جدول محتوایی

نرم افزار مدیا سرور لینوکس

آیا شما هم فکر میکنید که لینوکس فقط برای برنامه نویسان است؟ خیر، اشتباه فکر میکنید! لینوکس دارای بسیاری از ابزارهای عالی و متنوع برای هنرمندان دیجیتال، نویسندگان و نوازندگان است. احتمالاً در مورد مدیا سرور ها یا سرور رسانه در لینوکس شنیده اید. اساساً، این نرم افزار به شما امکان می دهد رسانه های محلی یا ابری خود (موسیقی، ویدیوها و غیره) را از طریق یک رابط بصری مشاهده کنید. حتی می توانید از یک مدیا سرور برای پخش محتوای خود به دستگاه های دیگر در شبکه خود استفاده کنید. مثل نتفلیکس شخصی شما.

در واقع، راه اندازی یک سرور رسانه یکی از رایج ترین پروژه های DIY Raspberry Pi است.

در این مقاله، ما در مورد بهترین نرم افزار موجود برای لینوکس صحبت خواهیم کرد که می توانید با توجه به نیاز خود از آن به عنوان پخش کننده رسانه یا مدیا سرور استفاده کنید.

برخی از این برنامه‌ها را می‌توان با Chromecast Google و Firestick آمازون نیز استفاده کرد.

 

نرم افزار های مدیا سرور لینوکس ذکر شده در رتبه بندی خاصی قرار ندارد.

من سعی کرده ام دستورالعمل های نصب را برای توزیع های مبتنی بر اوبونتو و دبیان ارائه کنم. مراحل نصب برای همه توزیع‌های لینوکس برای همه مدیا سرور ها که در اینجا ذکر شده است، ممکن نیست.

 

1. Kodi

 

kodi

 

Kodi یکی از محبوب ترین برنامه ها در دسته سرورها و پخش کننده های رسانه است. اخیراً، Kodi 18.0 با مجموعه ای از پیشرفت ها از جمله پشتیبانی از رمزگشایی مدیریت حقوق دیجیتال (DRM)، شبیه سازهای بازی، رام ها، کنترل صوتی و موارد دیگر حذف شد.

این نرم افزار کاملا رایگان و متن باز است. یک جامعه فعال برای بحث و پشتیبانی نیز وجود دارد. رابط کاربری Kodi زیبا است. من در روزهای اولیه فرصت استفاده از آن را نداشتم اما در نسخه های جدیدتر، از دیدن چنین رابط کاربری خوبی بعنوان یک مدیا سرور لینوکس شگفت زده شدم.

نحوه نصب Kodi

دستورات زیر را در ترمینال تایپ کنید تا آخرین نسخه Kodi را در اوبونتو از PPA رسمی آن نصب کنید.

sudo apt-get install software-properties-common 
sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc/ppa 
sudo apt-get update 
sudo apt-get install kodi

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نصب ساخت توسعه یا ارتقا Kodi، به راهنمای نصب رسمی مراجعه کنید.

 

 

2. Plex

 

plex

 

Plex یکی دیگر از پخش کننده های رسانه ای چشمگیر است که می تواند به عنوان نرم افزار مدیا سرور در لینوکس مورد استفاده قرار گیرد. این یک جایگزین عالی برای Kodi است و بیشتر برای ایجاد یک مجموعه رسانه آفلاین استفاده می شود که می تواند در چندین دستگاه همگام سازی و تماشا شود.

برخلاف Kodi، Plex کاملاً منبع باز نیست. یک حساب کاربری رایگان برای کاربران خود ارائه می دهد. اما همچنین برنامه‌های قیمت‌گذاری ممتازی را ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد قفل ویژگی‌های بیشتری را باز کنید و کنترل بیشتری بر رسانه خود داشته باشید، در حالی که می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد اینکه چه کسی از Plex استفاده می‌کند و برای چه چیزی از آن استفاده می‌کند، دریافت کنید.

اگر اهل صدا هستید، نحوه ادغام Plex با سرویس پخش موسیقی TIDAL را دوست خواهید داشت. همچنین می‌توانید تلویزیون زنده را با افزودن آن به تیونر خود تنظیم کنید.

 

نحوه نصب Plex

شما به راحتی می توانید Plex را روی اوبونتو نصب کنید و به سادگی فایل .deb موجود در صفحه وب رسمی آنها را دانلود کنید و مستقیماً آن را نصب کنید (یا با استفاده از GDebi).

 

نصب دستی :

wget https://downloads.plex.tv/plex-media-server-new/1.15.1.791-8bec0f76c/debian/plexmediaserver_1.15.1.791-8bec0f76c_amd64.deb
dpkg -i plexmediaserver*.deb

 

 

3. Gerbera

 

مدیا سرور gerbera

 

یک پیاده سازی ساده است که به مدیا سرور اجازه می دهد تا با استفاده از شبکه محلی شما پخش جریانی داشته باشد. رمزگذاری را پشتیبانی می کند و آن را قادر می سازد رسانه را به فرمتی که دستگاه شما پشتیبانی می کند تبدیل کند.

اگر برای مدت طولانی از برنامه های مختلف مدیا سرور همراه استفاده میکردید، ممکن است این را به عنوان نسخه تغییر نام تجاری (و بهبود یافته) MediaTomb بشناسید. اگرچه این گزینه محبوبی در بین کاربران لینوکس نیست، اما همچنان می‌توان از آن در مواقعی که دیگران شکست می‌خورند یا اگر یک سرور رسانه ساده و اولیه را ترجیح می‌دهید، استفاده کرد.

نحوه نصب Gerbera

دستور زیر را در ترمینال تایپ کنید تا آن را در هر توزیع مبتنی بر اوبونتو نصب کنید:

sudo apt install gerbera

 


 

خرید سرور مجازی ایران با قیمتی باور نکردنی

برنامه های مدیا سرور مخصوص لینوکس که به شما معرفی کردیم، هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند.

 

24رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: