جدول محتوایی

دستور rmdir

در این مقاله، همه چیز را درباره دستور rmdir در لینوکس که برای حذف دایرکتوری ها در خط فرمان لینوکس استفاده می شود، بیاموزید.

rmdir یکی از آن دستورات اساسی لینوکس است که در ابتدا یاد خواهید گرفت اما به ندرت از آن استفاده می کنید. چرا؟ از آنجا که ممکن است به نظر برسد که rmdir برای حذف دایرکتوریها (به عنوان مثال، پوشه ها) استفاده می شود، حقیقت این است که به طور پیش فرض، فقط دایرکتوری های خالی را حذف می کند.

سردرگم نباشید. در ادامه سوالاتتان را رفع میکنیم.

خرید سرور مجازی ایران با بالاترین کیفیت

استفاده از دستور rmdir در لینوکس

rmdir یک سینتکس ساده دارد:

rmdir [option] directory

بیایید کاربرد آن را ببینیم.

 

حذف یک دایرکتوری خالی با دستور rmdir

دایرکتوری خالی حاوی هیچ فایل یا دایرکتوری در آن نیست. اگر دایرکتوری خالی دارید، به راحتی می توان آن را حذف کرد. هیچ گزینه دیگری مورد نیاز نیست.

rmdir directory_name

حذف دایرکتوری خالی با دستور rmdir

 

حذف دایرکتوری غیر خالی با دستور rmdir

اگر بخواهید دایرکتوری حاوی فایل‌ها و دایرکتوری‌ها را حذف کنید، فرمان با پیام خطایی که نشان می‌دهد «دایرکتوری خالی نیست» شکست می‌خورد. می توانید فولدر را به همراه تمام محتویات آن با rmdir به صورت زیر حذف کنید:

rmdir --ignore-fail-on-non-empty directory_name

حذف دایرکتوری غیر خالی با دستور rmdir

 

در حالی که کار می کند، هرگز نخواهید دید که کسی از این روش استفاده کند. رایج‌تر (یا محبوب‌تر) راه برای حذف فولدر غیر خالی در لینوکس استفاده از دستور rm است.

rm -r directory_name

حذف فولدر به همراه دایرکتوری والد

اگر ساختار دایرکتوری تو در تو دارید، می توانید گزینه -p را برای حذف ساختار کامل مشخص کنید. بنابراین اگر ساختار دایرکتوری a/b/c دارید، می توانید از:

rmdir -p a/b/c

شبیه rmdir a/b/c a/b a است.

توجه داشته باشید که دایرکتوری ها نیز باید خالی باشند. یا، می توانید از فلگ –ignore-fail-on-non-empty خالی استفاده کنید.

 

Verbose mode

یک حالت پر استفاده نیز وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. شاید قبلاً متوجه شده باشید که دستور rmdir هیچ نتیجه ای را برای دستورات موفق نشان نمی دهد.

اگر می خواهید آن را ببینید، می توانید از گزینه verbose -v استفاده کنید:

rmdir -v directory

پیام موفقیت

همه نکات بالا مربوط به دستور rmdir است. از آنجایی که در بیشتر مواقع شما پوشه هایی خواهید داشت که خالی نیستند، rmdir قادر به حذف آنها نخواهد بود. دستور –ignore-fail-on-non-empty چیزی نیست که بسیاری از مردم به خاطر بسپارند و به همین دلیل است که دستور rm -r محبوبیت بیشتری دارد.

 

13رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: