جدول محتوایی

پیکربندی منطقه زمانی یکی از جنبه‌های مهم هر راه‌اندازی سرور است که نمایش دقیق زمان و همگام‌سازی را در برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف تضمین می‌کند. چه در حال مدیریت یک سرور خصوصی مجازی (VPS) یا یک سرور اختصاصی باشید، دانستن نحوه تغییر منطقه زمانی یک مهارت اساسی برای هر مدیر سیستم و صاحب سرور است.

در این مقاله، بصورت گام به گام به شما آموزش میدهیم که چگونه منطقه زمانی را در سرور مجازی ویندوز و لینوکس به طور دقیق همگام‌سازی کنید و مدیریت سرور را راحت تر کنید.

تغییر منطقه زمانی در سرور مجازی لینوکس

به منظور تغییر منطقه زمانی فعلی در VPS لینوکس یا سرور اختصاصی خود به عنوان کاربر روت از طریق SSH به سرور خود متصل شوید. (آموزش اتصال SSH به سرور مجازی لینوکس)

ابتدا لازم است برای بررسی تاریخ، زمان و منطقه زمانی فعلی از دستور زیر استفاده کنید:

date

بعنوان مثال خروجی بصورت زیر است:

Mon 7 Aug 2023 04:00:00 AM CEST

همانطور که می بینید، منطقه زمانی فعلی به وقت تابستانی اروپای مرکزی است.

برای پیکربندی یک منطقه زمانی متفاوت از دستور زیر استفاده کنید:

timedatectl set-timezone [new/time_zone]

مناطق زمانی موجود را می توان در شاخه /usr/share/zoneinfo/ پیدا کرد. دستور زیر را وارد کنید تا مناطقا زمانی نمایش داده شوند:

ls /usr/share/zoneinfo

حالا اگر به پوشه “Europe” بروید و “ls” را اجرا کنید، مناطقی را خواهید دید که می توانید از بین آنها یکی را برای منطقه زمانی انتخاب کنید:

در این آموزش ما میخواهیم منطقه زمانی را به آسیا و تهران تغییر دهیم. برای این کار دستور زیر را اجرا کنید:

timedatectl set-timezone Asia/Tehran

پس از تغییر منطقه زمانی، خروجی دستور “date” به صورت زیر خواهد بود:

Tue 21 Nov 2023 10:38:12 AM +0330

 

تغییر منطقه زمانی در سرور مجازی ویندوز

برای شروع، با استفاده از RDP به سرور خود متصل شوید.برای خرید سرور مجازی ویندوز میتوانید وارد صفحه خرید سرور مجازی ایران شوید.

اکنون windows + r را فشار دهید تا پنجره run باز شود. همچنین می‌توانید نوار جستجو را با فشار دادن کلید Windows باز کنید و عبارت run را تایپ کنید و سپس Enter را فشار دهید.

reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation" /v RealTimeIsUniversal /t REG_QWORD /d 1 /f

نکته مهم : ویندوز همیشه از ساعت BIOS زمان می گیرد و سرور میزبان فقط یک بایوس دارد. بنابراین تمام VPS ها دارای محدوده زمانی یکسانی هستند. این دستور یک مقدار QWORD (64 بیت) در “HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation” به نام “RealTimeIsUniversal” ایجاد می کند و مقدار آن را روی “1” تنظیم می کند. این کار اجازه می دهد تا منطقه زمانی سرور شما با سیستم میزبان متفاوت باشد.

برای ادامه تنظیمات را با فشار دادن windows + i باز کنید یا “Settings” را در نوار جستجو، جستجو کنید.

اکنون می توانید منطقه زمانی جدید را در “Time & Language” -> “Date and Time” تنظیم کنید.

منطقه زمانی سرور ویندوز

برای اعمال تغییرات جدید، سرور خود را یک با ریستارت کنید.

 

جمع بندی

به همین راحتی توانستیم منطقه زمانی سرور خود را (در لینوکس و ویندوز) تغییر دهیم. برای خرید سررور مجازی ایران یا اروپا به این صفحه مراجعه کنید.

 

6رای - امتیاز 4.8 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: