جدول محتوایی

در این مقاله به تغییر نسخه پیش فرض پایتون در دبیان خواهیم پرداخت با ما همراه باشید D:

معرفی

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا، سطح بالا و همه منظوره است. پایتون زبانی قدرتمند و منعطف است که به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند سادگی و سهولت استفاده به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شده است و روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود. این زبان برنامه نویسی به طور گسترده در جهان مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می تواند به طور موثر به نیازهای مختلف برنامه نویسان در ایجاد برنامه های کاربردی وب، برنامه نویسی دسکتاپ، برنامه نویسی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پاسخ دهد. پایتون شما را در زمینه های دیگر برنامه نویسی تنها نخواهد گذاشت.

یکی از مزایای ارزشمند پایتون سازگاری آن با اکثر سیستم عامل ها است. همچنین پایتون امکان نصب نسخه های مختلف را به صورت همزمان در یک سیستم عامل فراهم می کند تا کاربران بتوانند از امکانات نسخه های مختلف پایتون بهره مند شوند و بین نسخه های مختلف پایتون جابجا شوند. لازم به ذکر است که در کنار این ویژگی پایتون، یکی از مشکلات رایج مدیران سرور، تغییر نسخه پیش فرض پایتون در سیستم است. به عنوان مثال، اگر نسخه های 2 و 3 پایتون روی سیستم شما نصب شده باشد، با وارد کردن دستور thepython، نسخه پیش فرض پایتون اجرا می شود که ممکن است نسخه مورد نیاز شما نباشد. برای استفاده از نسخه‌ای که می‌خواهید، باید هر بار نسخه مربوطه را جلوی دستور پایتون تایپ کنید، توسعه‌دهندگان می‌دانند که این موضوع چقدر آزاردهنده است.

کاربران اغلب نمی دانند که چگونه نسخه پیش فرض پایتون را در سیستم خود تغییر دهند، بنابراین در این مقاله نحوه تغییر نسخه پیش فرض پایتون و جابجایی بین نسخه های پایتون را آموزش می دهیم.

همیشه توصیه شده است که توسعه دهندگان یک محیط ایزوله مانند یک محیط مجازی را برای استفاده بهینه از پایتون در توسعه برنامه ها و اهداف دیگر در نظر بگیرند. از آنجایی که دبیان و اوبونتو محبوب ترین و پرکاربردترین سیستم عامل ها هستند، خرید VPS لینوکس یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده از ویژگی های پایتون در توسعه برنامه است. بنابراین در این مقاله نحوه تغییر نسخه پیش فرض پایتون در دبیان/اوبونتو را توضیح خواهیم داد. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

پیش نیاز

استفاده از Ubuntu/Debian Linux VPS
نصب پایتون روی VPS
دسترسی به لینوکس VPS به عنوان کاربر ریشه با امتیازات sudo

خرید سرور مجازی ایران

چگونه می توانیم نسخه پیش فرض پایتون را در Debian/Ubuntu تغییر دهیم؟

با توجه به امکان نصب چند نسخه از پایتون در یک سیستم عامل، راهکارهایی برای سوئیچینگ بین نسخه های مختلف پایتون نیز در نظر گرفته شده است. ابزارهای به روز رسانی جایگزین و pyenv می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

Theupdate-alternativestool در تنظیم پیوندهای نمادین برای دستورات پیش فرض موثر است و ابزار pyenv یک ابزار مدیریت پایتون است که تغییر نسخه پیش فرض پایتون را تسهیل می کند.

در این آموزش، ما به دنبال ساده ترین و سریع ترین راه برای تغییر نسخه پیش فرض پایتون در دبیان/اوبونتو هستیم، بنابراین از ابزار خط فرمان update-alternatives استفاده خواهیم کرد.

مرحله 1: بررسی نسخه های موجود پایتون در دبیان/اوبونتو

اولین قدم این است که بدانید چه نسخه هایی از پایتون در سیستم دبیان/اوبونتو شما موجود است. دستور ls به شما کمک می کند تا فایل های اجرایی پایتون باینری را در دبیان و اوبونتو بررسی کنید. پس با این هدف دستور زیر را اجرا کنید:

خروجی:

/usr/bin/python  /usr/bin/python2  /usr/bin/python2.7  /usr/bin/python3  /usr/bin/python3.4  /usr/bin/python3.4/usr/bin/python3m

مرحله 2: بررسی نسخه پیش فرض پایتون در سیستم

برای پیدا کردن نسخه پیش فرض پایتون در دبیان/اوبونتو، از دستور زیر استفاده کنید:

python --version

خروجی:

Python 2.7.8

توجه: اگر دستور قبلی نسخه پیش‌فرض پایتون را نمایش نمی‌داد، thepython3 –versioncommand را اجرا کنید.

مرحله 3: تغییر نسخه پیش فرض پایتون بر اساس هر کاربر

شما می توانید فایل اجرایی پایتون را بر اساس هر کاربر تغییر دهید. برای این منظور، باید یک نام مستعار در فهرست اصلی کاربر ایجاد کنید و نام مستعار را به محتوای فایل ~/.bashrc اضافه کنید:

alias python='/usr/bin/python3.4'

پس از انجام تغییرات و ورود مجدد، فایل .bashrc را سورس کنید:

. ~/.bashrc

اکنون با بررسی نسخه پیش فرض پایتون، تغییرات اعمال شده خود را مشاهده خواهید کرد:

python --version

خروجی:

Python 3.4.2

در نتیجه، می توانید به راحتی نسخه پیش فرض پایتون را در دبیان/اوبونتو تغییر دهید.

مرحله 4: نسخه پایتون را با نسخه های جایگزین آن تغییر دهید

برای تغییر نسخه پایتون با جایگزین های آن در سیستم، باید مطمئن شوید که جایگزین های پایتون در Debian/Ubuntu پیکربندی شده اند. استفاده از ابزار خط فرمان Python به روز رسانی جایگزین در این زمینه مفید است. بنابراین، با دسترسی کاربر Root، دستور زیر را برای دسترسی به لیستی از گزینه های موجود پایتون در سیستم وارد کنید:

sudo update-alternatives --list python

خروجی:

update-alternatives: error: no alternatives for python

وقتی خروجی بالا را دریافت کردید، متوجه خواهید شد که جایگزین پایتون روی سیستم پیکربندی نشده است. بنابراین، برای پیکربندی دو جایگزین پایتون، به عنوان مثال، python2.7 و python3.4، باید جدول Alternatives را به روز کنید و سپس Alternative های مورد نظر را به آن اضافه کنید:

update-alternatives --install /usr/bin/python python /usr/bin/python2.7 1

update-alternatives --install /usr/bin/python python /usr/bin/python3.4 2

با استفاده از ابزار update-alternatives و دستور –install، می توانید پیوند نمادین ایجاد و تنظیم کنید و سیملینک را از /usr/bin/python2.7 به /usr/bin/python و /usr/bin/python3.10 برای /usr تنظیم کنید. /bin/python. آرگومان عدد در انتهای دستور قبلی اولویت را تعیین می کند. اولویت به صورت دستی یا با انتخاب بالاترین شماره اولویت تنظیم می شود، در این مثال، اولویت 2 را برای /usr/bin/python3.4 تعیین کردیم تا /usr/bin/python3.4 را به عنوان نسخه پیش فرض پایتون تنظیم کنیم.

برای اطمینان از اینکه /usr/bin/python3.4 به عنوان نسخه پیش فرض پایتون تنظیم شده است، دستور زیر را اجرا کنید:

python --version

خروجی:

Python 3.4.2

خرید گیم سرور

مرحله 5: تأیید پیکربندی و در دسترس بودن جایگزین های پایتون

برای بررسی گزینه‌های پایتون و اطمینان از پیکربندی و در دسترس بودن جایگزین‌های پایتون، دستور زیر را وارد کنید:

update-alternatives --list python

خروجی:

/usr/bin/python2.7

/usr/bin/python3.4

مرحله 6: تغییر نسخه های پایتون

در نهایت، می توانید هر زمان که بخواهید بین نسخه های جایگزین پایتون جابجا شوید. برای این منظور با اجرای دستور زیر و انتخاب شماره مورد نظر به نسخه مورد نظر سوئیچ کنید:

update-alternatives --config python

خروجی:

There are 2 choices for the alternative python (providing /usr/bin/python).
  Selection    Path              Priority   Status
------------------------------------------------------------
* 0            /usr/bin/python3.4   2         auto mode
  1            /usr/bin/python2.7   1         manual mode
  2            /usr/bin/python3.4   2         manual mode
Press  to keep the current choice[*], or type selection number: 1

در این خروجی، python3.4 به عنوان نسخه فعلی تنظیم شده است. با انتخاب عدد مورد نظر می توانید به نسخه پایتون مورد علاقه خود سوئیچ کنید. در این مثال، شماره 1 (python2.7) را انتخاب می کنیم و دستور زیر را برای بررسی تغییرات وارد می کنیم:

python --version

خروجی:

Python 2.7.8

ممنون که مثل همیشه همراه ما بودید با موفق و سربلند باشید D:

8رای - امتیاز 4.5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: