جدول محتوایی

هاست وردپرس یا هاست معمولی؟ مسئله این است!

هنگام تصمیم گیری برای خرید بین هاست معمولی و هاست وردپرس، مهم است که بدانید این دو اصطلاح کاملاً از هم متفاوت نیستند. و اشتراکات زیادی بین آنها وجود دارد. برای بررسی تفاوتهای بین یک هاست وردپرس و یک هاست عادی، این مقاله را مطالعه فرمایید.

 

در اینجا بطور خلاصه هاست وردپرس، هاست معمولی (اشتراکی) و تفاوت اصلی بین آنها را بررسی میکنیم :

 

میزبانی وب یک اصطلاح کلی است که به انواع خدمات میزبانی وب اشاره دارد. که شامل میزبانی مشترک (Shared hosting)، هاست ابری (Cloud hosting)، هاست VPS و هاست اختصاصی است.

بطور کلی میزبانی وب یک اصطلاح جامع است و انواع مختلفی از میزبانی وب وجود دارد و همچنین ارائه دهندگان ویژگی های متفاوتی را عرضه میکنند.

 

web hosting

میزبانی وردپرس زیر مجموعه ای از خدمات میزبانی وب است. که سرورها و منابعی را به طور خاص برای وب سایت های وردپرسی بهینه سازی شده ارائه می دهد.

با استفاده از هاست وردپرس، ابزارها و خدمات مختلفی را دریافت خواهید کرد که به طور خاص برای سایت های وردپرس طراحی شده اند. اما ممکن است بسته به خدمات میزبانی وردپرسی که انتخاب می‌کنید متفاوت باشد. ولی اغلب شامل ویژگی‌هایی مانند نصب با یک کلیک، به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزار، و تیم پشتیبانی متخصص در وردپرس می‌شود تا کار شما راحت تر شود.

 

تفاوت اصلی هاست وردپرس و هاست اشتراکی :

اگر بخواهیم خیلی کوتاه این تفاوت را بررسی کنیم، اینگونه میگوییم که : هاست وردپرس به گونه ای پیکربندی و مدیریت میشود که بهترین کارایی را برای یک سایت وردپرسی داشته باشد. همچنین ممکن است شامل برخی موارد اضافی مانند قالب و افزونه های پریمیوم باشد. اما در هاست عادی یا اشتراکی اینگونه نیست.

[highlight color=”yellow”]توجه : اگر سایت شما وردپرسی است، شما مجبور نیستید از هاست وردپرس استفاده کنید. با یک هاست معمولی هم امکان بالا آوردن یک سایت وردپرسی را دارید. اما به اندازه میزبانی استاندارد وردپرس کارایی ندارد.[/highlight]

 

در این مقاله، به طور مفصل تفاوت های کلیدی میزبانی وب و میزبانی وردپرس را بیان میکنیم. همچنین محبوب ترین پلن های میزبانی را به شما معرفی میکنیم تا انتخاب دقیقی داشته باشید.

wordpress hosting

 

از اینجا به بعد به طور جزئی و دقیق ابتدا در مورد هاست عادی (اشتراکی) صحبت میکنیم. سپس به سراغ هاست وردپرس میرویم.

  • هاست عادی یا هاست اشتراکی چیست ؟
    • انواع وب هاست هاستینگ
    • مزایای هاست اشتراکی
    • معایب هاست اشتراکی
  • هاست وردپرس چیست؟
    • مزایای هاست وردپرس
    • معایب هاست وردپرس
  • کدام یک برای ما مناسب تر است ؟

 

هاست عادی یا اشتراکی چیست ؟

میزبانی وب سرویسی است که به وب سایت ها امکان انتشار آنلاین یک سایت را می دهد. هنگامی که صاحبان سایت پلنی را از یک ارائه دهنده هاست خریداری می کنند، اساساً بخشی از فضای سرور شرکت را برای ذخیره فایل های سایت خود اجاره می کنند.

آپشن های میزبانی وب مختلفی وجود دارد که متناسب با نیازهای مختلف میتوانید یکی را انتخاب کنید. حتی گاهی اوقات بدون در نظر گرفتن سطح تخصص شما، سیستم مدیریت محتوا (CMS) یا اینکه چقدر وب سایت شما بزرگ است.

همانطور که بالا گفتیم، میزبانی وب به چند دسته تقسیم بندی می شود :

  • اشتراکی یا Shared hosting
  • هاست VPS
  • ابری یا Cloud hosting
  • هاست اختصاصی یا Dedicated hosting

 

web hosting

ایرانیکا سرور

 

هاست اشتراکی یا Shared hosting : این گزینه برای سایت هایی با حجم کم و ترافیک پایین مناسب است. همچنین اگر شروع کارتان است و نمیخواهید هزینه تان بالا برود، هاست اشتراکی گزینه مناسبی است.

در هاست اشتراکی، منابع یک سرور به چند قسمت تقسیم میشود و هر سایت، یک قسمت از آن منابع را اجاره میکند.

همچنین یک انتخاب عالی برای مبتدیان یا صاحبان وب سایت های تجاری کوچک است که ترجیح می دهند با جنبه فنی نگهداری سرور سروکار نداشته باشند. نظارت، به روز رسانی و پشتیبان گیری سرور بر عهده ارائه دهنده هاست میباشد.

 

هاست VPS : یک وب سایت منابع اختصاصی مورد نیازش را از پارتیشن مجازی یک سرور فیزیکی دریافت می کند. این یک گزینه عالی برای سایت های متوسط تا بزرگ است که به منابع بیشتر و عملکرد بهتر در مقایسه با هاست اشتراکی نیاز دارند.

اگر دانش فنی بالایی دارید و میخواهید اختیارات بیشتری در تنظیمات سرور خود داشته باشید، هاست VPS میتواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

 

هاست ابری یا Cloud hosting : یک سایت به جای یک سرور فیزیکی، روی چندین سرور مجازی یا ابری اجرا می شود. که یک انتخاب عالی برای سایت های شلوغ با حجم ترافیک بالا است زیرا هاست ابری زمان آپدیت بالاتری را ارائه می دهد.

مانند هاست اشتراکی، معمولاً ارائه دهنده از سرور مراقبت می کند. اما در کل، میزبانی ابری، انعطاف پذیری منابع و عملکرد کلی سایت را، مشابه هاست VPS را ارائه می دهد.

 

هاست اختصاصی یا Dedicated hosting : کل سرور و همه منابع آن در اختیار یک سایت قرار میگیرد. سایت های بزرگ و پیشرفته ای که کارکنان حرفه ای با تخصص بالا دارند، معمولا از هاست های اختصاصی برای میزبانی سایت خود استفاده میکنند.

این گزینه با اینکه قیمت بالاتری به نسب همه هاست ها دارد، اما دست شما را در مدیریت سرور بازتر میگذارد.

 

مزایای هاست اشتراکی

اکثر ارائه دهندگان میزبانی وب پلن هایی را ارائه می دهند که از سایت ساز ها و CMS های مختلف پشتیبانی می کنند، نه فقط وردپرس. همچنین با افرایش تنوع پلن ها، دست کاربر برای انتخاب پلن مورد نظر باز تر است.

مزایای خاصهاست اشتراکی عادی معمولاً به نوع میزبانی وبی که انتخاب می کنید بستگی دارد زیرا سطح منابع، ابزارها و انعطاف پذیری ارائه شده بسیار متفاوت است.

اگر بخواهیم از لحاظ فنی به قضیه نگاه کنیم، در خرید هاست عادی، شرکت میزبان تجهیزات فیزیکی و تعمیرات سخت افزاری را انجام می دهد.

همچنین مزایای کلی متعددی وجود دارد که نمیشود از آنها چشم پوشی کرد. بسیاری از شرکت های میزبانی پلن های مختلفی را متناسب با هر بودجه ای که دارید ارائه می دهند.

در بیشتر موارد، ارائه دهندگان هاستینگ به صاحبان سایت پشتیبانی شبانه روزی و آموزش های لازم را ارائه می دهند. اگر میخواهید خریدی امن و با خیال راحت داشته باشید در ایرانیکا سرور تضمین بازگشت وجه برای همه پلن ها (هاست و سرور) وجود دارد.

گواهی SSL، دامین رایگان یا دیگر خدمات، از آپشن هایی است که بسیاری از ارائه دهندگان میزبانی وب مانند ایرانیکا در اختیار شما قرار میدهند.

 

معایب هاست اشتراکی

اگر سایت شما وردپرسی است و برای میزبانی آن یک هاست معمولی خریداری کرده اید، منتظر مشکلاتی که پایین اشاره میکنیم باشید:

پشتیبانی تخصصی کمتر. میزبان‌های وب در صورت نیاز پشتیبانی و کمک های فنی را به شما ارائه می‌کنند، اما همیشه کارشناسانی برای رسیدگی به مسائل خاص مربوط به CMS انتخابی شما ندارند.

همه کار ها با خودتان است. با میزبانی عمومی وب، صاحبان سایت های وردپرس مسئول به روز رسانی افزونه ها و تم ها هستند. همچنین ممکن است مجبور شوید هسته وردپرس را به روز کنید و کارهای تعمیر و نگهداری مانند آزمایش بدافزار را بدون کمک فنی انجام دهید.

عدم کارایی مناسب سرور. در این حالت، سایت شما روی هاستی میزبانی میشود که منابعش برای CMS خاصی پیکربندی نمی شوند. برای کارایی بهتر سایت وردپرسی، باید منابع بطور خاصی مدیریت شوند که در ادامه به آن میپردازیم.

 

 

هاست وردپرس چیست ؟

هاست وردپرس اختصاصی یک زیر مجموعه مجزا از میزبانی وب است که برای بهینه سازی سایت های ساخته شده بر روی این سیستم مدیریت محتوا پیکربندی شده است.

وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است که حدود 42.5 درصد از تمام وب سایت ها روی آن اجرا می شوند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های میزبانی وب خدمات میزبانی مخصوص وردپرس را ارائه می دهند.

بسته به ارائه دهنده، خودِ هاست وردپرس هم میتواند در دسته بندی های اختصاصی قرار بگیرد. مثلا هاست وردپرس اشتراکی، VPS، ابری یا اختصاصی.

اغلب، تفاوت اصلی بین هاست معمولی در مقابل هاست وردپرس ویژگی های اضافی است. به عنوان مثال، یک پلن میزبانی مخصوص وردپرس ممکن است شامل وردپرس از پیش نصب شده برای کمک به بهبود عملکرد وب سایت و افزایش کار شما باشد.

همچنین ممکن است ابزارهای تخصصی برای کاربرانی که چندین وب سایت وردپرس را اجرا می کنند وجود داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از پلن های میزبانی وردپرس دارای ویژگی چند سایتی هستند که به شما امکان می دهد چندین سایت را از یک داشبورد مدیریت کنید.

Wordpress hosting

 

مزایای هاست وردپرس

اگر به فکر راه اندازی یک سایت وردپرسی هستید، مزایای زیادی برای انتخاب یک سرویس میزبانی وردپرس نسبت به میزبانی وب معمولی وجود دارد.

عملکرد بهینه. سایت هایی که در هاست وردپرس میزبانی می شوند از سروری استفاده می کنند که به طور خاص برای سایت های وردپرس پیکربندی شده است. در ایرانیکا، سایت های وردپرس شما با استفاده از وب سرور LiteSpeed و نرم افزار داخلی LiteSpeed Cache میزبانی می شوند.

سرور ها و نرم افزار های بروز. علاوه بر به‌روزرسانی خودکار، ارائه دهنده های میزبانی وب اطمینان می‌دهند که سرورهای اختصاصی وردپرس آن‌ها جدیدترین نرم‌افزارها را اجرا می‌کنند که منجر به سازگاری بهینه و عملکرد یکپارچه می‌شود.

مدیریت بدون دردسر. بیشتر نکات فنی وردپرس را به میزبان وب خود بسپارید و روی موارد دیگری مثل بهبود استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تمرکز کنید.

امنیت بالا. با خرید هایت وردپرس از ایرانیکا، از بابت امنیت سایت خیالتان راحت باشد. چرا که برای شما SSL رایگان در نظر گرفته شده و همچنین بکاپ گیری دوره ای هم انجام میشود.

پشتیبانی تخصصی. اکثر ارائه دهندگان میزبانی وردپرس، دارای یک تیم تخصصی برای رفع مشکلات و ابهامات صاحبان سایت هستند.

 

معایب هاست وردپرس

هاست های وردپرس در واقع مخصوص سایت هایی که با CMS وردپرس کار میکنند پیکربندی می شوند. اگر به فکر ایجاد یک سایت با سایر CMS ها هستید، بهتر است میزبانی وب معمولی را انتخاب کنید.

هاست وردپرس به دلیل ویژگی‌ها، خدمات و عملکردهای تخصصی که دارد، اغلب قیمت بالاتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.

سفارشی سازی کامل وب سایت ها در طرح های میزبانی وردپرس نیز محدود است زیرا ارائه دهنده ممکن است نصب نرم افزارهای دیگر را محدود کرده باشد.

 

 

کدام یک برای ما مناسب تر است ؟

 

 

قبل از تصمیم گیری بین هاست معمولی و هاست وردپرس، بسیار مهم است که نوع سایتی را که می خواهید ایجاد کنید را مشخص کنید. به سوالات زیر توجه کنید:

آیا می خواهید یک سایت وردپرس ایجاد کنید؟ اگر پاسخ شما منفی است، میزبانی وردپرس برای شما مناسب نیست. در این صورت، به سراغ یافتن بهترین نوع میزبانی وب بروید و طبق نیازهای خود، یکی از پلن ها را انتخاب کنید.

بطور کلی اگر سایت کوچک با ترافیک کمی دارید که وردپرسی نیست، هاست اشتراکی عادی توصیه می شود.

آیا در مدیریت عمومی یک سایت مهارت کافی را دارید؟ اگر پاسخ شما منفی است، هاست اشتراکی وردپرس یک راه حل عالی است زیرا میزبان وب اغلب به روز رسانی ها، پشتیبان گیری و … را انجام می دهد.

آیا در ایمن سازی وب سایت خود خوب عمل میکنید؟ اگر پاسخ شما منفی است، هاست وردپرس را اتخاب کنید. زیرا سروری که وب سایت شما را میزبانی می کند، پروتکل هایی برای رسیدگی به مسائل امنیتی وردپرس خواهد داشت.

اگر پاسخ شما مثبت است، میتوانید از یک میزبانی وب عادی استفاده کنید و طبق آموزش ها و منابع قابل دسترس در سطح وب، خودتان ایمنی سایتتان را تامین کنید

میزان بودجه. اگر بودجه کافی برای خرید هاست وردپرس دارید، پیشنهاد میکنیم با انتخاب این نوع میزبانی، خیال خود را از میزبانی یک سایت وردپرسی راحت کنید. با این کار، سایت شما در بهترین حالت ممکن اجرا می شود.

اما اگر بودجه تان کافی نمی باشد، یک هاست اشتراکی عادی هم کارتان را راه می اندازد.

 

 

جمع بندی و نتیجه

هنگام انتخاب میزبانی وردپرس، به یاد داشته باشید که میزبانی وب یک اصطلاح جامع و کلی است، در حالی که میزبانی وردپرس یک زیر مجموعه خاص از میزبانی است.

اگر می خواهید یک سایت وردپرس راه اندازی کنید، می توانید از هر یک از گزینه های میزبانی استفاده کنید. تفاوت اصلی این است که پلن های میزبانی وردپرس ویژگی های خاصی مانند وب سرورهای بهینه شده را ارائه می دهند.

در هر صورت، با توجه به توضیحات داده شده، بهترین پلن را برای میزبانی سایت خود در ایرانیکا سرور انتخاب نمایید.

 

18رای - امتیاز 4.8 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: