جدول محتوایی

در دنیای وب هاست از وب سرورهای مختلفی استفاده می شود که یکی از پرکاربردترین آنها Apache است. با این حال امروزه جایگزین هایی مانند Nginx و LiteSpeed اضافه شده اند که هر دو به سرعت بازار را در دست گرفته اند. در این مقاله، LiteSpeed و Nginx و Apache را با هم مقایسه می‌کنیم و با فناوری‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم تا به این نتیجه برسیم که بهترین وب سرور کدام است.

بخوانید: مراحل بهینه سازی وردپرس با varnish

LiteSpeed و Nginx و Apache: بهترین وب سرور کدام است؟

یک وب سرور چیست؟

وب سرور یک نرم افزار کامپیوتری است که زیرمجموعه ای از سرور است و وظیفه ذخیره سازی اطلاعات و ارسال محتوای یک وب سایت برای مشتری را دارد. رایج ترین نوع کلاینت، مرورگرها هستند. هنگامی که یک سایت را بارگیری می کنید یا روی پیوندی برای دانلود یک فایل کلیک می کنید، مرورگر درخواست شما را به سرور وب آن وب سایت ارسال می کند.

از نظر سخت افزاری، وب سرور مانند رایانه ای است که فایل های وب سایت مانند برگه های CSS، تصاویر، جاوا اسکریپت و فایل های HTML را ذخیره می کند. وب سرور داده های ذخیره شده در سرور را از طریق اینترنت برای کاربران ارسال می کند.

بررسی نرم افزاری وب سرور نشان می دهد که قسمت های مختلف آن نحوه دسترسی کاربران را کنترل می کند. به عنوان مثال نرم افزار سرور HTTP ابتدا درخواست نمایش سایت را از طریق پروتکل http بررسی می کند و با توجه به آن پاسخ صحیح را ارسال می کند.

در ادامه به مقایسه 3 تا از پرکاربردترین وب سرورها از نظر سرعت، معماری، پیکربندی، سازگاری با سیستم عامل و … می پردازیم.

معرفی Apache

Apache یک وب سرور قابل اعتماد و منبع باز است که از سال 1995 در دسترس بوده است. راه اندازی و اجرای Apache بسیار آسان است، زیرا از پیش نصب شده بر روی تمام توزیع های اصلی لینوکس وجود دارد.

معرفی Nginx

Nginx در سال 2004 با هدف پیشی گرفتن از وب سرور آپاچی ایجاد شد. سرور Nginx فقط فایل های ثابت است، حافظه بسیار کمتری نسبت به آپاچی مصرف می کند و در مقایسه با آپاچی می تواند درخواست های بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد.

معرفی LiteSpeed

LiteSpeed یکی از جدیدترین وب سرورها است. با معماری ساده و عملکرد بالای LiteSpeed، کاربرانی که آن را اجرا می‌کنند می‌توانند ظرفیت وب‌سایت‌ها را در سرورهای خود دو برابر کنند (با فرض اینکه قبلاً Apache را اجرا می‌کردند).

مقایسه 3 وب سرور از نظر استفاده برای وب سایت ها را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

مقایسه وب سرورها از نظر معماری

_ معماری در آپاچی مبتنی بر فرآیند است. یک فرآیند اصلی وجود دارد که با دریافت هر درخواست HTTP جدید، یک فرآیند جدید ایجاد می کند. در این حالت، به دلیل تعداد زیاد فرآیندها، ممکن است میزان استفاده از حافظه شما در ساعات اوج مصرف به طور تصاعدی افزایش یابد.

_ Nginx یک معماری رویداد محور دارد. با هر درخواست HTTP ورودی، یک رویداد جدید ایجاد می شود. در این حالت، یک فرآیند اصلی وجود دارد که بر کل سرور نظارت می کند و وظایف اصلی را انجام می دهد و چندین فرآیند دستیار وجود دارد که وظایف عملیاتی سرور را بین آنها توزیع می کند. به دلیل تقسیم حجم کار، این معماری ها بسیار سبک تر و کارآمدتر هستند. میزان استفاده از حافظه شما در ساعات اوج مصرف تغییر زیادی نمی کند.

_ معماری در LiteSpeed، مانند معماری Nginx، مبتنی بر رویداد است.

مقایسه وب سرورها از نظر سرعت

آپاچی از حافظه بیشتری استفاده می کند و معمولا زمان پاسخگویی طولانی تری در ساعات اوج مصرف دارد. Nginx سریعتر از Apache است، اما LiteSpeed سریعتر از هر دو است.

با توجه به تست های تیم LiteSpeed، نمونه های وردپرس برای هر یک از سه وب سرور به شرح زیر است:

در ادامه می توانید نمودار LiteSpeedtech را مشاهده کنید که میزان تراکنش در هر ثانیه با و بدون Keep-Alive را نشان می دهد:

 

مقایسه وب سرورها از نظر ذخیره سازی

کش وب سرور نرم افزاری است که صفحات وب و منابع قابل دسترسی را ذخیره می کند. در ادامه می توانید نحوه عملکرد یک وب سرور با فعال بودن حافظه پنهان را مشاهده کنید:

1–> ارسال درخواست HTTP به سرور توسط مرورگر.

2–> اگر داده های درخواستی در حافظه پنهان وجود داشته باشد، کش درخواست را قطع کرده و به آن پاسخ می دهد.

3–> اگر هیچ داده درخواستی در کش وجود نداشته باشد، وب سرور به درخواست پاسخ خواهد داد. توجه داشته باشید که اگر داده ها با فیلترهای ذخیره سازی پیکربندی شده مطابقت داشته باشند، حافظه پنهان آنها را ذخیره می کند.

فرآیند فوق باعث کاهش بار کاری سرور، افزایش عملکرد کلی و پهنای باند وب سایت و کاهش زمان بارگذاری صفحه وب می شود.

–> آپاچی دارای ماژول های کش مختلف مانند mod_cache، mod_cache_disk، mod_file_cache و htcacheclean است. به این ترتیب می‌توانید در هنگام راه‌اندازی به فایل‌های پیش‌بارگیری در حافظه، پیاده‌سازی فیلترهای ذخیره‌سازی مخفی و ذخیره‌سازی شی‌های مبتنی بر ارزش کلیدی در سرور دسترسی داشته باشید.

–> می توانید کش Nginx را از طریق سی پنل فعال کنید. ویژگی‌های کش Nginx: امکان افزودن چندین کاربر به حافظه پنهان، انقضای کش پس از زمان پیکربندی و تغییر مکان پیش‌فرض کش.

–> ویژگی های LiteSpeed: حافظه پنهان سمت سرور، امکان ذخیره محتوای پویا خصوصی و عمومی در همان صفحه و ادغام با Quic.Cloud CDN. Quic.Cloud CDN محتوای استاتیک و پویا وردپرس را ذخیره می کند.

توجه: افزونه‌های کش LiteSpeed برای برنامه‌های مختلف وب مانند WordPress، OpenCart، XenForo، Laravel، MediaWiki و غیره در دسترس هستند.

مقایسه سرورهای وب از نظر پشتیبانی سیستم عامل

آپاچی: از تمامی سیستم عامل های یونیکس (CentOS، Redhat، Fedora و غیره) و MS Windows پشتیبانی می کند.

Nginx: از تمامی سیستم عامل های یونیکس و ویندوز پشتیبانی می کند.

LiteSpeed: از CentOS 7+، Ubuntu 14.04+، Debian 8+، FreeBSD 9+ و Linux Kernel 3.0+ پشتیبانی می کند.

مقایسه وب سرورها از نظر پیکربندی

–> فایل htaccess. آپاچی به شما کمک می کند تا تغییر مسیرها، محافظت از رمز عبور، پیام های خطای سفارشی، نمایه سازی و غیره را پیاده سازی کنید.

-> conf. فایل‌های موجود در Nginx مواردی مانند تعداد رشته‌های کارگر، پورت‌های در معرض، تعادل بار، تغییر مسیرها و غیره را کنترل می‌کنند.

–> می‌توانید LiteSpeed را از طریق یک رابط کاربری گرافیکی بصری پیکربندی کنید، مانند ایجاد شنوندگان، باز کردن پورت‌های فایروال، اجرای تغییر مسیرها و خواندن فایل‌های Apache.htaccess.

مقایسه وب سرورها از نظر امنیت

قوانین Modsecurity روی هر سه وب سرور اجرا می شود و سیستم شما را در برابر برخی از رایج ترین حملات DDoS محافظت می کند.

آپاچی با امنیت اثبات شده خود، هر مشکل امنیتی را که ممکن است پیش بیاید به سرعت برطرف می کند. همچنین در برابر حملات DDoS و افزایش امتیاز با پارامترهای پیکربندی مختلف محافظت می کند.

Nginx طراحی نسبتاً ایمنی دارد که استقرار Nginx را ایمن می کند.

LiteSpeed امنیت را با پشتیبانی از reCAPTCHA، محافظت در برابر حملات brute-force وردپرس و سایر ویژگی‌های حفاظتی DDoS فراهم می‌کند.

مقایسه وب سرورها از نظر سازگاری با کنترل پنل

کنترل پنل های سازگار با آپاچی: cPanel، Kloxo، Ajenti، OpenPanel، ZPanel و غیره.

کنترل پنل های سازگار با Nginx: cPanel، aaPanel، Vesta، Hestia CP و غیره.

کنترل پنل های سازگار LiteSpeed: cPanel، Plesk، Direct Admin، CyberPanel، Cloud Pages.

مقایسه وب سرورها از نظر پلاگین

آپاچی: ماژول های شخص ثالث را میزبانی می کند و ویژگی هایی مانند مدیریت اتصال SQL، فشرده سازی داده ها، اجرای اسکریپت CGI و غیره را ارائه می دهد.

Nginx: ارائه ماژول ها و ویژگی های شخص ثالث مانند احراز هویت HTTP خلاصه، قفل IP پویا و غیره.

LiteSpeed: دارای چندین پلاگین کنترل پنل و کش به همراه یک API است، بنابراین ادغام برنامه‌های شخص ثالث را برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند:

مقایسه از نظر پشتیبانی زبان اسکریپت

Apache: پشتیبانی از زبان های مختلف مانند PHP، Python و Perl با استفاده از ماژول های شخص ثالث مانند mod_php، mod_python، و mod_perl و غیره.

Nginx: از 7 زبان مانند Go، جاوا اسکریپت، پرل، پی اچ پی، پایتون، روبی و کانتینرهای سرولت جاوا (به عنوان یک ماژول تست) پشتیبانی می کند.

LiteSpeed: از تمامی زبان های برنامه نویسی از جمله Perl، PHP، Python، Ruby و Java پشتیبانی می کند.

مقایسه سرورهای وب از نظر پشتیبانی از HTTP3

آپاچی: از HTTP3 پشتیبانی نمی کند.

Nginx: پس از پیش نمایش پشتیبانی HTTP3 خود در سال 2020، Nginx نقشه راه ویژگی را در جولای 2021 منتشر کرد.

LiteSpeed: پشتیبانی قوی و قابل اعتمادی از HTTP3 دارد.

مقایسه سرورهای وب از نظر ادغام CMS

Apache: اجرای وردپرس، جوملا، دروپال، مجنتو و غیره.

Nginx: اجرای وردپرس، جوملا، دروپال، مجنتو، پرستاشاپ و غیره.

LiteSpeed: سازگار با WordPress، Joomla، Drupal، Magento، PrestaShop، OpenCart، Shopware، MediaWiki.

نظر شما درباره این پست چه بود ؟

دسته بندی شده در: