جدول محتوایی

سرور DHCP (پروتکل پیکربندی میزبان پویا) روشی برای توزیع آدرس‌های IP کلاینت، Gateway پیش‌فرض، Netmask، سرورهای DNS، دامنه‌ها، سرورهای win به طور خودکار برای هر کلاینت متصل به سرور میکروتیک است. دو روش آدرس دهی IP وجود دارد که ما معمولاً در مدیریت سرورها از آنها استفاده می کنیم، یعنی Dynamic (DHCP) و Static.

ما اغلب از Dynamic یا DHCP استفاده می کنیم زیرا پیاده سازی آن بر روی سرورهایی که کلاینت های زیادی دارند بسیار آسان است. استفاده از سرور DHCP زمانی بسیار مفید است که ما یک آزمایشگاه کامپیوتری با 100 دستگاه کلاینت یا بیشتر ایجاد کنیم. تصور کنید اگر بخواهیم آدرس IP را به صورت دستی در رایانه هر کلاینت کاربر تایپ کنیم، زمان طولانی و تلاش بیشتری نیاز است.

خرید سرور مجازی میکروتیک ایران

 

تفاوت بین IP Static و IP Dynamic چیست؟

IP استاتیک، یک IP است که ثابت است یا یک آدرس IP که تغییر نمی کند. این IP به صورت دستی توسط کاربر مطابق با گیت وی مشخص شده توسط سرور تنظیم می شود. در همین حال، Dynamic IP/DHCP IP است که مستقیماً توسط سرور به Client متصل اجاره داده می شود، به طوری که کاربر نیازی به تنظیم دستی آدرس IP مانند IP ثابت ندارد و آدرس IP همیشه مطابق با آدرس داده شده توسط سرور تغییر می کند.

برای درک بهتر استفاده از سرورهای DHCP در میکروتیک، ساخت سرورهای DHCP و استفاده از آنها را برای رایانه های کلاینت تمرین می کنیم. ابزارها و مواد مورد نیاز ما خیلی زیاد نیستند، ما از یک سرور مجازی میکروتیک ( یا 1 روتربرد، 1/+ کامپیوتر، کابل LAN/Wireless ) و برنامه Winbox استفاده خواهیم کرد.

نحوه تنظیم سرور DHCP در روتر میکروتیک

ما از ether2 به عنوان رابطی استفاده خواهیم کرد که از ویژگی DHCP Server استفاده می کند. قبل از اینکه DHCP-Server را پیکربندی کنیم، مطمئن شوید که پورت اترنت روتر میکروتیک که استفاده خواهیم کرد (Ether for example2) دارای آدرس IP 192.168.2.1/24 باشد.

سپس اگر یک IP اضافه کرده اید، بلافاصله یک سرور DHCP در میکروتیک با استفاده از برنامه Winbox ایجاد می کنیم.

کافیست طبق تصاویر زیر مراحل را طی کنید:

DHCP server interface = ether2
DNS Server = 8.8.8.8 8.8.4.4 (DNS Google)

Next را بزنید تا انجام شود.

پس از اتمام، قانون سرور DHCP که ما ایجاد کردیم به این شکل ظاهر می شود. با افزودن DHCP-Server، دیگر نیازی به تنظیم دستی آدرس IP برای هر کلاینت که به Mikrotik Routerboard Mikrotik، به طور دقیق تر Ether2 متصل می شود، نداریم.

 

386رای - امتیاز 1.1 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: