جدول محتوایی

مشاغل برنامه نویسی

از نظر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، فناوری حرف اول را زده است. شرکت ها در تلاش هستند تا برنامه نویسان و مهندسان شایسته ای را بیابند که بتوانند به طور موثر از این فناوری ها برای ارائه خدمات نرم افزاری خود استفاده کنند. مشاغل مرتبط با برنامه نویسی در حال حاضر جزو پردرآمدترین مشاغل روی کره زمین هستند.

افراد علاقمند به حوزه IT، صرف نظر از زمینه دقیق کاری، میخواهند با یادگیری و تسلط بر زبان های برنامه نویسی روز دنیا، تخصص خود را ارتقا دهد. با این حال، همه موقعیت های برنامه نویسی یکسان برای همه یکسان نیست. بعنوان مثال یک برنامه نویس برای انجام یک پروژه نیاز به تخصص در چند زبان برنامه نویسی را دارد. اما یک برنامه نویس دیگر در یک پروژه دیگر، با یک زبان کارش راه میفتد.

یک توسعه دهنده مسئول ایجاد یک محصول یا یک سرویس برای مشاغل است. آنها این کار را با استفاده از چندین زبان برنامه نویسی که در آن تخصص دارند انجام خواهند داد. به عنوان مثال، برخی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی مورد استفاده جاوا، سی شارپ و سی پلاس پلاس هستند. تقاضا برای توسعه دهندگان به طور مداوم در حال افزایش است. زیرا دنیای فناوری در حال تکامل است و مشاغل به طور فزاینده ای به فناوری وابسته می شوند.

بسته به نقش و نرم افزاری که روی آن کار می کنند، توسعه دهندگان مجموعه ای منحصر به فرد از مهارت ها و زبان های برنامه نویسی را باید بلد باشند. در این پست، ما 10 شغل برتر در حوزه برنامه نویسی که در سال 2022 باید آن ها را زیر نظر بگیرید به شما معرفی میکنیم. همچنین درآمد هر یک از این مشاغل را در کشور های مختلف بررسی میکنیم.

 


 

1. مهندس نرم افزار – Software Engineer

مهندسی نرم افزار یکی از مشاغل پر تقاضا در سراسر جهان است. این شغل خاص چندین بخش مختلف را در بر می گیرد. معمولاً یک مهندس نرم افزار به ساخت، نگهداری، به روز رسانی نرم افزار یا محصولات مورد استفاده در شرکت کمک می کند. این شغل خاص دارای یک زبان برنامه نویسی واحد و مشخص نیست که بگوییم مخصوص آن باشد. اما زبان هایی مانند C#، C++، Go و Python زبان هایی هستند که معمولا در این فضا رایج و مهندسان نرم افزار از آنها استفاده بیشتری میبرند. بر اساس موقعیت های شغلی سایت Indeed.com، در حال حاضر بیش از 250.000 شغل برای مهندسان نرم افزار موجود است.

 

مهندس نرم افزار

 

میانگین حقوق سالانه مهندس نرم افزار در کشور های مختلف

آمار و ارقام زیر بر اساس نظر سنجی از 10000 مهندس نرم افزار در بیش از 130 کشور دنیا جمع آوری شده است. و بر این اساس ما 10 کشور برتر از لحاظ پرداخت حقوق را لیست کردیم.

توجه داشته باشید که این حقوق ها میانگین است و قطعا حقوق یک مهندس نرم افزار با 15 سال سابقه بسیار بیش تر از یک تازه کار است.

  1. ایالات متحده آمریکا : 95,879 دلار
  2. سوییس : 90,462 دلار
  3. کانادا : 71,193 دلار
  4. انگلستان : 68,664 دلار
  5. سوئد : 66,750 دلار
  6. آلمان : 61,390 دلار
  7. هلند : 58,348 دلار
  8. بلژیک : 54,603 دلار
  9. فرانسه : 47,617 دلار
  10. اسپانیا : 39,459 دلار

با توجه به اینکه اکثر غول های فناوری در کشور آمریکا فعالیت دارند، پیش بینی میشود تا چند سال آینده هم آمریکا رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

 


2. مهندسی کلود (فصای ابری)

در مرحله بعد، باید مهندسان فضای ابری را در نظر بگیریم. این تخصص یکی دیگر از موقعیت های بسیار محبوب مرتبط با برنامه نویسی است که در طول سال ها بر محبوبیت آن افزوده شده است. اگرچه اکثر این موقعیت‌ها به برنامه‌ نویسی نیاز دارند، اما به تجربه کمی کار با AWS، Google Cloud و دیگر خدمات ابری نیز نیاز دارند. بر اساس موقعیت های شغلی سایت Indeed.com، به نظر می رسد که در حال حاضر بیش از 151.000 شغل برای مهندسان ابری وجود دارد.

تماشای تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی در سرویس‌ های پخش آنلاین، استفاده از یک پلتفرم ایمیل آنلاین، یا پشتیبان‌ گیری از تصاویر تلفن خود در اینترنت، همگی وابسته به فناوری ابری است. برای یک شرکت IT، این فانوری به این معنی است که اطلاعات را می‌توان راحت‌ تر ذخیره و پشتیبان‌ گیری کرد. به‌ روزرسانی‌ های نرم‌افزاری را می‌توان بر حسب تقاضا ارائه کرد و کاربران بتوانند از دستگاه‌های مختلف به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

 

مهندس کلود

 

تخصص های لازم یک مهندس Cloud

  • پلتفرم های ابری: به طور کلی توصیه می شود به جای داشتن حداقل دانش از چندین پلتفرم، یک پلت فرم ابری را به خوبی یاد بگیرید.
  • ذخیره سازی و امنیت اطلاعات: نحوه دسترسی، ذخیره و محافظت از اطلاعات هر یک بخش مهمی از یک سرویس دهنده ابری است.
  • شبکه: داشتن دانش مبانی شبکه و شبکه های مجازی در یکپارچه سازی شبکه ها با سرویس های ابری مفید خواهد بود.
  • برنامه نویسی: زبان های رایج مورد استفاده در رایانش ابری عبارتند از Python، Java، Golang یا Ruby.
  • سیستم عامل: شما باید درک قوی از سیستم عامل هایی مانند ویندوز و لینوکس داشته باشید.

میانگین حقوق سالانه یک متخصص Cloud

در ایالات متحده میزان درآمد مهندسین ابری بطور میانگین 109,974 دلار است. مهندسان ابری که تجربه کمی دارند می‌ توانند حقوقی معادل 97500 دلار داشته باشند، در حالی که مهندسان ابری با مهارت‌های قوی می‌توانند حدود 163000 دلار در سال درآمد داشته باشند.

رایانش ابری نیز زمینه‌ ای است که انتظار می‌ رود در دهه آینده با ادامه استفاده شرکت‌ها از فناوری ابری رشد کند. توانایی کار با فناوری ابری یکی از پرتقاضاترین مجموعه مهارت ها در سال 2022 به همراه امنیت سایبری و مدیریت دیتابیس است.

 


3. توسعه دهنده وب – Web Developer

یکی دیگر از پرتقاضا ترین و محبوب ترین شغل های مرتبط با برنامه نویسی، توسعه وب یا برنامه نویسی تحت وب است.

اولین مانع برای کسانی که نمی‌ دانند چگونه می‌ توانند یک توسعه‌ دهنده وب شوند، اصطلاحات و واژه‌های رایج است. از جمله برای خود شغل! برخی خود را مهندس نرم افزار، برخی توسعه دهنده وب و برخی دیگر توسعه دهنده نرم افزار معرفی می کنند! آیا تفاوت های عمده ای بین آنها وجود دارد؟

به طور کلی مهندسان نرم افزار تمایل دارند بیشتر روی سیستم عامل ها و توسعه دهندگان وب روی فناوری های مبتنی بر اینترنت کار کنند. اما واقعیت ماجرا کمی متفاوت است. هر دو نقش زبان‌ها و فناوری‌ های برنامه‌ نویسی را به اشتراک می‌گذارند، و در نتیجه اینکه کدام مورد استفاده می‌شود به مکان، پروژه و شرکت بستگی دارد.

انواع توسعه دهنده وب

توسعه وب را می توان به سه لایه تقسیم کرد: برنامه نویسی سمت کلاینت (front-end)، برنامه نویسی سمت سرور (back-end) و دیتابیس. بیایید هر یک از این لایه ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

Client-side (سمت کاربر) : برنامه نویسی سمت کلاینت، یا توسعه frontend، به هر چیزی که کاربر نهایی مستقیماً تجربه می کند اشاره دارد. کد سمت کلاینت در یک مرورگر وب اجرا می شود و مستقیماً به آنچه که افراد هنگام بازدید از یک وب سایت می بینند مربوط می شود. مواردی مانند چیدمان المنت ها، فونت ها، رنگ ها، منوها و فرم های تماس، همگی توسط برنامه نویس وب front-end طراحی می شوند.

Server-side (سمت سرور) : برنامه نویسی سمت سرور، یا توسعه باطن سایت، در مورد آنچه در پشت صحنه می گذرد است. Backend اساساً بخشی از یک وب سایت است که کاربر آن را نمی بیند. مسئول ذخیره و سازماندهی اطاعات و اطمینان از اینکه همه چیز در سمت کلاینت به خوبی اجرا می شود است. این کار را با برقراری ارتباط با فرانت اند انجام می دهد.

تکنولوژی دیتابیس : وب سایت ها نیز به فناوری دیتابیس متکی هستند. دیتابیس شامل تمام فایل ها و محتوایی است که برای عملکرد یک وب سایت ضروری است و آن را به گونه ای ذخیره می کند که بازیابی، سازماندهی، ویرایش و ذخیره آن را آسان می کند. دیتابیس روی یک سرور اجرا می شود و اکثر وب سایت ها معمولاً از نوعی سیستم مدیریت دیتابیس رابطه ای (RDBMS) استفاده می کنند.

فول استک : این نوع توسعه دهنده وب، هر سه تخصص بالا را با هم دارد و میتوانید به تنهایی یک وبسایت کامل یا برنامه کاربری تحت وب را طراحی و توسعه دهد.

تخصص های لازم توسعه دهنده وب

  • برنامه نویسی HTML/CSS برای طراحی خلاقانه المان ها و صفحات سایت
  • تسلطه به حداقل یک زبان برنامه نویسی مانند PHP، Python یا ASP.net
  • طراحی UX
  • بهینه سازی موتور جست و جو (SEO)
  • بهینه سازی برای موبایل (طراحی سپانسیو)

 

میانگین درآمد سالانه توسعه دهنده وب در کشورهای مختلف

این اطلاعات از سایت Glassdor و indeed جمع آوری شده است و به شما پیش زمینه ای از میانگین حقوق یک برنامه نویس وب میدهد.

در تصویر زیر میتوانید میناگین حقوق یک برنامه نویس وب در چند کشور مطرح را ببینید.

 

حقوق برنامه نویس وب

 


 

4. مهندس ماشین لرنینگ – Machine Learning

موقعیت های شغلی برای مهندسان ماشین لرنینگ همواره در حال رشد است. مهندسان ماشین لرنینگ مدل‌ های یادگیری ماشینی را برای شرکت‌ های خود می‌سازند. شرکت‌های عظیمی مانند گوگل و فیس‌بوک تیم‌ هایی را فقط برای توسعه یادگیری ماشین خود اختصاص داده‌اند. بر اساس اطلاعات Indeed.com، بیش از 51000 موقعیت برای این عنوان شغلی موجود است.

یک مهندس ماشین لرنینگ سیستم‌ هایی با هوش مصنوعی (AI) می‌سازد که از مجموعه اطلاعات عظیمی برای تولید و توسعه الگوریتم‌ هایی استفاده می‌کند که قادر به یادگیری و در نهایت پیش‌بینی هستند.

هر بار که نرم افزار عملیاتی را انجام می دهد، از آن نتایج یاد می گیرد تا عملیات آینده را با دقت بیشتری انجام دهد.

طراحی سیستم‌های یادگیری ماشینی مستلزم آن است که مهندس یادگیری ماشین اطلاعات را ارزیابی، تجزیه و تحلیل و سازماندهی کند، آزمایش‌ها را اجرا کند. و فرآیند یادگیری را برای کمک به توسعه مدل‌ های یادگیری ماشینی با کارایی بالا، بهینه کند.

 

وظایف یک متخصص ماشین لرنینگ

توجه داشته باشید که بسته به زمینه فعالیت یک شرکت، این تخصص ها میتواند متفاوت یا بخشی از گزینه های زیر باشد.

  • طراحی، توسعه و تحقیق روی سیستم‌ ها، مدل‌ ها و طرح‌ های یادگیری ماشین
  • مطالعه، تبدیل و تبدیل نمونه های اولیه علم داده
  • جستجو و انتخاب مجموعه اطلاعات مناسب
  • انجام تحلیل های آماری و استفاده از نتایج برای بهبود مدل ها
  • آموزش و بازآموزی سیستم ها و مدل های ML در صورت نیاز
  • شناسایی تفاوت‌ ها در توزیع داده‌ها که می‌تواند بر عملکرد مدل در موقعیت‌ های دنیای واقعی تأثیر بگذارد
  • تجسم داده ها برای بینش عمیق تر
  • تجزیه و تحلیل موارد استفاده از الگوریتم های ML و رتبه بندی آنها بر اساس احتمال موفقیت آنها
  • درک اینکه چه زمانی می توان یافته های شما را در تصمیم گیری های تجاری به کار برد
  • غنی سازی چارچوب ها و کتابخانه های ML موجود
  • بررسی کیفیت داده ها

 

درآمد مهندسان ماشین لرنینگ

متوسط حقوق مهندس یادگیری ماشین در ایالات متحده تا 25 فوریه 2022، 122,496 دلار در سال است. اما محدوده حقوق معمولاً بین 110,872 تا 135,965 دلار است. محدوده حقوق به عوامل مهمی از جمله تحصیلات، مدارک، مهارت های اضافی و سابقه فعالیت می تواند بسیار متفاوت باشد. این آمار بر اساس اطلاعات سایت Salary.com میباشد.

 


 

5. برنامه نویس موبایل

برنامه نویسی موبایل فرآیند ساختن نرم افزار برای گوشی های هوشمند مانند اندروید و iOS است. زبان های برنامه نویسی و نشانه گذاری مورد استفاده برای این نوع توسعه نرم افزار شامل جاوا، سوئیفت، سی شارپ و HTML5 است.

امروزه، دستگاه‌های تلفن همراه محبوب‌ ترین راه برای اتصال مردم و مشاغل به اینترنت هستند. برای اینکه سازمان‌ ها با کاربران خود مرتبط و پاسخگو بمانند، باید برنامه‌های کاربردی تلفن همراهی را که مشتریان، شرکا و کارمندانشان می‌خواهند بسازند.

 

برنامه نویسی موبایل

 

بسیاری از تیم های مستقل توسعه برنامه تصمیم می گیرند ابتدا برنامه های خود را برای اندروید بسازند. اما چرا؟ حدود 70 درصد گوشی‌های هوشمند از اندروید استفاده می‌کنند و Google Play محدودیت‌های کمتری نسبت به اپ استور اپل دارد. از سوی دیگر، برنامه‌های کاربردی موبایلی که برای iOS توسعه یافته‌اند، دستگاه‌های بسیار کمتری دارند.

زبان های برنامه نویسی مورد استفاده برای ساخت اپ های اندرویدی :

  • جاوا
  • کاتلین
  • #C
  • ++C/C

زبان های برنامه نویسی مورد استفاده برای ساخت اپ های IOS :

  • Objective-C
  • Swift
  • #C
  • Python
  • ++C

درآمد برنامه نویسان موبایل

درآمد برنامه نویسی موبایل هم با توجه به شرایط مختلفی متغیر است. مثلا بر اساس تجربه فرد و همچنین حوزه فعالیت؛ مثلا اندروید یا IOs. اما بطور کلی یکی میانگین حقوق سالانه بر اساس سابقه را در زیر میبینید.

کمتر از 1 سال : 61 هزار دلار

بین 1 تا 4 سال : 70 هزار دلار

5 تا 9 سال : 92 هزار دلار

10 تا 19 دلار : 117 هزار دلار

بیش از 20 سال : 120 هزار دلار

 


 

6. تحلیلگر داده – Data Analyst

آخرین تخصصی که در لیست خود قرار دادیم، تحلیلگر دیتا است. اگرچه هر تحلیلگر داده یک برنامه نویس نیست، اما هنوز برای اکثر موقعیت های تحلیلگر داده لازم است. مثلا در برخی موقعیت های شغلی باید از پایتون و R استفاده کنید. بنابراین احتمالاً برای همه ضروری است که کمی در مورد برنامه نویسی بدانند. بر اساس آمار Indeed.com، بیش از 45000 موقعیت برای این عنوان موجود است.

یک تحلیلگر داده، مجموعه داده ها را جمع آوری، پاکسازی و تفسیر می کند تا به یک سوال پاسخ دهد یا یک مشکل را حل کند. متخصصان این حوزه می توانند در بسیاری از صنایع از جمله تجارت، امور مالی، عدالت کیفری، علم، پزشکی و دولت کار کنند.

تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی برای جمع آوری داده ها برای کمک به تصمیم گیری های تجاری بهتر است. فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها معمولاً در این پنج مرحله انجام میشود:

  • شناسایی و تجزیه و تحلیل
  • جمع آوری دیتا ها
  • پاک کردن دیتا ها برای تجزیه و تحلیل
  • آنالیز دیتا
  • تفسیر نتایج تجزیه و تحلیل

درآمد متخصص Data Analyst

یکی از بزرگترین عواملی که می تواند بر حقوق شما تأثیر بگذارد، سطح تجربه شما است. به طور کلی، هر چه سال های بیشتری را به عنوان یک Data Analyst کار کرده باشید، می توانید انتظار کسب درآمد بیشتری داشته باشید.

آمار زیر میانگین جهانی است. در کشوری مثل آمریکا این رقم بطور میانگین 121 هزار دلار میباشد.

  • 4 تا 6 سال : 72,469 دلار
  • 7 تا 9 سال : 76,050 دلار
  • 10 تا 14 سال : 78,360 دلار
  • بیش از 15 سال : 79,309 دلار

 

جمع بندی

در این پست از وبلاگ تخصصی ایرانیکا، سعی کردیم پرتقاضا ترین موقعیت های شغلی که به برنامه نویسی ارتباط دارند را معرفی کنیم. برخی از آنها نیاز با دانش برنامه نویسی زیادی ندارند. اما برخی مانند برنامه نویسی موبایل، باید دقیقا بر یک یا چند زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشید.

 

38رای - امتیاز 4.9 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,