آموزش ساخت سرور فایل زیلا و پیکربندی آن | Filezila Server

سرور فایل زیلا یک برنامه رایگان و منبع باز FTP چند پلتفرمی است که از FileZilla Client و FileZilla سرور تشکیل شده است که از FTP و FTP روی TLS پشتیبانی می کند و اتصالات رمزگذاری شده ایمن را به سرور ارائه می دهد.

این سرور از TLS پشتیبانی می کند، همان سطح رمزگذاری که توسط مرورگر وب شما پشتیبانی می شود تا از داده های شما محافظت کند.

FileZilla Clients برای Windows، Linux و macOS در دسترس هستند، اما سرورها فقط در ویندوز در دسترس هستند. سرور و کلاینت هر دو از FTP و FTPS پشتیبانی می کنند، در حالی که کلاینت ها می توانند به سرورهای SFTP نیز متصل شوند.

برای تکرار بیشتر، FTP منحصراً یک سرویس مبتنی بر TCP است و یک جزء UDP برای FTP وجود ندارد. FTP سرویسی است که از دو پورت دیتا و command (که به عنوان پورت کنترل نیز شناخته می شود) استفاده می کند.

این پورت ها شامل پورت 21 برای پورت command و پورت 20 برای پورت دیتا هستند.

قبل از ادامه مراحل نصب و اتصال به یک سرور FTP، می‌خواهم تفاوت بین FTP فعال(Active) و غیرفعال (passive) را به طور خلاصه شرح دهم زیرا این یک سؤال رایج در هنگام کار با پیکربندی فایروال برای پشتیبانی از استقرار است.

 

Active FTP: این در ابتدا تنها روش FTP بود و بنابراین اغلب اوقات حالت پیش فرض برای FTP است.

در این حالت، کلاینت FTP از یک پورت تصادفی (n-1023) به پورت command سرور FTP (21) متصل می شود. یعنی زمانی که یک کلاینت و سرور قصد انتقال داده را دارند، معمولاً ابتدا یک اتصال کنترلی را شروع می کنند تا قبل از باز کردن و انتقال داده، درباره جزئیات اتصال داده مذاکره کنند.

در یک اتصال Active FTP، هنگامی که کلاینت اتصال اولیه را برقرار می کند و PORT را ارسال می کند، سرور سپس از درگاه داده محلی خود، که پورت 20 است، به درگاه داده مشخص شده کلاینت متصل می شود.

 

Passive FTP: به این حالت Passive یا PASV نیز گفته می شود و برای حل مشکل سرورهایی که اتصال به کلاینت را آغاز می کنند ایجاد شده است. در اینجا، کلاینت فرمان PASV را متصل می کند و می فرستد، که به عنوان درخواست شماره پورت برای اتصال به آن عمل می کند. هنگامی که کلاینت FTP یک پورت را دریافت کرد، اتصال دوم را شروع کرده و داده ها را ارسال می کند.

در Passive FTP، کلاینت هر دو اتصال را به سرور آغاز می کند و مشکل فایروال ها را حل می کند که اتصال پورت داده ورودی به کلاینت از سرور را فیلتر می کند.

در Passive Mode، کلاینت یک فرمان PASV را صادر می کند تا نشان دهد که به طور “غیرفعال“یا “Passive” منتظر می ماند تا سرور یک IP و شماره پورت را ارائه کند، پس از آن کلاینت یک اتصال داده به سرور ایجاد می کند.

اگر کلاینت نتواند دستور PASV را صادر کند، Data Connection (اتصال دیتا) به طور پیش‌فرض به پورت 20 تبدیل می‌شود. با این حال، کلاینت‌های FTP نباید به مقادیر پیش‌فرض تکیه کنند، زیرا این مقادیر قابل اعتماد نیستند. ادمینیستریتور فایروال همیشه باید به اتصالات PASV نیاز داشته باشد.

 

پیش از ادامه ی مقاله ، در صورت نیاز به خرید سرور مجازی ایران به سایت ایرانیکاسرور مراجعه کرده و از پلن های فوق العاده با قیمت های عالی دیدن کنید.

 

مرحله 1نصب سرور فایل زیلا: برای نصب سرور فایل زیلا، باید FileZilla Server installer یا  نصب سرور فایل زیلا را مانند تصویر زیر از سایت FileZilla دانلود کنید و بر روی Download FileZilla Server کلیک کنید:

سرور فایل زیلا

 

 

بر روی FileZilla Server installer دوبار کلیک کنید تا مطابق شکل زیر اجرا شود و هنگامی که با User Account Control از شما خواسته شد، برای ادامه روی “yes” کلیک کنید:

 

مطابق شکل زیر با کلیک بر روی “I Agree ” موافقت نامه مجوز را بپذیرید:

سرور فایل زیلا

 

در پنجره «Choose Components»، من با تنظیمات پیش‌فرض مشکلی ندارم. برای ادامه روی Next کلیک می کنم:

سرور فایل زیلا

 

در مرحله بعد، لطفا مسیر فایلی را که می خواهید آن را نصب کنید انتخاب کنید و روی next کلیک کنید. من با پوشه پیش فرض انتخاب شده مشکلی ندارم. برای ادامه روی Next کلیک می کنم:

 

 

در پنجره بعدی، گزینه start Filezilla Server after the setup completes یا راه اندازی فایل زیلا را پس از اتمام نصب را انتخاب کنید. من با تنظیمات پیش فرض مشکلی ندارم. برای تکمیل روی Next کلیک می کنم:

سرور فایل زیلا

 

در startup settings (تنظیمات راه اندازی)، مطابق شکل زیر تنظیمات پیش فرض را انجام می دهم. مطابق شکل زیر بر روی Install کلیک کنید:

سرور فایل زیلا

 

همانطور که می بینید، تنظیمات کامل شده است. برای بستن ویزارد set up، روی close کلیک کنید. همچنین می توانید ایکون FileZilla Server را که پس از تکمیل تنظیمات ایجاد شده است، مشاهده کنید:

سرور فایل زیلا

 

مرحله 2 – پیکربندی سرور Filezilla: تنظیمات زیر باید پیکربندی شوند تا از عملکرد روان سرور FTP اطمینان حاصل شود. روی منوی Edit کلیک کنید و تنظیمات را انتخاب کنید.

با این کار گزینه های FileZilla مانند شکل زیر باز می شود. پورت اتصال FTP را تنظیم کنید، به هر حال این پورت در حالت پیش فرض “21” است.

– به تنظیمات حالت Passive بروید و برای استفاده از محدوده پورت سفارشی بررسی کنید. اگر نمی خواهید اتصالات ورودی را در همه پورت ها مجاز کنید یا اگر سرور FTP شما پشت یک روتر NAT است، باید FileZilla Server را پیکربندی کنید تا از محدوده خاصی از پورت ها برای اتصالات حالت غیرفعال مثلاً از 1000-2300 و غیره استفاده کند. این پورت ها باید روی فایروال باز شوند.

اگر روتر NAT دارید، باید این پورت ها را به دستگاه محلی که FileZilla Server در آن نصب شده است، فوروارد کنید.

– در گزینه های مربوط به پنل مدیریت، می توانید تنظیمات مهمی از جمله پورت اتصال، رمز عبور و محدودیت احتمالی را فقط برای آدرس های IP خاص به دلخواه تنظیم کنید:

سرور فایل زیلا

سرور فایل زیلا

سرور فایل زیلا

 

همانطور که در زیر نشان داده شده است، ورود به سیستم را فعال کنید:

اگر مجوز دارید و می خواهید FTP را از طریق TL (FTP) فعال کنید، لطفاً روی تنظیمات FTP over TLS کلیک کنید و آن را فعال کنید و جزئیات زیر را پر کنید. برای این کار باید گواهی بخرید:

سرور فایل زیلا

 

Create some users: در این مرحله چند حساب کاربری برای اتصال و پوشه ای که فایل ها در سرور ذخیره می شوند ایجاد می کنیم. برای انجام این کار، مدیریت کاربر را مانند تصویر زیر باز کنید:

سرور فایل زیلا

 

با این کار پنجره زیر باز می شود، روی Add کلیک کنید:

 

با این کار “Add user account” مطابق شکل زیر باز می شود. در حال حاضر گروهی نداریم پس از آن مرحله چشم پوشی می کنیم:

 

در مرحله بعد، روی گزینه ی “Shared folders” کلیک کنید تا در پوشه ای تنظیم کنید که سرور FTP فایل های ارسال شده توسط این کاربر را در آن ذخیره کند:

 

مطمئن شوید که این پوشه از قبل ساخته شده است. این دایرکتوری اصلی کاربر (تستر) خواهد بود:

سرور filezilla

 

پوشه انتخاب شده، دایرکتوری اصلی کاربر خواهد بود. در تصویر زیر می بینید که چگونه لازم است تمام مجوزها را تنظیم کنید تا کاربر بتواند فایل های موجود در فضای خود را به بهترین شکل مدیریت کند.

شما نباید تمام مجوزها را به کاربر اختصاص دهید، این باید بر اساس نیاز کاربر تعریف و تخصیص داده شود:

 

مرحله 3 – پیکربندی فایروال: برای پیکربندی فایروال، ابتدا باید پورت FTP را روی فایروال ویندوز (یا در صورت لزوم روی فایروال های دیگر) باز کنید. در اینجا ما پورت پیش فرض 21 را انتخاب کرده ایم، اما بدیهی است که می توانید از هر پورت دیگری استقاده کنید. اگر در یک محیط ابری کار می کنید، باید قوانین بیشتری را برای اجازه اتصال پیکربندی کنید:

 

وارد قسمت program شوید و مراحل مورد نیاز را دنبال کنید:

 

برای اتصال به سرور FTP خود، می توانید از هر سرویس گیرنده FTP مانند Filezilla، WinSCP، Cyberduck و غیره استفاده کنید.

 

مرحله 4 – اتصال به یک سرور Filezilla از ویندوز: اگر نمی‌خواهید از طریق اینترنت به سرور FTP خود متصل شوید، و بنابراین فقط برای استفاده در شبکه محلی، می‌توانید این تنظیمات حالت غیرفعال را نادیده بگیرید. برای دانلود کلاینت FileZilla، باید نصب کننده کلاینت FileZilla را از سایت Filezilla دانلود کنید:

 

پس از دانلود بر روی Installer کلیک کنید تا اجرا شود.  سپس مطابق شکل زیر بر روی I Agree کلیک کنید:

 

در انتخاب گزینه نصب، اگر شما  تنها کاربر نیستید که از دستگاه استفاده می کنید، برای اجازه دادن به همه کاربران روی all users کلیک کنید و برای ادامه روی Next کلیک کنید:

مراحل نصب را دنبال کنید و در “Choose Start Menu Folder” مانند تصویر زیر، بر روی Install کلیک کنید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همانطور که می بینید، FileZilla Client نصب شده است و به طور خودکار راه اندازی می شود:

 

همانطور که در مثال زیر نشان داده شده است، از قبل می توانید با استفاده از “آدرس IP” سرور FileZilla یا به عنوان “localhost” به سرور FTP متصل شوید.

کلاینت FileZilla را راه اندازی کنید و مانند شکل زیر متصل شوید. اکنون باید بتوانید مطابق شکل زیر از دستگاه دیگری یا در همان میزبانی به سرور FTP خود متصل شوید. لطفا با نام کاربری و رمز عبوری که تعیین کرده اید وارد شوید. اگر FTP را روی TLS پیکربندی کرده اید، باید بتوانید با FTPS به سرور FTP متصل شوید تا از رمزگذاری استفاده کنید.
– هنگامی که اعلان زیر از شما خواسته شد، بر روی Ok کلیک کنید زیرا ما از قبل از این موضوع مطلع هستیم:

 

همانطور که در بخش زیر مشاهده می کنید، ما با موفقیت از طریق کلاینت FileZilla به سرور ان متصل شده ایم:

نکته: اگر شماره پورت پیش فرض 21 را تغییر نداده اید، نیازی به وارد کردن شماره پورت ندارید.

 

توجه: همچنین می توانید مطابق شکل زیر از طریق Command Prompt به سرور FTP خود متصل شوید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ” “ftp <filezilla server IP>” را تایپ کنید و روی enter کلیک کنید:

 

در آینده، ممکن است بخواهید سرویس FileZilla را از طریق “services.msc” یا “commandline” متوقف کنید. برای انجام این کار از طریق CMD از دستورات زیر استفاده کنید:

sc start "FileZilla Server" sc stop "FileZilla Server"

 

امیدوارم این پست وبلاگ برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی دارید، لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

15رای - امتیاز 4.8 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: