جدول محتوایی

هر آنچا که باید در مورد VDI بدانید

با توجه به همه گیری ویروس کرونا در سال 2020، بسیاری از مشاغل تصمیم گرفتند، از راه دور کار کنند. به اینگونه که مثلا کارمندان در خانه و با استفاده از کامپبوتر خود، کار های شرکت را انجام میدهند. VDI یکی از فناوری های جدید است که این قابلیت را فراهم میکند.

 

vdi چیست و کاربرد های آن - ایرانیکا سرور

 

زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) چیست؟

فناوری Virtual Desktop Infrastructure یا VDI یک روش عالی برای اجرای دسکتاپ های مجازی بر روی ماشین های مجازی است که در یک سرور اختصاصی میزبانی میشوند.

VDI یک محیط امن را برای هر کاربر فراهم می کند و همان تجربه کاربری را به عنوان یک دسکتاپ فیزیکی معمولی ارائه می دهد. در چنین محیطی، کاربران ماشین مجازی اختصاصی خود را دارند که هر کدام سیستم عامل های جداگانه ای را اجرا می کند.

شما می توانید با هر دستگاه و در هر نقطه ای از طریق یک شبکه امن وارد ماشین مجازی خود شوید. یکی از این ابزارهای مجازی سازی VMware vCloud است که بر مقیاس پذیری و راه اندازی سریع تاکید دارد.


VDI در چه مواردی کاربرد دارد؟

بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها به یک یا چند مورد از دلایل زیر از فناوری VDI استفاده می کنند:

کار از راه دور

کار از راه دور به یک هنجار جدید برای بسیاری از کارمندان در طول همه گیری کرونا تبدیل شده است. از آنجایی که فناوری VDI اجازه می دهد تا دسکتاپ های مجازی را روی دستگاه های خانگی از یک مکان متمرکز اجرا کنید، کارمندان می توانند به راحتی به فایل های کاری خود دسترسی داشته باشند و با آنها کار کنند. virtual desktop infrastructure تضمین می کند که همه می توانند کار خود را انجام دهند و در عین حال از اطلاعات به خوبی محافظت میشود.

دسترسی به سیستم با هر دستگاهی

یکی از مزایای بزرگ فناوری VDI این است که به کاربران این امکان را می دهد تا از هر دستگاهی از جمله لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه به دسکتاپ خود دسترسی داشته باشند. بدون توجه به دیوایس، کاربران اختیار کامل کار با دسکتاپ دارند. برخی از شرکت ها این ویژگی را برای اطمینان از دسترسی مفید می دانند. برخی مدیران کسب و کار، این ویژگی را مفید میدانند زیرا کارمندان لازم نیست برای اتصال به دسکتاپ حتما از کامپیوتر استفاده کنند.

شیفت کاری

کارمندانی که بصورت شیفتی کار میکنند یا کاری خاص انجام می دهند معمولاً به رایانه شخصی نیاز ندارند. در بیشتر موارد، آنها می توانند از هر دستگاه موجود استفاده کنند و به دسکتاپ مجازی وارد شوند. در چنین موارد استفاده از VDI های non-persistent (غیر مداوم) توصیه میشود. دسکتاپ های مجازی از یک مکان متمرکز مدیریت می شوند و همه آنها برنامه ها و ابزارهای یکسانی دارند. VDI non-persistent بهترین گزینه برای موارد استفاده هایی است که نیاز به دسترسی بالا دارند، مانند مراکز تماس.


کامپوننت های VDI

برخی نرم افزارها و فناوری ها اجزای ضروری زیرساخت دسکتاپ مجازی یا VDI هستند.

پلتفرم مجازی سازی

یک پلتفرم مجازی سازی، معماری سیستم را به لایه هایی تقسیم می کند و سیستم عامل را از سخت افزار اصلی جدا می کند. نرم افزاری به نام Hypervisor لایه مجازی سازی را ایجاد می کند. با این کار، منابع فیزیکی را شبیه سازی می کند و به شما امکان می دهد چندین ماشین مجازی روی یک سرور ایجاد کنید. بنابراین، دسکتاپ های مجازی در حال اجرا بر روی ماشین های مجازی از سخت افزار جدا شده و به بکدیگر ارتباطی ندارند. مجازی سازی سرور همچنین تضمین می کند که اطلاعات سیستم عامل ها در صورت بروز مشکل برای یک سیتم عامل، آسیبی نمیبیند.

پروتکل نمایش – Display Protocol

پروتکل نمایش مولفه ای است که به کاربران اجازه می دهد دسکتاپ راه دور خود را ببینند و به آن دسترسی داشته باشند. همچنین میتوان به USB، چاپگر و بقیه دیوایس های متصل به آن دسترسی داشت.

کارگزار اتصال – Connection Broker

یک Connection Broker که به عنوان کارگزار Session نیز شناخته می شود، Session را بین مشتریان و ماشین های مجازی توزیع می کند و اطمینان می دهد که کاربران به دسکتاپ مجازی مناسب متصل می شوند. کاربران با این کامپوننت میتوانند به دسکتاپ خود متصل شوند.

مجازی سازی اپلیکیشن

شما میتوانید به جای نصب یک اپلیکیشن به روش عادی، از مجازی سازی اپلیکیشن در محیط VDI استفاده کنید. این فناوری با ایجاد یک تصویر برنامه مجازی شده و تکرار آن در دسکتاپ مجازی، اجرای آسانتر و سریعتر برنامه را فراهم می کند.

نقاط دسترسی

کامپوننت نهایی در راه اندازی فناوری VDI نقاط دسترسی است. یعنی دستگاه هایی که از آن کاربران به دسکتاپ مجازی خود دسترسی دارند. بسته به اینکه زیرساخت VDI برای پشتیبانی از چه چیزی طراحی شده است، مشتریان می توانند از دستگاه های مختلفی استفاده کنند، از جمله مرورگرهای وب، دستگاه های تلفن همراه و لپ تاپ های شخصی.

vdi چیست و کاربرد های آن - ایرانیکا سرور

 


 

فناوری VDI چگونه کار می کند؟

کاربران از طریق Connection Broker به دسکتاپ مجازی متصل می شوند. هر کاربر را احراز هویت می کند و آن را به یک نمونه دسکتاپ مجازی هدایت می کند. هنگامی که وارد می شوند، کاربران از یک کپی از دسکتاپ اصلی استفاده می کنند. دسکتاپ اصلی تمام برنامه های مورد نیاز را ذخیره می کند و آن را از طریق مجازی سازی برنامه توزیع می کند.

تمام دسکتاپ های مجازی روی ماشین های مجازی میزبانی می شوند. ماشین های مجازی توسط Hypervisor ایجاد و مدیریت می شوند. یعنی همان کامپوننت اصلی که مجازی سازی کل سیستم را فراهم می کند.

برای درک بهتری این موضوع، تصویر زیر را با دقت ببینید:

vdi چیست و کاربرد های آن - ایرانیکا سرور


 

مزایای VDI

مزایای اصلی VDI عبارتند از:

ایجاد دسترسی – دلیل اصلی راه اندازی VDI فراهم کردن دسترسی آسان تر برای کاربران است. مهم نیست که کارمندان یک شرکت در کجا قرار دارند، هر زمان که نیاز به دسترسی داشته باشند، به برنامه ها و اطلاعات مورد نیاز دسترسی دارند.

Device flexibility – کاربران برای دسترسی و استفاده از دسکتاپ مجازی خود نیازی به سخت افزار خاصی ندارند. یکی از مزایای فناوری VDI این است که امکان میدهد با هر دستگاهی به سیستم وصل شد. این بدان معناست که کاربران می توانند از دستگاه های تلفن همراه، تبلت ها، لپ تاپ ها یا رایانه های خانگی برای کار در دسکتاپ مجازی خود استفاده کنند.

افزایش امنیت – مدیریت متمرکز و ذخیره سازی اطلاعات مزایای امنیتی بیشتری را در زیرساخت دسکتاپ مجازی فراهم می کند. برای مثال، اگر یک قطعه سخت افزاری یک کاربر خراب شد، هیچ تهدیدی برای از دست دادن اطلاعات وجود ندارد. تمام اطلاعات در مرکز داده ای که میزبان سرور ماشین های مجازی است، ذخیره می شود.

هزینه کمتر – اگر کاربران از VDI از دستگاه های خود استفاده کنند و روی آن کار کنند، شرکت مجبور نیست برای هر کارمند سخت افزار فیزیکی خاصی تهیه کند.

تجربه کاربری بهبود یافته – این تنظیمات تضمین می کند که کاربران تمام منابع مورد نیاز برای انجام وظایف خود را بدون توجه به اینکه در یک محیط مجازی کار می کنند، دارند. کاربران از هر مکان و بر روی هر دستگاهی بدون هزینه اضافی راحت کار می کنند. علاوه بر این، آنها بدون نیاز به خرید یا نگهداری سخت افزار، قدرت منابع فیزیکی میزبان VDI را دارند.


ارائه دهندگان نرم افزار های VDI

شرکت زیادی وجود دارند که نرم افزار های دسکتاپ مجازی را ارائه میدهند. هر کدام ویژگی های خاصی دارند و با هم در زمینه هایی مثل قیمت یا پشتیبانی متفاوت اند.

این شرکت ها نرم افزار های مجازی ساز مخصوص VDI را در اختیارمان میگذارند که دارای طیف وسیعی از امکانات و قابلیت ها هستند. مانند VMWare و Citrix.

همچنین VDI های ابری، یک راه ساده و سریع برای برای راه اندازی دسکتاپ های مجازی هستند. نمونه‌هایی از فروشندگانی که VDI های ابری ارائه می‌ دهند عبارتند از Amazon Workspace و Azure Windows Virtual Desktop.

سایز ارائه دهندگان VDI :

  • VirtualBox
  • Fusion
  • Hyper-V
  • Workstation Pro
  • Vagrant

vdi چیست و کاربرد های آن - ایرانیکا سرور


 

جمع بندی

زیرساخت دسکتاپ مجازی به نیازهای دسترسی از راه دور شما کمک می کند. کارمندان میتوانند در هر مکان و با هر دستگاهی به دسکتاپ مجازی خود دسترسی داشته باشند.

امیدواریم بعد از خواندن این مقاله، اطلاعاتتان در مورد فناوری VDI بالاتر رفته باشد.

ایرانیکا سرور، ارائه دهنده انواع هاست و سرور مجازی

 

10رای - امتیاز 4.8 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: