جدول محتوایی

نسخه آتی اوبونتو 22.10 مجموعه ای از ویژگی های دسکتاپ، یک سیستم صوتی پیش فرض جدید و یک هسته لینوکس جدید را ارائه می دهد.

اوبونتو 22.10 “Kinetic Kudu” در تاریخ 20 اکتبر 2022 منتشر می شود. اگرچه لازم نیست آنقدر منتظر بمانید تا آن را امتحان کنید زیرا نسخه بتا اوبونتو 22.10 در 29 سپتامبر 2022 منتشر خواهد شد و در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

در این پست ویژگی‌های جدید اوبونتو 22.10 را بررسی می‌کنم و همچنین قابل‌توجه‌ترین تغییرات، به‌روزرسانی‌های برنامه، اطلاعات انتشار و موارد دیگر را بررسی خواهیم کرد.

اگر به سرور مجازی لینوکس نیاز درارید میتوانید با کلیک روی بنر زیر وارد صفحه خرید سرور مجازی ایران شوید و سرور خود را با بهترین قیمت سفارش دهید.

اوبونتو 22.10 “Kinetic Kudu”

صفحه اصلی اوبونتو 22.10

توسعه دهندگان اوبونتو، “Kinetic Kudu” را به عنوان نام رمز برای ورژن جدید داده اند. “Kinetic” یک صفت مربوط به حرکت است، در حالی که “Kudo” گونه ای از بز کوهی آفریقایی است که نر آن دارای شاخ های مارپیچی منحصر بفردی است.

بنابراین آیا این اسم رمز چیزی در مورد اوبونتو 22.10 به ما می گوید؟ صادقانه بگویم، نه؛ کدهای اوبونتو به اندازه گذشته نمادین یا مهم نیستند. در گذشته، بنیانگذار اوبونتو، مارک شاتل‌ورث، هر کد اسمی را با یک پست وبلاگ مفصل معرفی می‌کرد و توضیح می‌داد که چرا ترکیب حیوان و صفت نماینده خود نسخه هستند.

اما بطور کلی در نسخه 22.10 اوبونتو چه انتظاری می توان داشت؟

 

ویژگی های جدید در اوبونتو 22.10

گنوم 43 در قلب نسخه 22.10 اوبونتو قرار دارد و بخش عمده ای از ویژگی های جدید و برجسته ترین تغییرات Kinetic به لطف گنوم بالادست انجام می شود. ما با بخشی از GNOME 43 که اکثر مردم در مورد آن صحبت می کنند شروع می کنیم: حرکات سریع در ui یا quick toggles.

گنوم 43

همانطور که در گیف متحرک بالا می بینید، منوی جدید سیستم مبتنی بر پاد در گنوم 43 (که اوبونتو 22.10 ویژگی دارد) یک تفاوت اساسی از منوی مبتنی بر لیست موجود در نسخه های دارد.

اکنون فقط یک کلیک برای فعال/غیرفعال کردن وای فای، VPN، بلوتوث، نور شب، حالت هواپیما، و حالت تاریک کافی است. گزینه های شبکه همچنین از پنل‌های فرعی درون منو پشتیبانی می‌کند، به عنوان مثال، شبکه دیگری را مستقیماً انتخاب کنید، بدون نیاز به حالت بازشو یا رفتن به تنظیمات شبکه.

آیا به طور مرتب بین دستگاه های ورودی و خروجی صدا سوئیچ می کنید؟ پانل جابجایی سریع جدید، تغییر دستگاه‌های صوتی ورودی و خروجی را برایمان آسان می‌کند: می‌توانید این کار را مستقیماً از منو با کلیک کردن روی فلشی که کنار تنظیم میزان صدا وجود دارد، انجام دهید. برای ورودی، باید از یک میکروفون استفاده شود تا نوار گزینه میکروفون هم نشان داده شود.

اکنون گزینه‌های تعلیق، راه‌اندازی مجدد یا خاموش کردن در پشت نماد «روشن» در سمت راست بالای منوی جدید قرار دارند. در دستگاه های قابل حمل، منو اطلاعات باتری را در سمت چپ بالای غلاف نمایش می دهد.

تنظیمات سیستم جدیدتر اوبونتو 22.10

اوبونتو 22.04 پورت GTK4/libadwaita مرکز کنترل گنوم (معروف به تنظیمات سیستم) را متوقف کرد، اما یک هاب جابجایی سازگارتر و مدرن تر در Kinetic Kudu شروع به کار کرد.

نسخه 42 طرح‌بندی‌های جدیدی را برای بسیاری از پانل‌ها معرفی کرد و بخش «Appearance» بازطراحی‌شده‌ای را معرفی کرد که تنظیمات حالت تاریک «مناسب»، انتخاب‌های رنگ برجسته و پشتیبانی از بکگراند های روشن/تاریک پویا را ارائه می‌دهد.

بخش به روز شده Applications نیز دارای طراحی جذاب تری نسبت به GNOME 40/Ubuntu 22.04 LTS است.

تنظیمات جدید اوبونتو دسکتاپ

دسکتاپ چدید اوبونتو 22.10

اکنون گزینه‌هایی برای تنظیم پسوند آیکون‌های دسکتاپ و داک اوبونتو در پانل تنظیمات دسک‌تاپ اوبونتو جدید پیدا خواهید کرد. جدا از تقسیم تنظیمات غیر مرتبط با ظاهر به پنجره اختصاصی خود، دامنه گزینه های ارائه شده در صفحه دسکتاپ اوبونتو برای شامل تنظیماتی که در 22.04 ظاهر نشده اند، گسترش یافته است.

 

جابجایی بین تب برنامه ها – Ubuntu Dock

هنگامی که چندین پنجره از یک برنامه باز می شود (حتی اگر برخی از آنها به حداقل رسیده باشند) با کلیک بر روی نماد برنامه در Dock اکنون یک نمای کلی پویا از تصاویر کوچک پنجره ظاهر می شود نه مانند قبل. این یک ترفند UX ظریف است که، به نظر من، بسیار بیشتر با نحوه رفتار بقیه دسکتاپ مطابقت دارد.

اگر به سرور مجازی لینوکس نیاز درارید میتوانید با کلیک روی بنر زیر وارد صفحه خرید سرور مجازی ایران شوید و سرور خود را با بهترین قیمت سفارش دهید.

ویژگی های Nautilus – فایل منیجر

در اوبونتو 22.10 مدیر فایل Nautilus کاملاً سازگار است. وقتی عرض پنجره را کاهش می دهید، نوار کناری از مسیر خارج می شود و دوباره به صورت یک صفحه کشویی ظاهر می شود. نوار ابزار در Nautilus 43 نیز در عرض کم تقسیم می شود تا همه گزینه ها روی صفحه نگه داشته شوند.

فایل منیجر اوبونتو

آیا همیشه درایوهای USB و کارت‌های SD را وصل می‌کنید؟ اگر چنین است، ممکن است از توانایی جدید برای کلیک راست بر روی یک درایو خارجی در ورودی نوار کناری برای دسترسی به گزینه سریع «format» در منوی زمینه به لطف یکپارچه سازی ابزار Disks خوشتان بیاید. این ادغام به دیالوگ های بازطراحی شده Properties نیز گسترش می یابد (این برای همه پوشه ها، فایل ها و درایوها استفاده می شود).

در نهایت، نمای لیست بسیار بهبود یافته است. در نمای فهرست، موارد بیشتری وجود دارد. این باعث می شود که نوارهای لاستیکی (جایی که یک مستطیل را روی چندین فایل/پوشه بکشید) امکان پذیر می کند. علاوه بر این، نمای فهرست اکنون یک ستون «favourite» (با یک انیمیشن زیبا در صورت کلیک) و دسترسی به زمینه برای نمایش/پنهان کردن ستون‌های بیشتر را ارائه می‌دهد.

اوبونتو 22.10

پوشه “Recent” یافتن فایل های اخیراً استفاده شده را بسیار آسان می کند، اما تا به حال قابل مرتب سازی نبوده است. در Nautilus 43 می توانید موارد اخیر را بر اساس نام، آخرین تغییر، اولین تغییر، اندازه و نوع فایل مرتب کنید.

Pipewire پیش فرض

کمی دیرتر از سایر توزیع‌ها، Pipewire سیستم صوتی پیش‌فرض در اوبونتو 22.10 است که مدیر سشن WirePlumber نیز در آن گنجانده شده است. آخرین باری که اوبونتو تغییری به این بزرگی در پشته صوتی خود ایجاد کرد در آخرین نسخه با نام K، اوبونتو 9.10 «Karmic Koala» بود.

چه چیزی در مورد Pipewire عالی است؟

جدا از فناوری جدیدتر در حال توسعه، PipeWire دارای اشکالات کمتری نسبت به PulseAudio، سازگاری با سخت افزار بهتر و استفاده کلی کمتر از CPU است. به نظر می‌رسد تجهیزات صوتی بلوتوث مدرن فقط با PipeWire کار می‌کنند و به مداخله دستی کمتری نسبت به برخی تجهیزات بلوتوث تحت PulseAudio نیاز دارند.

پشتیبانی از تصویر WebP

پشتیبانی از webp

اوبونتو 22.10 از فرمت تصویر WebP خارج از جعبه در مدیر فایل و در نمایشگر عکس بومی پشتیبانی می کند. این به لطف توسعه دهندگان اوبونتو است که کتابخانه webp-pixbuf-loader را ارسال می کنند (این را برای فعال کردن پشتیبانی WebP در Ubuntu 22.04 LTS نصب کنید). در نسخه جدید LibreOffice 7.4 نیز پشتیبانی از WebP وجود دارد.

هسته – Kernel

بیلدهای روزانه فعلی اوبونتو 22.10 با هسته لینوکس 5.19 عرضه می شود. این جدیدترین نسخه در زمان نگارش مقاله است. لینوکس 6.0 قرار است در ماه سپتامبر منتشر شود. از آنجایی که فریز هسته اوبونتو 22.10 تا 6 اکتبر نیست، از نظر تئوری ممکن است که اوبونتو 22.10 دارای هسته لینوکس 6.0 باشد.

سایر تغییرات

نسخه جدیدی از Mutter در اوبونتو 22.10 ارسال می‌شود. و به لطف تغییرات، از چرخ اسکرول با وضوح بالا در سشن های Wayland و Xorg پشتیبانی میکند.

Mutter 43 همچنین دارای اسکن مستقیم چند مانیتوری است (قبلاً اسکن مستقیم فقط برای تنظیمات صفحه نمایش تکی کار می کرد). و پشتیبانی از بافرهای تک پیکسلی.

اگر به سرور مجازی لینوکس نیاز درارید میتوانید با کلیک روی بنر زیر وارد صفحه خرید سرور مجازی ایران شوید و سرور خود را با بهترین قیمت سفارش دهید.

گنوم شل 43، دیگر اعلان تغییر فوکوس را رد نمی‌کند. فقط برنامه‌های افزودنی را بارگیری می‌کند که از جلسه جاری پشتیبانی می‌کنند، و به طور پیش‌فرض فلش‌های صفحه‌بندی را در شبکه برنامه نشان می‌دهد. همچنین یک طرح برای صفحه کلید روی صفحه با کلیدهای اضافی موجود است.

زمان ارائه نمای کلی تا 15٪ کاهش می یابد و پیش نمایش برنامه ها در نمای کلی اکنون واضح تر به نظر می رسد.

تم آیکون Yaru یک آیکون ویرایشگر متن جدید، تعدادی آیکون های نمادین جدید را انتخاب می‌کند. و همراه با تم Yaru GTK و Shell با Adwaita بالادست همگام می‌شود. (در حال حاضر) هیچ تصویر زمینه پیش‌فرض جدیدی یا افزودنی‌های مبتنی بر جامعه وجود ندارد. اما آن‌ها قبل از انتشار بتا در سپتامبر اضافه خواهند شد.

UCI 71 آنبورد است. به این معنی که تمام ایموجی های Unicode 14 برای مشاهده و استفاده در برنامه‌های سازگار در اوبونتو 22.10 در دسترس هستند.

برنامه های کاربردی اوبونتو 22.10

و همچنین ارسال با آخرین نسخه (Snap’d) موزیلا فایرفاکس 105 (در زمان نگارش، شامل حرکات ناوبری جدید، ادغام برنامه افزودنی گنوم در حال کار، و ویژگی های حاشیه نویسی PDF می شود).

Kinetic همچنین به آخرین نسخه Thunderbird 102 مجهز شده است. که دارای تعدادی پیشرفت های خوشایند از جمله آیکون های جدید رنگارنگ، نوار ابزار جانبی (قابل تنظیم) و wizard تنظیم بهبود یافته است که افزودن حساب های ایمیل جدید را آسان تر می کند.

LibreOffice 7.4 هم در راه است. این به‌روزرسانی همچنان سازگاری بهتری با فایل‌های Microsoft Office، پشتیبانی WebP و مجموعه‌ای از پیشرفت‌های کوچکتر در برنامه‌های مختلف خود دارد.

برنامه GNOME To Do دیگر بصورت پیش‌فرض وجود ندارد. کاربرانی که این ابزار را می‌خواهند می‌توانند آن را از مخزن نصب کنند، اما باید توجه داشته باشند که توسعه برنامه متوقف شده است. با این حال، جایگزین های زیادی وجود دارد!

 

دانلود اوبونتو 22.10

اوبونتو 22.10 در حال حاضر پیش بتا است. می‌توانید بیلدهای اوبونتو 22.10 را برای آزمایش دانلود کنید، اما اینها را نباید به‌عنوان سیستم اصلی خود استفاده کنید. زیرا هنوز ممکن است اشکلاتی داشته باشد که رفع نشده اند.

اوبونتو 22.10 بتا در ماه سپتامبر در دسترس خواهد بود، و نسخه پایدار نهایی اوبونتو 22.10 برای دانلود از وب سایت اوبونتو در 20 اکتبر در دسترس خواهد بود.

همچنین امکان ارتقاء به اوبونتو 22.10 از 22.04 LTS وجود خواهد داشت.

 

11رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: