جدول محتوایی

وب سرور چیست ؟

 

اگر بخواهیم خیلی ساده و کوتاه بگویم وب سرور چیست اینگونه بیان میکنیم. وب سرور رایانه ای است که فایل های یک وبسایت را ذخیره، پردازش و به مرورگرهای وب تحویل می دهد.

همچنین یکی از مواردی که هنگام خرید هاست به آن برمیخورید، نوع وب سرور ارائه شده برای آن هاست است. بعنوان مثال پلن های هاست وردپرس همگی از وب سرور لایت اسپید استفاده میکنند.

 

وب سرور ها متشکل از سخت افزار و نرم افزاری هستند که از پروتکل HTTP برای پاسخ به درخواست های کاربران وب که از طریق شبکه جهانی وب ارائه می شوند، استفاده می کنند.

 

آنها از طریق این فرآیند، صفحه درخواستی را بارگیری می کنند و به مرورگر کاربر برای مثال، Google Chrome تحویل می دهند.

سرورهای وب همچنین از پروتکل SMTP و پروتکل انتقال فایل یا FTP برای پردازش فایل ها برای ایمیل یا ذخیره سازی استفاده می کنند.

وب سرور شامل چه چیزهایی می شود؟

در بخش سخت افزاری، یک سرور به اینترنت متصل می شود که به آن امکان می دهد اطلاعات یا فایل ها را بین سایر دستگاه هایی که به همین ترتیب متصل هستند مبادله کند. این اطلاعات می‌توانند به اشکال مختلفی مانند فایل‌های HTML، تصاویر، فایل‌های جاوا اسکریپت یا شیوه‌نامه‌های CSS ارائه شوند. سخت افزار وب سرور همچنین نرم افزار آن را ذخیره می کند.

نرم افزار وب سرور نحوه دسترسی کاربران به فایل های ذخیره شده را کنترل می کند. و شامل چندین مؤلفه است که حداقل یک سرور HTTP را در خود گنجانده است. سرور HTTP نرم افزاری است که می تواند درخواست ها و URL های HTTP را دریافت کند.

 

تفاوت هاست وردپرس و هاست عادی | همه چیز درباره هاست وردپرس

 

در این مقاله از وبلاگ ایرانیکا سرور، قصد داریم بررسی کنیم که وب سرورها چگونه کار میکنند، چرا به آنها نیاز داریم و چند نمونه معروف را معرفی میکنیم.

  • وب سرور ها چگونه کار میکنند ؟
  • وب سرور های استاتیک و داینامیک
  • ویژگی های وب سرور
  • چرا از وب سرور ها استفاده میکنیم ؟
  • وب سرور های معروف

نحوه کار وب سرور ها؟

 

how does work

 

سرورهای وب از مدل client-server پیروی می کنند. در این ساختار، یک برنامه که به عنوان کلاینت نیز شناخته می شود، از برنامه دیگری،

یعنی سرور، یک منبع یا سرویس درخواست می کند.

برای پردازش درخواست های کاربران، مراحل زیر انجام میش شود:

  1. هنگامی که یک کاربر وب می خواهد محتوای یک سایت را دریافت کند، مرورگر وب او یک درخواست دسترسی از طریق اینترنت را می دهد. این درخواست HTTP نامیده می شود. مرورگر وب آدرس IP وب سایت درخواستی را با ترجمه URL صفحات وب از طریق سیستم DNS یا جستجو در حافظه پنهان آن جستجو می کند. این فرآیند وب سروری را که فایل های سایت در آن میزبانی می شوند، هدف قرار می دهد.
  2. در اینجا درخواست HTTP را دریافت می شود و آن را از طریق سرور HTTP خود پردازش می کند. هنگامی که سرور HTTP آن درخواست را پذیرفت، در فایل های سرور جستجو می کند تا اطلاعات مربوطه را به دست آورد.
  3. پس از آن، سرور فایل های سایت را به مرورگر که درخواست ارسال کرده است برمی گرداند. سپس کاربر وب محتوای وب سایت را مشاهده می کند.

با این حال، اگر سرور HTTP نتواند فایل های درخواستی را پیدا یا پردازش کند، با یک پیام خطا به مرورگر پاسخ می دهد. یکی از رایج ترین آنها خطای 404 است، اما در صورت وجود مشکلات مجوز ممکن است خطای 403 نیز ظاهر شود.

از سوی دیگر، اگر یک وب سرور نتواند پاسخ به موقع از سرور دیگری که به عنوان یک پروکسی یا دروازه عمل می کند دریافت کند، خطای 504 رخ می دهد.

404 error

استاتیک و داینامیک (ایستا و پویا)

 

وب سرورها می توانند محتوای ایستا یا پویا را ارائه دهند. یک وب سرور استاتیک از یک کامپیوتر و نرم افزار HTTP تشکیل شده است. وب سرورهای ثابت(استاتیک) فایل های یک وب سایت را بدون هیچ تغییری به مرورگر وب ارسال می کنند.

اما وب سرورهای پویا(داینامیک) از یک وب سرور استا به علاوه برنامه های اضافی تشکیل شده اند. این برنامه اضافی که به دیتابیس متصل است، با تغیر اطلاعات دیتابیس، باعث بروز شدن صفحه یا داینامیک شدن آن می شود.

سرورهای وب پویا اساساً فایل های میزبانی شده را قبل از تحویل آنها از طریق HTTP به روز می کنند. در نتیجه به آن ها امکان می دهد محتوای پویا را به یک مرورگر وب تحویل و ارسال کند.

 

وب سرورها چه ویژگی هایی دارند؟

 

به غیر از پشتیبانی از پروتکل های HTTP برای پردازش درخواست ها و پاسخ های دریافتی، اکثر وب سرورها باید چنین ویژگی هایی داشته باشند:

فایل گزارش – File logging. وب سرور ها دارای فایلی هستند که در آن همه اقدامات انجام شده مانند یک درخواست جدید را در قالب گزارش ثبت میکنند.

احراز هویت. بسیاری از سرورها این ویژگی را قبل از اجازه دسترسی جزئی یا کامل به منابع وب سایت ارائه می دهند. ویژگی‌ های احراز هویت اغلب شامل پذیرش مجوز ها و دریافت نام کاربری و رمز عبور می‌شوند. (گاهی اوقات لازم نیست)

محدود کردن پهنای. باند پهنای باند یک وب سرور مقدار دیتایی است که می تواند در هر زمان معین انتقال یا پردازش کند. محدود کردن پهنای باند سرعت پاسخ‌ها را کنترل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که شبکه بیش از حد اشغال نشده است و می‌تواند فایل‌ها را به آرامی رد و بدل کند.

فضای ذخیره سازی. این موضوع به مقدار فضای دیسک موجود در هاست برای ذخیره فایل ها اشاره دارد. که تعیین می کند آیا یک وب سرور می تواند یک وب سایت را میزبانی کند یا خیر.

همچنین یک شامل برخی عناصر ضروری مانند زبان برنامه نویسی و Uptime می باشد.

زبان برنامه نویسی وب سرور نوعی کد است که برای توسعه برنامه های اجرا شده توسط سرور استفاده می شود. همچنین به عنوان زبان های برنامه نویسی سمت سرور شناخته می شود، نمونه هایی از زبان های برنامه نویسی محبوب عبارتند از PHP و Python.

Uptime سرور مدت زمان عملکرد یک وب سرور را اندازه گیری می کند و می تواند درخواست ها را پردازش کند یا فایل ها را تحویل دهد. زمان کار سرور همچنین بر زمانی که یک وب‌سایت راه اندازی می‌شود، تأثیر می‌گذارد که به عنوان آپ‌تایم وب‌سایت شناخته می‌شود. میزان آپتایم استاندارد 99.9٪ است.

 

web server

 

چرا باید از وب سرور استفاده کنیم؟

 

سه کاربرد اصلی آنها:

  1. میزبانی چندین وبسایت یا وب اپلیکیشن
  2. پردازش درخواست های پروتکل انتقال فایل (FTP)
  3. ارسال و دریافت ایمیل

برای اینکه یک سایت در سطح اینترنت قابل دسترسی باشد، یک وب سرور باید از آن میزبانی کند. به همین دلیل تمرکز بر روی ایجاد یک محیط میزبانی استاندارد است.

اگر می خواهید یک وب سایت ایجاد و منتشر کنید، باید به یک وب سرور دسترسی داشته باشید. راحت ترین راه برای انجام این کار از طریق هاستینگ (میزبانی وب) است.

هاست سرویسی است که فضای سرور سایت شما را برای ذخیره فایل ها و دیتابیس های آن فراهم می کند.

علاوه بر آن، نقش یک ارائه دهنده میزبانی وب نیز اطمینان از اجرای منظم سرورها است. که شامل انجام پشتیبان گیری، ذخیره کش، نظارت بر امنیت و نگهداری عمومی سرور هاست.

 

 

وب سرور های معروف در بازار

 

 

 

برای انتخاب، گزینه های زیادی پش روی شماست که هر ویژگی ها و مزایای خاصی نسبت به دیگری دارند. بعنوان یک صاحب سایت، بسته به نوع سایت خود باید موارد زیادی را در انتخاب وب سرور در نظر بگیرید مانند سرعت بالا یا اوپن سورس بودن. در ادامه به بررسی کوتاهی از چند تا از معروفترین آنها میپردازیم که عبارتند از:

Apache HTTP Serverیک وب سرور رایگان و اوپن سورس که برای بسیاری از سیستم عامل ها از جمله ویندوز، لینوکس و Mac OS X استفاده می شود. Apache قدیمی ترین نرم افزار ها در این زمینه و یکی از نرم افزارهای مورد استفاده برای صاحبان وب سایت ها، توسعه دهندگان و ارائه دهندگان هاست است. بنا بر ادعای سایت Hostinger سهم بازار آن بیش از 31 درصد است.

مزایای آپاچی مانند تغییرپذیری به‌خاطر ماهیت متن‌بازی که دارد و سازگاری با انواع سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس، باعث شده‌اند تا توسط حدود یک سوم سایت‌های موجود در اینترنت مورداستفاده قرار گیرد.

 

هاست لینوکس

 

 

NGINX : یک نرم افزار وب سرور اپون سورس معروف که در ابتدا فقط برای سرویس دهی وب HTTP کار می کرد. اکنون به عنوان یک پروکسی ایمیل، بالانس کننده لود HTTP و … نیز استفاده می شود. NGINX به دلیل سرعت و توانایی خود در مدیریت چندین اتصال محبوب است، به همین دلیل است که بسیاری از وب سایت های پربازدید از خدمات آن استفاده می کنند.

سایت Netcraft بررسی خود را روی حدود 233 میلیون دامنه انجام داده و میزان استفاده از Apache توسط کاربران را 31.54٪ و Nginx را 26.20٪ تخمین زده است.

مزیت رقابتی Nginx نسبت به Apache، سرعت بالاتر آن است.

 

Lightspeedلایت اسپید وب سروری است که بر پایه عملکرد و سرعت بالا طراحی شده است. به علت سرعت بالایی که این وب سرور دارد و به دلیل استفاده و نصب بسیار ساده می توانید وب سایت خود را به این سیستم مجهز کنید. لایت اسپید کارایی و مقیاس پذیری مناسبی دارد، به طوری که سرعت آن 6 برابر سریع تر از آپاچی می باشد.

برای محتواهای ایستا یا استاتیک لایت اسپید از thttpd , boa و TUX استفاده می شود. ولی برای محتواهای پویا یا دینامیک لایت اسپید تا 50 درصد سریع تر در سرویس های نوشته شده در php می باشد.

 

هاست های وردپرس ارائه شده در ایرانیکا سرور، برپایه لایت اسپید می باشند تا شما کاربران محترم، بهترین تجربه را برای راه اندازی یک سایت وردپرسی داشته باشید.

 

ویژگیهای لایت اسپید

  • قابلیت هایی مانند پشتیبانی و فیلترینگ
  • رابط کاربری قوی
  • بررسی قطعی های ناگهانی
  • دارای موتور URL آپاچی

در میزبانی وب، هاست های مختلف وب از انواع مختلفی از سرورها پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال، ایزانیکا از NGINX و LiteSpeed دو سرور وب قدرتمند در بازار، استفاده میکند.

 

choose web server

نتیجه

 

بطور کلی وب سرور رایانه ای است که فایل های یک سایت را ذخیره، پردازش و تحویل می دهد. که شامل یک بخش سخت افزار و یک نرم افزار است و هر کدام وظیفه مشخصی در پردازش فایل ها ایفا می کنند.

همچنین انواع مختلف وب سرورها می توانند محتوای پویا یا ایستا را به مرورگر ارائه کنند. بدون در نظر گرفتن نوع، وب سرورها دارای برخی از ویژگی های استاندارد وهمیشگی هستند، از جمله:

  • فایل گزارش (لاگ گیری)
  • احراز هویت
  • محدود کردن پهنای باند
  • فضای ذخیره سازی

عملکرد اصلی آنها میزبانی وب (هاستینگ) سایت ها، پردازش درخواست های HTTP و ارائه محتوای وب به کاربران است. بنابراین، برای دسترسی به وب سایت خود به صورت آنلاین، به یک سرور یا هاست برای خود نیاز دارید.

 

اگر میخواهید انتخابی منطقی و مطمئن برای خرید هاست داشته باشید، با خرید هاست از ایرانیکا خیال خود را از بابت عملکر بهینه و امنیت سرور مطمئن کنید.

 

نظر شما درباره این پست چه بود ؟

دسته بندی شده در: