جدول محتوایی

آموزش ریست پسورد کاربر روت در دبیان 11 | root password

این راهنما قصد دارد به شما آموزش دهد که چگونه پسورد کاربر روت را در دبیان 11 ریست کنید.

در لینوکس، کاربران عادی و ابرکاربران مجاز به دسترسی به خدمات از طریق احراز هویت رمز عبور هستند. در صورتی که یک کاربر معمولی نتواند رمز عبور خود را به خاطر بسپارد، یک ابرکاربر می تواند رمز عبور یک کاربر معمولی را مستقیماً از ترمینال بازنشانی کند.

با این حال، اگر ابرکاربر (یا کاربر ریشه) رمز عبور خود را گم کند، چه؟ آنها باید رمز عبور گم شده را قبل از بوت شدن در صفحه ورود بازنشانی کنند. این به هر کاربر مخربی که به هاست لینوکس شما دسترسی فیزیکی دارد اجازه می دهد تا مالکیت کامل را به دست آورد. این مقاله نگاهی به نحوه ریست پسورد از دست رفته روت در Debian 11 دارد.

پیش از ادامه ی مقاله ، در صورت نیاز به خرید سرور مجازی ایران به سایت ایرانیکاسرور مراجعه کرده و از پلن های فوق العاده با قیمت های عالی دیدن کنید.

 

مراحل بازنشانی پسورد روت در دبیان 11

در این راهنما، ما به شما نشان خواهیم داد که رمز عبور فراموش شده روت را از منوی Grub در Debian 11 ریست کنید.

برای تکمیل این راهنما مراحل زیر را دنبال کنید.

 

ابتدا باید سیستم خود را ریستارت کنید و در حین انجام این کار کلید Shift را روی صفحه کلید خود فشار داده و نگه دارید. با این کار وارد منوی گراب دبیان 11 می شوید.

در مرحله بعد، باید کلید “e” را روی صفحه کلید خود فشار دهید. این به شما امکان می دهد دستور بوت Grub را ویرایش کنید. اینجا چیزی را لمس یا حذف نکنید. هنگامی که ویرایشگر را دارید به مرحله بعدی بروید.

در این مرحله، از کلید پیکان خود استفاده کنید و به انتهای خطی بروید که با “Linux” شروع می شود. در انتهای این خط rw init=/bin/bash را تایپ کنید:

rw init=/bin/bash

 

 

ریست پسورد روت دبیان

 

پس از افزودن سینتکس، سیستم خود را با این پیکربندی بوت کنید. برای این کار می توانید از Ctrl+X یا F10 استفاده کنید.

 

دسترسی به پوسته روت در دبیان 11

در این مرحله، بدون ارائه هیچ رمز عبوری، پوسته Debian 11 با دسترسی روت خواهید داشت. ابتدا، اجازه دهید بررسی کنیم که آیا کاربر شما به سیستم فایلی که سیستم عامل در آن نصب شده است دسترسی خواندن و نوشتن دارد یا خیر.

برای اینکار، می توانید دستور زیر را وارد کنید:

mount | grep -w /

اگر در خروجی خود (rw, realtime) را مشاهده کردید، به این معنی است که شما به سیستم فایل دسترسی به خواندن و نوشتن بلادرنگ دارید.

 

 

تغییر پسورد روت در دبیان

اکنون می توانید پسورد روت خود را در Debian 11 با دستور زیر تغییر دهید:

passwd

 

سیستم از شما می خواهد دو بار رمز عبور جدید را اضافه کنید.

برای تغییر پسورد کاربری دیگری غیر از روت، باید نام کاربری آن را ذکر کنیم. سینتکس ان به شکل دستور زیر است:

passwd username

 

پس از تنظیم مجدد رمز عبور لینوکس، سیستم خود را مجددا راه اندازی کنید تا با رمز عبور تغییر یافته وارد شوید. برای راه اندازی مجدد، دستور زیر را اجرا کنید:

exec /sbin/init

 

سپس دکمه ی Enter را فشار دهید. حالا می توانید وارد سیستم شوید و با رمز عبور root که به تازگی تنظیم شده است به سیستم خود دسترسی داشته باشید.

 

جمع بندی

و کار ما تمومه! در این مقاله شیوه ی بازنشانی و ریست پسورد روت در دبیان 11 را آموزش دادیم. موفق باشید!

 

30رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!