جدول محتوایی

برنامه های کاربردی لینوکس

برنامه های کاربردی ضروری برای لینوکس چیست؟ پاسخ این سوال بستگی به این دارد که چه اهدافی از استفاده از لینوکس دسکتاپ دارید. هنوز برخی از برنامه های ضروری لینوکس وجود دارند که بیشتر کاربران لینوکس از آنها استفاده می کنند. در اینجا، ما بهترین برنامه های لینوکس را که میشود روی هر توزیع لینوکسی استفاده کرد را فهرست کرده ایم.

در دنیای لینوکس، جایگزینی برای هر چیزی وجود دارد. انتخاب توزیع؟ ده ها مورد از آنها وجود دارد. آیا می خواهید یک پخش کننده موسیقی مناسب پیدا کنید؟ جایگزین های زیادی نیز وجود دارد.

پیدا کردن برنامه مناسب برای نیازهای شما می تواند یک کار گیج کننده و خسته کننده باشد.

 

برنامه های کاربردی ضروری برای کاربران لینوکس

من فهرستی از برنامه های ضروری لینوکس را که ترجیح می دهم در دسته های مختلف استفاده کنم، گردآوری کرده ام. نمیتوان گفت که آنها بهترین هستند، اما من برنامه های زیادی را در هر دسته امتحان کرده ام و اینها بهترین موارد هستند.

 

ویرایشگر عکس

ما قبلاً در مورد برخی از بهترین برنامه های ویرایشگر عکس برای لینوکس صحبت کرده ایم. در اینجا به دو ابزار ضروری برای هر نوع کاربری اشاره خواهیم کرد.

Gimp

این برنامه کاربردی لینوکس تقریباً هر نوع ابزاری را ارائه می دهد که تا به حال نیاز به دستکاری یک تصویر، مقیاس آن، برش یا به سادگی اضافه کردن یک لایه به آن دارید. می توانید آن را از AppCenter یا Software Center خود نصب کنید، یا برای دانلود از وب سایت GIMP دیدن کنید.

Inkscape

یکی از بهترین ابزارهای لینوکس برای هنرمندان دیجیتال، Inkscape است. برخلاف GIMP، Inkscape در اکثر توزیع‌های اصلی لینوکس از پیش نصب است. مجموعه ای از ابزارهای طراحی و قابلیت های ویرایش گرافیک برداری را ارائه می دهد که آن را به یک انتخاب قدرتمند برای دستکاری تصاویر نیز تبدیل می کند.

 

 

ویرایشگر صدا

 

 

Audacity

Audacity محبوب‌ترین ابزار برای کارهای اصلی ویرایش صدا است. می توانید امتحان کنید و خروجی جالبی را نیز به دست آورید. این برنامه کاربردی لینوکس برای گسترش عملکرد خود پشتیبانی می کند. اگر تعجب می کنید: این نرم افزار منبع باز است و به صورت رایگان در دسترس است. می توانید آن را مستقیماً از App Center یا Software Center یا از صفحه دانلود رسمی نصب کنید.

LMMS

LMMS یک ایستگاه کاری صوتی دیجیتال (DAW) رایگان برای لینوکس است. یک جایگزین غنی از ویژگی برای ویرایشگرهای صوتی برتر (یا DAW) برای ایجاد، ویرایش و ضبط موسیقی است. اگر دستگاه MIDI دارید، می‌توانید آن را به دستگاه خود وصل کنید و با LMMS شروع کنید. همچنین از پلاگین های VST برای افزایش خروجی شما پشتیبانی می کند. می توانید آن را مستقیماً از App Center یا Software Center دانلود کنید.

 

 

مدیریت ایمیل

 

مدیریت ایمیل

 

Evolution

Evolution برنامه ایمیل پیش فرض برای کاربران دسکتاپ GNOME است و به سرعت جایگزین Thunderbird به عنوان یک سرویس گیرنده ایمیل از پیش نصب شده در بسیاری از توزیع های لینوکس می شود. این برنامه طرح‌بندی بهبود یافته را نسبت به Thunderbird ارائه می‌دهد و همچنین از Microsoft Exchange با استفاده از یک افزونه پشتیبانی می‌کند.

Thunderbird

یک سرویس گیرنده ایمیل ساده و رایگان که توسط موزیلا توسعه یافته است. ممکن است آن را در برخی از توزیع‌های لینوکس از بصورت پیش نصب شده بیابید. اگر نه، می‌توانید به راحتی آن را با استفاده از مرکز نرم‌افزار یا مرکز برنامه خود نصب کنید. همچنین می توانید آن را از وب سایت اصلی دانلود و سپس نصب کنید.

 

 

ابزارهای ضبط صفحه و استریم

 

اسکرین شات و ریکورد صفحه

 

Kazam

این برنامه کاربردی لینوکس به شما امکان می دهد صفحه نمایش خود را ضبط کنید و شامل تعدادی ویژگی ضروری است. مانند امکان انتخاب ناحیه/پنجره، پنهان کردن/نمایش مکان نما، و فعال کردن صدای میکروفون/بلندگو. برای دستورالعمل های نصب، صفحه GitHub آنها بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

 

OBS

Open Broadcaster Software یک برنامه ضبط کننده صفحه نمایش بسیار محبوب و قوی است که اغلب توسط استریمرها استفاده می شود.

می‌توانید آن را به شدت سفارشی کنید، الگوی خود را اضافه کنید، و غیره. بنابراین کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید پس از شروع کاوش در آن انجام دهید. OBS هم برای کاربران شخصی و هم برای کاربران حرفه ای مناسب است.

 

 

بهینه سازهای سیستم/Task manager

 

مدیریت سیستم

 

Stacer

Stacer بهینه ساز سیستم و مدیر وظیفه مورد علاقه اکثر کاربران در لینوکس است، با یک رابط کاربری زیبا.

شما نه تنها یک رابط کاربری زیبا، بلکه مجموعه ای قوی از ویژگی ها را نیز دریافت می کنید که به بهترین شکل ممکن به شما کمک می کند. می‌توانید وظایف راه‌اندازی را مدیریت کنید، فایل‌های موقت/کش را حذف کنید، خدمات در حال اجرا را مدیریت کنید، بسته‌ها را حذف کنید و منابع سیستم خود را به راحتی کنترل کنید. برایآموزش نصب، صفحه GitHub آنها را بررسی کنید.

 

htop

اگر به دنبال یک برنامه کاربردی لینوکس بهتر مبتنی بر خط فرمان هستید، htop گزینه مناسبی است. دیگر نیازی به تایپ شماره فرآیند برای از بین بردن آن ندارید، فقط کافی است به آن بروید و آن را پایان دهید.

 

 

برنامه های مخصوص گیمر ها

 

بازی

 

Steam

بله، Steam یک کلاینت یا بازار اختصاصی برای خرید/نصب/مدیریت بازی های لینوکس شما است. استیم بهترین کلاینت موجود است، همچنین یک منبع بزرگ از بازی برای انتخاب ارائه می دهد. برای نصب آن، می توانید فایل .deb را از صفحه دانلود رسمی آن دانلود کنید یا نصب کننده را در AppCenter یا Software Center پیدا کنید.

 

Discord

باید فوراً این یکی را نصب کنید. توجه داشته باشید که این یک برنامه متن باز نیست. یک اتاق سرور که در آن گیمرهای همکار می توانند در کانال های صوتی درون بازی تعامل و ارتباط برقرار کنند، هیچ چیز بهتر از Discord نیست. به راحتی می توانید Discord را روی لینوکس نصب کنید.

 

 

پخش کننده های رسانه ای

Audacious

Audacious یک پخش کننده موسیقی ساده است که منابع کمی دارد در حالی که ابزار منبع باز است. می توانید رابط کاربری را سفارشی کنید تا ظاهر متفاوتی به آن ببخشید. برای افزودن آهنگ، فقط پوشه مورد نظر را بکشید و رها کنید. می توانید آن را از مرکز نرم افزار نصب کنید یا به صفحه رسمی دانلود مراجعه کنید.

VLC

من بسیاری از پخش‌کننده‌های ویدیویی را روی دستگاه ویندوز خود و همچنین در سیستم‌های لینوکس امتحان کرده‌ام. VLC یک پخش کننده رسانه ساده است که منبع باز و رایگان نیز هست. تقریباً از هر نوع فرمت فایل پشتیبانی می کند. می توانید آن را از وب سایت آنها دانلود کنید یا در مرکز نرم افزار خود پیدا کنید.

 

 

نرم افزار مدیا سرور

Kodi

Kodi قطعا یکی از بهترین برنامه های سرور رسانه موجود برای لینوکس است. بسیاری از بهترین ابزارهای سرور رسانه دیگر نیز بر اساس Kodi هستند.

Plex

Plex یک نرم افزار سرور رسانه ای کاملا منبع باز نیست، اما گزینه ای برای ایجاد یک حساب کاربری رایگان ارائه می دهد. یک رابط کاربری خوب با تمام ویژگی‌های اساسی که به آن نیاز دارید.

 

 

مبدل های رسانه ای منبع باز

Handbrake

Handbeake یک مبدل ویدیویی فوق العاده است. از طیف گسترده ای از کدک های ویدیویی پشتیبانی می کند و به سرعت فیلم های شما را تبدیل می کند. البته، هنگام تبدیل ویدیو، می‌توانید کیفیت یا وضوح، نرخ فریم و بسیاری موارد دیگر مانند زیرنویس را انتخاب کنید.

SoundConverter

SoundConverter یک ابزار قدرتمند تبدیل صدا است که تقریباً از تمام فرمت های فایل پشتیبانی می کند و فایل های صوتی را بسیار سریع تبدیل می کند.

 

 

ابزار های بکاپ گیری

 

برنامه کاربردی لینوکس بکاپ

 

Timeshift

بله، ما اغلب یک نسخه پشتیبان از فایل های خود نگه می داریم. اما در مورد به‌روزرسانی‌های درایور و تغییرات پیکربندی که انجام می‌دهید چطور؟ اگر اینها کل سیستم شما را خراب کنند چه اتفاقی میفتد؟ در این مورد، Timeshift به شما کمک می کند تا از کل سیستم عامل خود به همراه تنظیمات آن یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. وقتی مشکلی پیش آمد به راحتی می توانید آن را بازیابی کنید.

Bacula

این فقط یک برنامه نیست، بلکه شامل تعدادی ابزار برای هر کار خاص است. همچنین، تا حدودی توسعه‌دهنده است، بنابراین اگر شبکه‌ای از رایانه‌ها را نگهداری می‌کنید، قطعاً می‌توانید از Bacula استفاده کنید.

 

 

ابزار های ویرایشگر PDF

LibreOffice Draw

برای کارهای اولیه ویرایش PDF، LibreOffice Draw راه حلی مناسب برای کاربرانی است که FOSS را ترجیح می دهند. این ابزار دارای ویژگی های خاصی میباشد اما محدودیت‌های خود را هم دارد.

 

 

ویرایشگر کد و متن

 

ویرایشگر کد

 

VS Code

این برنامه کاربردی لینوکس شامل یک ویژگی هوشمند برای تکمیل خودکار آنچه می‌نویسید بر اساس نوع متغیر یا تعریف تابع است. اگر با Git کار می کنید، بسیار توصیه می شود، زیرا دستورات مربوطه داخلی هستند. و با شروع کار، متوجه خواهید شد که چیزهای بسیار بیشتری در آن وجود دارد.

Lyx

یک ویرایشگر متن باز با ویژگی های بسیار. اگر در حال نوشتن اسناد علمی یا پایان نامه هستید، این ابزار می تواند با ویرایشگر فرمول آن برای آسان کردن کارها مفید باشد. می توانید آن را مستقیماً از AppCenter یا Software Center دانلود کنید.

 

 

مجازی سازی

Oracle VM VirtualBox

VirtualBox یک برنامه مجازی‌سازی رایگان و منبع باز شگفت‌انگیز برای کسانی است که می‌خواهند توزیع‌های مختلف را امتحان کنند. بدون اینکه روی سیستم میزبان شما تأثیر بگذارد.

 


 

ما سعی کرده‌ایم تمام برنامه‌ های کاربردی ضروری برای یک کاربر لینوکس را در اینجا فهرست کنیم. اما باز هم ممکن است به دلیل تنوع بالا شما جایگزین های بهتری برای آنها پیدا کنید.

 

1رای - امتیاز 1 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: