جدول محتوایی

اجرای برنامه های لینوکس در ویندوز

ویندوز 11 که اکنون به طور رسمی منتشر شده است با ویژگی های هیجان انگیزتری همراه است. یکی از شگفت انگیزترین ویژگی ها، امکان اجرای برنامه های رابط کاربری گرافیکی لینوکس با استفاده از WSL (Windows Subsystem for Linux) نسخه 2 در ویندوز است. این ویژگی قبلاً به اعضای Windows Insider محدود می شد اما اکنون برای همه کاربران در دسترس است.

WSL را می توان به عنوان یک فناوری مجازی سازی سبک تعریف کرد که اجرای باینری لینوکس را در سیستم ویندوز امکان پذیر می کند. WSL اولین بار در سال 2016 منتشر شد. و از زمانی که توسعه آن با آخرین نسخه اصلی WSL 2 در دسترس برای ویندوز 11 بیلد 22000 و بالاتر افزایش یافته است. WSL 2 یک تجربه دسکتاپ کاملاً یکپارچه را ارائه می دهد که در آن می توانید:

  • برنامه های لینوکس را به نوار وظیفه ویندوز پین کنید.
  • برنامه های لینوکس را از منوی استارت ویندوز اجرا کنید.
  • از alt+tab برای جابجایی بین برنامه های لینوکس و ویندوز استفاده کنید.
  • برش + چسباندن در برنامه های ویندوز و لینوکس.

WSL در ویندوز 10 نیز موجود است، اما ویژگی های بیشتری در سیستم های ویندوز 11 موجود است. هدف این راهنما نشان دادن نحوه اجرای برنامه‌های رابط کاربری گرافیکی لینوکس در زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL) است.

 

آموزش های کاربردی ویندوز

 

مرحله 1 – نصب درایورهای گرافیکی برای WSL

درایورهای گرافیکی در هنگام اجرای برنامه های رابط کاربری گرافیکی لینوکس با شتاب GPU بر روی سیستم شما بسیار ضروری هستند. از لینک های زیر میتوانید درایور های کارت گرافیک 3 معماری اصلی را متناسب با سیستم خود دریافت کنید. پس از نصب موفق درایور کارت گرافیک، مراحل زیر را طی کنید.

 

 

مرحله ۲ – نصب WSL روی ویندوز

این مرحله برای کسانی است که WSL را روی سیستم خود نصب نکرده اند. خط فرمان مدیر PowerShell/Windows را باز کنید. در خط فرمان، دستور زیر را برای نصب WSL اجرا کنید.

wsl --install

دستور بالا، هسته لینوکس را دانلود می کند و WSL2 را به عنوان پیش فرض تنظیم می کند. همچنین اوبونتو را نصب می کند. پس از نصب، باید دستگاه خود را مجددا راه اندازی کنید. حالا WSL را فعال کنید.

dism.exe /online /enable-feature /featurename:Microsoft-Windows-Subsystem-Linux /all /norestart

اگر قبلاً WSL را نصب کرده‌اید، آن را به WSL 2 مانند زیر ارتقا دهید. سپس راه اندازی مجدد کنید. می توانید توزیع های لینوکس موجود را به صورت زیر فهرست کنید.

wsl --update
wsl --shutdown
wsl --list

 

نصب wsl در ویندوز

 

یک توزیع لینوکس که میخواهید نصب شود را با استفاده از سینتکس زیر نصب کنید.

wsl --install -d <distro name>

 

مرحله 3 – اجرای لینوکس در ویندوز با استفاده از WSL

اکنون پس از نصب توزیع لینوکس مورد نظر، در منوی استارت، میتوانید آیکون توزیعی که نصب کردید را ببینید. روی ان کلیک کنید. ممکن است لازم باشد یک کاربر یونیکس جدید ایجاد کنید.

 

اجرای لینوکس در ویندوز

 

 

نصب ابونتو در wsl ویندوز

 

در نهایت به پوسته (ترمینال) لینوکس دسترسی خواهید داشت. در اینجا، می توانید دستورات معمولی لینوکس را برای توزیع نصب شده اجرا کنید. اما این پایان کار نیست.

 

ترمینال لینوکس در ویندوز

 

مرحله 4 – اجرای برنامه های رابط کاربری گرافیکی در زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL)

در نهایت، می توانید برنامه های رابط کاربری گرافیکی را از خط فرمان لینوکس درویندوز با استفاده از WSL اجرا کنید. برای مثال برای اجرای فایرفاکس، با نصب آن شروع کنید. پس از نصب، آن را به صورت زیر اجرا کنید:

sudo apt install firefox
firefox

 

فایرفاکس اوبونتو در ویندوز

 

برنامه های بیشتر لینوکس مانند VLC، ویرایشگر متن vim و غیره را میتوانید از همین روش در سیستم خود نصب و اجرا کنید. امیدوارم از آموزش ویژگی جدید WSL در ویندوز لذت برده باشید. اکنون می توانید به راحتی برنامه های رابط کاربری گرافیکی لینوکس را در ویندوز اجرا کنید.

 

 

13رای - امتیاز 4.8 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: