جدول محتوایی

Rust vs Python این روزها یک بحث محبوب است. در حالی که هر دوی این زبان ها را می توان برای برنامه نویسی همه منظوره استفاده کرد، یکی در سناریوها و موقعیت های خاص بهتر از دیگری است. برای اینکه بدانید کدام یک باید برای پروژه خود استفاده شود، باید درک بسیار خوبی از ویژگی ها و معماری هر دو داشته باشید. این مقاله Rust vs Python به شما در این امر کمک می کند.

معرفی Rust

Rust یک زبان برنامه نویسی نسبتاً جدید است که به دلیل توانایی آن در ایجاد برنامه های کاربردی با کارایی بالا، حافظه کارآمد و قابل اعتماد به سرعت محبوب شد. این زبان برنامه نویسی که به صورت ایستا تایپ می شود، نحوی مشابه با C++ دارد.

هیچ زباله جمع آوری یا زمان اجرا ندارد. از این رو، Rust راه حل هایی را برای بسیاری از مسائل در C++، از جمله مسائل همزمان و مدیریت حافظه ارائه می دهد. اگرچه این زبان نسبتاً جوانی است، اما Rust هفتمین سال را به عنوان محبوب ترین فناوری در نظرسنجی توسعه دهندگان StackOverflow در سال 2022 نیز مشخص کرد.

چه کسی از Rust استفاده می کند؟

از زمانی که Rust به دنیا معرفی شد، بسیاری از شرکت‌ها، از استارت‌آپ‌ها گرفته تا سازمان‌های بزرگ‌تر، شروع به استفاده از آن برای بهبود برنامه‌ها و خدمات نرم‌افزاری موجود و ساختن کردند. در حال حاضر، بسیاری از شرکت های فناوری پیشرو جهان از Rust استفاده می کنند. در اینجا نحوه استفاده آنها آورده شده است.

آمازون: آمازون از Rust برای خدمات ابری خود مانند Amazon Elastic Compute Cloud (EC2)، Amazon Simple Storage Service (S3) و CloudFront استفاده می کند. آمازون نیز یکی از شرکت هایی است که به Rust کمک می کند.
Dropbox: Dropbox، پیشروترین ارائه دهنده میزبانی فایل در جهان، از Rust در سرویس همگام سازی فایل خود استفاده می کند که یکی از اجزای حیاتی آن است.
گوگل: گوگل شرکت دیگری است که بخشی از بنیاد Rust است. از Rust برای توسعه اندروید استفاده می کند و یک زبان اصلی در توسعه سیستم عامل هسته لینوکس است.
مایکروسافت: مایکروسافت از Rust در سیستم عامل ویندوز خود استفاده می کند و آنها نسخه جدیدی از Rust را راه اندازی خواهند کرد که توسعه دهندگان را قادر می سازد از Windows API برای توسعه نرم افزار استفاده کنند.
Coursera: یکی از پیشروترین پلتفرم های یادگیری آنلاین جهان از Rust برای ویژگی تکالیف برنامه نویسی خود استفاده می کند.

معرفی Python

پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است. پایتون در بسیاری از زمینه ها از جمله یادگیری ماشین، علم داده، تجسم داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها، DevOps، اتوماسیون و تست استفاده می شود.

سینتکس ساده پایتون آن را به یک انتخاب ایده آل برای توسعه دهندگان تازه کار در سراسر جهان تبدیل می کند. نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow در سال 2022 نشان داد که این زبان سومین زبان محبوب در بین حرفه ای ها و افرادی است که کدنویسی می آموزند. پایتون برنامه نویسی شی گرا را در اولویت قرار می دهد، اگرچه می توانید از آن برای برنامه نویسی تابعی نیز استفاده کنید.

خرید سرور مجازی ایران

چه کسی از پایتون استفاده می کند؟

Rust vs Python

پایتون به طور گسترده در صنعت فناوری اطلاعات، آموزش، دولتی و مالی استفاده می شود. در زیر برترین شرکت های فناوری که از پایتون استفاده می کنند آورده شده است.

فیس بوک: مهندسان فیس بوک از پایتون به همراه PHP استفاده می کنند، زیرا پایتون به آنها اجازه می دهد تا برنامه ها و ویژگی ها را سریعتر توسعه و استقرار دهند. Python در مدیریت زیرساخت فیس بوک و چندین سرویس، از جمله Facebook Ads API و چارچوب Python Async IRCbot استفاده می شود.
گوگل: گوگل به دلیل سادگی و کارایی از پایتون در کار اسکریپت نویسی خود استفاده می کند. گوگل اولین عنکبوت خزنده وب مبتنی بر جاوا خود را با پایتون برای اسکرپینگ وب جایگزین کرد.
نتفلیکس: نتفلیکس شرکتی است که از پایتون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کند. همچنین، آنها از آن در دروازه هشدار مرکزی خود استفاده می کنند که هشدارهای کاربر و برنامه های میمون را ارسال می کند که تغییرات امنیتی را ردیابی می کند.
Spotify: Spotify شرکت دیگری است که از پایتون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کند. بسیاری از جاهای دیگر وجود دارد که آنها از پایتون استفاده می کنند. آنها از چارچوب جنگو و کتابخانه شبکه ZeroMQ برای برنامه های کاربردی Back-end استفاده می کنند. همچنین از آن برای ایجاد فرآیندها، اسکریپت نویسی و نمونه سازی استفاده می کنند.
اینستاگرام: اینستاگرام، یک برنامه رسانه اجتماعی که امکان اشتراک گذاری تصویر و ویدیو را فراهم می کند، زیرساخت خود را با استفاده از پایتون مقیاس بندی کرده است.

 

ویژگی های کلیدی Rust vs Python

Rust ویژگی های اضافی را به ارمغان می آورد. چهار ویژگی اصلی Rust عبارتند از: ایمنی حافظه، ایمنی نخ، پشتیبانی از پلتفرم متقابل و انتزاعات با هزینه صفر.

ایمنی حافظه

هنگام استفاده از زبانی مانند C++، بسیاری از مشکلات حافظه می تواند عملکرد برنامه را مختل کند. Rust اکثر مشکلات مدیریت حافظه را از طریق “مدل مالکیت” و سیستم نوع خود حل می کند و برنامه ها را قادر می سازد حافظه را در زمان کامپایل به جای زمان اجرا تجزیه و تحلیل کنند.

این بدان معناست که متغیرها مالکیت حافظه خود را دارند و می توانند حافظه را از متغیرهای دیگر قرض بگیرند. این ویژگی نیاز به جمع کننده زباله را از بین می برد و تضمین می کند که برنامه های Rust در زمان کامپایل بدون اشکال هستند.

ایمنی نخ

ایمنی نخ نوعی سیستم است که هیچ شرایط مسابقه ای را در زمان اجرا تضمین نمی کند. هنگامی که دو یا چند رشته به طور همزمان به یک مکان حافظه دسترسی پیدا می کنند، شرایط مسابقه ای رخ می دهد که می تواند منجر به رفتارهای غیرعادی در برنامه شود.

با مدل مالکیت داده Rust، رشته‌ها تنها در صورتی می‌توانند روی یک متغیر بنویسند که مالک آن باشند یا آن را به طور قابل تغییر قرض بگیرند. این تضمین می کند که تنها یک رشته می تواند به یک متغیر در یک زمان دسترسی داشته باشد.

انتزاعات صفر هزینه

همانطور که به توسعه خود ادامه می دهید، ممکن است از شما خواسته شود که از انتزاعات بیشتری در کد خود استفاده کنید تا نگهداری کد را بهبود ببخشید و برای سهولت افزودن ویژگی های بیشتر با استفاده از انتزاعات بیشتر در کد خود، می توانید بر عملکرد برنامه های شما در زمان اجرا تأثیر بگذارد.

Rust تضمین می کند که انتزاع ها با هزینه صفر هستند. این بدان معناست که انتزاع‌ها زمان اجرا ندارند، یا کد با انتزاع شبیه به کدهایی است که هیچ انتزاعی ندارند.

پشتیبانی از پلتفرم های مختلف

Rust امکان توسعه برنامه‌ها را در چندین پلتفرم مانند ویندوز، لینوکس، macOS و غیره می‌دهد. Rust می‌تواند به راحتی پیکربندی‌ها را در پلتفرم‌های مختلف مدیریت کند. همچنین، ابزار ساخت محموله آن به استقرار کد در چندین پلتفرم با یک فرمان کمک می کند.

ویژگی های کلیدی Rust vs Python

پایتون در ابتدا برای خوانایی کد توسعه داده شد. بنابراین، نحو آن به زبان انگلیسی نزدیک است. همچنین پایتون توسط گروه های مختلف دانشگاهی برای کارهای ریاضی و علمی استفاده می شود. بنابراین، مجموعه بزرگی از کتابخانه ها برای ریاضیات و محاسبات متعدد دارد.

نحو ساده مانند انگلیسی

پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی همه منظوره در میان افرادی است که به کد متمایل هستند، به دلیل نحوی که شبیه به زبان انگلیسی است و نوشتن کد را آسان می‌کند. بنابراین، توسعه دهندگان آماتور یادگیری را آسان می دانند و بسیاری از آن به عنوان زبان برنامه نویسی اولیه خود استفاده می کنند.

همچنین ساختار نحوی آسان آن توسعه سریعتر را امکان پذیر می کند. شما می توانید یک برنامه پایتون با خطوط کد کمتری نسبت به سایر زبان ها بنویسید. این در نهایت زمان استقرار یک برنامه کاربردی در بازار را کاهش می دهد.

تایپ پویا

شما نیازی به تعریف انواع متغیر در پایتون ندارید زیرا مفسر پایتون این کار را در زمان اجرای برنامه بر اساس عبارت متغیر برای شما انجام می دهد. بنابراین، می‌توانید به‌جای صرف زمان برای تعریف صحیح انواع متغیر، مستقیماً روی عملکرد تمرکز کنید.

جامعه بزرگ

پایتون یک جامعه بزرگ با میلیون ها نفر در سرتاسر جهان برای حمایت و کمک به توسعه آن دارد. این انجمن بزرگ یک دارایی برای هر توسعه‌دهنده پایتون است، زیرا آنها می‌توانند به سرعت برای هر مشکلی که در توسعه با آن مواجه می‌شوند راه‌حل‌هایی پیدا کنند.

علاوه بر این، به این معنی است که منابع زیادی برای یادگیری در مورد پایتون وجود دارد، مانند اسناد، راهنمای توسعه‌دهنده، ویدیوها و آموزش‌ها.

کتابخانه استاندارد بزرگ

پایتون ها کتابخانه استاندارد شامل تعداد زیادی چارچوب، ماژول و کتابخانه با کد قابل استفاده مجدد برای توسعه تقریباً هر چیزی که می خواهید می باشد. بنابراین، لازم نیست زمان و تلاش خود را صرف توسعه همه چیز از ابتدا کنید.

پشتیبانی از پلتفرم های مختلف

پایتون به برنامه ها اجازه می دهد تا بر روی چندین پلتفرم مانند ویندوز، لینوکس، macOS و غیره اجرا شوند و نیازی به نوشتن کد جداگانه برای هر پلتفرم را از بین می برد.

خرید گیم سرور

مزایا و معایب استفاده از Rust

Rust در مقایسه با معایب مزایای زیادی دارد. بیایید بفهمیم آنها چه هستند.
مزایای

مزیت اصلی Rust عملکرد بالای آن است. اما این تنها مورد نیست. لیست زیر تمام مزایای اصلی Rust را در اختیار شما قرار می دهد.

برای برنامه های کاربردی حیاتی ایده آل است زیرا Rust بدون جمع آوری زباله یا زمان اجرا در حافظه کارآمد است.
Rust به دلیل مدل مالکیت و نوع سیستم آن، دارای حافظه و رزوه ایمن است.
یک زبان استاتیک و قوی تایپ شده است که اطمینان می دهد هیچ خطای کد مربوط به متغیرهای نادرست اعلام شده نیست.
سربار کم Rust آن را برای توسعه برنامه های تعبیه شده ایده آل می کند
جامعه Rust به شما کمک می کند تا در مورد موضوعات و ایده ها با دیگران بحث کنید، رویدادها، کنفرانس ها و غیره را سازماندهی کنید و منابع یادگیری بسیاری را فراهم می کند.
Rust مستندات غنی دارد.
چندین ابزار برای افزایش بهره وری شما فراهم می کند. به عنوان مثال، شامل یک مدیریت بسته یکپارچه و ابزار ساخت، پشتیبانی از ویرایشگر با ویژگی های مفید و یک کامپایلر با پیام های خطای مفید است.
می توانید ابزارهای خط فرمان را پیدا کنید که کار شما را با اکوسیستم crates.io ساده می کند.
Rust اجازه می دهد تا نرم افزاری را با پشتیبانی چند پلتفرمی توسعه دهید.

اشکالات

Rust vs Python دارای چند ایراد است. قبل از استفاده از زبان باید آنها را درک کنید. برخی از آن معایب عبارتند از:

زمان کامپایل Rust نسبت به سایر زبان ها کندتر است. در زمان کامپایل با کل بسته یا جعبه مطابقت دارد. بنابراین، زمان کامپایل می تواند طولانی تر باشد.
یادگیری آن در مقایسه با زبان های دیگر مانند پایتون زمان بیشتری می برد. برای استفاده مؤثر از آن، حداقل باید یک زبان بلد باشید. این باعث می شود Rust برای افرادی که برای اولین بار کدنویسی را یاد می گیرند مناسب نباشد.
Rust از وصله میمون پشتیبانی زیادی نمی کند.
می تواند فایل های باینری بزرگتر ایجاد کند.

مزایا و معایب استفاده از پایتون

اکنون که Rust را بررسی کردیم، اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به مراحل و معایب استفاده از پایتون بیندازیم.
مزایای

بسیاری از توسعه دهندگان پایتون را دوست دارند و به راحتی می توان دلیل آن را فهمید. برخی از مزایای اصلی عبارتند از:

Python یکی از ساده ترین زبان ها برای یادگیری به دلیل نحو ساده آن است. بنابراین منحنی یادگیری کوچک‌تری دارد و در مقایسه با زبان‌های پیچیده مانند Rust یا PHP برای توسعه‌دهندگان آماتور ایده‌آل است.
پایتون یک زبان همه کاره است که در چندین مورد استفاده مانند توسعه وب داده، علم داده، یادگیری ماشین، اسکریپت نویسی، نمونه سازی اولیه، اتوماسیون تست و غیره استفاده می شود.
کتابخانه استاندارد گسترده پایتون به شما امکان می دهد هر چیزی از محاسبات عددی ساده گرفته تا پروژه های پیچیده تجزیه و تحلیل داده ها را با کد کمتر توسعه دهید.
تایپ پویا باعث صرفه جویی در زمان برای اعلام انواع متغیرها می شود.
منابع زیادی در اینترنت برای یادگیری در مورد پایتون موجود است، مانند آموزش، مستندات، راهنمای توسعه‌دهندگان و غیره.
ابزارهای زیادی که از توسعه پایتون پشتیبانی می کنند مانند IDE های اختصاصی پایتون، ابزارهای بررسی کد و غیره. پایتون همچنین ابزاری به نام GitPython برای تعامل با مخازن git دارد. گردش کار Learning Git برای توسعه وب بسیار ارزشمند است.
به توسعه نرم افزار با پشتیبانی چند پلتفرمی اجازه می دهد.
از آنجایی که پایتون یک زبان تفسیری است که اشکال زدایی را به یک فرآیند آسان تر تبدیل می کند
پشتیبانی جامعه بزرگ به شما کمک می کند تا برای مشکلات خود پشتیبانی سریع دریافت کنید و آنها را سریعتر حل کنید.
پایتون را می توان با زبان هایی مانند دات نت و پی اچ پی استفاده کرد و به راحتی با اجزای دیگر مانند پایگاه داده ادغام می شود. صبر کن؟ آیا فکر می کنید PHP مرده است؟ نه، حداقل طبق آمار استفاده، اینطور نیست. در واقع، توسعه دهندگان PHP حقوق خوبی دریافت می کنند.

اشکالات

تا همین اواخر، پایتون گزینه خوبی برای توسعه وب نبود. پایتون دامنه متفاوتی را هدف قرار داده بود. در حالی که پایتون کارهای زیادی برای بهبود در هر جنبه انجام داده است، هنوز هم برخی از اشکالات پایتون وجود دارد.

پایتون برای برنامه هایی که به سرعت بالا نیاز دارند نامناسب است زیرا پایتون به دلیل اجرای خط به خط و تایپ پویا زبانی کندتر از زبان های دیگر است.
پایتون به دلیل ویژگی هایی مانند انواع داده های انعطاف پذیر، مقدار زیادی حافظه مصرف می کند. بنابراین برای برنامه های فشرده حافظه مناسب نیست.
تایپ پویا همچنین می تواند منجر به اروس در زمان اجرا شود که در طول زمان کامپایل شناسایی نمی شود.
به دلیل سرعت پایین و استفاده زیاد از حافظه برای برنامه های موبایل نامناسب است.
دسترسی به پایگاه داده با استفاده از پایتون ممکن است دشوار شود زیرا مانند بسیاری از زبان‌های دیگر چندان توسعه نیافته است.

سرعت Rust vs Python

سرعت ارتباط مستقیمی با حافظه و کارایی برنامه دارد. از آنجایی که Rust حافظه و عملکرد کارآمدتری دارد، برنامه های Rust سرعت اجرای بالاتری نسبت به برنامه های پایتون دارند.

امنیت Rust vs Python

Rust همچنین برای دستیابی به امنیت بیشتر از Python طراحی شده است. دستورالعمل‌های Secure Rust چگونگی تمرکز آن بر تبدیل شدن به یک زبان ایمنی حافظه را توضیح می‌دهد. تمام مشکلات حافظه در زمان کامپایل شناسایی می شوند و از دسترسی غیرمجاز به متغیرها جلوگیری می کنند.

علاوه بر این، تیم Rust به طور مداوم بر روی رفع آسیب پذیری های امنیتی اکوسیستم Rust کار می کند. شما می توانید تمام وصله های امنیتی را از طریق لیست پستی اعلامیه های امنیتی Rust مشاهده کنید.

برعکس، پایتون تا حد Rust از نظر حافظه و رشته ایمن نیست. توسعه دهندگان باید حافظه را مدیریت کرده و نشت حافظه را از بین ببرند.

ممنون که مثل همیشه با مقاله Rust vs Python همراه ما بودید موفق و سربلند باشید D:

14رای - امتیاز 4.7 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: