جدول محتوایی

مدیریت فایل ها و پوشه ها در ویندوز 11/10

فایل‌ها و پوشه‌ها با گذشت زمان روی هارد دیسک شما فضا می‌گیرند. اگر فایل ها و پوشه های خود را به درستی در رایانه ویندوز 11/10 خود سازماندهی نکنید، همه چیز به هم می ریزد و هنگام یافتن یک فایل یا پوشه خاص با مشکل مواجه خواهید شد. این مقاله نکات و ترفندهای مفیدی را فهرست می کند که به شما در مدیریت فایل ها و پوشه ها در ویندوز 11/10 کمک می کند.

خرید هاست وردپرس

 

ما نکات و ترفندهایی را برای مدیریت فایل ها و پوشه ها در ویندوز 11/10 فهرست کرده ایم. اگر آنها را بشناسید، سلسله مراتب فایل و پوشه را بهتر سازماندهی خواهید کرد.

  1. مکان پوشه های کاربر را تغییر دهید
  2. فایل ها و پوشه های خود را به دسترسی سریع پین کنید
  3. یک میانبر پوشه ایجاد کنید
  4. نمایش یا پنهان کردن پسوند فایل
  5. گزینه Send to را سفارشی کنید
  6. رمز عبور از پوشه های شما محافظت می کند
  7. اعمال فیلترها برای جستجوی File Explorer
  8. فایل ها و پوشه های خود را گروه بندی کنید
  9. فایل های تکراری را پیدا و حذف کنید
  10. فایل ها و پوشه ها را از طریق نوار آدرس File Explorer کپی یا جابه جا کنید

 

بیایید همه این نکات و ترفندها را با جزئیات ببینیم.

1] مکان پوشه های کاربر را تغییر دهید

ساده ترین راه برای انتقال پوشه ها از یک مکان به مکان دیگر در ویندوز 11/10 روش برش و چسباندن است. به سادگی، پوشه ای را که می خواهید به مکان دیگری منتقل کنید، انتخاب کنید، کلیدهای Ctrl + X را فشار دهید، به محلی که می خواهید پوشه را در آن قرار دهید بروید و کلیدهای Ctrl + V را فشار دهید. اما نمی توانید پوشه های کاربر را به سادگی با استفاده از روش برش و چسباندن جابه جا کنید.

 

پوشه‌های کاربر، پوشه‌هایی هستند که فایل‌ها و پوشه‌های یک حساب کاربری خاص را نگهداری می‌کنند. این پوشه ها شامل دانلودها، تصاویر، اسناد، موسیقی و ویدیوها هستند. هیچ کاربری به جز مدیر نمی تواند به فایل ها و پوشه های قرار داده شده در پوشه های کاربر در حساب کاربری دیگر دسترسی داشته باشد.

به طور پیش فرض، محل پوشه های کاربر درایو C است. اگر فایل ها و پوشه های زیادی در پوشه های کاربر وجود داشته باشد، برای شما مشکل ایجاد می کند و عملکرد سیستم شما را کاهش می دهد. برای صرفه جویی در فضا در درایو C، می توانید محل ذخیره پیش فرض پوشه های کاربر را تغییر دهید.

 

2] فایل ها و پوشه های خود را به Quick Access پین کنید

ممکن است پوشه‌هایی وجود داشته باشند که اغلب در سیستم ویندوز 11/10 خود باز می‌کنید. می‌توانید چنین پوشه‌هایی را به Quick Access پین کنید تا سریع باز شوند. بخش دسترسی سریع را در سمت چپ File Explorer خواهید دید. این بخش پوشه های پین شده و همچنین پوشه هایی را که مرتب باز می کنید نمایش می دهد.

 

 

 

می‌توانید با پین کردن پوشه‌هایی که اغلب در دستگاه Windows 11/10 خود باز می‌کنید، بخش دسترسی سریع را سفارشی کنید. دستورالعمل های زیر به شما در این امر کمک می کند:

  1. فایل اکسپلورر را باز کنید.
  2. روی پوشه ای که می خواهید به Quick Access پین شود کلیک راست کرده و Pin to Quick Access را انتخاب کنید.

 

 

همچنین، می‌توانید با استفاده از روش کشیدن و رها کردن، پوشه‌ای را به دسترسی سریع پین کنید. برای برداشتن پین پوشه از Quick Access، روی آن کلیک راست کرده و گزینه Unpin from Quick Access را انتخاب کنید.

 

3] یک میانبر پوشه ایجاد کنید

ویندوز 11/10 همچنین به شما امکان می دهد میانبر برای فایل ها و پوشه ها ایجاد کنید. می توانید از این ویژگی برای ایجاد میانبر برای فایل ها و پوشه هایی که اغلب باز می کنید استفاده کنید. مراحل زیر شما را در مورد نحوه ایجاد میانبر برای فایل ها و پوشه ها راهنمایی می کند.

 

 

نحوه ایجاد میانبر برای فایل ها در ویندوز 11/10

مراحل زیر را دنبال کنید:

 

در فضای خالی دسکتاپ خود کلیک راست کنید.

بروید به  Shortcut< New .”

پنجره Create Shortcut ظاهر می شود. حالا روی دکمه Browse کلیک کنید و فایل میانبری که می خواهید برای آن ایجاد کنید را انتخاب کنید.

روی Next کلیک کنید.
برای میانبر خود یک نام بگذارید و روی Finish کلیک کنید.

 

نحوه ایجاد میانبر برای پوشه ها در ویندوز 11/10

ایجاد میانبر برای یک پوشه در ویندوز 11/10 آسان است. به سادگی بر روی پوشه، میانبری که می خواهید برای آن ایجاد کنید کلیک راست کرده و «ارسال به > دسکتاپ (ایجاد میانبر)» را انتخاب کنید. اگر از کاربران ویندوز 11 هستید، ابتدا پس از کلیک راست بر روی یک پوشه، گزینه Show more options را انتخاب کنید، سپس گزینه Send to را مشاهده خواهید کرد.

 

4] نمایش یا پنهان کردن پسوند فایل

ما فایل های مختلفی را در رایانه ویندوز 11/10 خود نگهداری می کنیم. این فایل ها پسوندهای مختلفی دارند. به طور پیش فرض، ویندوز 11/10 پسوند فایل ها را نمایش نمی دهد. از این رو، اگر می خواهید پسوند یک فایل خاص را مشاهده کنید، باید ویژگی های آن را باز کنید (روی فایل کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید). پس از باز کردن ویژگی ها، می توانید پسوند فایل را در زیر تب General مشاهده کنید. اگر فایل‌ها را با پسوندهای مختلف در یک پوشه ذخیره کرده باشید، ممکن است مشکل ساز شود. در چنین حالتی، اگر می خواهید پسوند چندین فایل را مشاهده کنید، باید ویژگی های هر یک از آنها را باز کنید.

 

 

می‌توانید این فرآیند را با جابجایی به نمای جزئیات در File Explorer ساده کنید. پس از جابجایی به نمای جزئیات، نوع فایل را در زیر ستون Type خواهید دید. با این کار پسوند فایل را نیز مطلع خواهید کرد. یک راه دیگر وجود دارد که از طریق آن می توانید پسوند فایل را بعد از نام هر فایل نشان دهید.

 

 

5] گزینه Send to را سفارشی کنید

هنگامی که یک درایو قلم، یک هارد دیسک یا دستگاه ذخیره سازی USB دیگری را به رایانه خود متصل می کنید، می توانید با استفاده از گزینه Send to فایل ها و پوشه ها را در دستگاه ذخیره سازی کپی کنید. این ساده ترین روش برای ارسال فایل ها یا پوشه های شما به دستگاه ذخیره سازی است. ویندوز 11/10 به شما امکان می دهد گزینه Send to را در منوی زمینه کلیک راست سفارشی کنید. با این کار می توانید آن پوشه ها را به گزینه Send to که معمولا فایل های خود را در آن کپی می کنید اضافه کنید. مراحل انجام آن به شرح زیر است:

 

 

 

  1. یک میانبر برای پوشه ای که می خواهید به گزینه Send to در منوی زمینه کلیک راست اضافه کنید ایجاد کنید.
  2. کلیدهای Win + R را فشار دهید تا کادر دستور Run باز شود.
  3. Shell:sendto را در کادر دستور Run تایپ کنید و OK کنید. این دستور پوشه SendTo را در File Explorer باز می کند.
  4. اکنون میانبر را در پوشه ای که ایجاد کرده اید کپی کرده و در پوشه SendTo قرار دهید. پس از آن، می توانید میانبر پوشه را از دسکتاپ خود حذف کنید.

مراحل بالا پوشه انتخاب شده را به گزینه Send to در منوی زمینه کلیک راست اضافه می کند. اکنون می توانید با استفاده از گزینه Send to و با یک کلیک به راحتی تمامی فایل ها را به پوشه ارسال کنید.

 

6] رمز عبور از پوشه های شما محافظت می کند

اگر پوشه شما حاوی فایل های حساس است، می توانید با ایجاد رمز عبور برای آن پوشه از این فایل ها محافظت کنید. در صورت تمایل می توانید نرم افزارهای شخص ثالث را برای این منظور نصب کنید. اما روشی نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد از یک پوشه بدون نصب نرم‌افزار شخص ثالث محافظت کنید.

 

7] فیلترها را برای جستجوی File Explorer اعمال کنید

 

در File Explorer، می‌توانید فایل‌های خاصی را در داخل یک پوشه خاص با اعمال فیلترها در جستجوی File Explorer پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر پوشه ای حاوی تصاویر با اندازه های مختلف و پسوندهای مختلف است، و می خواهید تصاویری با پسوند خاص یا تصاویر بزرگتر، کمتر یا مساوی با یک اندازه خاص پیدا کنید، می توانید با اعمال فیلترها بر روی جستجوی فایل اکسپلورر ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید.

 

 

فرض کنید، فایل‌هایی با پسوندهای مختلف را در یک پوشه خاص نگه داشته‌اید و می‌خواهید فایل‌ها را با پسوند خاصی، مثلاً PNG، به مکان دیگری منتقل کنید. با اعمال فیلتر جستجو در File Explorer به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. پوشه را باز کنید، .png را در نوار جستجو تایپ کنید و Enter را بزنید. پس از آن، File Explorer فقط فایل هایی با پسوند PNG را به شما نشان می دهد. اکنون می‌توانید همه فایل‌ها را به راحتی کپی یا به مکان دیگری منتقل کنید.

 

بیایید یک مثال دیگر بزنیم. فرض کنید می‌خواهید فایل‌هایی را با اندازه‌های مساوی، کمتر یا بزرگ‌تر از یک اندازه خاص، مثلاً 100 کیلوبایت، پیدا کنید، سپس می‌توانید جستجو را با تایپ اندازه: کلمه کلیدی تغییر دهید. در جستجوی File Explorer کلمات کلیدی زیر را تایپ کنید.

 

 

 

  • برای پیدا کردن فایل‌هایی با حجم خاص، مثلاً 100 کیلوبایت، تایپ کنید: 100 کیلوبایت، و Enter را بزنید.
  • برای پیدا کردن فایل هایی با اندازه بزرگتر از اندازه خاص، مثلاً 100 کیلوبایت، تایپ کنید اندازه: > 100 کیلوبایت، و Enter را بزنید.
  • جهت پیدا کردن فایل هایی با اندازه کمتر از یک اندازه خاص، مثلا 100 کیلوبایت، اندازه: < 100 کیلوبایت را تایپ کنید و Enter را بزنید.

 

8] فایل ها و پوشه های خود را گروه بندی کنید

Windows 11/10 File Explorer همچنین دارای ویژگی گروه بندی فایل ها در یک پوشه خاص است. با استفاده از این قابلیت می توانید فایل های خود را بهتر مدیریت و سازماندهی کنید. می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌ها را در یک پوشه خاص بر اساس نام، تاریخ تغییر، نوع، اندازه، تاریخ ایجاد، نویسندگان، برچسب‌ها و غیره مرتب کنید.
نحوه گروه بندی فایل ها و پوشه ها در ویندوز 11

مراحل زیر به شما کمک می کند تا از ویژگی Group by در ویندوز 11 استفاده کنید:

 

 

فایل اکسپلورر را باز کنید.
به “Sort > Group by” رفته و گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

 

نحوه گروه بندی فایل ها و پوشه ها در ویندوز 10

مراحل زیر به شما کمک می کند فایل ها و پوشه ها را در ویندوز 10 گروه بندی کنید:

فایل اکسپلورر را باز کنید.
روی تب View کلیک کنید.
حال بر روی منوی کشویی Group by کلیک کرده و گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

 

9] فایل های تکراری را پیدا و حذف کنید

اگر چندین نسخه از یک فایل روی رایانه شما وجود داشته باشد، نه تنها فضای دیسک را اشغال می کند، بلکه برای شما مشکل ایجاد می کند زیرا تغییرات بین همه آنها همگام نمی شود. برای مقابله با این مشکل، می‌توانید نرم‌افزار یا ابزار رایگانی را برای یافتن و حذف فایل‌های تکراری نصب کنید.

 

10] فایل ها و پوشه ها را از طریق نوار آدرس File Explorer کپی یا انتقال دهید

می توانید بدون باز کردن پوشه مورد نظر، فایل ها و پوشه ها را در File Explorer جابجا یا کپی کنید. این ترفند فقط در صورتی کار می کند که بخواهید فایل ها یا پوشه ها را از یک زیر پوشه به پوشه والد یا هر یک از پوشه های بالایی منتقل یا کپی کنید. مراحل زیر را دنبال کنید:

 

 

 

  1. پوشه ای را که فایل ها را از آن جابه جا می کنید یا در پوشه والد کپی می کنید باز کنید.
  2. فایل ها یا پوشه های داخل آن را انتخاب کنید.
  3. همه آنها را به نوار آدرس File Explorer بکشید که نام پوشه والد یا نام هر یک از پوشه های بالایی را نشان می دهد.
  4. کلیک چپ ماوس را رها کنید. این عمل فایل ها یا پوشه های انتخاب شده را بدون باز کردن پوشه مورد نظر به پوشه مورد نظر منتقل می کند. اگر می‌خواهید فایل‌ها و پوشه‌ها را در پوشه والد کپی کنید، در حین استفاده از روش کشیدن و رها کردن، کلید Ctrl را فشار داده و نگه دارید.

 

آیا فایل اکسپلورر در ویندوز 11 وجود دارد؟

File Explorer در ویندوز 11 دوباره طراحی شده است تا رابط جدیدی به آن بدهد. همچنین دارای برخی از ویژگی های اضافی است که فایل اکسپلورر ویندوز 10 آن را ندارد. اگر با ویندوز 11 تازه کار هستید، باید نکات و ترفندهای File Explorer را برای ویندوز 11 و ویندوز 10 بدانید که به شما کمک می کند مانند یک حرفه ای از آن استفاده کنید.
چگونه فایل ها و پوشه ها را در ویندوز 10 مدیریت کنم؟

نکات و ترفندهای مفیدی وجود دارد که برای مدیریت آسان فایل ها و پوشه ها در ویندوز 10 باید بدانید. اگر پوشه‌های کاربر حاوی داده‌های زیادی در رایانه شما باشد، فضای درایو C شما را اشغال می‌کند. این نیز بر عملکرد سیستم شما تأثیر می گذارد. اگر می دانید که چگونه مکان پیش فرض این پوشه های کاربری را تغییر دهید، می توانید در درایو C خود فضای ذخیره کنید.

شما می توانید فایل ها و پوشه ها را در داخل یک پوشه خاص گروه بندی کنید و آنها را بر اساس تاریخ، نام، نوع، اندازه و غیره مرتب کنید. با انجام این کار، فایل های خود را در ویندوز 11/10 بهتر مدیریت خواهید کرد. اگر می خواهید فایل های یک پسوند خاص را به مکان دیگری در رایانه شخصی خود منتقل یا کپی کنید، این ترفند مفید است.

 

8رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: