جدول محتوایی

مقایسه ی Angular یا React || کدام یک بهتر است؟

آیا می خواهید در مورد تفاوت های React در مقابل Angular بیاموزید و کشف کنید؟ پس به خواندن ادامه دهید! من قصد دارم شباهت ها، تفاوت ها، مزایا و معایب هر دو را در مقایسه ی  React با Angular در این مقاله برای شما توضیح دهم.

برای درک این پست نیازی نیست که یک برنامه نویس متخصص باشید، اما توصیه می شود با جاوا اسکریپت آشنا باشید.

پیش از ادامه ی مقاله ، در صورت نیاز به خرید سرور مجازی ایران به سایت ایرانیکاسرور مراجعه کرده و از پلن های فوق العاده با قیمت های عالی دیدن کنید.

 

ساختار React vs. Angular

مقایسه ی فریم ورک و کتابخانه

Angular و React شباهت ها و تفاوت های زیادی دارند.

اولین معیار مقایسه ی Angular با React این است که Angular یک فریم ورک MVC تمام عیار است و React صرفاً یک کتابخانه جاوا اسکریپت است.

اجازه بدهید بیشتر توضیح دهم. Angular یک فریم ورک در نظر گرفته می شود زیرا نظرات قوی در مورد نحوه ساختار برنامه شما ارائه می دهد. همچنین دارای عملکرد بسیار بیشتری “خارج از جعبه” است. نیازی نیست تصمیم بگیرید که از کدام کتابخانه های مسیریابی استفاده کنید یا ملاحظات دیگری از این دست – فقط می توانید کدنویسی را شروع کنید. با این حال، یک اشکال این است که انعطاف پذیری کمتری دارید – باید از آنچه Angular ارائه می دهد استفاده کنید.

Angular گزینه های  زیر را ارائه می دهد:

  • قالب ها، بر اساس نسخه توسعه یافته HTML
  • حفاظت XSS
  • تزریق injection
  • درخواست های Ajax توسط @angular/HTTP
  • مسیریابی، ارائه شده توسط @angular/router
  • کپسوله سازی کامپوننت CSS
  • ابزارهای کاربردی برای کامپوننت های تست واحد.
  • @angular/forms برای ساخت فرم ها

 

از سوی دیگر، React به شما آزادی بسیار بیشتری می دهد. این کتابخانه فقط “view” را در MVC ارائه می دهد – شما باید M و C را خودتان حل کنید. با توجه به این، شما می توانید هر یک از کتابخانه های خود را به دلخواه انتخاب کنید.

در نهایت از بسیاری از کتابخانه های مستقل و سریع استفاده خواهید کرد. به همین دلیل، باید خودتان مراقب به‌روزرسانی‌ها و مهاجرت‌های مربوطه باشید.

علاوه بر این، هر پروژه React متفاوت است و نیاز به تصمیمی دارد که به سلسله مراتب و معماری پوشه آن نیاز دارد. به همین دلیل ممکن است خیلی راحت‌تر به مشکلات و ارور ها بر برخورد کنید.

React گزینه های زیر را ارائه می دهد:

  • به جای قالب های کلاسیک، React دارای JSX است، یک زبان XML مانند که بر روی جاوا اسکریپت ساخته شده است.
  • حفاظت XSS
  • بدون تزریق injection
  • واکشی برای درخواست های Ajax
  • ابزارهای کاربردی برای کامپوننت های تست واحد.

 

برخی از کتابخانه های محبوب برای افزودن قابلیت و عملکرد عبارتند از:

  • React-router برای مسیریابی
  • Redux یا MobX برای مدیریت
  • آنزیم برای ابزارهای آزمایشی اضافی

 

مقایسه DOM مجازی با DOM  معمولی

استفاده React از DOM مجازی یکی از ویژگی های آن است که آن را بسیار سریع می کند. احتمالاً در مورد آن شنیده اید. زمانی که برای اولین بار منتشر شد، این ویژگی «قاتل» React بود. بگذارید یک سناریو مثال بزنم:

 

بیایید بگوییم که می خواهید سن کاربر را در یک بلوک از تگ های HTML به روز کنید. یک DOM مجازی فقط به تفاوت‌های بین HTML قبلی و فعلی نگاه می‌کند و بخشی را که باید به‌روزرسانی شود، تغییر می‌دهد. Git از روش مشابهی استفاده می کند که تغییرات یک فایل را متمایز می کند.

برعکس، Angular ترجیح داد از DOM معمولی استفاده کند. این کل ساختار درختی تگ های HTML را تا زمانی که به سن کاربر برسد به روز می کند.

پس چرا این مهم است؟ مثال بالا بی اهمیت است و احتمالاً هیچ تفاوتی در یک برنامه واقعی ایجاد نخواهد کرد. با این حال، اگر با صدها درخواست داده در یک صفحه سروکار داشته باشیم (و بلوک HTML برای هر درخواست صفحه جایگزین شود)، علاوه بر تجربه کاربر، عملکرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

 

قالب ها – JSX یا HTML

React تصمیم گرفت که قالب‌های UI و منطق جاوا اسکریپت درون خطی را ترکیب کند، کاری که هیچ شرکتی تا به حال انجام نداده بود. نتیجه “JSX” نامیده می شود. اگرچه ممکن است ایده بدی به نظر برسد، اما ریسک فیس بوک نتیجه بزرگی داشت.

React از چیزی به نام کامپوننت استفاده می کند که شامل نشانه گذاری و منطق در یک فایل است. همچنین از یک زبان XML مانند استفاده می کند که به شما امکان می دهد نشانه گذاری را مستقیماً در کد جاوا اسکریپت خود بنویسید.

JSX یک مزیت بزرگ برای توسعه است، زیرا شما همه چیز را در یک مکان دارید و تکمیل کد و بررسی زمان کامپایل بهتر کار می کند.

مثال : در این مثال، نام یک متغیر را اعلام کرده و با قرار دادن آن در کروشه ، از آن در داخل JSX استفاده می کنیم:

const name = 'Josh Perez';
const element = <h1>Hello, {name}</h1>;

 

Angular از الگوهایی استفاده می کند که HTML با دستورالعمل های Angular (“ng-if” یا “ng-for”) بهبود یافته است.

React فقط به دانش جاوا اسکریپت نیاز دارد، اما با Angular، باید سینتکس خاص آن را یاد بگیرید.

 

React Fiber

من قصد ندارم زیاد وارد جزئیات شوم، اما React Fiber قرار است React را از “سریع” به “بسیار سریع” تبدیل کند. Fiber یک بازنویسی برعکس کامل و سازگار با  هسته React است.

این نسخه به نسخه 16 React معرفی شد و ارتقاء آن چنان روان انجام شد که به احتمال زیاد متوجه نشدید که این اتفاق افتاده است. با فیبر، React می‌توانید آن‌طور که صلاح می‌دانید مکث کرده و کار را از سر بگیرید تا هر چه سریع‌تر موارد مهم را روی صفحه نمایش قرار دهد. من شما را تشویق می کنم که تحقیقات بیشتری در مورد React Fiber انجام دهید – این یک ویژگی فوق العاده است.

 

کامپوننت ها

مطمعنا تا الان با کامپوننت ها اشنایی نسبی پیدا کرده اید. هنگام مقایسه ی React با Angular باید در نظر داشته باشیم که هر دو مبتنی بر کامپوننت هستند.

یک کامپوننت یک ورودی دریافت می‌کند و پس از مدتی منطق داخلی، یک الگوی UI رندر شده (به عنوان مثال یک فرم ورود به سیستم یا یک جدول) را به عنوان خروجی برمی‌گرداند.

کامپوننت ها باید به راحتی در کامپوننت های دیگر یا حتی در پروژه های دیگر استفاده شوند. به عنوان مثال، می توانید یک جزء ورود به سیستم متشکل از دو ورودی متن (کاربر و رمز عبور) و یک دکمه “ورود” داشته باشید.

این کامپوننت ممکن است ویژگی‌های مختلفی داشته باشد و منطق زیربنایی داشته باشد، اما باید تعمیم داده شود تا بتوانید از مؤلفه با داده‌های مختلف در صفحه دیگر یا در برنامه دیگری استفاده مجدد کنید.

کامپوننت ها به معنای «تکه‌هایی» مستقل از برنامه شما هستند که می‌توانید در موقعیت‌های مختلف دوباره از آنها استفاده کنید. آنها به منظور محصور کردن منطق هستند. وب کم کم دارد مبتنی بر کامپوننت می شود، بنابراین توصیه می کنم فوراً به آنها عادت کنید.

اتصال داده ها

یک تفاوت بزرگ هنگام مقایسه ی Angular با React، اتصال یک طرفه در مقابل دو طرفه است. Angular از اتصال دو طرفه استفاده می کند. برای مثال، اگر عنصر UI (یک ورودی کاربر) را در Angular تغییر دهید، وضعیت مدل مربوطه نیز تغییر می‌کند. علاوه بر این، اگر حالت مدل را تغییر دهید، عنصر UI تغییر می کند – بنابراین، اتصال داده دو طرفه.

با این حال، React فقط اتصال یک طرفه دارد. ابتدا حالت مدل به روز می شود و سپس تغییر در عنصر UI را ارائه می دهد. با این حال، اگر عنصر UI را تغییر دهید، حالت مدل تغییر نمی کند. باید خودتان متوجه شوید برخی از راه های متداول از طریق فراخوان یا کتابخانه های State Management هستند.

باید اعتراف کنم که درک روش Angular در ابتدا آسان تر است. با این حال، با بزرگ‌تر شدن پروژه، روش React منجر به نمای کلی داده بهتر می‌شود (اشکال‌زدایی را بسیار آسان‌تر می‌کند). هر دو مفهوم مزایا و معایب خود را دارند. شما باید مفاهیم را درک کنید و تعیین کنید که آیا این بر تصمیم فریم ورک شما تأثیر می گذارد یا خیر.

 

TypeScript در مقابل JavaScript/Flow

React از جاوا اسکریپت استفاده می کند، زبانی که به صورت پویا تایپ می شود (به این معنی که شما نیازی به تعریف نوع متغیر ندارید). از آنجایی که بسیاری از توسعه دهندگان از قبل جاوا اسکریپت را می شناسند و دوست دارند، این می تواند باعث شود شما به عنوان یک حرفه ای دیده شوید.

برعکس، اگر می خواهید از Angular استفاده کنید، باید با TypeScript راحت باشید. TypeScript یک زبان تایپ ایستا است، به این معنی که باید نوع متغیر (رشته، عدد، آرایه و غیره) را تعریف کنید. این به سادگی یک transpiler است که TypeScript را به کد جاوا اسکریپت کامپایل می کند، به این معنی که می توانید کد ES5 را در یک فایل TypeScript بنویسید.

هدف TypeScript اطمینان از انتقال روان برای برنامه نویسان با پس زمینه برنامه نویسی شی گرا (OOP) است. TypeScript نیز در دوره ES5 منتشر شد، و در آن زمان، ES5 یک زبان OOP مبتنی بر کلاس نبود.

از آن زمان، جاوا اسکریپت رشد کرده و تغییرات بزرگ زیادی را به همراه داشته است. با ES6، ماژول‌ها، کلاس‌ها، عملگرهای گسترش، توابع پیکان، قالب‌ها و موارد دیگر دارید. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کد اعلامی بنویسند در حالی که ویژگی های یک زبان OOP واقعی را دارند (یعنی ساختار مبتنی بر کلاس).

اما، مزیت TypeScript این است که سازگاری بیشتری را در نمونه هایی که به صورت آنلاین یافت می شوند ارائه می دهد (مثال های React را می توان در ES5 یا ES6 یافت).

احتمالاً باید بدانید که می‌توانید از Flow برای فعال کردن بررسی نوع در پروژه React خود استفاده کنید. Flow یک بررسی کننده نوع استاتیک است که توسط فیس بوک برای جاوا اسکریپت توسعه یافته است. در صورت تمایل، می‌توانید از TypeScript در پروژه React خود نیز استفاده کنید (اگرچه به صورت بومی گنجانده نشده است).

 

مثال 1. مقایسه خصوصیات  جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت:

// JavaScript (ES6)
const name;

 // TypeScript const name: string; // <-- static typed!

 

مثال 2. مقایسه آرگومان بین جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت:

// JavaScript (ES6)
function getName(name, age){
return name + age;
}

// TypeScript
function getName(name: string, age: number){ // <-- static typed!
return name + age;
}

 

مثال 3. در اینجا یک مقایسه ساده کلاس ابجکت بین جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت انجام دادیم:

// JavaScript (ES6)
class Greeter {
constructor(message) {
this.greeting = message;
}

greet() {
return "Hello, " + this.greeting;
}
}

let greeter = new Greeter("JavaScript!");
greeter.greet()

// Hello, JavaScript!

// TypeScript
class Greeter { // <-- static typed!

greeting: string;

constructor(message: string) {
this.greeting = message;
}

greet() {
return "Hello, " + this.greeting;
}
}

let greeter = new Greeter("TypeScript!");
greeter.greet()

// Hello, TypeScript!

 

راهکارهای موبایلی React در مقابل Angular

Angular و React هر دو راه حل هایی را برای ایجاد برنامه های تلفن همراه ارائه می دهند.

Ionic فریم ورکی برای توسعه اپلیکیشن های موبایل هیبریدی است. از یک کانتینر Cordova استفاده می کند که با Angular گنجانده شده است. Ionic یک کتابخانه کامپوننت رابط کاربری قوی ارائه می دهد که به راحتی می توان برنامه های تلفن همراه هیبریدی را راه اندازی و توسعه داد.

با این حال، برنامه به‌دست‌آمده در یک دستگاه به سادگی یک برنامه وب در داخل یک محفظه نمای وب بومی است. به همین دلیل، برنامه ها می توانند کند و تاخیر داشته باشند.

از سوی دیگر، React Native پلتفرمی است که توسط فیس بوک برای ایجاد اپلیکیشن های موبایلی واقعی با استفاده از React توسعه یافته است. ترکیب یا syntax ان کمی متفاوت است، اما شباهت ها بسیار بیشتر از تفاوت ها است.

برخلاف Ionic، که به سادگی یک برنامه وب ستایش شده است، React Native یک رابط کاربری واقعا بومی تولید می کند. همچنین به شما این امکان را می دهد که اجزای خود را ایجاد کنید و آنها را به کدهای بومی که در Objective-C، جاوا یا سوئیفت نوشته شده اند، متصل کنید.

 

منحنی یادگیری React در مقابل Angular

تصمیم مهمی که  در انتخاب یک فناوری جدید و در مقایسه ی Angular با React باید در نظر گرفت، منحنی یادگیری آن است. پاسخ به تجربه قبلی و آشنایی شما با مفاهیم مرتبط بستگی دارد. با این حال، هنوز هم می‌توانیم سعی کنیم تعداد چیزهای جدیدی را که باید قبل از شروع یاد بگیرید، ارزیابی کنیم:

React:

اولین چیزی که در React یاد خواهید گرفت JSX است. ممکن است در ابتدا نوشتن سخت به نظر برسد، اما پیچیدگی زیادی اضافه نمی کند. همچنین باید یاد بگیرید که چگونه کامپوننت ها را بنویسید، وضعیت داخلی را مدیریت کنید و از props برای پیکربندی استفاده کنید. شما نیازی به یادگیری هیچ ساختار منطقی یا حلقه جدیدی ندارید زیرا همه اینها جاوا اسکریپت ساده است.

هنگامی که یادگیری اصول اولیه را تمام کردید، باید یک کتابخانه مسیریابی را بیاموزید (زیرا React فاقد ان است). من react router v4 را توصیه می کنم. بعد state management با Redux یا MobX می آید. من قبلاً به این موضوع اشاره کرده ام ، بنابراین از این موضوع صرف نظر می کنم.

هنگامی که اصول اولیه، کتابخانه مسیریابی و کتابخانه مدیریت ایالتی را یاد گرفتید، آماده شروع ساختن برنامه ها هستید!

 

Angular:

Angular دارای موضوعات زیادی برای یادگیری است، از موارد اساسی مانند دستورالعمل ها، ماژول ها، دکوراتورها، اجزاء، خدمات، تزریق injection ، لوله ها و قالب ها. پس از آن، موضوعات پیشرفته تری مانند تشخیص تغییر، مناطق، کامپایل AoT و Rx.js وجود دارد.

مانع ورود برای Angular به وضوح بالاتر از React است. تعداد زیاد مفاهیم جدید برای تازه واردان گیج کننده است. و حتی پس از شروع، تجربه ممکن است کمی سخت باشد زیرا باید مواردی مانند مدیریت اشتراک Rx.js و عملکرد تشخیص تغییر را در نظر داشته باشید.

ممکن است به نظر برسد که React موانع کمتری برای ورود دارد و من مطمئناً باید موافق باشم. با این حال، این بدان معنا نیست که React “بهتر” است. من شما را تشویق می کنم که هم React و هم Angular را امتحان کنید تا ببینید شخصا کدام یک را ترجیح می دهید.

 

محبوبیت و مسیر رشد React در مقابل Angular

قبل از اینکه فریم ورک/کتابخانه ای را برای کار با آن انتخاب کنید، مهم است که به محبوبیت آن برای هدف شغلی توجه کنید.

هرچه یک فناوری محبوب تر باشد، در بیشتر موارد، مشاغل بیشتری می توانید پیدا کنید. بیایید نگاهی به چند آمار بیندازیم:

در GitHub، در زمان نگارش، Angular (نسخه 2 و بالاتر) 40963 ستاره و 732 مشارکت کننده دارد. با این حال، 2162 شماره نیز دارد (که قابل انتظار است، زیرا Angular یک فریم ورک تمام عیار به جای یک کتابخانه است). در طول 12 ماه گذشته، Angular موفق به کسب 35 ستاره در روز (به طور متوسط) شده است.

مقایسه ی Angular با React

 

برعکس، در GitHub، React 111927 ستاره و 1242 مشارکت کننده دارد. مشکلات React به مراتب کمتر از Angular است،

همانطور که به وضوح می بینید، React بیش از دو برابر تعداد ستاره های GitHub و تقریبا دو برابر تعداد مشارکت کنندگان دارد. البته، می‌توان ادعا کرد که React زودتر از Angular (نسخه 2+) منتشر شد، بنابراین زمان بیشتری برای جمع‌آوری این ستاره‌ها/مشارکت‌کنندگان داشت.

با این حال، React با سرعت بیشتری در حال رشد است، زیرا در 12 ماه گذشته 97 ستاره در روز جمع آوری کرده است:

مقایسه ی Angular با React

 

مقایسه ی React  با Angular  در شرکت ها

بسیاری از شرکت های بزرگ از React و Angular استفاده می کنند.

من در مورد برخی از بزرگترین های جهان صحبت می کنم. برای مقایسه ی Angular با React ، در اینجا فقط یک نمونه کوچک از ان ها را در اختیار شما قرار می دهیم:

 

React:

  • Facebook
  • Airbnb
  • Uber
  • Netflix
  • Instagram
  • WhatsApp
  • Dropbox

 

Angular:

  • Google
  • Nike
  • Forbes
  • Upwork
  • General Motors
  • HBO
  • Sony

 

خلاصه

بیایید به طور خلاصه نگاهی مجدد و مختصر به مباحث مقاله برای مقایسه ی Angular با React بیاندازیم:

 

React:

  1. فقط یک کتابخانه نمای کوچک
  2. دارای یک DOM مجازی است که به‌روزرسانی‌ها را سریع‌تر از DOM معمولی Angular ارائه می‌کند
  3. از JSX استفاده می کند که نشانه گذاری و منطق را در یک فایل ترکیب می کند (خواندن اجزا را آسان تر می کند)
  4. کامپوننت: استاندارد اجزای وب در حال ظهور
  5. اتصال دیتا: یک طرفه
  6. شما می توانید از جاوا اسکریپت ES6/7 استفاده کنید، اگرچه در صورت تمایل می توانید از Typescript یا Flow استفاده کنید
  7. Mobile: React Native سریعتر از راه حل های Angular است
  8. تست: Jest & Enzyme
  9. منحنی یادگیری پایین تر است، اما شما فقط view را دریافت می کنید. به همین دلیل، باید مجموعه ای از کتابخانه های شخص ثالث را یاد بگیرید. سابق. مدیریت حالت (Redux یا MobX)، تماس‌های ناهمزمان (react-promise، react-thunk یا react-saga) و غیره.
  10. مقیاس پذیری: قابل آزمایش تر است، بنابراین مقیاس پذیری نیز آسان است
  11. محبوبیت: به طور تصاعدی افزایش یافته است
  12. منبع باز: ستاره های GitHub: 111,927 / مشارکت کنندگان: 1,242 / شماره ها: 287
  13. حجم: کوچکتر از Angular، بنابراین کمی سریعتر
  14. مورد استفاده در: Facebook، Airbnb، Uber، Netflix، Instagram، Whatsapp، Dropbox
  15. React Fiber سرعت React را به طرز چشمگیری افزایش می دهد

 

 

Angular:

  1. یک فریم ورک کامل است.
  2. دارای یک DOM معمولی است که به‌روزرسانی‌ها را کندتر از DOM مجازی React ارائه می‌کند
  3. جاوا اسکریپت و HTML ارائه شده یک جداسازی فیزیکی را حفظ می کند
  4. کامپوننت: در حال ظهور استاندارد اجزای وب
  5. اتصال داده: دو طرفه
  6. باید از TypeScript استفاده کنید
  7. موبایل: Ionic و Cordova کندتر از React Native هستند
  8. تست: یاس و موکا
  9. منحنی یادگیری بالاتر است، اما وقتی آن را فهمیدید، یک چارچوب کامل MVC دارید
  10. مقیاس پذیری: مقیاس پذیری آسان
  11. محبوبیت: از AngularJS (Angular 1) کاهش یافته است
  12. منبع باز: ستاره های GitHub: 40,963 / مشارکت کنندگان: 732 / شماره: 2,162
  13. حجم: بزرگتر، در نتیجه زمان بارگذاری و عملکرد طولانی تر در تلفن همراه مورد استفاده در: Google، Nike، Forbes، Upwork، General Motors، HBO، Sony

 

 

جمع بندی

همانطور که در بسیاری از مثال‌های من مشاهده کردید، React و Angular دو تایتان در صنعت برنامه نویسی هستند. در کسب‌وکاری که تنها قوی‌ترین‌ها زنده می‌مانند، به راحتی می‌توانید نتیجه بگیرید که اینها برخی از بهترین فناوری‌های موجود در بازار هستند. نتیجتا، انتخاب هیچ کدام از این دو اشتباه نیست.

 

30رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!