جدول محتوایی

کلوب 16 ساله به فعالیت خود پایان داد

پیرو اطلاعیه مدیران و مسئولان شبکه اجتماعی کلوب دات کام در اول آذر ماه 99 مبنی بر تعطیلی و بسته شدن قدیمی‌ترین شبکه اجتماعی کشور قدمتی 16 ساله که بیش از 2 میلیون و 600 هزار نفر عضو از سراسر ایران دارد، اعلام به خاموشی سایت می‌نمایند. درصورتی که کاربران قدیمی و جدید سایت که تنها فضای مجازی مورد اطمینان آنها طی سالهای اخیر این سایت بوده که در آن تمامی لحظات زندگی خود را در این سایت ثبت و ضبط و تبادلات اطلاعات خود را با سایر دوستان انجام داده اند.

«محمدجواد شکوری مقدم»، از موسسین اصلی شبکه اجتماعی کلوب، در یادداشتی در وبلاگ شخصی خود نوشته است:

کلوب دات کام جزو ۳ سرویس پر ترافیک ایران بود، درخت پر شاخه برگ کلوب را، پس از فیلترهای مکرر هر روز بی رونق تر کردند و نه دل و دماغی برای مردم ماند و نه برای مدیران آن و امروز بسیاری از همان مسئولین نادم و پشیمان هستند ولیکن چه سود. کشور عجیبی داریم و ترس از آنکه هر روز از خواب بلند شوی و منتظر فیلتر شدن و کلا تعطیلی کسب و کارت باشی. نگهداری سایت کلوب دات کام با شرایط فعلی، محدودیت ها و عدم تمایل به توسعه آن بیش از این صلاح نیست و شرکت صباایده تصمیم به خاموشی این سرویس در انتهای پاییز دارد. از کاربران عزیز و قدیمی این سرویس دردمندانه پوزش می طلبیم و تقاضا داریم در این فرصت یکی دوماهه اگر محتوای خاصی برای کپی برداری یا ذخیره نسخه پشتیبان در نظر دارند از فرصت استفاده کنند.

کلوب اولین شبکه اجتماعی ایرانی با محتوای بومی بود

کلوب طی آخرین آمارهای اعلام شده بیشتر از ۳ میلیون کاربر داشت. همچنین در هفته حدود ۱۳۰ هزار ورود مستقل به وب‌گاه و در ماه حدود ۷۰۰ هزار ساعت گردش داخلی در وب‌گاه انجام می‌شد. این وبسایت توانسته بود رقبای ایرانی همچون «هم‌میهن» و «فیس‌نما» را شکست دهد و با وجود گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان خارجی کماکان به فعالیت خود ادامه دهد.

بسیاری از رجل سیاسی مشهور و شرکت‌های برتر در کلوب صفحه رسمی داشتند و کمپین‌های تبلیغاتی در آن بنا می‌کردند. براساس آخرین آمار الکسا کلوپ رتبه ۱۲۱مین سایت برتر ایران را داشت.

همان‌طور که از یادداشت شکوری مقدم برمی‌آید، گله‌های اصلی وی از دست مسئولین صداوسیما و دولتمردانی است که دائما بر سر راه پیشرفت و توسعه آنها سنگ‌اندازی کرده‌اند. بر اساس یادداشت شخصی وی، سایت کلوب ۳ بار دچار فیلترینگ شده، او در بخش دیگری از یادداشت خود اینچنین می‌نویسد: «اگر وب مستر یا کشاورز باشید شاید کمی ملتفت شوید که چگونه بعد از ۲۸ روز زمینی خشکیده و بی رونق را دوباره باید گرم فعالیت و حضور مردم کرد.»

در نامه پایانی یکی از موسسان کلوب رفتارهای عجیب و سودجویانه بسیاری از سازمان های دولتی واکاوی شده است

محتوایی که امروزه در شبکه پیام رسان تلگرام دست به دست می‌چرخد و نظارت درستی هم بر روی آن نیست، در آن سالها توسط کلوب و اعضای آن تولید می‌شد و به نوعی اولین سرویس تولید محتوای بومی در دستان همین وبسایت قرار داشت. محتوایی که امروزه بسیاری از دولتمردان دغدغه آن را دارند.

بسته شدن کلوب زنگ خطری برای دیگر استارتاپ‌ها و همچنین فعالان این حوزه به شمار می‌رود. اینکه کلوب به خاطر مانع‌تراشی‌های یک سری افراد و البته در کنار حضور قدرتمند محصولات و نمونه‌های خارجی آن بسته شده، حکایت از عدم حمایت کافی و مناسب آن توسط دولت را دارد. مشخص نیست در زمانی که شرکت‌های ایرانی سعی در رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی و تولید محتوای بومی در فضای مجازی را دارند، دولتمردان با سیاست‌هایی که در اکثر موارد اشتباه بودن آنها در آینده معلوم می‌شود، چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ عدم رسیدن به تعامل استارتاپ‌ها و دولتی‌ها عواقبی مانند بسته شدن کلوب و در آینده‌ای نه چندان دور، تعطیلی بسیاری از این شرکت‌ها را در پی خواهد داشت، مسئله‌ای که با تمامی سیاست‌های دولت در زمره پیشرفت فناوری و اشتغالزایی مغایرت دارد و نوعی عقب‌گرد در دنیای مدرن امروزی محسوب می‌شود.

صفحه حسن روحانی در کلوب:

میهن بلاگ ، از تولد تا مرگ

اتفاقی که کلوب به تازگی آن را تجربه کرده ، قبلا گریبان میهن بلاگ را گرفته

اطلاعیه‌ای که در صفحه نخست میهن بلاگ منتشر شده است:

«کاربران و همراهان قدیمی و جدید میهن بلاگ، سلام

از اینکه مجبور هستیم به زودی از شما خداحافظی کنیم متاسفیم.

دشواری نظارت بر محتوا و نظرات سایت ، قدیمی شدن نرم افزار سایت و عدم وجود توجیه کافی برای سرمایه گزاری مجدد جهت خرید سرورهای تازه و تولید نرم افزار جدید ما را مجبور به اخذ این تصمیم کرد.

از کاربران محترم خواهشمندیم تا تاریخ ٣٠ آذرماه درصورت علاقه از محتوای خود پشتیبان و یا کپی بردارند. در تاریخ ٣٠ آذر سرورهای سایت خاموش خواهند شد.

از همراهی شما در سالهای طولانی زندگی سایت میهن بلاگ متشکریم و امیدواریم سایر سرویس های ایرانی پاسخگوی نیاز کاربران عزیز ما باشند.»

شبکه های اجتماعی مشابه با کلوب:

  1. شبکه اجتماعی فیس نما
  2. شبکه اجتماعی فارس توییتر
  3. شبکه اجتماعی هم میهن
  4. شبکه اجتماعی افسران
  5. شبکه اجتماعی بلاگ فا
2رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: