جدول محتوایی

سرور اوبونتو یکی از محبوب ترین سیستم عامل های منبع باز برای سرور است. سرور اوبونتو را می توان بدون هیچ زحمتی در تولید استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم نحوه اختصاص آدرس IP ثابت در سرور اوبونتو با ابزار مدیریت شبکه Netplan را ببینیم.

برای خرید سرور مجازی ایران میتوانید روی بنر زیر کلیک کنید.

 

 

Netplan در اوبونتو

از سرور اوبونتو 17.10، Netplan به عنوان ابزار مدیریت شبکه پیش فرض به جای ifconfig و فایل پیکربندی شبکه و اینترفیس های آن که برای پیکربندی شبکه در نسخه قبلی استفاده می شد، استفاده می شود.

سینتکس YAML (با پسوند فایل .yaml) برای نوشتن فایل های پیکربندی Netplan استفاده می شود. بنابراین، برای پیکربندی رابط های شبکه با Netplan باید یک توضیح در مورد YAML بدهیم. Netplan فایل های پیکربندی مورد نیاز را برای ابزار رندر انتخابی ایجاد می کند.

دو رندر در Netplan وجود دارد، NetworkManager و Systemd-networkd. NetworkManager در پلتفرم Desktop استفاده می شود در حالی که Systemd-networkd در سیستم عامل سرور استفاده می شود.

 

پیکربندی آدرس IP استاتیک در سرور اوبونتو با Netplan

قبل از تخصیص آدرس IP ثابت به Netplan، باید نام رابط اترنت را بدانیم. برای دانستن نام رابط، دستور ip link را مطابق زیر اجرا کنید.

ip link

 

تمام رابط های شبکه موجود با دستور بالا نشان داده می شوند. در این مثال، نام رابط ens160 است.

1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 1000 
ink/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
2: ens160: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP mode DEFAULT group default qlen 1000 
link/ether 00:50:56:9d:d9:fe brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

 

فایل های پیکربندی Netplan در پوشه /etc/netplan ذخیره می شوند. معمولاً یک فایل پیکربندی (.yaml) را می توان در این فهرست پیدا کرد. نام فایل ممکن است در تنظیمات مختلف متفاوت باشد. در تنظیمات من، نام فایل پیکربندی 00-installer-config.yaml است.

برای اختصاص یک آدرس IP ثابت در رابط شبکه، فایل پیکربندی YAML را با ویرایشگر متن vim باز کنید. اگر پیکربندی قبلی پیدا کردید، همه چیز را حذف کنید و گزینه های پیکربندی زیر را قرار دهید و سپس فایل پیکربندی را ذخیره کنید.

sudo vim /etc/netplan/00-installer-config.yaml
# This is the network config written by 'subiquity'
network:
renderer: networkd
ethernets:
ens160:
addresses: [172.22.2.100/24]
gateway4: 172.22.2.1
nameservers:
search: [webserver]
addresses: [8.8.8.8, 8.8.4.4]

version: 2

 

پس از ذخیره فایل پیکربندی، دستور زیر را برای اعمال پیکربندی صادر کنید.

sudo netplan apply

اگر همه چیز درست باشد، اکنون می توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

 

توضیح گزینه های پیکربندی YAML

در ابتدا گزینه های پیکربندی بالا ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسند. بنابراین، اجازه دهید کد را به طور خلاصه توضیح دهیم.

فایل پیکربندی Netplan با کلید شبکه شروع می شود. دو عنصر مورد نیاز کلید شبکه وجود دارد. اولی نسخه فرمت پیکربندی شبکه و دومی نوع دستگاه است. نوع دستگاه می تواند ethernets، bonds، bridges یا vlan باشد. کلید شبکه گزینه دیگری به نام renderer نیز دارد. برای سرور اوبونتو، رندر networkd خواهد شد.

نوع دستگاه (اترنت) می تواند یک یا چند رابط شبکه داشته باشد. در این مثال، ما فقط یک آدرس IP ثابت را به ens160 اختصاص می دهیم.

هر نوع دستگاه شامل آدرس‌ها، gateway4 و گزینه‌های nameservers برای تخصیص آدرس IP، دروازه و سرورهای DNS است که خود مقدماتی هستند.

هنگام ویرایش فایل های Yaml، مطمئن شوید که از استانداردهای تورفتگی کد YAML پیروی می کنید. اگر سینتکس درست نباشد، تغییرات اعمال نمی شود.

 

برای خرید سرور مجازی ایران میتوانید روی بنر زیر کلیک کنید.

 

در این مقاله نحوه پیکربندی آدرس IP استاتیک در سرور اوبونتو با Netplan مورد بحث قرار گرفت. امیدوارم اکنون بتوانید آدرس IP ثابت را در رابط سرور اوبونتو اختصاص دهید.

 

11رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: