جدول محتوایی

فولدر یا دایرکتوری

اگر شروع به استفاده از رایانه با ویندوز کنید، حتما از عبارت پوشه یا فولدر استفاده می کنید. اما هنگامی که وارد دنیای لینوکس میشوید قضیه متفاوت میشود. در لینوکس بیشتر اوقات واژه دایرکتوری بجای فولدر استفاده میشود.

این موضوع ممکن است برخی از کاربران که به تازگی کار با لینوکس را آغاز کرده اند دچار مشکل کند. حالا در کل باید آن را فولدر بنامیم یا دایرکتوری؟ و اینکه دقیقا چه تفاوت هایی میان این دو وجو دارد؟

نکته جال ماجرا اینجاست که در صورت تمایل می توانید آن را فولدر یا در صورت تمایل دایرکتوری بنامید. در کل فرقی نخواهد کرد.اما اگر شما هم برایتان سوال است که چرا یک پوشه در لینوکس دایرکتوری نامیده می شود، در ادامه با ما همراه باشید.

 

تفاوت فولدر و دایرکتوری

 

چرا در لینوکس به فولدر دایرکتوری گفته می شود؟

قبل از پاسخ به این سوال بیایید بررسی کنیم که کاربرد فولدر و دایرکتوری در دنیای واقعای چیست. از یک پوشه (فولدر) می توان برای نگهداری چندین فایل با فرمت های مختلف در آن استفاده کرد. یک دایرکتوری می تواند برای نگهداری فهرستی از آیتم ها استفاده شود. با استفاده از دایرکتوری میتوانید ببینید که چه آیتم هایی در کجا قرار دارند.

حال، بیایید به دایرکتوری برگردیم. این اصطلاح حتی قبل از وجود لینوکس وجود داشت. از دوران یونیکس می آید. لینوکس چیزهای زیادی را از یونیکس به ارث می برد و این تنها یکی از آن چیزهای زیاد است.

حال، بیایید به بحث دایرکتوری برگردیم. جالب است بدانید که این اصطلاح حتی قبل از وجود لینوکس وجود داشت. در واقع از دوران یونیکس می آید. همانطور که میدانید لینوکس چیز های زیادی را از یونیکس به ارث می برد و این تنها یکی از آن موارد است.

اگر بخواهیم خیلی واضح بگوییم، دایرکتوری اساسا برای نگهداری فایل نیست! دایرکتوری خودش به تنهایی یک “فایل ویژه” است که می داند یک فایل در کجای حافظه ذخیره می شود. (از طریق node)

با توجه به مواردی که بالا گفتیم، منطقی است که چرا به آن دایرکتوری می گویند. دایرکتوری فهرست فایل ها را نگه می دارد، نه لزوماً خود فایل ها را.دایرکتوری ها در لینوکس و یونیکس فایل ها را در داخل خود نگه نمی دارند. آنها فقط اطلاعاتی در مورد مکان فایل ها دارند.پس دلیل اینکه دایرکتوری را با فولدر هم صدا میزنیم چیست؟

وقتی در یک محیط گرافیکی وارد دایرکتوری میشوید، فایل های مختلفی را در آن میبینید. در اینجا، فایل ها را بصورت بصری میبینید. به همین خاطر گاهی اوقات آن را با فولدر هم صدا میزنند.

زمانی که سیستم‌عامل‌ها شروع به استفاده از رابط گرافیکی کردند، برخی از اصطلاحات بر این اساس تغییر کردند و directory-folder یکی از آنها بود. خرید سرور مجازی ایران با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از ایرانیکا سرور.

بالاخره تکلیف چیست؟ فولدر یا دایرکتوری؟

این کاملاً به شما بستگی دارد. شما می توانید هر یک از این اصطلاحات را به راحتی استفاده کنید. با این اوصاف، اگر در حال آموزش خط فرمان لینوکس هستید یا بطور حرفه ای از آن استفاده می کنید، استفاده از عبارت دایرکتوری می تواند کمی مفیدتر باشد.دستوراتی در لینوکس وجود دارد مانند mkdir، rmdir و … همچنین اصطلاح “dir” زمانی در دستورات ترمینال بکار میرود که شما با یک دایرکتوری کاری داشته باشید.

به طور مشابه، بسیاری از دستورات لینوکس و اسکریپت های bash از گزینه -d برای کار با فهرست ها و -f برای فایل ها استفاده می کنند.حتی ویژگی های فایل در ترمینال با قرار دادن حرف d در مقابل دایرکتوری ها، بین فایل ها و پوشه ها (دایرکتوری ها) تمایز قائل می شوند.

همچنین ویژگی های فایل در ترمینال با قرار دادن حرف d در مقابل دایرکتوری ها، بین فایل ها و دایرکتوری ها تمایز قائل می شوند.این مثال را در نظر بگیرید که در آن فایلی با نام “some” و یک پوشه/دایرکتوری به نام “something” داریم. توجه کنید که چگونه دستورات مختلف لینوکس بین فایل و دایرکتوری با “dir” یا “d” تمایز قائل می شوند:

 

فولدر و دایرکتوری

 

همه اینها باعث می شود تصور کنیم که استفاده از اصطلاح “دایرکتوری” در هنگام استفاده از دستورات لینوکس مفید خواهد بود. برای ضمیر ناخودآگاه شما راحت تر خواهد بود که اصطلاحات “dir” و “d” را با دایرکتوری مرتبط کند.کاملاً به شما بستگی دارد که آیا می خواهید آن را فولدر یا دایرکتوری صدا کنید.

نتیجه

در این مقاله سعی کردم به بررسی دقیق تفاوت بین دو اصطلاح مهم دایرکتوری و فولدر بپردازم. همچنین برای شما از ریشه تاریخی این اصطلاحات هم گفتم. امیدوارم مطلب را به خوبی درک کرده باشید.

 

14رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: