جدول محتوایی

خطای apt-get

apt-get انتخاب پیش‌فرض مدیریت پکیج در دبیان/اوبونتو و مشتقات آنهاست. بیشتر اوقات، بدون هیچ مشکلی کار می کند. اما چند مورد نادر وجود دارد، پیام های خطای عجیبی را ارسال می کند که می تواند باعث سردرگمی کاربران جدید و حتی توسعه دهندگان تازه کار شود. یکی از خطا های رایج “apt-get: Could not remove archive.ubuntu.com” است. خطا نشان می دهد که apt-get در کانکت شدن به archive.ubuntu.com مشکل دارد. این که آیا چیزی مربوط به DNS یا اتصال به اینترنت است بین تنظیمات مختلف متفاوت است.

در این مقاله قصد داریم چند راه را به شما نشان دهیم که می توانید هر زمان که با خطای “apt-get: Could remove archive.ubuntu.com” مواجه شدید انجام دهید.

 

خطای apt-get: Could not resolve archive.ubuntu.com

به طور معمول، پیام خطا باید چیزی شبیه به زیر باشد:

nl@nlPC:~$ sudo apt-get update
Hit:1 http://security.ubuntu.com/ubuntu bionic-security InRelease
Err:2 http://archive.ubuntu.com/ubuntu bionic InRelease 
Could not resolve 'archive.ubuntu.com'
Err:3 http://archive.ubuntu.com/ubuntu bionic-updates InRelease
Could not resolve 'archive.ubuntu.com'
Err:4 http://archive.ubuntu.com/ubuntu bionic-backports InRelease
Could not resolve 'archive.ubuntu.com'
Reading package lists... Done
W: Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/bionic/InRelease Could not resolve 'archive.ubuntu.com'
W: Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/bionic-updates/InRelease Could not resolve 'archive.ubuntu.com'
W: Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/bionic-backports/InRelease Could not resolve 'archive.ubuntu.com'
W: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

 

برای کاربرانی که قبلاً یک آینه ترجیحی اوبونتو را انتخاب کرده‌اند، آدرسی که apt-get برای حل آن تلاش می‌کند ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد. به عنوان مثال، می تواند به جای archive.ubuntu.com hk.archive.ubuntu.com یا چیزی کاملاً متفاوت مانند ubuntutym.u-toyama.ac.jp باشد.

 

بررسی تنظیمات DNS

بیشتر اوقات، علت در تنظیمات DNS شما نهفته است. شاید سرور DNS ترجیحی شما روی یک آدرس محلی تنظیم شده باشد که همیشه به درخواست ها به طور قابل اعتماد پاسخ نمی دهد. یا اصلاً سرور DNS ترجیحی ندارید، به این معنی که تمام تنظیمات توسط سرور DHCP به سیستم داده می شود. در هر صورت، می توانید از یکی از سرورهای DNS خوب و عمومی که توسط شرکت های بزرگ نگهداری می شود برای حل مشکل استفاده کنید.

اکثر توزیع های لینوکس تنظیمات DNS خود را در فایل /etc/resolv.conf ذخیره می کنند. سپس تنظیمات به صورت سراسری در تمام برنامه های نصب شده روی سیستم استفاده می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که /etc/resolv.conf را با استفاده از یک ویرایشگر متن انتخابی خود ویرایش کنید. با اجرای دستور زیر می توانید این کار را با nano انجام دهید:

sudo nano /etc/resolv.conf

 

دو خط زیر را به بالای فایل اضافه کنید تا از Google DNS به عنوان سرورهای DNS ترجیحی خود استفاده کنید.

nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4

 

پس از اتمام کار، فایل را با فشردن دکمه های Ctrl+X ذخیره کرده و سیستم را مجددا راه اندازی کنید تا تغییرات پس از آن اعمال شوند.

توجه: اگر نیاز به حل آدرس های محلی در داخل شبکه خود دارید، تغییرات فوق به شما اجازه انجام این کار را نمی دهد. یا باید آدرس های IP را به همراه نام دامنه آنها در /etc/hosts کدگذاری کنید یا یک سرور DNS محلی با قوانین لیست سفید برای آنها راه اندازی کنید.

 

VPN خود را خاموش کنید

اگر از یک سرویس VPN استفاده می کنید، سعی کنید آن را غیرفعال کنید زیرا برخی از کشورها (مانند چین) که اجازه اتصالات خارجی به برخی خدمات از جمله سرورهای اصلی اوبونتو را نمی دهند. در موارد دیگر، سرویس‌های VPN می‌توانند با تماس‌های DNS مشکل ایجاد کنند، که می‌تواند باعث ایجاد چند اتصال ناموفق به سرورهای اوبونتو شود. مراحل خاص برای غیرفعال کردن VPN بین سرویس ها و سرویس ها متفاوت است، باید به اسناد رسمی ارائه دهنده خود مراجعه کنید. اگر از OpenVPN استفاده می کنید، این راهنما را دنبال کنید تا آن را غیرفعال کنید.

 

بررسی تنظیمات پراکسی سیستم

اگر می‌توانید آدرس داخل گزارش خطا (یعنی archive.ubuntu.com) را با استفاده از برنامه دیگری از همان دستگاه باز کنید، به احتمال زیاد با تنظیمات پراکسی مشکل دارید. مراحل زیر را دنبال کنید تا بررسی کنید که آیا واقعاً علت اصلی این است یا خیر:

  1. برنامه تنظیمات اوبونتو را با استفاده از راه‌انداز برنامه باز کنید.
  2. تب Network را در نوار کناری سمت چپ انتخاب کنید.
  3. برای باز کردن تنظیمات پروکسی سیستم، روی نماد چرخ دنده نزدیک برچسب Network Proxy کلیک کنید.
  4. سعی کنید پراکسی ها را حذف کنید تا ببینید آیا مشکل برطرف می شود یا خیر.

اگر مشکل پراکسی است، آن را خاموش کنید یا برعکس و سپس آپدیت apt-get را دوباره اجرا کنید تا ببینید دوره خطای آن نمایش داده میشود یا خیر.

 

از تماس‌های DNS با آدرس سرور hard-coding اجتناب کنید

قبل از درخواست سرورهای DNS برای حل نام دامنه به IP، اکثر پلتفرم‌های اصلی آدرس IP خود را در یک فایل محلی به نام میزبان جستجو می‌کنند. در سیستم‌های مبتنی بر اوبونتو یا لینوکس، در /etc/hosts قرار دارد. می‌توانید با ویرایش فایل، آی‌پی‌های فایل میزبان ito سرورها را hard-code کنید و خطوط زیر را به انتهای فایل اضافه کنید:

91.189.91.24 archive.ubuntu.com

 

به یاد داشته باشید که آدرس را به IP جایگزین کنید تا متناسب با سناریوی خاص خود باشد. با اجرای host -v xxx.com می توانید بفهمید که یک آدرس به کدام IP ترجمه می شود.

همچنین، می‌توانید با استفاده از دستور زیر به سرعت یک خط جدید به فایل وارد کنید:

echo "91.189.91.24 archive.ubuntu.com" >> /etc/hosts

 

امیدواریم اطلاعات بالا به شما کمک کرده باشد که خطای apt-get: Could not resolve archive.ubuntu.com را حل کنید. اگر این آموزش برایتان مفید بود، ما را به دوستان خود معرفی کنید.

 

17رای - امتیاز 4.8 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: