جدول محتوایی

می‌خواهیم یکی از ابزارهای محبوب در زمینه ارزیابی سرعت وب سایت ها را مورد بررسی قرار بدیم. معمولاً ابزار های آنلاین زیادی برای بررسی پارامترهای مختلف یک وب سایت جهت مشخص کردن سرعت آن وجود دارد. اما شاید GTmetrix یکی از پرطرفدارترین این ابزارها باشد.

این ابزار آنلاین با بررسی پارامترهای مختلفی که برای خودش مشخص کرده است، میتواند تا حد زیادی به افزایش سرعت سایتتان کمک کند. اولین بار GTmetrix توسط یک شرکت مستقر در کانادا برای بررسی عملکرد وب سایت ها طراحی شد و  بعد از آن به شهرت جهانی رسید.

با ورود به این وب سایت و وارد کردن نام دامنه خود می توانید از پیشنهادهای آن برای ارتقا سرعت سایت خود استفاده کنید. از همه بهتر اینکه بخش قابل توجهی از قابلیت های ارائه شده در GTmetrix کاملا رایگان هستند و میتوانید از آنها لذت ببرید.

چطور با استفاده از GTmetrix وب سایت خود را ارزیابی کنیم؟

وب سایت هایی که ما طراحی میکنیم، معمولاً شامل بخش های مختلفی هستند، برای مثال آنها دارای کدهای html، جاوا اسکریپت و CSS بوده که برای ایجاد یک وب سایت ضروری اند. از فایل های دیگری که در ایجاد سایت ها نقش دارند، تصاویر بوده که حجم آنها در سرعت بارگذاری بسیار موثرند.

هر کدام از این مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، برای دانلود در مرورگر کاربران، درخواستی را به سمت سرور ارسال می کنند، هر چه تعداد این درخواست ها بیشتر باشد، وب سایت شما با سرعت کمتری بارگذاری خواهد شد. البته این موضوع نه در همه موارد بلکه در اغلب موارد صادق است.

پس از اینکه دامنه خود را در GTmetrix وارد کردید، نتیجه ای از تحلیل وب سایت به شما ارائه خواهد شد که شامل بخشهای مختلفی است. در این مقاله به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

خلاصه ای از پارامترهای ارائه شده در GTmetrix 

پس از اینکه وب سایت خود را در جی تی متریکس مورد بررسی قرار دادیم این ابزار آنلاین پارامترهای مختلفی را به ما نشان خواهد داد برخی از آنها عبارتند از:

  • PageSpeed Score
  • YSlow Score
  • Fully Loaded Time
  • Total Page Size
  • Requests
  • Waterfall Chart
  • History

پارامتر Fully Loaded Time  اشاره به مدت زمانی دارد که وب سایت شما برای بارگذاری نیاز دارد، ممکن است اگر این تست را برای بار بعدی تکرار کنید مقدار این پارامتر کاهش پیدا کند، اگر این اتفاق افتاد تعجب نکنید زیرا ممکن است کشینگ وبسایت شما فعال شده باشد.

پارامتر PageSpeed

پارامتر PageSpeed بر اساس قوانین مشخصی که در گوگل وجود دارد، به وب سایت شما امتیازی را می‌دهد، این رتبه بندی با استفاده از عددی میان صفر تا صد انجام میشود. در سربرگ مربوط به این پارامتر بیش از ۲۵ مورد وجود دارد که با کلیک روی هر کدام میتوانید جزئیات آنها را مشاهده کنید.

برای مثال در این بخش بررسی میشود که آیا فایل های CSS و جاوا اسکریپت سایت شما در حالت مینیفای(فشرده شده) قرار دارند یا خیر. و یا اینکه اگر اندازه تصاویر شما نسبت به صفحات شما مناسب نباشد، مورد بررسی قرار گرفته و از امتیاز شما کم میشود. از نکات مثبت  این ابزار این است که با باز کردن هر کدام از این پارامترها می توانید پیشنهادهای قابل توجهی را از آن دریافت کرده و وب سایت خود را تصحیح کنید. 

پارامتر YSlow

یکی دیگر از پارامتر های مهمی که در GTmetrix با آن مواجه هستید، پارامتر YSlow است، این پارامتر بیشتر مربوط به درخواست هایی است که وب سایت شما رد و بدل میکند. در سربرگ مربوط به این پارامتر، موارد متعددی آورده شده است که میتوانید هر کدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

برای مثال یکی از موضوعاتی که در سرعت یک وب سایت موثر است، درخواست های http است، هر چیزی روی وب سایت شما از پلاگین ها گرفته تا تصاویر و فونت ها برای دانلود شدن باید درخواست http بدهد. هر چه تعداد این درخواست ها کمتر باشد، سرعت وب سایت شما بالاتر است، البته این موضوع یکی از دلایلی است که شما تا جای ممکن از نصب افزونه های غیر ضروری روی وب سایت خود جلوگیری میکنید.

پارامترهای Loaded Time ،Page Size و Requests

سه پارامتر بعدی در ابزار GTmetrix همانطور که از نامشان پیداست، اندازه صفحه، مدت زمانی که طول میکشد، بارگذاری شود و تعداد درخواست های http آن را نشان میدهد.

سربرگ Waterfall Chart

یکی دیگر از بخش های مفید وب سایت GTmetrix مربوط به چارت Waterfall است . این بخش هر درخواست را به صورت جداگانه با مشخصات آن در نمودار نشان داده است. شما می توانید هر درخواست را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده تا در صورتی که هرکدام از آنها باعث افت سرعت سایت شما شده اند، اصلاح شوند. 

سربرگ Timings

در صورتی که در سایت GTmetrix ثبت نام کرده باشید میتوانید از این قابلیت بهره مند شوید. در بخش مربوط به Timings میتوانید به زمان onload که زمان اولیه بارگذاری سایت هست دسترسی داشته باشید، این پارامتر با پارامتر مربوط به بارگذاری کل سایت متفاوت است.

سربرگ video

در صورتی که در سایت GTmetrix ثبت نام کرده باشید میتوانید از این قابلیت بهره مند شوید. با استفاده از این بخش می توان فیلمی را در زمان انجام آنالیز از وب سایت خود تهیه کنید.

سربرگ History

در این بخش، تاریخچه ای از بررسی های به عمل آمده در گذشته و فراز و فرودهایی که سایت شما در این مدت با آن مواجه بوده است، گزارشی تهیه میشود.

خوب در انتها امیدوارم با استفاده از این ابزار بتوانید تا جایی که امکان دارد، وب سایت خود را بهینه سازی کنید زیرا یکی از فاکتورهای سئو برای موتورهای جستجوگری مثل گوگل سرعت بارگذاری وب سایت هاست، پس این مورد را بسیار جدی بگیرید. موفق باشید

9رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, , , , , ,