جدول محتوایی

RPM در ابونتو

از پکیج “.deb” برای نصب برنامه ها در سیستم های اوبونتو استفاده می شود. RHEL/CentOS از RPM به عنوان مدیر پکیج پیش فرض خود استفاده می کند. به طور مشابه، ما می توانیم پکیج RPM را روی اوبونتو نیز نصب کنیم. سیستم‌های مبتنی بر دبیان، مانند RedHat، و سیستم‌های مبتنی بر اوبونتو، مانند CentOS، Fedora، RHEL، عمدتاً طراحی مشابهی دارند. سیستم عامل RedHat پکیج های نرم افزاری را به صورت فایل های rpm نمایش می دهد.

سیستم های مبتنی بر دبیان از فایل های .deb استفاده می کنند. بنابراین، آنها طراحی متفاوتی دارند و نمی توان آنها را بر روی پلتفرم هایی غیر از پلتفرم هایی که برای آنها طراحی کرده است نصب کرد. مثل اینکه فایل‌های .deb در CentOS و ما فقط می‌توانیم فایل‌های RPM را روی دبیان نصب کنیم. انتقال این پکیج ها به سیستم های دیگر به روش های مختلفی قابل انجام است. در این مقاله نحوه نصب فایل های RPM در اوبونتو را خواهیم دید و خواهیم دید که چقدر آسان است.

در ابتدا، RPM ها برای توزیع های مبتنی بر دبیان توسعه داده نشدند. اوبونتو از پکیج های RPM پشتیبانی نمی کند. نصب RPM های بسته بندی شده در اوبونتو، احتمال تداخل وابستگی پکیج را افزایش می دهد. شما می توانید پکیج های RPM را به دو روش مختلف در اوبونتو نصب کنید. نصب مستقیم فایل‌های rpm یا تبدیل آنها به فایل‌های .deb روش‌های ساده‌ای هستند.

توجه: پکیج های RPM ممکن است گاهی اوقات هنگام نصب بر روی سیستم‌های مبتنی بر دبیان کار نکنند.

برای نصب پکیج های RPM در اوبونتو باید مراحل زیر را طی کرد:

خرید سرور مجازی ایران

روش 1: تبدیل فایل RPM به .deb

نصب فایل‌های rpm نیاز به تبدیل آن‌ها به فایل‌های .deb برای پایدار بودن دارد.

ابتدا باید پکیج نرم افزاری “Alien” را نصب کنیم. این نرم افزار فایل های .rpm را به فایل های .deb ترجمه می کند. برای نصب نرم افزار Alien ابتدا باید یک مخزن نرم افزاری به نام Universe اضافه کنیم. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

sudo add-apt-repository universe

 

نصب RPM روی اوبونتو 1

 

حال باید سیستم را آپدیت کنیم تا بتوانیم از مخزن استفاده کنیم.

sudo apt-get update

 

پس از اضافه کردن مخزن Universe، می توانید Alien را با استفاده از دستورات زیر نصب کنید:

sudo apt-get install alien

یا

sudo apt install alien - y

 

نصب RPM روی اوبونتو 2

 

می توانید از یکی از دستورات بالا استفاده کنید. اگر استفاده از یکی از دستورات بالا را انتخاب کنید، خروجی صحیح را دریافت خواهید کرد. برای این کار، “y” را تایپ کرده و وارد کنید، و روند دیگر ادامه می یابد. اگر از همان دستور دوم استفاده کنیم، نیازی به زدن دکمه Y نداریم.

برای نصب نرم افزار باید یک فایل rpm. دانلود کنید. از آنجا، مکان فایل را باز می کنید. فایل rpm وجود دارد. به سادگی آن را کپی کنید و این دستور را اجرا کنید:

sudo alien <name of package>.rpm

 

نصب RPM روی اوبونتو 3

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ما از Firefox.rpm به عنوان فایل نمونه استفاده کرده ایم. دانلودها را به عنوان دایرکتوری فعلی در ترمینال باز کرده ایم و سپس دستور را اجرا می کنیم.

پس از اتمام کار، سیستم پیام زیر را نشان می دهد که به وضوح مشخص می کند بسته RPM با موفقیت به بسته deb تبدیل شده است:

 

نصب RPM روی اوبونتو 4

 

به خاطر داشته باشید که تبدیل فایل ممکن است زمان ببرد. پس از تبدیل، می توانید فایل را نصب کنید، معمولاً با استفاده از dpkg.

sudo dpkg -i <name of package>.deb

نصب این فایل ها مانند نصب یک فایل پکیج .deb معمولی است. پس از آن، می توانید طبق معمول از نرم افزار نصب شده استفاده کنید.

 

روش 2: نصب مستقیم پکیج RPM در اوبونتو

در این روش، پکیج rpm را در اوبونتو نصب می کنیم بدون اینکه از قبل آن را به فرمت فایل .deb تبدیل کنیم.

در این روش باید از نرم افزار alien نیز استفاده کنیم. ما می توانیم پکیج های RPM را مستقیماً از طریق این برنامه نصب کنیم. دستورالعمل های زیر برای نصب بسته RPM به طور مستقیم از پنجره ترمینال است.

این دستور می تواند مشکلات سازگاری جدی با پکیج های سیستمی حیاتی ایجاد کند.

sudo alien -i <name of package>.rpm

 

توجه: اوبونتو از همه فرمت‌ها پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین نصب پکیج ها در قالب‌های غیر بومی می‌تواند خطرناک باشد.

 

نتیجه

در این مقاله نحوه نصب پکیج RPM روی اوبونتو را توضیح دادیم. امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید. خرید VPS

 

20رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: