جدول محتوایی

نسخه قدیمی سایت

کنجکاو هستید و میخواهید سابقه یک سایت یا ظاهر نسخه های قدیمی آن را ببینید؟ میخواهید به اطلاعاتی که دیگر در آن سایت وجود ندارد دست یابید؟ راه های زیادی برای این کار وجود دارد.

این مقاله شما را با چند ابزار و ترفند برای بازگشت به گذشته و مشاهده نسخه های قدیمی وب سایت ها آشنا می کند.

 

ارائه بهترین خدمات میزبانی وب توسط ایرانیکا سرور

 

1. Oldweb.today

 

Oldweb.today

 

OldWeb.today فقط مجموعه ای از صفحات وب آرشیو شده نیست. این وب‌سایت عمدتاً آرشیوها را از بایگانی اینترنت بیرون می‌کشد، اما آنها را روی مرورگرهای قدیمی خود اجرا می‌کند تا شما را به روزهای اولیه اینترنت بازگرداند.

با استفاده از این وب سایت، می توانید نسخه وب زنده را از طریق مرورگرهای قدیمی نیز بررسی کنید. این مرورگرها شامل نسخه های مختلف Navigator، Internet Explorer، Firefox و Mosaic هستند.

بارگیری نتایج اغلب زمان زیادی می برد، شاید به این دلیل که روزهای اولیه اینترنت را میخواهد به شما نشان دهد. با این وجود، این یک وب سایت خوب برای مشاهده آرشیوها و نشان دادن به فرزندانتان است که در آن روز ها شرایط چقدر دشوار بود.

 

 

2. Library of Congress

 

Library of Congress

 

Library of Congress آرشیو رسمی کنگره ایالات متحده است که سوابق گسترده ای از کتاب ها، روزنامه ها، تصاویر، صفحات وب و سایر مطالب را نگهداری می کند. هدف برنامه آرشیو وب آن حفظ تمام محتوای موجود در وب است و منبع قابل اعتمادی برای مشاهده نسخه های قدیمی یک سایت در اختیار محققان قرار می دهد.

جستجوی هر URL در صفحه آرشیو وب آن یک جدول زمانی و تقویم را نشان می دهد. می توانید هر صفحه وب قدیمی را در یک پنجره جدید باز کنید و سایر عکس های فوری را با دکمه های قبلی و بعدی مرور کنید.

 

 

3. UK Web Archive

 

UK Web Archive

 

UK Web Archive (UKWA) مجموعه دیگری از وب سایت های قدیمی است که هدف آن ذخیره سازی تمام وب سایت های انگلستان حداقل یک بار در سال است.

برخلاف اکثر ابزارهای دیگر، UKWA به شما امکان می دهد بر اساس عبارت، کلمه کلیدی و همچنین URL جستجو کنید. اگرچه برخی از محتواها فقط در محیط کتابخانه قابل مشاهده هستند، می توانید صفحات وب زیادی را به صورت آنلاین پیدا کنید.

UKWA دارای یک صفحه موضوعات و مضامین است که مجموعه‌های آرشیو شده مختلف را بر اساس علایق دسته‌بندی می‌کند. همچنین می‌توانید از وب‌سایت درخواست کنید تا هر وب‌سایت بریتانیا را بخزد و ذخیره کند. UKWA یک منبع قابل اعتماد و معتبر است، به ویژه برای مشاهده نسخه های قدیمی وب سایت های دولتی بریتانیا.

 

 

4. Memento Time Travel

 

Memento Time Travel

 

Memento Time Travel به عنوان یک جمع‌آوری آرشیو وب به شما امکان می‌دهد در مسیر حافظه حرکت کنید و نسخه های قدیمی وب‌ سایت‌ ها را مشاهده کنید. ابزار Memento از شما می خواهد که URL و زمانی را در گذشته وارد کنید. سپس صفحه وب درخواستی را در ده‌ها آرشیو آنلاین از جمله موارد ذکر شده در بالا جستجو می‌کند و نزدیک‌ترین عکس را به تاریخی که وارد کردید نشان می‌ دهد.

به غیر از دیدن عکس فوری، شما می توانید صفحه وب را به صورت HTML جاسازی کنید. Memento Time Travel یک افزونه کروم نیز دارد که به شما امکان می دهد با کلیک راست روی هر وب سایتی، آرشیوها را مشاهده کنید.

 

خودتان صفحات وب را ذخیره کنید

این آرشیوهای وب در حفظ تمام محتوای وب و در دسترس قرار دادن آنها کار بزرگی انجام می دهند. با این حال، آرشیو های وب همچنان در خطر ناپدید شدن هستند.

بنابراین اگر نسخه قدیمی یک وب سایت را پیدا کرده اید و می خواهید آن را برای مراجعات بعدی نگه دارید، بهتر است کل صفحه وب را در سیستم خود ذخیره کنید. امیدواریم این آموزش برایتان مفید بوده باشد.

 

17رای - امتیاز 4.3 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: