جدول محتوایی

اگرچه OpenJDK در اکثر مخازن رسمی لینوکس در دسترس است، برخی از برنامه ها برای عملکرد بهتر به کیت توسعه جاوا Oracle یا همان JDK نیاز دارند. این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه Oracle JDK بعدی را بدون در نظر گرفتن توزیع لینوکس، به صورت دستی بر روی سیستم های لینوکس نصب کنید. در این مقاله نسخه Oracle JDK 19.0.1 را برای آموزش نصب استفاده میکنیم. در دستورات ارائه شده، مسیرها و نام فایل های خاص نسخه را با توجه به نسخه دانلود شده خود جایگزین کنید.

دانلود جدیدترین Oracle JDK

با کلیک بر روی لینک زیر میتوانید به نسخه های مختلف Oracle JDK دسترسی داشته باشید.

صفحه دانود

اگر می خواهید در یک سرور مجازی راه دور دانلود کنید یا به ترمینال را برای دانلود فایل ترجیح می دهید، میتوانید از دستور زیر استفاده کنید:

wget --no-check-certificate -c --header "Cookie: oraclelicense=accept-securebackup-cookie" https://download.oracle.com/java/19/latest/jdk-19_linux-x64_bin.tar.gz

 

خرید سرور مجازی ایران

 

نصب آخرین نسخه Oracle JDK

قدم اول :

اگر از نسخه دسکتاپی لینوکس با رابط گرافییکی استفاده میکنید، با فشردن کلیدهای ترکیبی CTRL + ALT + T یک پنجره خط فرمان باز کنید. در غیر این صورت میتوانید از طرق پروتکل SSH به سرور مجازی خود متصل شوید و دستورات مربوطه را وارد کنید. برای اتصال SSH به سرور مجازی میتوانید از نرم افزاری مانند PuTTY استفاده کنید.

سپس دستور زیر را برای ایجاد دایرکتوری برای قرار گرفتن JDK وارد کنید. اگر دایرکتوری از قبل وجود داشته باشد، می توانید این دستور را نادیده بگیرید و به مرحله بعدی بروید.

sudo mkdir /usr/lib/jvm

قدم دوم :

برای تغییر دایرکتوری دستور زیر را وارد کنید.

cd /usr/lib/jvm

قدم سوم :

با استفاده از این دستور فایل jdk-19-linux-x64_bin.tar.gz را در پوشه jvm استخراج کنید.

sudo tar -xvzf ~/Downloads/jdk-19_linux-x64_bin.tar.gz

در دستور بالا فرض می شود که نام فایل JDK jdk-19_linux-x64_bin.tar.gz است و در پوشه ~/Downloads قرار دارد. اگر فایل دانلود شده شما در مکان دیگری است، دستور را مطابق مسیر خود تغییر دهید.

دستور ls را اجرا کنید تا مطمئن شوید که پوشه jdk-19.0.1 وجود دارد. قبل از جاوا 17، فایل tar نسخه مینور را در نام فایل داشت، اما از جاوا 17 به بعد، نام فایل tar نسخه مینور را ندارد. بنابراین، مطمئن شوید که نسخه جاوا مورد انتظار را دارید و دستورات زیر را با توجه به نسخه مینور تغییر دهید.

 

راه اندازی Environment

قدم اول :

برای باز کردن فایل متغیرهای محیطی دستور زیر را وارد کنید. با توجه به ترجیح شخصی خود، می توانید هر ویرایشگر متنی را به جای نانو انتخاب کنید.

sudo nano /etc/environment

قدم دوم :

در فایل باز شده، پوشه bin زیر را به متغیر PATH موجود اضافه کنید. توجه داشته باشید که متغیرهای PATH باید با دو نقطه از هم جدا شوند.

/usr/lib/jvm/jdk-19.0.1/bin

متغیر محیطی (Environment) زیر را به انتهای فایل اضافه کنید.

JAVA_HOME="/usr/lib/jvm/jdk-19.0.1"

یک فایل محیط نمونه قبل از انجام این تغییرات به شکل زیر خواهد بود:

PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games"

همان فایل پس از انجام تغییرات باید به شکل زیر باشد:

PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/usr/lib/jvm/jdk-19.0.1/bin"
JAVA_HOME="/usr/lib/jvm/jdk-19.0.1"

تغییرات را ذخیره کنید و ویرایشگر را ببندید. اگر مانند این مقاله از nano استفاده می کنید، میانبر ذخیره تغییرات Ctrl + O است. میانبر بستن nano Ctrl + X است.

قدم سوم :

گاهی اوقات یک نصب JDK موجود ممکن است یک میانبر به فهرست /usr/bin اضافه شود. بنابراین تنظیم متغیر محیطی PATH به تنهایی ممکن است کامپایلر پیش‌فرض جاوا و زمان اجرا را تغییر ندهد. برای به روز رسانی این میانبرهای جایگزین، دستورات زیر را اجرا کنید:

sudo update-alternatives --install "/usr/bin/java" "java" "/usr/lib/jvm/jdk-19.0.1/bin/java" 0
sudo update-alternatives --install "/usr/bin/javac" "javac" "/usr/lib/jvm/jdk-19.0.1/bin/javac" 0
sudo update-alternatives --set java /usr/lib/jvm/jdk-19.0.1/bin/java
sudo update-alternatives --set javac /usr/lib/jvm/jdk-19.0.1/bin/javac

قدم چهارم :

برای تایید تنظیمات دستورات زیر را وارد کنید و مطمئن شوید که مکان java و javac را همانطور که در مرحله قبل ارائه کرده اید چاپ می کنند.

update-alternatives --list java
update-alternatives --list javac

قدم پنجم :

حالا برای اینکه مطمئن شوید تغییرات اعمال شده است کافیست سرور خود را ریبوت کنید.

reboot

قدم ششم :

دستور زیر را وارد کنید.

java -version

اگر نسخه جاوا 19.0.1 را به عنوان خروجی دریافت کنید، Oracle JDK را با موفقیت بر روی سیستم لینوکس خود نصب کرده اید.

 

14رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: