جدول محتوایی

امروزه اینترنت انعطاف پذیرتر، زائدتر و منابع توزیع شده تر است. اما ممکن است پیام‌هایی مانند «سرور DNS پاسخ نمی‌دهد»، «سرور DNS در دسترس نیست» یا «آدرس DNS سرور یافت نشد» دریافت کنید که باعث وحشت شما می‌شود. این مقاله به شما آموزش می دهد که چگونه مشکلات DNS را در روتر میکروتیک عیب یابی کنید.

بخوانید: ایجاد فایل سرور در میکروتیک

آموزش رفع مشکلات DNS در سرور میکروتیک

DNS مخفف Domain Name System است و شبکه ای از سرورها است که اسامی الفبایی هر دستگاه متصل به اینترنت و هر وب سایت در جهان را ردیابی می کند و آنها را با آدرس های IP عدد صحیح مطابقت می دهد. چندین دلیل احتمالی وجود دارد که سرور DNS شما در روتر MikroTik مشکل دارد. این ممکن است به دلیل به روز رسانی کش مرورگر شما یا مشکل در روتر شما باشد. همه مشکلات منجر به یک پیام خطای آزاردهنده می شود. بیایید نحوه عیب یابی مشکلات روتر میکروتیک را ببینیم.

عیب یابی مشکلات اساسی DNS در روتر میکروتیک

در این مرحله نحوه عیب یابی مشکلات DNS در روتر میکروتیک خود را یاد خواهید گرفت. هنگامی که یک خطای DNS رخ می دهد، باید در چندین سطح مختلف بررسی کنید تا بفهمید چه چیزی باعث این مشکل می شود و چگونه می توانید کاربران را به سرعت آنلاین کنید.

مرورگرهای وب معمولاً هر گونه مشکل اتصال را به مشکلات DNS نسبت می دهند. به عنوان مثال، مرورگر شما ممکن است نشان دهنده خرابی فیزیولوژیک فیش روتر و همچنین مشکل DNS باشد. بنابراین، در صورت بروز مشکل DNS، ابتدا باید عیب یابی اولیه را انجام دهید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

1–> بررسی کابل ها و اتصالات: اگر شبکه شما دارای اتصالات سیمی است، اتصالات سیمی را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی وصل شده است. اما اگر شبکه شما بی سیم است، بررسی کنید که Wi-Fi روشن و متصل باشد. همچنین، مطمئن شوید که روتر شما به برق وصل است و کار می کند.

2–> راه‌اندازی مجدد روتر: روتر خود را مجدداً راه‌اندازی کنید و پس از یک دقیقه دوباره آن را روشن کنید. منتظر بمانید تا چراغ های نشانگر دیگر چشمک نزنند و سپس وصل شوید.

3–> اجرای اسکن بدافزار: یک ویروس ممکن است دسترسی به اینترنت شما را مسدود کند. در این صورت، ممکن است قبل از پرداختن به اتصال IP، مشکلات بزرگتری داشته باشید.

4–> بررسی سایت: اگر نمی توانید به یک وب سایت خاص دسترسی پیدا کنید، ممکن است مشکل از DNS و خود سایت باشد. برای بررسی اینکه مشکل از خود سایت نیست بلکه از DNS است، می‌توانید از خط فرمان دستور ping را برای آدرس وب خود صادر کنید. اگر نتیجه “درخواست نتوانست هاست را پیدا کند” را دریافت کردید، به این معنی است که وب سایت مشکل دارد و از کار افتاده است. اگر دستور ping پاسخ داد، نشان می دهد که سایت فعال است و مشکل از DNS شماست.

عیب یابی مشکلات رایج DNS

خوب، اگر عیب یابی اساسی بالا مشکل شما را حل نکرد، باید عیب یابی عمیق DNS را انجام دهید. مشکلات رایج DNS که می توانند باعث مسدود شدن شوند عبارتند از:

1–> بررسی تنظیمات TCP/IP: تنظیمات TCP/IP نحوه ارتباط رایانه شما با دیگران را نشان می دهد. برای دسترسی به این تنظیمات، ابتدا به شبکه یا کنترل پنل رایانه خود بروید و «Manage Network Connections» را پیدا کنید. سپس به مسیر Local Area Connections >> Properties بروید، هر دو ویژگی IPv6 و IPv4 را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. بررسی کنید که هر یک از آنها روی “دریافت آدرس IP به طور خودکار” و “دریافت آدرس سرورهای DNS به طور خودکار” تنظیم شده باشد.

2–> Flushing DNS cache: رایانه شما اطلاعات شبکه را در بازدیدهای اخیر و تلاش برای اتصال به دامنه های وب در حافظه پنهان DNS ذخیره می کند. حافظه پنهان شما ممکن است با اطلاعات نادرست خراب شود، برای رفع این مشکل، کش را پاک کنید. برای انجام این کار، ipconfig /flushdns را در خط فرمان وارد کنید. دفعه بعد که دوباره از یک وب سایت بازدید می کنید، حافظه پنهان DNS باید اطلاعات DNS را به روز کند.

3–> تمدید نام دامنه: اگر نام دامنه خود را تمدید نکنید، آدرس وب شما کار می کند اما به یک وب سایت عجیب هدایت می شوید. برای رفع این مشکل با ثبت کننده تماس بگیرید، زیرا بسیاری از آنها 20 تا 30 روز پس از انقضای دامنه منتظر می مانند تا آن را به حراج بگذارند.

نحوه رفع عدم پاسخگویی سرور DNS

اگر خطای عدم پاسخگویی سرور DNS خود را دریافت می‌کنید، باید بیشتر جستجو کنید تا خطاها یا پیکربندی‌های نادرستی را که می‌تواند باعث این مشکلات شود را درک کنید. برای این کار می توانید از nslookup (ابزاری که در ویندوز تعبیه شده است) استفاده کنید. Nslookup با راه حل های نرم افزاری مختلف از جمله نظارت و مدیریت از راه دور SolarWinds یکپارچه شده است و می توانید از دستورات عیب یابی DNS nslookup برای تعیین مسائل داخلی یا خارجی خاص استفاده کنید.

Nslookup یکی از تشخیص های اصلی DNS بود که در هر دو حالت تعاملی و غیر تعاملی موجود بود. اما توجه داشته باشید که برای این کار در حالت تعاملی مفیدتر است. می توانید از آن برای تأیید آدرس IP و سرور DNS که در آن هستید استفاده کنید. اگر می خواهید آدرس IP یک هاست را پیدا کنید، کافی است خط فرمان را وارد کنید و nslookup و سپس دامنه خود را تایپ کنید. این احتمالا یک سرور محلی را برمی گرداند. نوع پرس و جو را روی NS تنظیم کنید و نام دامنه را وارد کنید تا سرور معتبر را پیدا کنید. بنابراین، بیایید رایج‌ترین انواع رکورد DNS را که می‌توانند باعث مشکلات DNS شوند، ببینیم.

1–> یک رکورد: آنها داده های DNS بسیار ابتدایی هستند که با یک دامنه با یک آدرس IP مطابقت دارند. با استفاده از دستور nslookup و سپس یک دامنه، یک رکورد A را بررسی کنید. سپس، به شما اجازه می دهد تا بررسی کنید که دامنه به آدرس IP صحیح می رود و بالعکس. توجه داشته باشید که یک رکورد AAAA همان رکورد A است اما برای IPv6.

2–> CNAME: مخفف Canonical Name است که می توانید از آن برای اشاره یک نام دامنه به نام دامنه دیگر استفاده کنید. سوابق CNAME گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد مشکل در ایمیل ها شود. برای بررسی اینکه دامنه‌ها به مکان‌های درست اشاره می‌کنند، کافیست دستور “set type=cname” را وارد کنید و سپس دامنه خود را برای nslookup وارد کنید.

3–> MX: مخفف Mail Exchange است و ایمیل را از دامنه شما به سرور میزبان هدایت می کند. اگر این نادرست است، توضیح می دهد که چرا کاربران در ارسال ایمیل به آدرس های دامنه شما مشکل دارند. شما باید مطمئن شوید که MX به دامنه شما (رکورد A یا AAAA) منطبق است. بنابراین برای این کار می توانید از دستور set type=mx و سپس دامنه خود استفاده کنید.

9رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: