جدول محتوایی

cron job در لینوکس چیست؟

cron job یک کار خودکار با استفاده از cron است، یک ابزار زمانبندی در سیستم یونیکس مانند لینوکس. ایجاد cron job به بهبود کارایی توسعه وب و مدیریت کمک می کند، زیرا نیازی به اجرای مکرر وظایف مشابه ندارید.
به عنوان مثال، خودکار کردن کارهایی مانند دانلود فایل‌ها برای پشتیبان‌گیری یا به‌روزرسانی بسته‌ها در یک سرور خصوصی مجازی، یک مورد رایج استفاده از cron job است.
در این مقاله اصول کار cron، انواع، نحوه، رشته های خاص و مجوزها را توضیح خواهیم داد. ما همچنین بهترین شیوه های cron job را به اشتراک می گذاریم و نمونه های دستوری را برای کمک به شما در درک نحوه استفاده از cron job ارائه می دهیم.

خرید سرور مجازی

برنامه ریزی task با دستور cron لینوکس

cron دیمونی است که برای اجرای خودکار دستورات برنامه ریزی شده استفاده می شود. یادگیری نحوه استفاده از cron نیاز به مطالعه و آزمایش دارد.

دستورات یک کار cron در فایل crontab در یک سیستم لینوکس ذخیره می شود که معمولاً در /etc/crontab یافت می شود. محتویات فایل crontab خود را با $ crontab -l نمایش دهید.

ویرایش فایل crontab با $ crontab -e

برخی از سیستم ها برای ویرایش cron به طور پیش فرض از ویرایشگر Vi استفاده می کنند. شما می توانید این تنظیم را با استفاده از متغیرهای محیطی لغو کنید:

$ EDITOR=nano crontab -e

این به شما این امکان را می دهد از ویرایشگر نانو برای ویرایش crontab شخصی خود استفاده کنید (اگر نداشته باشید، یکی به طور خودکار برای شما ایجاد می شود).

تمام دستورات crontab دارای پارامترهایی هستند که با یک ستاره مشخص می شوند تا زمانی که یک عدد صحیح را وارد کنید. اولین نشان دهنده دقیقه، سپس ساعت، روز ماه، ماه سال، و در نهایت، روز هفته است.

کامنت ها قبل از هش قرار می گیرند. کرون نظرات را نادیده می‌گیرد، بنابراین آنها راه بسیار خوبی برای یادداشت‌برداری در مورد آنچه که یک فرمان انجام می‌دهد و چرایی اهمیت آن است.

یک مثال از cron

فرض کنید می خواهید فهرست خانه خود را برای ویروس ها و بدافزارها با clamscan هر هفته در ساعت 10 صبح اسکن کنید. همچنین می‌خواهید هر هفته سه‌شنبه ساعت 9 صبح از فهرست اصلی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. استفاده از فایل‌های cron و crontab تضمین می‌کند که تعمیر و نگهداری سیستم شما هر هفته انجام می‌شود، چه یادتان باشد که آن برنامه‌های کاربردی را اجرا کنید یا نه.

فایل crontab خود را ویرایش کنید تا شامل موارد زیر باشد، با استفاده از نام کاربری خود به جای “don”:

# Scan my home directory for viruses
0 10 * * 1 clamscan -ir /home/don
# Backup my home directory
0 9 * * 2 tar -zcf /var/backups/home.tgz /home/don

اگر از ویرایشگر نانو استفاده می کنید، کار خود را با Ctrl+O برای نوشتن فایل و Ctrl+X برای خروج از ویرایشگر ذخیره کنید. پس از ویرایش فایل، از crontab -l برای فهرست کردن محتویات فایل cron خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که به درستی ذخیره شده است.
شما می توانید برای هر شغلی که در سیستم خود مورد نیاز است، مشاغل crontab ایجاد کنید. این به طور کامل از cron daemon استفاده می کند.

برنامه ریزی task از خط فرمان لینوکس

بر کسی پوشیده نیست که سخت‌ترین بخش کرون ارائه مقادیر مناسب برای ستاره‌های پیشرو است. وب‌سایت‌هایی مانند crontab.guru وجود دارند که زمان cron را به صورت پویا به ترجمه‌های قابل خواندن برای انسان ترجمه می‌کنند، و Opensource.com یک برگه تقلب cron دارد که می‌توانید آن را دانلود کنید تا به شما کمک کند آن را مستقیم نگه دارید.
علاوه بر این، اکثر سیستم‌های cron مدرن دارای میانبرهایی برای مقادیر رایج هستند، از جمله:

 

  • hourly : Run once an hour (0 * * * *)@
  • daily : Run once a day (0 0 * * *)@
  • weekly : Run once a week (0 0 * * 0)@
  • monthly : Run once a month (0 0 1 * *)@
  • reboot : Run once after reboot@

 

جایگزین‌هایی برای cron نیز وجود دارد، از جمله anacron برای کارهایی که می‌خواهید به طور منظم اجرا کنید، اما نه طبق یک برنامه زمان‌بندی خاص، و دستور at برای کارهای یکباره.

 

 

 

17رای - امتیاز 4.9 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: