جدول محتوایی

در این مقاله به برسی Python یا Go خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

اکثر تیم‌های توسعه برای تصمیم‌گیری بین Python یا Go زبان مناسب برای پروژه خود، انجمن‌هایی را برگزار می‌کنند. زبان های متعددی برای هر هدفی که فکرش را بکنید وجود دارد. در میان این زبان های برنامه نویسی، توسعه دهندگان اغلب بین Golang و Python گیر می کنند. این آموزش به شما کمک می کند تا این دو زبان را بر اساس پارامترهای مختلف مقایسه کنید.

معرفی Go

Golang یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که توسط گوگل در سال 2009 راه اندازی شد. زبان برنامه نویسی Go برای حمل بار اضافی موجود در زبان هایی مانند C++ متولد شد. رابرت گریزمر، راب پایک و کن تامپسون برای کاهش پیچیدگی مدیریت زیرساخت‌ها و پایگاه‌های کد در گوگل، یک زبان رویه‌ای، کامپایل‌شده و تایپ‌شده استاتیک طراحی کردند.

بسیاری از مسائل را حل کرد، اما با چند چیز نیز کوتاه است. برای مثال، نه کتابخانه گسترده ای دارد و نه از وراثت پشتیبانی می کند. علاوه بر این، هیچ کتابخانه رابط کاربری گرافیکی یا پشتیبانی از برنامه نویسی شی گرا وجود ندارد. اما دارای گوروتین ها، امنیت قوی و تعدادی کتابخانه استاندارد است.

معرفی python

پایتون یک زبان برنامه نویسی محبوب، مورد تقاضا و همه منظوره با نحو ساده است. Python توسط Guido van Rossum در سال 1989 توسعه یافت و در سال 1991 منتشر شد. نام پایتون از برنامه کمدی محبوب BBC، “Monty Python’s Flying Circus” گرفته شده است. به دلیل کتابخانه های مختلف و پشتیبانی جامعه، پایتون در مجموعه گسترده ای از پروژه ها و سیستم ها استفاده شده است.

پایتون به جای بریس‌های فرفری، تورفتگی را برای بلوک‌ها ترجیح می‌دهد. تورفتگی استاندارد کد استاندارد پایتون را برای استفاده از چهار فاصله توصیه می کند. کد استاندارد پایتون از تب ها و فضاها پشتیبانی می کند.

مقایسه بین Golang و Python

پارامترهای مقایسه عبارتند از:

کارایی
مقیاس پذیری
برنامه های کاربردی
اجرا
کتابخانه
خوانایی

1 – کارایی

آزمایش های متعدد بین Python یا Go نشان می دهد که Go تا 30 برابر سریعتر از پایتون اجرا می شود. در اینجا، عملکرد زبان ها را با حل مسائل پیچیده مقایسه خواهید کرد. شما باید مصرف حافظه و زمان صرف شده برای حل مشکل را در نظر بگیرید.

شما سه مسئله مختلف را با استفاده از هر دو زبان حل کردید: معادله ماندلبروت، مشکل بدن n و درخت دودویی. اینها مسائل پیچیده ای هستند که محاسبات زیادی را می طلبند و به عنوان بهترین راه برای آزمایش مدیریت حافظه و عملکرد زبان عمل می کنند.

Python یا Go

بیایید مقایسه ای بین این دو از منظر مقیاس پذیری انجام دهیم.

خرید سرور مجازی ایران

2 – مقیاس پذیری

هدف کل توسعه Golang کمک به توسعه دهندگان در گوگل بود تا نیازهای شرکت را افزایش دهند و به آنها برسند. به همین دلیل است که Golang با پشتیبانی داخلی برای کانال‌گذاری فرآیند همزمان، یعنی همزمانی توسعه داده شد. از سوی دیگر، پایتون فاقد همزمانی است اما می تواند موازی سازی را از طریق نخ ها اجرا کند.

اکنون مفهوم همزمانی و موازی بودن را خواهید فهمید.
همزمانی و موازی سازی

Concurrency به این معنی است که یک برنامه بیش از یک کار را به طور همزمان (همزمان) اجرا می کند، اما فقط یک کار را در جلو و بقیه را در پس زمینه اجرا می کند. اگر رایانه دارای یک CPU باشد، برنامه ممکن است در چندین کار به طور همزمان پیشرفت نکند، اما بیش از یک کار در داخل برنامه پردازش می شود. یک کار را قبل از شروع کار بعدی تمام نمی کند.

Python یا Go

موازی سازی به این معنی است که یک برنامه وظایف خود را به وظایف کوچکتری اجرا می کند که می توانند به طور موازی در چندین CPU به طور همزمان پردازش شوند.

Python یا Go

نمونه ای از تیمی از تکنسین ها را در نظر بگیرید که یک مانیتور می سازند. همزمانی به چندین تکنسین اجازه می دهد تا قسمت های مختلف مانیتور را بسازند، اما آنها یک میز کار مشترک برای مونتاژ قطعات دارند. فقط یک تکنسین می تواند در یک زمان روی میز کار مونتاژ کند و تکنسین های دیگر روی قطعات خود در پس زمینه کار می کنند. با موازی سازی، چندین میز کار دارید که تکنسین ها می توانند به طور همزمان قطعات را بسازند.

بنابراین، واضح است که یک زبان از همزمانی پشتیبانی می کند. برای برنامه های بزرگ و مقیاس پذیر عالی است.

3 – برنامه های کاربردی

Python یا Go

Golang بیشتر برای برنامه نویسی سیستم ها استفاده می شود. به دلیل پشتیبانی ذاتی از همزمانی، Golang همچنین در رایانش ابری یا رایانش خوشه‌ای استفاده و پذیرش زیادی پیدا کرده است. Golang همچنین به دلیل داشتن کتابخانه های قدرتمند و آسان که به شما اجازه می دهد در عرض چند ثانیه یک وب سرور راه اندازی کنید، در توسعه وب نیز مورد شناسایی و استفاده زیادی قرار گرفته است.

Python یا Go

از سوی دیگر، پایتون به طور گسترده در توسعه وب، تجزیه و تحلیل داده ها، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق استفاده می شود. بیشتر می‌تواند این را به کتابخانه‌های مجنون موجود در پایتون که زندگی در این زمینه‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کنند، اعتبار بخشد.

4 – اجرا

اکنون زمان آن رسیده است که بفهمیم Python یا Go چگونه اجرا می شوند. Golang یک زبان تایپ ایستا است، در حالی که پایتون یک زبان با تایپ پویا است. پایتون و گلانگ به ترتیب از مفسر و کامپایلر استفاده می کنند.

ابتدا متوجه خواهید شد که چه زبانی به صورت استاتیک تایپ شده و به صورت پویا تایپ شده است.

در یک زبان تایپ ایستا، انواع متغیرها به صراحت برای کامپایلر اعلام می‌شوند تا حتی باگ‌های بی‌اهمیت نیز به راحتی شناسایی شوند.

در یک زبان تایپ شده پویا، مفسر استنتاج نوع را پیاده سازی می کند. از این رو، برخی از اشکالات ممکن است باقی بمانند زیرا مفسر چیزی را اشتباه تفسیر می کند.

این بدان معناست که پایتون، یک زبان تایپ پویا، زمانی که برنامه نویس قصد ساخت یک برنامه واقعا بزرگ را دارد، محدود می کند. در همان زمان، Go می تواند هر دو نوع برنامه را مدیریت کند.

حالا به سراغ کتابخانه ها بروید.

5 – کتابخانه

گوگل مهمترین کتابخانه ها را به عنوان بخشی از کتابخانه های Go داخلی خود انتخاب کرد. دارای کتابخانه های داخلی برای توسعه وب، مدیریت پایگاه داده، برنامه نویسی همزمان و رمزگذاری است. اما، برای جستجو در جداول داده و انجام عملیات، باید کد خود را بنویسید. یادگیری ماشینی چیز بزرگی برای توسعه در Go خواهد بود. اما این بدان معنا نیست که Golang از هر نظر کوتاهی می کند. چند کتابخانه بسیار خوب دارد.

GORM: به تبدیل داده ها بین سیستم های نوع ناسازگار کمک می کند.
cli: برای ساخت برنامه های خط فرمان برای Go توسعه یافته است.
Go Kit: این کتابخانه محبوب Github برای میکروسرویس های مرتبط با Go است.
Authboss: این یک راه آسان برای پیاده سازی احراز هویت و مجوز در سیستم های وب شما است.

Python یا Go

از سوی دیگر، پایتون تقریباً 16 سال از Go قدیمی‌تر است و در نتیجه از پشتیبانی جامعه بسیار بزرگ‌تری برخوردار است. پایتون دارای حجم عظیمی از پشتیبانی، درس، آموزش و در نهایت کتابخانه با آن جامعه است. کتابخانه های پایتون، به ویژه، گسترده هستند. کاوش جداول داده را می توان به راحتی با پانداها انجام داد و یادگیری ماشینی با TensorFlow و PyTorch ساده است. این نوع پشتیبانی می‌تواند هر کسی را وادار کند که کد بنویسد تا در روز اول کاری را که می‌خواهد انجام دهد.

Python یا Go

اکنون زمان آن است که به نقطه مقایسه بعدی برسیم: خوانایی بین Python یا Go

6 – خوانایی

در حین توسعه نرم افزار، به طور کلی به عنوان یک تیم با ده ها یا حتی صدها توسعه دهنده دیگر کار خواهید کرد. در چنین مواقعی، خوانایی کد مهمترین عاملی است که باید در نظر گرفته شود.

Golang قوانین برنامه نویسی سختگیرانه ای دارد. اجازه نمی دهد متغیرهای غیر ضروری تعریف شوند یا کتابخانه های غیر ضروری وارد شوند. این به معنای یک روش مشخص برای انجام یک کار است که منجر به درک بهتر کد هنگام کار در یک تیم می شود. نحو Golang برای مبتدیان دوستانه نیست، اما به اندازه C یا C ++ نابخشودنی نیست.

از طرفی پایتون خوانایی فوق العاده ای دارد. اما روش‌های مختلفی برای نوشتن یک تکه کد در پایتون وجود دارد که بیشتر منجر به مصرف زمان و سردرگمی در یک تیم می‌شود.

معایب GO

چند اشکال زبان GO:

فقدان فریمورک: هیچ چارچوب اصلی برای توسعه دهندگان GoLang وجود ندارد. زبان های دیگری مانند Ruby دارای Ruby on Rails، Python دارای جنگو و PHP دارای Laravel هستند.
زبان عمومی نیست: Go پشتیبانی عمومی ندارد. این به دلیل تکرار کدها برای یک نوع عملیات اما با انواع داده های مختلف است. علاوه بر این، برخی از ساختارهای داده به دلیل عدم پشتیبانی عمومی قابل پیاده سازی نیستند.
هنوز در مرحله توسعه: هنوز در مرحله توسعه، توسعه دهندگان Golang به سختی می توانند بهترین ها را از کتابخانه های آن استخراج کنند. در صورت شک، کمک زیادی از طریق انجمن Go وجود ندارد.

خرید گیم سرور

معایب Python

چند اشکال زبان پایتون:

به دلیل سرعت کم در پلتفرم های کمتری استفاده می شود: پایتون در پروژه هایی با سرعت به عنوان یک جنبه مهم استفاده نمی شود. پایتون یک زبان تفسیر شده و با تایپ پویا است که مسئول سرعت پایین پایتون است. اجرای خط به خط کد اغلب منجر به اجرای کند می شود.
ضعیف در محاسبات تلفن همراه: به دلیل قدرت پردازش کند و عدم مدیریت حافظه، پایتون در سمت مشتری یا برنامه های تلفن همراه استفاده نمی شود.

به طور کلی در برنامه نویسی سمت سرور استفاده می شود، بنابراین در توسعه برنامه استفاده نمی شود.

خطاهای بیشتر در زمان اجرا: پایتون به عنوان یک زبان تایپ پویا طراحی شده است که به آن اجازه می دهد نوع داده متغیر را در هر زمان تغییر دهد. این ممکن است منجر به خطاهای زمان اجرا شود. یک متغیر پایتون که زمانی یک مقدار صحیح داشت ممکن است در آینده یک مقدار رشته داشته باشد.

لایه دسترسی به پایگاه داده: پایتون محدودیت هایی برای دسترسی به پایگاه داده دارد. پایتون در تعامل با پایگاه های داده در مقایسه با فناوری های محبوب مانند JDBC و ODBC عقب می ماند. لایه پایگاه داده پایتون کمی توسعه نیافته و ابتدایی است.

مصرف حافظه: به دلیل انعطاف پذیری انواع داده ها، پایتون از مقدار زیادی حافظه استفاده می کند که آن را برای کارهایی که حافظه فشرده دارند نامناسب می کند.

نتیجه

Go and Python هم برای استفاده و هم برای یادگیری آسان است. Go سریع است و پایتون از پشتیبانی اجتماعی زیادی برخوردار است. Python و Golang در مورد نحو بسیار واضح هستند و وظایف توسعه دهنده را تا حد زیادی کاهش می دهند. در توسعه Go، بیشتر برای برنامه های سمت سرور استفاده می شود. پایتون زبان مورد استفاده دانشمندان داده است و احتمالاً برای مدت طولانی در آینده خواهد بود.

اگر قصد دارید شغلی در زمینه توسعه نرم افزار ایجاد کنید، می توانید برنامه تحصیلات تکمیلی در توسعه کامل پشته توسط Simplilearn را بررسی کنید. این می تواند راه حل ایده آلی باشد که به شما کمک می کند شغل خود را در مسیر درست بسازید.

ممنون که مثل همیشه با مقایسه Python یا Go  همراه ما بودید موفق و سربلند باشید D:

13رای - امتیاز 4.5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: