جدول محتوایی

گاهی اوقات در یک سیستم لینوکس باید اطلاعاتی در مورد پردازنده سیستم به دست آوریم. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، از ابزارهای گرافیکی گرفته تا خط فرمان. در این مقاله قصد داریم 5 دستور CpuInfo لینوکس برای اطلاعات CPU را به شما آموزش دهیم.

بخوانید: نمایش سایدبار متفاوت برای هر پست و صفحه در وردپرس

معرفی دستورات CpuInfo لینوکس برای اطلاعات CPU

1) lscpu Command

دستور lscpu یک دستور کاربردی است که برای نمایش اطلاعات CPU در لینوکس استفاده می شود. این دستور همچنین اطلاعاتی در مورد معماری CPU مانند تعداد CPU ها، هسته ها، مدل CPU، کش های CPU و غیره از sysfs و /proc/cpuinfo نمایش می دهد. برای این کار کافیست دستور زیر را اجرا کنید:

lscpu

2) cpuid Command

این دستور اطلاعات CPU x86 را به شما نشان می دهد. همچنین اطلاعات کاملی در مورد CPU های نمایش داده شده پس از اجرای دستور CPUID از جمله مدل دقیق CPU های x86 را نشان می دهد. برای استفاده از این دستور لازم است در مرحله اول آن را نصب کنید.

Debian/Ubuntu:

sudo apt install cpuid

RHEL/CentOS:

sudo yum install cpuid

Fedora:

sudo dnf install cpuid

اکنون می توانید از دستور زیر برای نمایش اطلاعات استفاده کنید:

cpuid

3) Inxi Tool

inxi ابزاری برای ترمینال لینوکس است که اطلاعات سیستم لینوکس شما را نشان می دهد. این اطلاعات شامل جزئیات سخت افزاری و نرم افزاری است. با کمک این دستور می توانید جزئیات ساده ای مانند مدل کامپیوتر، هسته، توزیع و محیط دسکتاپ مورد استفاده خود و غیره را بدست آورید.
همچنین می توانید از inxi برای نظارت بر فرآیندهای در حال اجرا بر روی رایانه خود و تعیین میزان استفاده از CPU و RAM استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این ابزار ابتدا باید آن را نصب کنید.

Debian/Ubuntu:

sudo apt install inxi

RHEL/CentOS:

sudo yum install inxi

Fedora:

sudo dnf install inxi

اکنون می توانید از دستور زیر برای نمایش اطلاعات کامل CPU استفاده کنید:

inxi -C

4) lshw Tool

برای استخراج اطلاعات سخت افزاری سیستم، سیستم لینوکس ابزار خط فرمان “lshw” را معرفی کرد. این یک ابزار کوچک برای نمایش یک تصویر کامل از پیکربندی سخت افزار است. هنگامی که از این دستور در ترمینال استفاده می کنید، یک کپی از CPU، پیکربندی حافظه، اطلاعات حافظه پنهان، سرعت گذرگاه و سایر دستگاه های PowerPC در حال اجرا در backend دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید که دستور lshw توسط کاربر root یا sudo اجرا می شود. برای مشاهده این اطلاعات می توانید دستور زیر را اجرا کنید:

sudo lshw -C CPU

5) nproc Command

دستور nproc فقط تعداد واحدهای پردازشی موجود را چاپ می کند. دانستن تعداد پردازنده‌ها می‌تواند زمانی مفید باشد که نیاز به کامپایل نرم‌افزار از منبع دارید، و می‌خواهید بدانید که چند فرآیند موازی می‌توانند همزمان اجرا شوند. بنابراین، برای انجام این کار، می توانید دستور زیر را اجرا کنید:

nproc

 

 

 

12رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: