جدول محتوایی

تاریخ انتشار،قیمت،عملکرد و مشخصات کارت گرافیک جدید اینتل|Arc Alchemist

  کارت گرافیک اینتل Xe در راه است، اما دقیقا چیست؟ آیا می تواند با AMD و Nvidia در بازار فوق رقابتی GPU رقابت کند؟ بیایید نگاه دقیق تری  بیندازیم.

 

کازت گرافیک جدید اینتل

 

در میان دو غول  عرصه ی پردازنده‌های گرافیکی که نسخه‌های جدید خود را منتشر می‌کنند، یک نام کمتر مطرح در تلاش ورود به بازار کار است. اینتل امیدوار است در نهایت با کارت گرافیک سری Intel Xe خود در بازار  رقابتی GPU خودی نشان دهد.

رقابت بین AMD و NVIDIA پس از سالها چیرگی NVIDIA  به بازار، دوباره داغ شده است. با این حال، به نظر می رسد که پس از انتشار کارت های گرافیک نسل بعدی، همه چیز در شرایط بسیار برابری قرار دارد.

بخوانید : رونمایی AMD از Ryzen 7000 | جدیدترین پردازنده دسکتاپ AMD

همه اینها طوفانی عالی برای ورود اینتل به بازار ایجاد می کند. بیایید ببینیم Intel Arc Alchemist (که قبلا Intel Xe بود) از نظر عملکرد و قیمت چگونه خواهد بود!

 

تاریخچه پردازنده گرافیکی گسسته اینتل

اینتل قبلاً هرگز در دسته کارت گرافیک (اختصاصی) موفق نبوده است. معمولاً نمونه‌های اولیه dGPU اینتل مانند پروژه  لارا بی(Larrabee) در سال 2008 از بین می‌رفتند.

با این حال، بیش از یک دهه از آخرین تلاش اینتل برای ایجاد یک GPU اختصاصی می گذرد، بنابراین همه چیز در جهت بهتری پیشرفت کرده است.

این بدان معنا نیست که اینتل هیچ ایده ای  از نحوه توسعه کارت گرافیک ندارد. برعکس، آنها می دانند که چه کار می کنند. گرافیک یکپارچه  HD اینتل ، جزء اصلی اکثریت لپ تاپ های مدرن بوده است.

اینتل تصمیم گرفته است تا کارت گرافیک اختصاصی خود را بسازد زیرا این پردازنده های گرافیکی یکپارچه برای بازی نیستند.

اینتلXe به تازگی معرفی شده است، بنابراین ما سعی می کنیم به اطلاعاتی که در حال حاضر در دست داریم، عمیق تر بپردازیم. توجه داشته باشید که ما فقط در مورد پردازنده‌های گرافیکی موبایل (Xe-LP) و پردازنده‌های گرافیکی رومیزی (Xe-HPG) صحبت خواهیم کرد.

تاریخ انتشار کارت گرافیک جدید اینتل

 

تاریخ انتشار کارت گرافیک اینتل اکس ای|xe

در طول رویداد Intel Arc که در 30 مارس 2022 برگزار شد، سرانجام اینتل برخی از اطلاعیه های واقعی را اعلام کرد. آنها مشخصات پردازنده های گرافیکی موبایل اینتل خود را به نمایش گذاشتند و تاریخ انتشار کلی را اضافه کردند.

Intel Arc A350M و A370M اکنون به طور رسمی در لپ‌تاپ‌ها (از 899 دلار به بالا) عرضه شده‌اند.

پردازنده‌های گرافیکی موبایل سریع‌تر مانند A550M، A730M و A770M در «اوایل تابستان» در دسترس خواهند بود. ما انتظار داشتیم که همه پردازنده‌های گرافیکی موبایل پس از رویداد اینتل راه‌اندازی شوند، اما باز هم، اینتل با تاریخ انتشار بسیار مبهم کاربران را منتظر می گذارد.

از نظر پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ، ما فقط یک تیزر کوتاه در مورد یک GPU اختصاصی نسخه محدود دریافت کردیم که در تابستان 2022 با تأیید مدیر عامل شرکت پت گلسینگر (Pat Gelsinger) مبنی بر اینکه پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ Intel Arc در راه هستند، عرضه خواهد شد.

با این حال، تاریخ انتشار بارها به تعویق افتاده است که وعده‌های اینتل دیگر اهمیتی ندارند.

و حتی با وجود اینکه آخرین تاخیر ممکن در تاریخ انتشار را دیدیم، اینتل با تاخیر دیگری مواجه شده و تاریخ انتشار GPU های دسکتاپ را تا حد امکان دیرتر تغییر دادند. Igor’s Lab ادعا می کند که پنجره تاریخ انتشار بین 1 جولای و 31 آگوست 2022 خواهد بود.

از سوی دیگر، کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead شایعه‌ای را به اشتراک می‌گذارد که این پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ تا سه ماهه چهارم سال 2022 روشن نمی‌شوند. این واقعیت که اینتل اصلاً رویدادی در Computex نداشته است، این موضوع را منطقی تر هم می‌کند.

قیمت کارت گرافیک اینتل ARC

 

قیمت کارت گرافیک اینتل اکس ای |xe

 

تا زمانی که اینتل اطلاعاتی را منتشر نکند، نمی‌توانیم در مورد قیمت پردازنده گرافیکی Arc حدس و گمانی بزنیم.

با این حال، با توجه به اینکه اینتل مجبور است قیمت پردازنده‌های گرافیکی خود را کمتر از AMD و NVIDIA کند تا علیرغم جایگاه خوب اینتل در دنیای فناوری همچنان به رقابت بپردازد، آن‌ها همچنان در بازار کارت‌های گرافیک ناشناخته هستند.

مدیر عامل اینتل، پت گلسینگر، بارها در مورد این موضوع صحبت کرد.

گلسینگر معتقد است که موفقیت عظیم NVIDIA را می توان به عدم وجود رقابت در بازار و دهه تسلط آن نسبت داد. حتی زمانی که AMD یک پردازنده گرافیکی با ارزش بسیار بهتر ارائه می دهد، اکثر مشتریان همچنان طرفدار NVIDIA هستند.

خوشبختانه، ما اطلاعات کمی در مورد قیمت این پردازنده‌های گرافیکی به دست آوردیم.

اینتل در مورد برنامه خود برای فروش بیش از 4 میلیون پردازنده گرافیکی ARC در طول سال 2022 اشاره کرد و میانگین قیمت GPU آنها حدود 75 دلار خواهد بود که به ما تضویری مبهم از کل خط تولید می دهد.

علاوه بر این، جستجوی آنلاین اینتل برای پردازنده‌های گرافیکی Arc اینتل، دیدگاه محدودی به قیمت این پردازنده‌های گرافیکی به را ارائه می دهد.

تعدادی از برندگان یک اسکرین شات را به اشتراک گذاشته اند که در آن اینتل محتویات بسته و ارزش تقریبی بسته مذکور را در بر می گیرد.

La Frite David (یکی از افرادی که در این باره توییت کرد) یک پردازنده گرافیکی Performance Intel Arc، برخی از کالاهای اینتل و 3 ماه Xbox Game Pass دریافت می کند. همه اینها حدود 700 دلار ارزش دارند.

اگر Xbox Game Pass و هزینه های کالا را از مقدار تقریبی خارج کنیم، می توانیم تخمین بزنیم که GPU حدود 600 دلار یا بیشتر قیمت دارد.

برای برندگان بسته پریمیوم 900 دلاری، تخمین می زنیم که GPU حدود 800 دلار است.

یکی از پردازنده های گرافیکی موبایل رده بالای اینتل برای اولین بار در لپ تاپی که فقط برای بازار چین است مشاهده شد. این لپ‌تاپ مدل Machenike’s Dawn Discovery Edition 2022 است و قیمتی معادل 1200 دلار دارد و با Intel Arc A730M جفت می‌شود.

اگرچه این پردازنده گرافیکی موبایل پرچمدار اینتل نیست، اما دومین SKU سریع در سری Arc در یک لپ تاپ گیمینگ مقرون به صرفه است.

 

کارایی

 

کارکرد کارت گرافیک اینتل اکس ای |intel Xe

با چند خبر افشا شده در جا های مختلف، ما هنوز نمی دانیم که پردازنده های گرافیکی ARC دسکتاپ اینتل واقعاً از نظر بازی چگونه عمل می کنند.

اگرچه اخیراً تحریم A380 برداشته شد، اما از آنجایی که این پردازنده گرافیکی در ابتدا در چین منتشر شد، فقط بررسی های چینی وجود دارد.

بیایید به چارت عملکردی نگاهی بیاندازیم:

عملکرد کارت گرافیک اینتل اکس ای

منبع : Shenmedounengce

Shenmedounengce سپس A380 را به ترتیب در 6 بازی مختلف آزمایش می کند:

League Legends

PUBG

GTA V

Tomb Raider

Forza Horizon 5

 Red Dead Redemption 2

در مقابل GTX 1655 و RX 6400، در بازی‌های DX11 مانند League of Legends و PUBG، A380 عملکرد افتضاحی را نشان می‌دهد. تقریبا 30 درصد کندتر از پردازنده گرافیکی AMD.

در بازی‌های DX12، A380 به GTX 1650 نزدیک‌تر می‌شود، اما هنوز به وضوح عملکرد ضعیفی دارد.

اینکه این یک برد یا باخت برای اینتل باشد، کاملاً به قیمت فهرست بستگی دارد. با توجه به کند بودن آن، باید به طور قابل توجهی ارزان تر از AMD و NVIDIA باشد.

متاسفانه، هنوز شاهد اجرای میان‌رده یا رده بالای Intel Arc Alchemist در یک بازی نیستیم.

خوشبختانه، ما نمودارهای رسمی اینتل را داریم که عملکرد واقعی پردازنده های گرافیکی موبایل Intel Arc را نشان می دهد:

عملکرد کارت گرافیک اینتل اکس ای |Intel Xe

 

در حالی که همیشه پیشنهاد می کنیم  معیارهای و نظرات افراد دیگر را نیز در نظر بگیرید، زیرا این نمودارها همیشه صادقانه نیستند، اما این اعداد امیدوارکننده به نظر می رسند.

به نظر می رسد A370M که یکی از پردازنده های گرافیکی پایین رده Intel Arc است تا 30 درصد بهتر از پردازنده گرافیکی Iris Xe عمل می کند. اینکه یک پردازنده گرافیکی موبایل اینتل می تواند در تنظیمات متوسط در سه عنوان مختلف بازی AAA با سرعت 60 فریم در ثانیه خروجی دهد بسیار چشمگیر است.

ما برخی از معیار های Arc A350M را نیز داریم، اما به نظر می‌رسد که بهینه‌سازی‌های ویندوز هنوز در جای خود نیستند.

در بسیاری از این بازی‌ها (PUBG، Forza Horizon 5، Cold War و غیره)، استفاده از GPU بسیار کم است که منجر به لگ و میانگین فریم‌تایم‌های پایین می‌شود.

 

مشخصات و ویژگی ها

با انتشار Iris Xe، ما فقط نگاهی اجمالی به آنچه Intel Arc است دیدیم. بنابراین، اینتل نقطه شروع خوبی دارد. علاوه بر این، برخی شایعات و گمانه‌زنی‌ها در مورد پردازنده‌های گرافیکی مجزای اینتل وجود دارد که ما نیز به آن‌ها خواهیم پرداخت:

مشخصات کارت گرافیک اینتل

 

به خاطر داشته باشید که SKUها و مشخصات ذکر شده در جدول بالا همچنان بر اساس اطلاعات درز شایعات هستند. ممکن است در آینده با شروع معرفی پردازنده‌های گرافیکی اینتل تغییر کند.

بیشتر این اطلاعات توسط momomo_us از طریق درایور گرافیک بتای 30.0.101.173 اینتل به دست آمده است.

شایعات متعددی مبنی بر اینکه بزرگترین پردازنده گرافیکی ARC Alchemist اینتل با عملکرد مشابه با RTX 3070/RX 6800 مبارزه خواهد کرد، وجود دارد.

و این ممکن است از طریق این دای شات های فاش شده (توسط قانون مور مرده است) تأیید شود.

اندازه نهایی 396 میلی متر مربع است. این تنها چند میلی متر بزرگتر از RTX 3070 یا 3070 Ti (392.5 میلی متر مربع) است

.عملکرد کارت گرافیک اینتل

این به ما می گوید که اینتل تعداد ترانزیستورهای مشابه 3070 Ti انویدیا روی دای دارد. البته، عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر عملکرد GPU تأثیر می‌گذارد، اما این یک ایده کلی از پردازنده گرافیکی DG2-512 اینتل به دست می‌دهد.

این به ما می گوید که اینتل تعداد ترانزیستورهای مشابه 3070 Ti انویدیا دارد. البته، عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر عملکرد GPU تأثیر می‌گذارد، اما این یک ایده کلی از پردازنده گرافیکی DG2-512 اینتل به دست می‌دهد.

 

نوار  با قابلیت تغییر اندازه

نوار قابل تغییر اندازه (اینتل و انویدیا) یا حافظه دسترسی هوشمند (Ryzen+Radeon) چند سالی است که مورد استفاده قرار گرفته است. این یک ویژگی دوباره معرفی شده است که امکان ارتباط بهتر بین CPU و GPU را فراهم می کند.

به طور عجیبی، در راهنمای شروع سریع Arc اینتل برای SKUهای دسکتاپ، اینتل مشخص می کند که نوار قابل اندازه گیری مجدد برای بهترین عملکرد ممکن در این نسل جدید از GPU ها ضروری است.

با این حال، ReBAR فقط در پردازنده‌های نسل دهم، یازدهم و دوازدهم اینتل در دسترس است. آیا این بدان معناست که پردازنده‌های گرافیکی Intel Arc روی پلتفرم‌های قدیمی‌تر اینتل یا پردازنده‌های AMD به خوبی کار نمی‌کنند؟

اگرچه یک پاورقی کوچک وجود دارد که اشاره می کند GPU های سری A ممکن است با حافظه دسترسی هوشمند کار کنند.

ما علاقه مندیم ببینیم که نوار قابل اندازه گیری مجدد چقدر عملکرد را بهبود می بخشد، اما همچنین نگران این هستیم که بسیاری از افراد از این ویژگی آگاه نباشند. این نوار گزینه ای است که فقط از طریق BIOS قابل دسترسی است و همه راحت به آن دسترسی ندارند.

 

Xe-Cores و نقشه راه Intel Arc

ما شایعات، نشت‌ها، پیشنهادات و فرضیات زیادی در رابطه با قرار گرفتن پردازنده‌های گرافیکی گسسته در زیر درخت Intel Xe دیده‌ایم. اما، سرانجام در روز معماری اینتل در سال 2021، نگاهی عمیق‌تر و رسمی‌تر به این معماری داشتیم.

اول از همه، ما در نهایت یک نام مناسب برای اشاره به Xe-HPG، که ان هم کیمیاگر(Alchemist)است.

اینتل همچنین نقشه راه/طرح نام‌گذاری را برای سه نسل آینده GPU دیگر، Battlemage، Celestial و Druid ارائه کرد. همه اینها تحت اینتل Arc، و ریر مجموعه ی معماری جدید قرار می گیرند.

انتظار می رود پردازنده های گرافیکی Arc اینتل تا سال 2025 یا بعد از آن.

مسیر راه x-HPG

 

اما، بیایید تمرکز خود را بر روی کیمیاگر(Alchemist) بگذاریم، زیرا این نسل GPU است که سال‌ها پیش‌بینی می‌کردیم.

پس از یک سال سکوت (یا بیشتر) در Intel Arc، ما در نهایت بینشی در مورد نحوه عملکرد این GPUها دریافت کردیم. به طور خاص، بلوک ساختمان محاسباتی اینتل، Xe-Core. Xe-Core جایگزینی مستقیم برای واحدهای اجرایی اینتل (EU) است.

 

ساختمان هسته ی اکس ای اینتل

 

هر Xe-core شامل 16 موتور برداری (VE) و 16 موتور ماتریس (XMX) است. هر یک از این موتورهای برداری 256 بیت در هر چرخه را پردازش می کند. بر اساس توضیحات اینتل، هر VE دارای 8 ALU است. این منجر به مجموع 128 ALU در یک Xe-Core می شود. هسته همچنین حافظه نهان L1 خود را دارد.

اینتل چهار عدد از این هسته ها را برای ایجاد یک Render Slice ترکیب می کند. اکنون به 512 ALU و 64 XMX رسیده ایم.

رندر اسلایس هسته اکس ای|Xe core

 

علاوه بر این، چهار واحد ردیابی اشعه در هر برش رندر وجود دارد که به عملکرد ردیابی پرتو کمک می کند. همچنین Samplers، Pixel Backends، و موتورهایی برای Geometry، Rasterization و HiZ وجود دارد.

با این حال، اینتل مجبور شد آن را بیشتر مقیاس کند تا پتانسیل واقعی این هسته‌ها و Render Slices را ببیند. بنابراین GPU پرچمدار آنها دارای هشت Render Slices است. یعنی 32 هسته Xe، 512 موتور برداری و ماتریس و در مجموع 4096 ALU.

 

چرا باید محتاطانه نسبت به Intel Xe خوشبین باشید؟

حمع بندی

تصمیم اینتل برای استخدام Vineet Goel به عنوان پیشرو برای Intel Xe IP نیز خوش‌بینی ما را برای آینده این پردازنده‌های گرافیکی افزایش می‌دهد. چرا؟ گوئل چند سال مدیر ارشد معماری GPU در AMD و بعداً معاون معماری GPU شرکت بود.

استخدام متخصصی که تأثیر قابل توجهی بر پردازنده‌های گرافیکی RX 5000 و RX 6000 AMD داشته است، به این معنی است که او باید بتواند سهمی جدی در Xe اینتل داشته باشد و امید بیشتری به نسل‌های جدید پردازنده‌های گرافیکی اینتل در ما ایجاد کند.

ممکن است شاهد یک جنگ سه جانبه کامل بین اینتل، AMD و NVIDIA نباشیم، اما چیزی هیجان انگیز در راه است. به عنوان گیمرها و علاقه مندان به فناوری، مشتاقانه منتظر انتشار کارت گرافیک های جدید اینتل هستیم.

 

24رای - امتیاز 4.8 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: