای ساتا با ظرفیت 512 گیگابایت کوچکتر، حدود 20 تا 45 دلار قیمت دارند.

این نشان می دهد که اگر رایانه شخصی شما از آن پشتیبانی می کند، بهتر است یک NVMe SSD تهیه کنید، همانطور که دو بخش بعدی نشان خواهد داد.

درایوهای SSD PCIe 3.0 NVMe

یک مدل SSD قدیمی‌تر و فقط PCIe 3.0 بسیار ارزان‌تر از مدل‌های PCIe 4.0 خود نیست، اما محدوده قیمت آن نسبت به SATA بسیار گسترده‌تر است. درایوهای با کیفیت ممتاز مانند Samsung 970 Evo Plus 70 دلار قیمت دارند، اما می‌توانید SSD گروه Team را نیز با قیمت 40 دلار تهیه کنید و برخی مدل‌ها حتی کمتر از آن قیمت دارند.

و SSD های 512 گیگابایتی PCIe 3.0 خیلی ارزان تر نیستند و گزینه های آن از 28 تا 50 دلار متغیر است. معمولاً ارزش هزینه اضافی را برای 1 ترابایت یا بیشتر دارد.

درایوهای SSD PCIe 4.0 NVMe

ارتقا به یک SSD سریعتر PCIe 4.0 هزینه کمی برای شما دارد. برخی از SSD های برتر بازی در صورت خرید یک مدل 1 ترابایتی حدود 60 تا 80 دلار به فروش می رسند، اما می توانید گزینه های ارزان تری را با قیمت حدود 40 دلار پیدا کنید. در این مرحله، جهش از PCIe 3.0 به PCIe 4.0 به اندازه ارتقا از یک هارد دیسک احساس نمی‌شود، بنابراین می‌توانید کمی در هزینه خود صرفه‌جویی کنید و به SSD‌های نسل قدیمی بچسبید. با این حال، این 20 دلار اضافی معمولاً ارزش خرج کردن را دارد اگر به معنای خرید یک درایو از یک برند معتبر مانند وسترن دیجیتال باشد.

SSD را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت دارد

انتخاب SSD مناسب برای شما می تواند مشکل باشد. خرج کردن بیشتر از آنچه در ابتدا برنامه ریزی کرده بودید آسان است، و اگرچه تفاوت قیمت معمولاً اندک است (و ارزشش را دارد)، اما همیشه به افزایش قابل توجه در عملکرد منجر نمی شود. رفتن از سرعت خواندن 5500 مگابایت بر ثانیه به 6000 مگابایت بر ثانیه چیز خاصی به نظر نمی رسد، اما تغییر از یک هارد دیسک قدیمی با سرعت 80 مگابایت بر ثانیه به تقریباً هر SSD بسیار شگفت انگیز است. همه چیز بین آن خوب است، اما نه به این شدت.

هنگامی که یک SSD خرید می کنید، با تعیین فاکتور فرم شروع کنید – که گزینه هایی را که در دسترس شما هستند به شما می گوید. همیشه بهتر است یک SSD بزرگتر از آنچه فکر می کنید بخرید، اما فقط تا یک نقطه خاص – خرید هر چیزی بالاتر از 2 ترابایت بسیار گران است و معمولاً ارزش آن را ندارد.

هنگامی که فاکتور فرم و ظرفیت را شناختید، به دنبال بالاترین سرعت خواندن/نوشتن باشید که می توانید بپردازید، اما اگر بودجه کمی دارید، 20 دلار اضافی برای افزایش اندک خرج نکنید. شما حتی آن را احساس نخواهید کرد، و اگر رایانه شما به آن نیاز داشته باشد، بهتر است این پول برای منبع تغذیه یا خنک کننده بهتر خرج شود.

در نهایت، صرف اندکی بیشتر می‌تواند چیزی را برای شما به ارمغان بیاورد که به طور قابل توجهی بهتر است، بنابراین عاقلانه خرید کنید و قبل از اینکه به یک SSD بپردازید، کمی زمان بگذارید تا مشخصات را بررسی کنید.

بخوانید: تغییر computer vision توسط یادگیری عمیق (Deep learning)

7رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: