جدول محتوایی

Node.js در فدورا

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که به عنوان هسته وب شناخته می شود. یکی از مهمترین خواسته های توسعه دهندگان وب همیشه این بوده است که بتوانند از جاوا اسکریپت برای کدنویسی سمت سرور استفاده کنند تا برای پیاده سازی اپلیکیشن سرور مجبور به مراجعه به زبان هایی مانند PHP، Python و … نباشند. با آمدن Node.js این آرزوی توسعه دهندگان برآورده شد و اکنون استفاده از جاوا اسکریپت و قدرت بی نظیر آن در سمت سرور آسان شده است. در این مقاله قصد داریم بصورت مرحله به مرحله نحوه نصب Node.js را بر روی فدورا به شما آموزش دهیم.

اگر می خواهید به VPS لینوکس نیاز دارید، می توانید پلن های موجود در ایرانیکاسرور را مشاهده کنید.

 

آموزش نصب Node.js در فدورا [روش PPA]

Node.js چیست؟

در سال 2009 شخصی به نام رایان دال Node.js را معرفی کرد. اما داستان ایجاد Node.js چیست؟ آقای دال برای اولین بار از زبان روبی برای برنامه نویسی استفاده کرد. اما پس از دیدن نوار پیشرفت در فلیکر که به درستی کار نمی کرد، فکر کرد که با اتصال این نوار پیشرفت به سرور، می تواند در یک لحظه میزان دقیق پیشرفت را از سرور گرفته و در نوار پیشرفت نمایش دهد. برای این منظور توسعه node js آغاز شد و Node js معرفی شد.

 

برخی از مهم ترین ویژگی های Node.js عبارتند از:

1. راندمان و سرعت بالا

2. کراس پلتفرم بودن Node.js

3. Node.js ارتباط خوبی با میکروسرویس ها دارد

4. امکان ایجاد برنامه های SPA (تک صفحه)

5. امکان ایجاد برنامه های Real-time

6. امکان ایجاد برنامه های چت و بازی های آنلاین

 

نصب Node.js با استفاده از روش PPA در فدورا

در این قسمت قصد داریم نحوه نصب Node.js را بر روی فدورا به روش PPA به شما آموزش دهیم. قبل از شروع، باید باید با یک اکانت غیر روت با امتیازات Sudo به سرور وارد شوید. سپس می توانید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

ابتدا می توانید دستورات زیر را اجرا کنید تا مطمئن شوید که نصب کننده پکیج فدورا، یعنی yum، به روزترین اطلاعات را دارد:

sudo yum check-update
sudo yum install

 

در مرحله بعد باید ابزار Curl را نصب کنید. توجه داشته باشید که اگر ابزار Curl در پکیج های سیستم شما قرار دارد، نیازی به نصب آن نیست. ابزار Curl برای بارگیری و نصب PPA استفاده می شود. در دستور زیر می توانید «16.x» را با هر گزینه دیگری جایگزین کنید:

sudo curl -sL https://rpm.nodesource.com/setup_16.x | bash -

 

در پایان لازم به ذکر است که اگر نیاز به کامپایل و نصب افزونه هایی از npm دارید، می توانید ابزارهای مورد نیاز را با استفاده از دستورات زیر نصب کنید:

yum install gcc-c++ make

یا :

yum groupinstall 'Development Tools'

 

پس از نصب موفقیت آمیز Node.js، می توانید نسخه نصب شده را با اجرای دستور زیر در فدورا بررسی کنید:

node --version

 

اجرای دمو سرور HTTP

در این بخش قصد داریم یک وب سرور با متن “Welcome to Node.js” ایجاد کنیم. برای این کار باید یک فایل demo_server.js ایجاد کنید. فایل پیکربندی را با ویرایشگر متنی که می خواهید باز کنید:

vim http_demo_server.js

سپس باید محتوای زیر را به فایل اضافه کنید:

var http = require('http'); http.createServer(function (req, res) { res.writeHead(200, {'Content-Type': 'text/plain'}); res.end('Welcome to Node.js'); }).listen(3001, "127.0.0.1"); console.log('Server running at http://127.0.0.1:3001/');

 

در نهایت می توانید با اجرای دستور زیر وب سرور را راه اندازی کنید:

node --inspect http_demo_server.js

 

 

جمع بندی

Node.js از یک مدل رویداد محور (event-driven) پیروی می کند. همچنین این مدل به هیچ وجه فرآیندهای ورودی و خروجی را مسدود نمی کند، بنابراین استفاده از چنین مدلی باعث می شود که محیط اجرای Node.js سبک و کارآمد باشد. در این مقاله نحوه نصب Node.js بر روی فدورا را پس از معرفی کامل و امکانات آن به شما آموزش دادیم.

 

7رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: