جدول محتوایی

ابزار whois در لینوکس اوبونتو

در لینوکس، whois یک ابزار خط فرمان یا سیستمی است که رکوردها را فهرست می کند و حاوی اطلاعاتی در مورد مالک و مالکیت دامنه است. با استفاده از دستور whois، هر کسی می تواند رکوردهای دامنه را جستجو کند. شرکت ICANN (شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره ها) ثبت نام دامنه و مالکیت را کنترل می کند. با این حال، تعدادی از شرکت‌های معروف به «رجیستری» فهرست سوابق را حفظ می‌کنند. بنابراین، اگر لیستی از سوابق را درخواست کنید، رجیستری به درخواست شما رسیدگی می کند و اطلاعات را مطابق با رکورد whois مناسب برای شما ارسال می کند. در این مقاله نحوه نصب و استفاده از دستور whois را در توزیع اوبونتو / دبیان به شما آموزش خواهیم داد. همچنین، ما تمام دستورات را در توزیع لینوکسِ Ubuntu 20.04 اجرا می کنیم.

دستور whois شامل اطلاعات تماس صاحب دامنه، شرکتی که نام دامنه را ثبت کرده است، تاریخ ثبت دامنه، آخرین جزئیات اصلاح شده و جزئیات انقضا می باشد. ما می‌توانیم تمام این درخواست‌های دامنه را از طریق وب انجام دهیم، اما در سیستم لینوکس، دستور whois در دسترس است که جستجوی اطلاعات را از طریق خط فرمان انجام می‌دهد.

خرید سرور مجازی ایران با قیمت عــــالی

نصب whois در اوبونتو

دستور «whois» قبلاً در تمام آخرین توزیع‌های اوبونتو نصب شده است. با این حال، اگر به هر دلیلی برنامه Whois را روی سیستم خود نصب ندارید، می توانید به راحتی whois را بر روی سیستم اوبونتو نصب کنید. با استفاده از این دستور مخزن بسته apt را به روز کنید:

sudo apt update

نصب whois در اوبونتو

اکنون whois را با استفاده از این دستور نصب کنید:

sudo apt-get install whois

نصب whois در اوبونتو

 

با استفاده از این دستور نسخه نصب شده دستور whois را نمایش دهید:

whois –version

 

دستور whois چگونه کار می کند؟

ما می توانیم از دستور ‘whois’ در سیستم لینوکس به روش های مختلف استفاده کنیم. به عنوان مثال، می توانیم از دستور whois با نام دامنه، آدرس های IP (پروتکل اینترنت) و در یک اسکریپت Bash استفاده کنیم. اجازه دهید استفاده از دستور “whois” را با کمک چند مثال بررسی کنیم:

 

استفاده از دستور whois با نام دامنه

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، می‌توانیم از نام دامنه با دستور «whois» استفاده کنیم. به عنوان مثال، ما می خواهیم اطلاعات مربوط به نام دامنه “google.com” را بازیابی کنیم. برای این کار از دستور زیر استفاده کنید:

whois google.com

دستور بالا مجموعه ای از اطلاعات مربوط به نام دامنه “google.com” را نشان می دهد. خروجی ای که از رجیستری “whois” دریافت کرده اید، خلاصه و اطلاعات اضافی در مورد دامنه مشخص شده را نمایش می دهد.

در اینجا، “domain status” نشان دهنده وضعیت دامنه است و می تواند همزمان در حالت های مختلف باشد.

clientTransferProhibited: رجیستری دامنه انتقال دامنه مشخص شده از ثبت کننده فعلی به دیگران را رد می کند.

serverDeleteProhibited: دامنه را نمی توان حذف یا حذف کرد.

serverTransferProhibited: دامنه را نمی توان به سایر ثبت کننده ها منتقل کرد.

serverUpdateProhibited: دامنه را نمی توان تغییر داد. “!DNSSEC” به عنوان افزونه های امنیتی سیستم نام دامنه شناخته می شود. این به حل‌کننده نام DNS اجازه می‌دهد بررسی کند که داده‌های دریافتی از ناحیه DNS درست است و تغییری نکرده است. به عبارت دیگر whois اطلاعاتی کم و بیش به عنوان خلاصه ای از نام دامنه به ما می دهد.

استفاده از دستور whois با آدرس IP در اوبونتو

هنگامی که از دستور whois با یک آدرس IP خاص استفاده می کنیم، اطلاعات مربوط به شرکت یا سازمان صاحب آدرس IP را نشان می دهد.

whois 104.21.58.234

whois کردن ip

 

خروجی خط Ref: همه اطلاعات را در قالب JSON (جاوا اسکریپت شیء نمادگذاری) نگه می دارد. علاوه بر این، اطلاعات تماس را نشان می دهد که به شما امکان می دهد مشکل خود را در مورد سوء استفاده و مسیریابی ترافیک گزارش دهید. عملیات شبکه و غیره. برای بررسی بیشتر در مورد گزینه‌های دستور whois و استفاده، از صفحه man دیدن کنید:

man whois

 

جمع بندی

در این مقاله نحوه نصب و استفاده از دستور whois در توزیع اوبونتو را بررسی کردیم. دستور whois برای جستجوی اطلاعات تماس دامنه ها و آدرس های IP در صورت بروز مشکل در شبکه مفید است.

 

9رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: