جدول محتوایی

رفع مشکل عدم اجرای فایل MP4 در ویندوز 10

آیا شما کاربر ویندوز 10 هستید و در پخش فایل های ویدئویی MP4 ویندوز 10مشکل دارید؟  برای حل مشکل پخش نشدن ویدیوهای MP4 در سیستم های ویندوز 10، تا انتهای وبلاگ با ما همراه باشید.

MP4 رایج ترین و پرکاربردترین فرمت فایل برای ذخیره محتوای صوتی و تصویری است. اگرچه در بیشتر مواقع پایدار است، اما ممکن است گاهی اوقات هنگام تلاش برای بازی در سیستم های ویندوز 10 مشکلاتی را نشان دهد.

تنظیمات پخش ویندوز 10 برای محتوای چندرسانه‌ای بهینه شده است و بنابراین از همه فرمت‌های فایل‌های ویدیویی و صوتی پشتیبانی می‌کند، اما شکایات مکرری از سوی کاربران وجود دارد که فایل‌های ویدیویی MP4 آنها در آخرین نسخه ویندوز پخش نمی‌شود.

 

پیش از ادامه ی مقاله ، در صورت نیاز به هاست وردپرس به سایت ایرانیکاسرور مراجعه کرده و از پلن های فوق العاده با قیمت های عالی دیدن کنید.

 

راه حل های ممکن و پیشنهادی

بر اساس آزمون ها و آزمایش‌های خاص، دلایلی که می‌تواند مسئول این مشکل باشد شامل کدک‌های قدیمی یا ناسازگار، ناسازگاری پخش‌کننده رسانه، آسیب‌های ناشی از شتاب سخت‌افزاری یا ویدیویی، مشکلات در تنظیمات پخش‌کننده WMV و غیره است.

بنابراین، با یافتن مشکل مرتبط می‌توان ان را برطرف کرد. در ادامه تمام این دلایل را با جزییات بررسی می کنیم.

 

1. فایل های ویدئویی MP4 را در پخش کننده رسانه دیگری پخش کنید

اگر فایل‌های ویدئویی MP4 خود را فقط روی VLC Media Player/Windows Media Player امتحان می‌کنید و یک پخش‌کننده رسانه جایگزین مانند Real Player، KM Player یا MX Player را امتحان نکرده‌اید، توصیه می‌شود آن را امتحان کنید.

فقط روی فایل ویدئویی MP4 کلیک راست کنید، گزینه Open with را انتخاب کنید و پخش کننده دیگری را برای پخش ویدیو انتخاب کنید. اگر ویدیوهای MP4 در پخش کننده رسانه دیگری غیر از رسانه ای که می خواهید پخش کنید پخش می شود، مشکل یا مشکل مربوط به پخش کننده رسانه شما است.

یک بار پخش کننده را دوباره نصب کنید. اما، اگر فایل های ویدئویی MP4 روی هیچ پخش کننده ای پخش نمی شوند، باید به دنبال راه حل دیگری باشید.

 

2. کدک های مورد نیاز را نصب کنید

ایتدا بفهمید کدام کدک های پخش کننده شما برای پخش فایل های ویدئویی MP4 باید روی سیستم ویندوز 10 شما نصب شوند.

برای دانلود و نصب بسته کدک لازم (بسته کدک K-Lite) بر روی سیستم خود به وب سایت منبع معتبر مراجعه کنید. پس از نصب، سیستم ویندوز 10 خود را مجددا راه اندازی کنید و سعی کنید ویدیوهای MP4 را پخش کنید.

 

 

3.پسوند فایل ویدئویی MP4 را تغییر دهید

این یک تلاش ساده برای رفع مشکلی است که در آن باید پسوند فایل های ویدیویی MP4 خود را از .mp4 به .mp4v تغییر دهید.

اما از آنجایی که این فرآیند برای فایل های ویدئویی MP4 شما خطرناک است. پیشنهاد می شود قبل از تغییر پسوند، یک کپی از فایل اصلی تهیه کنید و آن را در مکان دیگری در درایو دیگری ذخیره کنید.

برای تغییر پسوند فایل ویدئویی MP4، آن را انتخاب کرده و سپس بر روی کلید F2 کلیک کنید.

سپس، پسوند را به .mp4v تغییر دهید:

 

با انتخاب گزینه Yes در پیام تأیید بعدی، اقدام را تأیید کنید:

MP4 ویندوز 10

 

سعی کنید فایل ویدیویی را با پسوند اصلاح شده پخش کنید. اگر پخش شود، پس شما واقعا خوش شانس هستید!

 

 4. تنظیمات VLC Media Player Input/Codecs را بررسی کنید

تنظیمات VLC Media Player را بررسی کنید – رمزگشایی با شتاب سخت افزاری در تنظیمات Input/Codecs را چک کنید. این روند را برای بررسی این موضوع دنبال کنید:

  • برنامه VLC Media Player خود را اجرا کنید.
  • روی منوی Tools کلیک کنید و از لیست کشویی گزینه Preferences را انتخاب کنید:

MP4 ویندوز 10

 

 

  • در صفحه Simple Preferences، به برگه Input/Codecs بروید و سپس اطمینان حاصل کنید که گزینه Automatic در برابر رمزگشایی با شتاب سخت افزاری انتخاب شده است. و اگر نه، آن را از منوی بازشو انتخاب کرده و گزینه Save را کلیک کنید:

 

MP4 ویندوز 10

 

  • سعی کنید ویدیوهای MP4 خود را در VLC Media Player پخش کنید. اگر مشکل تنظیم رمزگشایی با شتاب سخت افزاری باشد، می تواند کاربردی باشد.

5. شتاب ویدئویی WMV DirectX را خاموش یا غیرفعال کنید

اگر ویژگی DirectX Video Acceleration برای فایل‌های WMV در تنظیمات پخش ویدیو Windows Media Player فعال باشد، مشکل پخش نشدن ویدیوهای MP4 در Windows Media Player ممکن است اتفاق بیافتد.

مراحل غیرفعال کردن این ویژگی را در صورتی که قبلاً فعال شده است به ما اطلاع دهید:

  • برنامه Windows Media Player را روی سیستم ویندوز 10 خود اجرا کنید.
  • به منوی Organize در بالا بروید و options را از لیست کشویی انتخاب کنید.

MP4 ویندوز 10

 

  • در صفحه Options، روی تب Performance کلیک کنید. سپس به بخش پخش Video Playback بروید، مطمئن شوید که باکس گزینه Turn on DirectX Video Acceleration برای فایل های WMV انتخاب نشده باشد و سپس روی OK کلیک کنید.

 

MP4 ویندوز 10

 

  • این فرآیند فقط در صورتی مفید است که روشن کردن شتاب ویدئوی DirectX برای فایل‌های WMV قبلاً انتخاب شده باشد.

 

6. عیب یابی ویندوز 10

برای بررسی مشکلات سخت افزاری سیستم خود، می توانید از عیب یاب ویندوز 10 برای پخش ویدیو استفاده کنید. فرآیند انجام این کار را به صورت زیر هستند:

  1. در سیستم ویندوز 10 خود، روی گزینه Start کلیک کنید.
  2. روی گزینه Settings کلیک کنید، Update & Security را انتخاب کنید و سپس از پنل سمت چپ روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.
  3. به پنل سمت راست بروید، به بخش پخش ویدیو بروید و روی Run the Troubleshooter در زیر آن کلیک کنید.

MP4 ویندوز 10

 

  • در مرحله بعد، عیب یابی را با دستورالعمل های داده شده برای تکمیل آن انجام دهید.

کاربران می توانند تنظیمات Windows Media Player را از کنترل پنل نیز با انتخاب دسته Troubleshooting ابتدا و سپس                  انتخاب Windows Media Player Settings از لیست برنامه ها، عیب یابی کنند. سپس عیب یابی را با دستورالعمل های ارائه            شده شروع و تکمیل کنید:

 

ما در این مقاله تمام راه حل های ممکن را بر اساس سناریوهای مختلف برای رفع مشکل پخش نشدن فایل های ویدئویی MP4 در سیستم ویندوز 10 پوشش داده ایم.

 

اگر با روش های فوق نتوانستید مشکل را حل کنید، بهترین راه استفاده از یک ابزار حرفه ای است. کاربران می‌توانند ابتدا به سراغ روش‌های رایگان بروند، اما اگر در کیفیت فایل تعمیر شده مشکلی وجود داشته باشد، انتخاب یک راه‌حل خودکار بهترین انتخاب خواهد بود.

 

18رای - امتیاز 4.8 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: