جدول محتوایی

وردپرس تمایز واضحی بین عملکرد سایت دارد که ویژگی های متفاوتی است که شما در سایت خود دارید و نحوه نمایش سایت به کاربر. ظاهر سایت وردپرس برای کاربر عمدتاً توسط قالب وردپرسی که شما فعال کرده اید کنترل می شود. موضوع بر آنچه در صفحات مختلف در سبک و ساختار نشان داده شده است، حاکم است.

وردپرس دارای ساختار تم بسیار منعطف برای سازماندهی فایل های مختلف است که یک موضوع را تشکیل می دهند. بسته به درخواست موجود، سیستم وردپرس تصمیم می گیرد که از کدام فایل یا قالب برای ارائه این درخواست استفاده شود. این به سازماندهی کد در موضوع شما کمک می کند تا هیچ تکراری بزرگی وجود نداشته باشد و نگهداری آن واقعا آسان باشد.

با اجازه دادن به قالب برای ساختاربندی در فایل های مختلف، ایجاد تغییرات در بخشی از موضوع را بدون نیاز به تأثیرگذاری بر قسمت هایی که نباید تحت تأثیر قرار گیرند، آسان می کند. در این مقاله قصد داریم با در نظر گرفتن قالب پیش فرض وردپرس twentywelve فایل های مختلف موجود در قالب وردپرس را مشاهده کنیم. اما ساختار هر موضوعی باید شبیه به چیزی باشد که در مورد آن بحث می کنیم.

ساختار اساسی

شما یک کپی از موضوع بیست و دوازده را به طور پیش فرض در پوشه themes نصب وردپرس خود خواهید داشت. اگر آن را ندارید می توانید از اینجا دانلود کنید.

پس از دانلود می توانید ساختار تم را به صورت زیر مشاهده کنید:

تصویر شناسایی وردپرس

همه فایل ها برای قالب وردپرس اجباری نیستند. در ادامه به بررسی فایل‌های اصلی در ساختار تم می‌پردازیم.

یک ظاهر طراحی از طریق صفحه سبک در وردپرس

پوشه قالب وردپرس حاوی یک فایل style.css در پوشه تم خواهد بود. این فایل عمدتاً تمام اطلاعات سبک وب سایت شما را دارد.

style.css نیز یک مورد بسیار مهم دارد که سربرگ تم است. هدر موضوع به صورت نظرات در style.css خواهد بود و موضوع را توصیف می کند. در زیر هدر از style.css در قالب پیش فرض وردپرس twentywelve آمده است.

تصویر شناسایی تم وردپرس
این اساساً حاوی ابرداده برای تم مانند نام تم است که برای انتخاب در مدیر وردپرس نشان داده می شود. همچنین حاوی تگ های دیگری مانند URI Theme، نام نویسنده توضیحات و غیره است. این هدر برای سیستم وردپرس برای تشخیص تم شما ضروری است.

اگر بیشتر در style.css مرور کنید، خواهید دید که حاوی اطلاعات سبک برای تگ های مختلف استفاده شده در موضوع است.

خرید هاست وردپرس

index.php و سایر الگوهای کمکی وردپرس

حالا بیایید فایل index.php را باز کنیم تا محتویات آن را بفهمیم. index.php یکی از فایل های اصلی در قالب شما است. index.php ابتدایی ترین قالبی است که وردپرس برای نمایش محتوای درخواست استفاده می کند، اگر قالب تخصصی تری برای مطابقت با درخواست در پوشه تم شما پیدا نکرد.

در داخل index.php فراخوانی تابع get_header را خواهید دید. این تابع اساسا شامل فایل header.php است که در پوشه تم موجود است. به طور مشابه در انتهای فایل، دو تابع get_sidebar و get_footer را فراخوانی خواهید دید. اینها نیز مانند get_header به ترتیب شامل footer.php و sidebar.php هستند. اساساً لازم است هدر، پاورقی و سایدبار را در فایل های جداگانه جدا کنید زیرا این فایل ها در همه قالب ها مورد نیاز خواهند بود. بنابراین با تعریف آن ها در فایل های مختلف به راحتی قادر خواهید بود آن ها را در قالب های مختلف بدون کپی کردن کد قرار دهید.

بقیه کد فقط یک حلقه وردپرس است و سپس با get_template_part( ‘content’, get_post_format() ) تماس می گیرد. که بسته به فرمت پست حاوی فایل content-<xx>.php مناسب است. اگر فایل content-<xx>.php را باز کنیم، از توابع وردپرس برای نمایش اطلاعات مربوط به یک پست استفاده می کند.

با نگاهی گذرا به header.php خواهیم دید که wp_head را فراخوانی می‌کند که برای وردپرس لازم است تا تمام فایل‌های مورد نیاز برای عملکرد وردپرس و هر فایلی که هر افزونه ممکن است در صف قرار داده باشد بارگیری کند. سپس عنوان سایت را با آدرس سایت نمایش می دهد و همچنین توضیحات سایت را نشان می دهد که عمدتاً اطلاعات را با استفاده از تابع وبلاگ وردپرس دریافت می کند. سپس منو با استفاده از تابع وردپرس wp_nav_menu نمایش داده می شود و سپس تصویر هدر نمایش داده می شود. با نگاهی به sidebar.php، فقط ناحیه نوار کناری را با استفاده از تابع وردپرس dynamic_sidebar ویجت می کند.

با نگاهی به footer.php، فقط اعتبارات را نشان می دهد و آنها تابع وردپرس wp_footer را فراخوانی می کنند.

افزودن قابلیت به سایت با استفاده از functions.php

تم وردپرس می تواند یک functions.php اختیاری داشته باشد. در functions.php تم می تواند هر کدی را که می خواهد اضافه کند. به طور کلی در functions.php کارهایی مانند اتصال به قلاب های مختلف یا تعریف ویجت های وردپرس را انجام می دهند که در صورت فعال بودن این موضوع می توان از آنها استفاده کرد.

اگر نگاهی به functions.php در قالب twentywelve بیندازیم، می‌بینیم که با اتصال به قلاب‌، مانند after_setup_theme، wp_enqueue_scripts و غیره، اقداماتی را انجام می‌دهد. همچنین برخی از مناطق ویجت را در تابع twentytwelve_widgets_init ثبت می‌کند.

نمایش دسته ها به صورت متفاوت

قالب وردپرس می تواند یک قالب متفاوت برای دسته ها به نام category.php داشته باشد. هر زمان که درخواستی برای نمایش یک دسته ارائه شود از این الگو استفاده می شود. این الگو می تواند محتویات یک دسته بندی را به گونه ای متفاوت استایل کند. همچنین می تواند از برخی از عملکردهای وردپرس برای نشان دادن اطلاعات اضافی در مورد دسته فعلی استفاده کند.

اگر به موضوع category.php از twentywelve نگاه کنیم، می بینیم که این موضوع مشابه inde.php است اما از برخی توابع اضافی وردپرس مانند kategori_description برای نمایش توضیحات دسته استفاده می کند.

خوب جلوه دادن یک پست

تم می تواند از یک قالب متفاوت برای نمایش محتوا در هنگام نمایش یک پست استفاده کند. این کار را می توان با تعریف یک قالب single.php انجام داد. الگوی single.php با نشان دادن پست متفاوت به این صورت ممکن است متن کامل را به جای گزیده نمایش دهد. ممکن است فرم نظرات را در زیر پست و غیره نشان دهد.

برخی از قالب های مهم وردپرس دیگر

فایل های قالب دیگری نیز وجود دارد که می توانید آنها را در قالب خود تعریف کنید تا محتویات و ظاهر صفحات خاص در وردپرس را سفارشی کنید. برخی از موارد مهم به شرح زیر است:

  • page.php: این می تواند برای سفارشی کردن نمایش یک صفحه استفاده شود.
  • comments.php: این می تواند برای سفارشی کردن نمایش نظرات استفاده شود.
  • author.php: این می تواند برای سفارشی کردن نمایش نظرات استفاده شود.
  • search.php: این می تواند برای سفارشی کردن نمایش نتایج جستجو استفاده شود
  • archive.php: این می تواند برای سفارشی کردن نمایش صفحات آرشیو مانند دسته، نویسنده و غیره در زمانی که هیچ الگوی تخصصی دیگری وجود ندارد استفاده شود.

 

5رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: