جدول محتوایی

وب سرور LiteSpeed

وب سرور آپاچی یک جزء حیاتی از cPanel و WHM است. اما هیچ نرم افزاری نمی تواند بهترین کارایی را برای همه کاربران داشته باشد زیرا استفاده ها متفاوت است. به همین دلیل است که که جایگزین هایی مانند NGINX و وب سرور LiteSpeed وجود دارد.

همانطور که میدهنید Nginx یک رقیب جدی برای Apachee محسوب میشود اما هنوز نتوانسته بطور صد در صدس جای آن را بگیرد. ما قبلا یک مقاله با موضوع همه چیز درباره وب سرور ها منتشر کرده ایم که در آن میتوانید اطلاعات کلی راجع به وب سرور ها بست آورید.

وب سرور LiteSpeed اما داستان متفاوتی دارد. نصب آن آسان است، کاملاً با cPanel و WHM ادغام می شود و می توانید بدون نیاز به یادگیری مجدد نحوه مدیریت وب سرور خود از ابتدا، سوئیچ را انجام دهید.

در این مقاله، بررسی میکنیم که LiteSpeed چیست، چرا ممکن است بخواهید از آن به جای Apache استفاده کنید، و نحوه نصب و پیکربندی آن در سیپنل را بررسی خواهیم کرد.

اگر میخواهید یک هاست اماده و قوی که وب سرور LiteSpeed هم روی آن نصب باشد داشته باشید،کافیست از هاست های وردپرس ایرانیکاسرور استفاده کنید. در هاست های وردپرس ایرانیکاسرور همه اقدامات برای بهینه شدن سرعت سایت وردپرسی شما انجام شده است. برای خرید کافیست روی بنر زیر کلیک کنید.

 

وب سرور LiteSpeed چیست؟

LiteSpeed یک وب سرور اختصاصی است که به عنوان جایگزینی برای آپاچی ساخته شده است. از فایل های پیکربندی httpd.conf و htaccess. پشتیبانی می کند و با بسیاری از ماژول های آپاچی از جمله mod_rewrite، mod_security و mod_cache به خوبی کار می کند.

با این حال، وب سرور LiteSpeed در ساختار خود طراحی کاملاً متفاوتی دارد که حتی در برخی شرایط برتری هایی نسبت به آپاچی می‌دهد. مانند NGINX، معماری رویداد محور دارد، بنابراین با محتوای ثابت بسیار سریع است و برای سایت هایی که به تعداد زیادی از کاربران همزمان خدمات ارائه می دهند عالی است.

علاوه بر اینکه در هنگام ارائه صفحات HTML، اسکریپت ها و تصاویر بسیار سریع است، در مورد سایت های پویا مانند وردپرس و مجنتو نیز چند ترفند در آستین خود دارد. وب سرور LiteSpeed یک کش تمام صفحه یکپارچه با یک سیستم افزونه دارد که کش را به بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب و برنامه‌های کاربردی تجارت الکترونیک می‌آورد، ویژگی که معمولاً به یک برنامه خارجی یا یک افزونه مدیریت شده در سطح برنامه نیاز دارد.

با LiteSpeed، می‌توانید ترکیبی عالی از سازگاری آپاچی و حافظه پنهان با پیکربندی صفر را برای کارایی بالا به مشتریان میزبان ارائه دهید. شما به عنوان یک مدیر سرور با استفاده از LiteSpeed از مصرف کم منابع و البته یکپارچگی عالی با cPanel & WHM از طریق یک افزونه بهره می برید که شامل یک رابط مدیریت جامع است.

وب سرور LiteSpeed مناسب چه سایت هایی میباشد؟

از آنجایی که این وب سرور در بارگذاری المنت های سایت و محتویات صفحه به خوبی عمل میکند، میتواند انتخاب خوبی برای سایت های وردپرسی که کمی سنگین تر از سایت های عادی هستند باشد. به همین دلیل روی تمامی پلن های هاست وردپرس ایرانیکاسرور این وب سرور نصب و قابل استفاده میباشد. همچنین هاست های وردپرس ما همه جوره برای سایت های وردپرسی بهینه شده اند تا بهترین نتیجه را به صاحبان سایت ها دهند.

 

نحوه نصب وب سرور لایت اسپید روی سی پنل

از آنجایی که بالا گفته شد، وب سرور لایت اسپید یک جایگزین عالی برای وب سرور آپاچی میباشد. به همین دلیل فرایند نصب ساده است. اما به دو پیش نیاز زیر نیاز دارد:

  • مجوز وب سرور لایت اسپید – میتوانید لایسنس لایت اسپید را از سایت های ایرانی خریداری کنید یا از نسخه های کرکی استفاده کنید. پیشنهاد من به شما این است که برای جلوگیری از خطرات احتمالی، از نسخه های پولی استفاده کنید، زیرا نسخه های رایگان و کرکی پشتیبانی ندارند.
  • دسترسی روت SSH به سرور مجازی که cPanel روی آن نصب است.

ما وب سرور را با اسکریپت نصبی رسمی نصب می کنیم که می توانید آن را از اینجا دانلود کنید. برای اجرای آن، از طریق SSH به عنوان root وارد سرور خود شوید و این دستور را وارد کنید:

bash <( curl https://get.litespeed.sh ) your_serial_no

“your_serial_no” را با کدی که با مجوز شما ارائه شده است جایگزین کنید. یک سری گزینه به شما ارائه می شود، و انتخاب پیش فرض ها خوب است. ما فرآیند پیکربندی را برای تنظیم این مقادیر در رابط مدیریت اجرا خواهیم کرد.

اگرچه در این مقاله از آن استفاده نخواهیم کرد، اما مطمئن شوید که رمز عبور WebAdmin را که اسکریپت پس از اتمام چاپ می کند، یادداشت کنید.

بعد، به رابط WHM سرور خود بروید و LiteSpeed Web Server را در منوی Plugin انتخاب کنید. ممکن است چند اخطار را مشاهده کنید که در ادامه آنها را برطرف خواهیم کرد.

نصب وب سرور لایت اسپید

 

ابتدا باید ماژول ruid2 Apache را غیرفعال کنیم. این ماژول به آپاچی اجازه می دهد تا به عنوان کاربران مختلف اجرا شود، اما با LiteSpeed سازگار نیست.

EasyApache را در منوی Software انتخاب کنید و روی Customize در Currently Installed Packages کلیک کنید. Apache Modules را انتخاب کنید، عبارت Ruid را جستجو کنید و مطمئن شوید که سوئیچ خاموش است.

حذف RUID

 

روی تب Review و سپس دکمه Provision در پایین صفحه کلیک کنید. وقتی به تنظیمات LiteSpeed برگردید، هشدار ماژول ruid2 باید از بین رفته باشد.

حذف RUID 2

 

در مرحله بعد، ما قصد داریم وب سرور جدید یعنی LiteSpeed را فعال کنیم. شما می توانید آن و آپاچی را به صورت موازی بر روی پورت های مختلف اجرا کنید، اما ما کلا آپاچی را غیرفعال کرده و LiteSpeed را جایگزین آن می کنیم.

در رابط افزونه ای که نصب کردیم، Switch to LiteSpeed را انتخاب کنید.

تغییر به وب سرور لایت اسپید

 

هنگامی که در صفحه بعدی تأیید کردید، سی پنل Apache را متوقف می کند و وب سرور LiteSpeed را راه اندازی می کند.

تغییر به وب سرور لایت اسپید 2

 

سرور cPanel شما اکنون از LiteSpeed به عنوان وب سرور اصلی خود استفاده می کند و شما می توانید از انواع ویژگی های مفید از جمله پشتیبانی QUIC، جابجایی با یک کلیک بین LS و Apache و حافظه کش LiteSpeed استفاده کنید که در ادامه نحوه نصب و راه اندازی آن را هم بررسی میکنیم.

 

چگونه LiteSpeed Cache را در سی پنل راه اندازی کنیم؟

یکی از بزرگترین مزایای وب سرور LiteSpeed یک سیستم کش تمام صفحه داخلی به نام LSCache است که می توانید با طیف گسترده ای از سیستم های مدیریت محتوا و برنامه های تجارت الکترونیک از آن استفاده کنید.

برای برخی از ویژگی‌های LSCache به مجوز اضافی نیاز دارید، اما کش وردپرس آن کاملاً کار می‌کند. ابتدا باید پوشه‌هایی را روی سیستم فایل ایجاد کنیم تا حافظه پنهان اطلاعات را ذخیره کند. اسکریپت نصب هم می توانست این کار را برای ما انجام دهد، اما انجام آن در WHM بطور دستی هم راحت است.

LiteSpeed Configuration و سپس Cache Root Setup را انتخاب کنید.

نصب کش لایت اسپید

 

وقتی روی Set Missing Cache Roots کلیک می‌کنید، cPanel پوشه‌های روتِ کش را برای سرور و میزبان‌های مجازی ایجاد می‌کند.

راه اندازی کش لایت اسپید

 

به صفحه افزونه برگردید و Manage Cache Installations را انتخاب کنید. دکمه اسکن را بزنید و سی پنل سایت های وردپرس نصب شده روی سرور را جستجو می کند. پس از پر شدن لیست سایت ها، با کلیک بر روی دکمه “on” در ستون Actions جدول، کش را در سایت های جداگانه فعال کنید.

لایت اسپید کش

 

اگر می‌خواهید از ویژگی کش با برنامه‌هایی مانند مجنتو، جوملا و لاراول استفاده کنید، فروشگاه افزونه LSCache را بررسی کنید.

وب سرور آپاچی برای اکثر کاربران گزینه مناسبی است. تعادل ایده آلی را بین پیکربندی، توسعه پذیری و انعطاف پذیری ایجاد می کند. با این حال، LiteSpeed یک جایگزین عالی برای مدیران سرور است که می‌خواهند cPanel و WHM را با یک وب سرور بسیار سریع رویداد محور با حافظه پنهان داخلی (LiteSpeed Cache) و سایر ویژگی‌های پیشرفته ترکیب کنند.

بطور کلی استفاده از وب سرور LiteSpeed برای همه توصیه میشود، مخصوصا سایت هایی که ترافیک و حجم بالایی بازدید کننده دارند. LiteSpeed با بهره گیری از قابلیت حافظه پنهان خود، در زمان لودینگ سایت ها بسیارموثر است.

 

61رای - امتیاز 2.5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: