جدول محتوایی

پورت TCP و UDP

از نظر نرم افزاری، به خصوص در سطح سیستم عامل، پورت یک ساختار منطقی است که یک فرآیند/برنامه خاص یا یک نوع سرویس شبکه را شناسایی می کند. هر سرویس شبکه ای که روی یک سیستم لینوکس اجرا می شود از پروتکل خاصی استفاده می کند که متداول ترین آنها پورت های TCP و UDP است. در این مقاله می آموزید که چگونه می‌توانید پورت‌ های TCP و UDP در حال اجرا را با یک خلاصه سوکت در یک سیستم لینوکس لیست و نظارت کنید.

لیست کردن تمام پورت های باز در لینوکس

برای لیست کردن تمام پورت های TCP و UDP باز در یک سیستم لینوکس، می توانید از دستور netstat یا ابزار ss به صورت زیر استفاده کنید. همچنین ذکر این نکته ضروری است که دستور netstat تا حدودی منسوخ شده و در عوض دستور ss در نمایش آمار دقیق تر شبکه جای خود را گرفته است.

$ sudo netstat -tulpn

$ sudo ss -tulpn

 

خرید سرور مجازی ایران – از خروجی دستور بالا، ستون State نشان می دهد که آیا یک پورت در وضعیت گوش دادن (LISTEN) قرار دارد یا خیر. در دستور بالا، میتوان از فلگ های زیر استفاده کرد:

  • -t – لیست پورت های TCP را نشان میدهد.
  • -u – لیست پورت های UDP را نشان میدهد.
  • -l – فقط سوکت های در حال گوش دادن را چاپ می کند.
  • -n – شماره پورت را نشان می دهد.
  • -p – نمایش نام فرآیند/برنامه.

مشاهده پورت های باز TCP و UDP در لحظه

با این حال، برای تماشای پورت‌ های TCP و UDP بصورت لحظه ای، می‌توانید ابزار netstat یا ss را با ابزار watch utility اجرا کنید. برای خروج، Ctrl+C را فشار دهید. تمام کاری که برای مشاهده پورت های TCP و UDP لازم بود همین بود. برای مطالعه مطالب آموزشی بیشتر لینوکس، وارد دسته بندی لینوکس در وبلاگ شوید.

$ sudo watch netstat -tulpn
یا
$ sudo watch ss -tulpn

 

22رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: