جدول محتوایی

آموزش مانیتورینگ روتر میکروتیک به زبان ساده

شبکه های کامپیوتری برای برقراری ارتباط داخلی و خارجی به دستگاه هایی مانند روترها، سوئیچ ها، تجهیزات بی سیم و غیره نیاز دارند. برندها و شرکت های بزرگ این سخت افزار را تولید و به بازار عرضه می کنند. میکروتیک یکی از این شرکت ها و تولیدکنندگان محصولات سخت افزاری است. در این مقاله قصد داریم نحوه مانیتورینگ ترافیک روتر میکروتیک را به شما آموزش دهیم.

برای خرید سرور مجازی میکروتیک ایران با بالا ترین کیفیت، بدون قطعی و با پشتبانی حرفه ای و ۲۴ ساعته وارد صفحه خرید سرور مجازی میکروتیک ایران شوید.

Mikrotik RouterOS چیست؟

Mikrotik یک سرور مبتنی بر هسته لینوکس است که می تواند به صورت کاملاً پایدار بر روی رایانه نصب و سرویس شود. میکروتیک یک شرکت در لتونی است که شبکه های کامپیوتری و تجهیزات مخابراتی بی سیم تولید می کند. مهمترین محصول این شرکت سیستم عامل Mikrotik RouterOS است.

Mikrotik RouterOS یک سیستم عامل مستقل مبتنی بر لینوکس است که از سخت افزار Mikrotik RouterBoard پشتیبانی می کند.

لازم به ذکر است که Mikrotik یک سیستم عامل مسیریابی است که با استفاده از هسته لینوکس ساخته شده است. در سال 1996 توسط دو دانشجوی MIT در ایالات متحده با استفاده از نسخه ای از سیستم عامل لینوکس تاسیس شد. توجه داشته باشید که میکروتیک در اکثر کشورهای دنیا سخت افزار و نرم افزار اتصال به اینترنت را ارائه می دهد.

خصوصیات میکروتیک

  • پایداری بالا
  • سرعت بالا در بوت
  • عملکرد خودکار بدون نیاز به ورود به هر سرویس
  • سرعت نصب بالا
  • سرعت بالای پیکربندی به دلیل سیستم عامل گرافیکی
  • قابلیت Import و Export
  • مقرون به صرفه بودن در مقایسه با نمونه های سخت افزاری مشابه

 

 

مانیتورینگ ترافیک روتر میکروتیک

ابتدا Winbox را باز کنید و روی Tools کلیک کنید و سپس Traffic Monitor را انتخاب کنید:

اکنون روی “+” کلیک کنید تا یک قانون جدید ایجاد کنید:

مانیتورینگ روتر میکروتیک

 

شما می توانید آن را هر چه می خواهید بنامید. ما آن را WAN 5M نامیدیم. هر زمان که یک اتصال شما به پنج مگابیت در ثانیه برسد که اترنت 1 است راه اندازی می شود.

بخش ترافیک مربوط به آپلود یا دانلود است. ارسال شده در واقع آپلود می شود و دریافت می شود دانلود می شود.

اکنون می‌توانید قسمت Trigger را طوری تنظیم کنید که هر زمان که به بالا، همیشه یا پایین می‌رود بگوید.

بخش Threshold مقدار واقعی است که می خواهید تنظیم کنید. اگر می خواهید یک اتصال خود را پنج مگابیت تنظیم کنید، فقط باید 5M را تایپ کنید.

هر زمان که ترافیکی را در رابط اترنت دریافت می کنید که بالای پنج مگابیت در ثانیه است، رویداد را انجام دهید. در بخش رویداد، می توانید یک اسکریپت بنویسید یا می توانید اسکریپت دیگری را که قبلا نوشته شده است فراخوانی کنید:

مانیتورینگ روتر میکروتیک

در بخش رویداد، ما اطلاعات ورود به سیستم “WAN reach 5M” را قرار می دهیم. هنگامی که پنج مگابیت از طریق اترنت یکی می گذرد، اسکریپت بازو را فعال می کند. در نهایت بر روی Apply و سپس OK کلیک کنید:

مانیتورینگ روتر میکروتیک

 

حالا می توانید اسکریپت خود را در Traffic Monitor List ببینید:

مانیتورینگ روتر میکروتیک

اگر اینترفیس هر بار به پنج مگابایت برسد، در رویداد فعال می شود. حروف معمولی در Traffic Monitor List کار می کنند.

و تمام! شما می توانید یک اسکریپت بنویسید تا به رابط دیگری بروید یا امکانات راه را به طور بی پایان بازسازی کنید.

جمع بندی

ابزار نظارت بر ترافیک، دیستروفی را که از طریق یک رابط جریان می‌یابد، نظارت می‌کند و زمانی که ترافیک به آستانه‌ای بر اساس آنچه شما تنظیم کرده‌اید، آن را آغاز می‌کند. در این مقاله نحوه مانیتورینگ ترافیک روتر میکروتیک را به شما آموزش دادیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی دارید می توانید در نظرات با ما در میان بگذارید. موفق باشید!

 

14رای - امتیاز 4.7 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: