جدول محتوایی

توزیع لینوکس

لینوکس به عنوان یک سیستم عامل رایگان و اوپن سورس، چندین توزیع را در طول زمان ایجاد کرده است. لینوکس با ایجاد توزیع های مختلف از این سیستم عامل، اجتماع وسیعی از کاربران را به خود جذب کرده. از کاربران دسکتاپ/خانگی گرفته تا محیط‌های Enterprise، لینوکس تضمین میکند که هر توزیع ویژگی های خاصی برای ارائه دارد.

در این پست توزیع های محبوب و رایج لینوکس را معفی میکنیم و کاربر هدف و موارد استفاده هر کدام را به شما میگوییم.

 

1. Debian

دبیان به دلیل مادر بودن توزیع‌ های محبوب لینوکس مانند Deepin، اوبونتو و مینت که عملکرد، ثبات و تجربه کاربری بی‌نظیری را ارائه می‌دهند، مشهور است. در زمان نوشتن این مقاله، آخرین نسخه پایدار Debian 11.3 است، به روز رسانی Debian 11 که در زبان عامیانه با نام Debian Buster شناخته می شود.

پروژه دبیان بیش از 59000 پکیج نرم‌افزاری را ارائه می‌کند و طیف وسیعی از رایانه‌ های شخصی را با هر نسخه که مجموعه وسیع‌تری از معماری‌های سیستم را در بر می‌گیرد، پشتیبانی می‌کند. در تلاش است تا تعادلی بین فناوری پیشرفته و پایداری ایجاد کند. دبیان 3 شاخه توسعه برجسته را ارائه می دهد: Stable، Testing و Unstable.

 

توزیع لینوکس دبیان

 

نسخه پایدار یا Stable، همانطور که از نامش پیداست، کاملاً ثابت است. از پشتیبانی امنیتی کاملی برخوردار است اما متأسفانه، با آخرین برنامه های نرم افزاری عرضه نمی شود. با این وجود، به دلیل پایداری و قابلیت اطمینان آن برای سرورهای تولیدی ایده‌آل است. همچنین برای کاربران دسکتاپ نسبتا محافظه‌کار که واقعاً از داشتن آخرین پکیج های نرم‌افزاری مشکلی ندارند، ایده‌آل است.

Debian Testing یک نسخه متحرک است و آخرین نسخه‌های نرم‌افزاری را ارائه می‌کند که هنوز در نسخه پایدار پذیرفته نشده‌اند. معمولاً مملو از مسائل بی ثباتی است و ممکن است به راحتی آسیب ببیند. همچنین، وصله های امنیتی خود را به موقع دریافت نمی کند. آخرین نسخه تست دبیان Bullsye است.

توزیع ناپایدار یا Unstable مرحله توسعه فعال دبیان است. یک نوع توزیع آزمایشی است و به عنوان یک پلتفرم عالی برای توسعه دهندگانی عمل می کند که تا زمانی که به مرحله “تست” منتقل شود، به طور فعال در کد مشارکت می کنند.

به طور کلی، دبیان به دلیل مخزن غنی از پکیج ها و ثباتی که به ویژه در محیط های تولید فراهم می کند، توسط میلیون ها کاربر استفاده می شود.

[button color=”primary” size=”medium” link=”https://www.debian.org/distrib/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]دانلود Debian[/button]

 

2. Gentoo

جنتو توزیعی است که برای استفاده حرفه ای و کارشناسانی ساخته شده است. این توزیع شامل توسعه دهندگان، مدیران سیستم و شبکه می شود. به این ترتیب، برای مبتدیان در لینوکس گزینه مناسبی نیست. جنتو برای کسانی پیشنهاد می شود که می خواهند درک عمیق تری از زیر و بم سیستم عامل لینوکس داشته باشند.

 

توزیع لینوکس gentoo

 

Gentoo با یک سیستم مدیریت پکیج معروف به portage عرضه می‌شود که بومی توزیع‌های دیگر مانند Sabayon و Calculate Linux که مبتنی بر جنتو و سازگار با آن است. این توزیع مبتنی بر پایتون و بر اساس مفهوم مجموعه پورت ها است. مجموعه‌های پورت مجموعه‌ای از وصله‌ها و فایل‌ هایی هستند که توسط توزیع‌های مبتنی بر BSD مانند OpenBSD و NetBSD ایجاد مشوند.

[button color=”primary” size=”medium” link=”https://www.gentoo.org/downloads/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]دانلود Gentoo[/button]

 

3. Ubuntu

اوبونتو که توسط Canonical ایجاد و نگهداری می‌شود، یکی از محبوب‌ترین توزیع‌ های لینوکس است که افراد مبتدی، کاربران متوسط و حرفه‌ای از آن در سراسر جهان استفاده میکنند. اوبونتو به طور خاص برای مبتدیان لینوکس یا کسانی که از مک و ویندوز در حال انتقال هستند طراحی شده است.

 

توزیع لینوکس اوبونتو

 

به‌طور پیش‌فرض، اوبونتو با محیط دسک‌تاپ GNOME با برنامه‌های پر استفاده مانند فایرفاکس، لیبره آفیس، و برنامه‌های ویرایش تصویر مانند GIMP، پخش‌کننده‌های موسیقی و پخش‌کننده‌های ویدیویی مانند Audacious و Rhythmbox عرضه می‌شود.

آخرین نسخه Ubuntu 20.04 LTS با کد Focal Fossa است. پیشرفت‌ های متعدد و ویژگی‌های جدیدی مانند تم جدید Yaru، ظاهر جدید و آیکون های مدرن و عملکرد عالی را ارائه می‌کند.

اوبونتو به دلیل کاربر پسند بودن و رابط کاربری زیبای خود، برای کاربران دسکتاپ و تازه واردهایی که سعی دارند وارد دنیای لینوکس شوند ایده آل است.

[button color=”primary” size=”medium” link=”https://ubuntu.com/download/desktop” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]دانلود Ubuntu[/button]

 

4. Linux Mint

Linux Mint یک توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو است که محبوبیت زیادی هم بین کاربران دارد. علیرغم اختلاف نظر پیرامون آخرین نسخه که به طور پیش‌فرض پشتیبانی از اسنپ را حذف می‌کند، Mint همچنان یک توزیع لینوکس پایدار، قدرتمند و برجسته است.

 

توزیع لینوکس مینت

 

برای فعال کردن پشتیبانی snap، به سادگی دستورات را اجرا کنید:

$ sudo rm /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
$ sudo apt update
$ sudo apt install snapd

Mint پشتیبانی از نسخه های 32 بیتی را قطع کرده است و فقط در نسخه 64 بیتی موجود است. لینوکس مینت 20 روی هسته لینوکس 5.4 با پیشرفت‌های جدیدی مانند پشتیبانی بهبودیافته از AMD Navi 12، CPU اینتل Tiger Lake و GPU NVIDIA استفاده می‌کند. علاوه بر این، رابط کاربری عمومی با آیکون‌ های جذاب، تم‌های جدید، تصاویر پس‌زمینه با وضوح بالا و نوار وظیفه روتوش‌شده بهبود یافته است.

همچنین برنامه های کاربردی دیگری مانند فایرفاکس، لیبره آفیس، پخش کننده موسیقی Audacious، Timeshift و Thunderbird را برای استفاده روزمره دریافت خواهید کرد.

اگر می خواهید یک دسکتاپ لینوکس سریع و پایدار برای انجام کارهای روزمره دسکتاپ، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و حتی بازی کنید، Mint بهترین توزیع است. Mint 20 یک نسخه طولانی مدت است و تا سال 2025 پشتیبانی خواهد شد.

[button color=”primary” size=”medium” link=”https://linuxmint.com/download.php” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]دانلود Linux Mint[/button]

 

5. Red Hat Enterprise Linux

RHEL یک توزیع لینوکس است که برای اهداف سازمانی یا تجاری طراحی شده است. این یکی از جایگزین های منبع باز پیشرو برای سایر سیستم های اختصاصی مانند مایکروسافت است. Red Hat با توجه به ثبات و وصله های امنیتی منظم که امنیت کلی آن را افزایش می دهد، معمولاً یک انتخاب برتر برای محیط های سرور است.

 

توزیع لینوکس RHEL

 

شما می توانید به راحتی آن را روی سرورهای فیزیکی، محیط های مجازی مانند VMware، HyperV و همچنین در فضای ابری راه اندازی کنید. Red Hat به لطف OpenShift PaaS (پلتفرم به عنوان یک سرویس)، یک محیط ابری ترکیبی که در اطراف کانتینرهای Docker ساخته شده و توسط Kubernetes مدیریت می شود، در فناوری کانتینرسازی بسیار عالی عمل میکند.

Redhat مدیران سیستم را از طریق دوره های تخصصی مانند RHCSA (Red Hat Certified System Administrators) و RHCE (مهندس خبره Red Hat) آموزش می دهد و به آنها گواهی می دهد.

در جایی که کارایی، امنیت و ثبات در اولویت قرار دارند، RHEL توزیع ایده آلی برای انتخاب است. RHEL مبتنی بر اشتراک است و اشتراک سالانه تمدید می شود.

[button color=”primary” size=”medium” link=”https://www.tecmint.com/download-rhel-8-for-free/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]دانلود RHEL[/button]

 

6. CentOS

 

توزیع لینوکس Centos

 

پروژه CentOS یک سیستم عامل رایگان مناسب همه افراد است که هدف آن ارائه یک اکوسیستم منبع باز قوی و قابل اعتماد است. CentOS یک جایگزین عالی برای Red Hat Enterprise Linux است زیرا دانلود و نصب آن رایگان است. به کاربران ثبات و قابلیت اطمینان RHEL را می دهد و در عین حال به آنها امکان می دهد از به روز رسانی های امنیتی و ویژگی های رایگان لذت ببرند.

 

7. Kali Linux

Kali Linux یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان است که توسط امنیت تهاجمی و توسعه یافته نگهداری می شود. که برای تست نفوذ و انجام تحقیقات قانونی دیجیتال طراحی شده است. این ابزار با ابزارهایی برای تست نفوذ مانند Nmap، Metasploit Framework، Maltego و Aircrack-ng عرضه می‌شود.

 

کالی لینوکس

 

کالی لینوکس برای کارشناسان امنیت سایبری و کسانی مفید است که می‌خواهند تست نفوذ انجام دهند. در واقع، کالی گواهینامه های استاندارد صنعتی مانند تست نفوذ با Kali و Kali Linux Certified Professional را ارائه می دهد.

[button color=”primary” size=”medium” link=”https://www.kali.org/get-kali/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]دانلود کالی لینوکس[/button]

 

8. Fedora

فدورا مدت زیادی است که به دلیل سادگی و برنامه های کاربردی که به تازه واردان امکان می دهد به راحتی شروع به کار کنند، به عنوان یکی از کاربرپسندترین توزیع ها شهرت دارد.

این یک سیستم عامل قدرتمند و انعطاف پذیر است که برای رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها، سرورها و حتی برای اکوسیستم های اینترنت اشیا طراحی شده است. فدورا، درست مانند CentOS، بر پایه Red Hat است و در واقع یک محیط آزمایشی برای Red Hat قبل از انتقال به مرحله Enterprise است. به این ترتیب، معمولاً برای اهداف توسعه و یادگیری استفاده می شود و برای توسعه دهندگان و دانش آموزان مفید است.

 

توزیع لینوکس Fedora

 

[button color=”primary” size=”medium” link=”https://getfedora.org/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]دانلود Fedora[/button]

 


 

خرید سرور مجازی لینوکس | سرور مجازی ایران

جمع بندی

موارد بالا تنها تعداد انگشت شماری از توزیع‌ های لینوکس موجود است. بیش از 600 توزیع لینوکس و حدود 500 در حال توسعه فعال وجود دارد. با این حال، ما سعی کردیم پرکاربردترین توزیع ها را در لیست خود جای دهیم.

 

17رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: