جدول محتوایی

کارت گرافیک RTX 4090 | همه چیز درباره گرافیک جدید Nvidia

اگر در این دو سال گذشته بازار پردازنده‌های گرافیکی را دنبال کرده‌ باشید، تجربه‌ای عجیب بوده است. اما اکنون که در اوج افزایش قیمت‌های پردازنده‌های گرافیکی قرار داریم، انویدیا قرار است پرچم‌دار بعدی پردازنده گرافیکی خود، کارت گرافیک RTX 4090 را عرضه کند.

 

جزئیات و اطلاعات درز شده در مورد سری 40 ، با برخی شایعات افراطی در مورد مصرف انرژی و قیمت تمام شده است. در هر صورت، احتمالاً در میان قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیکی که می‌توانید بخرید، جایگاهی را به خود اختصاص دهد.

ما نمی دانیم که چه چیزی در نهایت حقیقت دارد، اما همه چیزهایی که تاکنون شنیده ایم را با شما در این مقاله در میان می گذاریم.

پیش از ادامه ی مقاله ، در صورت نیاز به هاست وردپرس به سایت ایرانیکاسرور مراجعه کرده و از پلن های فوق العاده با قیمت های عالی دیدن کنید.

 

 

تاریخ انتشار

تا زمانی که انویدیا RTX 4090 را رسماً وارد بازار نکند، هیچ یک از جزئیات نهایی یا قیمت آن را نمی دانیم. اما می دانیم که انویدیا به طور معمول هر دو سال یک بار در پاییز، که بین اواسط سپتامبر تا پایان اکتبر است، کارت های گرافیک جدیدی را عرضه می کند.

آخرین بار در اوج یک بحران جهانی بهداشت و عرضه بود. در حالی که امسال همه چیز قطعاً آشفته است، حداقل زنجیره های تامین تراشه نسبت به سال 2020 وضعیت بسیار بهتری دارند. این بدان معناست که RTX 4090 می تواند بسیار سریعتر از RTX 3090 به دست مصرف کنندگان برسد.

برای افزودن پشتیبانی بیشتر به نسخه پاییزی آینده، انویدیا یک برنامه آزمایشی را در اواخر ماه مه فاش کرد و شامل آگوست و سپتامبر برای تولید انبوه واحد شد:

کارت گرافیک RTX 4090

 

البته، هنوز هم این امکان وجود دارد که این اتفاقات به سرانجام نرسند. به هر حال، شایعه‌ای در ماه می تاریخ انتشار RTX 4090 را برای اواسط جولای تعیین کرده بود. بدیهی است که این اتفاق نیفتاد و با نسخه معمولی پاییز انویدیا همخوانی ندارد.

از سوی دیگر، ممکن است شاهد به تعویق انداختن رویداد Nvidia در اوایل سال 2023 باشیم.

دلیل آن ساده است: آنها تعداد زیادی تراشه‌های سری RTX 3000 را در اختیار دارند. گلوگاه‌های لجستیکی در طول همه‌گیری به معنای انباشته شدن تراشه‌ها در انبارها بود و انویدیا ممکن است امیدوار باشد که تعداد بیشتری از این پردازنده‌های گرافیکی 2020 را قبل از عرضه نسخه جدید به بازار تخلیه کند.

در حال حاضر، شایعات حاکی از آن است که انویدیا تنها کارت گرافیک RTX 4090 را عرضه خواهد کرد و کارت های میان رده سری 4000 را در حالی که موجودی مازاد را تخلیه می کنند، متوقف خواهد کرد.

این به کاهش قیمت در ورژن قدیمی تر می شود، اما هنوز هم  عملکرد خوبی دارد.

 

قیمت

RTX 3090 فعلی، که مسلما سلطان کارت‌های گرافیک در حال حاضر است، از 1999 دلار کاهش یافته و حدود 1499 دلار است. RTX 4090 احتمالاً با قیمتی بالا تر از ان اراعه شود. با این وجود ما بعید میدانیم که قیمت ان از 2000 دلار بیشتر شود.

قیمت گذاری در حال حاضر مهم است، به خصوص با توجه به اینکه AMD از انویدیا عقب افتاده است. پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 7000 AMD نیز قول می‌دهند که پرقدرت تر و با قیمت کمتر وارد عمل خواهند شد.

نسل فعلی AMD Radeon RX 6900 XT با قیمت 900 دلار یا 500 دلار کمتر از Nvidia RTX 3090 Ti فعلی به فروش می رسد. مشکلات مالی اخیر انویدیا در حوزه بازی حتی می تواند انویدیا را وادار کند که نسبت به قیمت گذاری تهاجمی تر شود، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم.

 

شایعات سخت افزاری در کارت گرافیک RTX 4090

طبق شایعات، Nvidia RTX 4090 به احتمال زیاد دارای 16384 هسته CUDA، 144 هسته ردیابی پرتو و 576 هسته تانسور خواهد بود.

به طور بالقوه، این می تواند باعث افزایش عملکرد 40 درصدی نسبت به RTX 3090 شود.

همچنین دارای 24 گیگابایت VRAM، همان 3090 است. با این حال، افشاگر توییتر Kopite7kimi می گوید که RTX 4090 دارای سرعت کلاک پایه 2235 مگاهرتز خواهد بود و می تواند تا 2520 مگاهرتز، بیش از دو برابر RTX 3090، افزایش دهد.

 

کارت گرافیک RTX 4090

 

قدرت مصرفی

اگر شایعات درست باشند، RTX 4090 یک هیولای قدرتمند با اشتهای خاموش نشدنی برای برق خواهد بود. به بیان مختصرتر، زمانی که به حداکثر فشار داده شود، به 600 وات توان نیاز دارد. با روشی که برخی در حال حاضر پردازنده‌های گرافیکی خود را داون‌کلاک می‌کنند تا گرما و نویز را کاهش دهند، این مقدار قدرت می‌تواند مشکل ساز باشد.

اگرچه با یک کانکتور برق استاندارد 12 پین PCIe Gen 5 عرضه خواهد شد، اما به احتمال زیاد به نوعی آداپتور برای دریافت این نوع برق نیاز است. این اداپتور می تواند ساخته شود یا ممکن است نیاز به خرید جداگانه داشته باشد، که البته گزینه ی دوم کمی دور از انتظار است.

با این حال، 600 وات قدرت زیادی است. نسل قبلی RTX 3090 تا 385 وات  انرژی مصرف می کندکه مقدار بسیار زیادی است. RTX 4090 انرژی کافی برای گرم کردن خانه شما را منتقل می کند، به این معنی که زمان ارتقای منبع تغذیه انرژی خانه ی شما فرا رسیده است.

کارت گرافیک RTX 4090

 

طبق گفته ناظر فناوری Igor’s Lab، RTX 4090 فقط برای تغذیه پردازنده گرافیکی به 450 وات نیاز دارد. VRAM، فن ها، سلف، کلاهک ها و ماسفت به بقیه نیاز دارند.

به دلیل این نیاز شدید به برق، RTX 4090 داغ خواهد شد. ما در مورد سطوح گرمای در حد “سطح خورشید” صحبت می کنیم – به اندازه ای که واحد تحت بار پایدار ذوب شود. برای کنترل دما به یک واحد خنک کننده عظیم نیاز دارد.

ما در ژوئن در مورد چنین چیزی گزارش دادیم. RTX 4090 دارای یک خنک کننده سه شیار BFGPU بسیار شبیه به RTX 3090 Ti است، اما با باله های بیشتر و سطح سینک حرارتی بیشتر. احتمالاً همان جریان دوگانه RTX 3090 را حفظ می کند و لوگو چراغ های LED را روشن می کند.

 

عملکرد

قدرت لزوماً به عملکرد تبدیل نمی شود، اما کارت گرافیک RTX 4090 باید راهی برای تبدیل این انرژی به انجام کار گرافیکی خالص پیدا کند. نمی‌توان انکار کرد که پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته Nvidia جزو بهترین‌های دنیا هستند، حتی اگر گران‌قیمت باشند و به سختی تهیه شوند. اما RTX 4090 ممکن است در نهایت در سطح متفاوتی قرار گیرد.

طبق گفته kopite7kimi، برای شروع، ظاهراً این کارت می‌تواند در تست معیار Time Spy Extreme به امتیاز ۱۹۰۰۰ دست یابد.

این امر باعث می‌شود که سریع‌ترین پردازنده گرافیکی ساخته‌شده باشد و امتیاز ۱۰۰۰۰ RTX 3090 تقریباً دو برابر شود. شایعات دیگر حاکی از آن است که RTX 4090 می‌تواند با ردیابی پرتو و DLSS به سرعت 4K با نرخ 160 فریم بر ثانیه دست یابد. اگر این شایعات درست باشد، گیمرها عاشق این کارت خواهند شد.

گیمرها می توانند Cyberpunk 2077 یا Elden Ring را با تنظیمات کامل بازی کنند. تنها مشکل ممکن است این باشد که قبض برق شما بعد از آن چگونه خواهد بود.

 

 

جمع بندی

در این مقاله، به شایعات در رابطه به Nvidia  و مشخصات کارت گرافیک RTX 4090 ان از جمله عملکرد، قیمت، سخت افزار و انرژی مصرفی پرداختیم. موفق باشید!

 

 

9رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: