جدول محتوایی

ارور آپدیت ویندوز

هنگام ارتقاء یک نسخه قدیمی از سیستم عامل ویندوز به نسخه بالاتر سیستم عامل ویندوز، مانند ویندوز 11 یا ویندوز 10، یا در هنگام نصب آپدیت، برخی از کاربران با ارور 0x80071AA8 – 0x2000A, Installation failed in SAFE_OS phase مواجه شده اند. پیام خطای کاملی که هنگام ارتقا یا به روز رسانی ویندوز روی صفحه ظاهر می شود به این صورت است:

Error 0x80071AA8 – 0x2000A, Installation failed in SAFE_OS phase with an error during PREPARE-SAFE-BOOT operation

ارور آپدیت ویندوز

اگر این ارور را هنگام آپدیت به نسخه بالاتر ویندوز دریافت کردید، یکی از دلایل احتمالی این مشکل این است که سیستم عامل ویندوز را روی هارد دیسک دیگری نصب می کنید ،مثلاً SSD. اما پروفایل کاربری شما روی هارد دیسک دیگری است، مثلاً هارد HDD. به غیر از این، دلایل دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث ایجاد این ارور شود. در این مقاله راه حل هایی برای رفع ارور 0x80071AA8 – 0x2000A, Installation failed in SAFE_OS phase موقع آپدیت نسخه ویندوز را مشاهده خواهیم کرد.

بخوانید: یکی کردن پوشه ها و فایل های PDF و Word در ویندوز 11

SAFE_OS phase چیست؟

هنگامی که رایانه خود را روشن می کنید، ابتدا تنظیمات سیستم عامل بارگیری می شود و یک بررسی سیستم دیسک آغاز می شود. در مرحله بعد سیستم عامل توسط Boot Manager ویندوز بارگذاری می شود. پس از آن، WinLoad.exe درایورهای مهم را برای راه اندازی Kernel بارگیری می کند که تنظیمات رجیستری و درایورهای اضافی را بارگیری می کند و کنترل فرآیند مدیر سیستم را می دهد.

اکنون رابط کاربری شما و بقیه نرم افزارها بارگذاری شده و صفحه ورود را مشاهده می کنید. مرحله SAFE_OS مرحله ای است که در آن سیستم تأیید می کند که همه چیز از جمله درایورها همانطور که انتظار می رود به خوبی کار می کنند. در طول این مرحله، اگر چیزی کم باشد یا خطایی مشاهده شود، ممکن است ارور installation failed in the SAFE_OS phase را دریافت کنید.

 

عملیات PREPARE-FIRST-BOOT چیست؟

عملیات First Boot به رایانه امکان می دهد تا یک سیستم عامل را از روی هارد دیسک داخلی یا از هارد دیسک خارجی یا درایو قلم متصل به آن بارگیری کند. ترتیب راه اندازی را می توان در تنظیمات BIOS تغییر داد.

 

ارور 0x80071AA8 – 0x2000A, Installation failed in SAFE_OS phase موفع آپدیت ویندوز

اگر در حال آپدیت به نسخه بالاتر ویندوز هستید و این ارور را دریافت کردید، نصب ویندوز متوقف خواهد شد. در چنین شرایطی، به نسخه قبلی ویندوز برگردید و روشهای زیر را برای حل این مشکل امتحان کنید. بعد از آن، ویندوز را ارتقا دهید یا دوباره به روز رسانی ویندوز را اجرا کنید.

نکته مهم: قبل از اقدام به نصب ویندوز 11 یا آپدیت ویندوز 10 به 11، مطمئن شوید، سیستم شما حداقل سخت افزار مورد نیاز را داراست.

  • پردازنده: 1 گیگاهرتزی و دو هسته ای (یا بیشتر) و پشتیبانی از 64 بیت
  • حافظه رم: 4 گیگابایت و یا بیشتر (ترجیحا بیشتر)
  • حافظه: 64 گیگابایت فضای خالی جهت نصب ویندوز 11 در یکی از درایو ها
  • کارت گرافیک: حداقل باید با نسخه 12 دایرکت اکس (DirectX) سازگاری داشته باشد
  • سفت افزار / فریمور: UEFI
  • تی پی ام: Trusted Platform Module نسخه 2
  • نمایشگر: رزولوشن 720p (کیفیت بالا)

 

روش اول: اجرای Windows Update Troubleshooter

ارور آپدیت ویندوز

 

Windows Update Troubleshooter یک ابزار پیشفرض توسعه یافته توسط مایکروسافت است که به کاربران کمک می کند تا مشکلات و ارور های مربوط به به آپدیت ویندوز را برطرف کنند. شما می توانید از طریق تنظیمات ویندوز 11 و 10 به این ابزار دسترسی داشته باشید. Windows Update Troubleshooter را اجرا کنید تا مشکلات را شناسایی و برطرف کند. هنگامی که فرآیند عیب یابی کامل شد، بررسی کنید که آیا می توانید به روز رسانی ویندوز را نصب کنید یا خیر.

 

روش دوم: آپدیت ویندوز با استفاده از Windows Update Assistant

اگر سیستم شما روی ویندوز 11 یا 10 اجرا می‌شود و به‌دلیل این ارور آپدیت ویندوز انجام نمی‌شود، می‌توانید از Windows Update Assistant برای نصب آخرین به‌روزرسانی‌های ویندوز استفاده کنید. Windows Update Assistant به‌روزرسانی‌ها را در ویندوز دانلود و نصب می‌کند. می توانید آن را از microsoft.com دانلود کنید.

 

روش سوم: ریست کردن Windows Update Components

Components Windows Update بخش اساسی به روز رسانی ویندوز هستند. اگر در Windows Update Components مشکلی وجود داشته باشد، نمی‌توانید آخرین به‌روزرسانی‌های ویندوز را نصب کنید و ممکن است هنگام آپدیت ویندوز خود با چندین ارور مواجه شوید. یکی از راه‌های رفع مشکلات به‌روزرسانی ویندوز، ریست کردن Components Windows Update است. پس از بازنشانی دستی Windows Update Components به حالت پیش فرض، باید بتوانید آخرین به روز رسانی های ویندوز را نصب کنید. اگر مشکل همچنان ادامه دارد، ممکن است دلیل دیگری برای مشکل وجود داشته باشد. راه حل بعدی را امتحان کنید.

 

روش چهارم: غیرفعال کردن آنتی ویروس

گاهی اوقات نرم افزار آنتی ویروس از نصب آخرین به روز رسانی های ویندوز جلوگیری می کند. ممکن است آنتی ویروس شما با آپدیت ویندوز تداخل داشته باشد که به این دلیل این ارور را دریافت می کنید. یکی از راه های بررسی این موضوع این است که آنتی ویروس خود را به طور موقت غیرفعال کنید. اگر با این کار مشکل شما برطرف شد، می توانید پس از به روز رسانی سیستم خود آنتی ویروس خود را فعال کنید. در صورتی که این روش هم کار نمی کند، باید روش های عیب یابی بیشتری را امتحان کنید.

 

روش پنجم: حالت بایوس خود را از Legacy به UEFI تغییر دهید.

یک راه حل موثر برای رفع این مشکل، فعال کردن حالت UEFI در بایوس سیستم است. برای این کار، بایوس شما باید از حالت UEFI پشتیبانی کند. می توانید حالت بایوس سیستم خود را در منوی System Information بررسی کنید.

برای مشاهده این منو، روی جستجوی ویندوز کلیک کنید و System Information را تایپ کنید. پس از آن، برنامه System Information را از نتایج جستجو انتخاب کنید.

منوی مشخصات سیستم

 

اگر حالت BIOS شما روی Legacy تنظیم شده است، آن را به UEFI تغییر دهید و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. برای انجام این کار، بایوس شما باید از حالت UEFI پشتیبانی کند. برای بررسی این موضوع وارد BIOS سیستم خود شده و گزینه BIOS mode را انتخاب کنید. اگر هم Legacy و هم UEFI را نشان دهد، سیستم شما از هر دو حالت Legacy و UEFI BIOS پشتیبانی می کند. پس می‌توانید بوت سیستم خود را از حالت Legacy به حالت UEFI BIOS تغییر دهید.

 

روش ششم: یک حساب کاربری جدید بسازید.

اگر دو هارد دیسک بر روی سیستم خود نصب کرده اید، یک SSD برای سیستم عامل ویندوز و یک هارد دیسک برای اطلاعات خود در نظر بگیرید. در این صورت اگر پروفایل کاربری شما بر روی هاردی غیر از هاردی که ویندوز روی آن نصب شده ایجاد شود، سیستم شما نمی تواند مسیر پروفایل کاربری شما را پیدا کند و با این ارور هنگام آپدیت ویندوز مواجه می شوید. برای رفع چنین مشکلی، باید یک مقدار رجیستری را تغییر دهید و سپس یک حساب کاربری موقت ایجاد کنید.

کلیدهای Win + R را فشار دهید تا پنجره Run اجرا شود. حالا regedit را تایپ کرده و OK کنید. در اعلان UAC روی Yes کلیک کنید. با این کار Registry Editor باز می شود.

وقتی Registry Editor باز شد، به مسیر زیر بروید. برای انجام این کار، متن زیر را کپی کرده و در نوار آدرس ویرایشگر رجیستری قرار دهید. پس از آن، Enter را بزنید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList

تعییر رجیستری

 

روی گیزینه ProfileList در منوی درختی سمت چپ کلیک کنید. در پنجره جدید روی مقدار ProfilesDirectory در سمت راست کلیک راست کرده و Modify را انتخاب کنید. %SystemDrive%\Users را در Value Data تایپ کنید و روی OK کلیک کنید.

Registry Editor را ببندید و یک حساب local administrator account ایجاد کنید. برای ایجاد حساب مدیر محلی از Command Prompt در ویندوز، موارد زیر را انجام دهید:

  • کلید Windows + R را فشار دهید تا Run اجرا شود.
  • cmd را تایپ کنید و سپس CTRL + SHIFT + ENTER را فشار دهید تا Command Prompt در حالت elevated باز شود.
  • در پنجره خط فرمان، دستور زیر را تایپ کرده و Enter را بزنید. بجای UserName نام کاربری جدید خود را جایگزین کنید.
net user UserName /add
  • در مرحله بعد، همچنان در خط فرمان، دستور زیر را اجرا کنید تا حساب جدید به گروه Administrator اضافه شود.
net localgroup Administrators UserName /add
  • اکنون با استفاده از اعلان CMD با موفقیت یک حساب مدیر محلی جدید در ویندوز ایجاد کرده اید.

آپدیت ویندوز باید این بار بدون هیچ ارور خاصی نصب شود. پس از نصب به‌روزرسانی‌ها، می‌توانید حساب جدیدی که ساختید را حذف کنید.

 

روش هفتم: نصب سیستم عامل جدید

اگر هیچ کدام از روش های بالای برای رفع ارور مورد نظر هنگام آپدیت ویندوز کار نکرد، مجبورید درایوی که ویندوز روی آن نصب است را فرمت، و مجددا یک ویندوز جدید روی آن نصب کنید.

 

امیدواریم توانسته باشیم به شما در رفع ارور Error 0x80071AA8 – 0x2000A, Installation failed in SAFE_OS phase هنگام آپدیت ویندوز کمک کنیم.

 

نظر شما درباره این پست چه بود ؟

دسته بندی شده در: