جدول محتوایی

پوسته لینوکس

محبوب ترین پوسته های لینوکس از نظر شما کدام است؟ شاید شما بگویید پوسته bash یا شاید zsh و در مورد آن حق با شماست. چندین پوسته برای سیستم های یونیکس و لینوکس موجود است. bash، ksh، zsh، fish و موارد دیگر. اخیراً با پوسته دیگری روبرو شدیم که خروجی بی نظیری از ترکیب پایتون و bash را ارائه می دهد و آن چیزی نیست جز پوسته Xonsh.

اگر به سرور مجازی لینوکس احتیاج دارید و میخواهید با پرداخت کمترین هزینه به بهترین کانفیگ دست یابید، میتوانید پلن های سرور مجازی ایرانیکا سرور را ببینید.

پوسته Xonsh برای کاربران لینوکسی که دوستدار پایتون هستند

Xonsh یک زبان پوسته و خط فرمان است که از پایتون پشتیبانی می کند.

این برنامه، پایتون و پوسته bash را به گونه ای ترکیب می کند که می توانید دستورات پایتون را مستقیماً در پوسته اجرا کنید. حتی می توانید دستورات پایتون و شل را با هم ترکیب کنید.

 

پوسته Xonsh 1

 

به نظر جالب است. اگر برنامه نویس پایتون باشید ممکن است حتی بهتر به نظر برسد.

 

نصب پوسته Xonsh روی لینوکس

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید پوسته Xonsh را روی سیستم خود نصب کنید.

می توانید آن را از package manager توزیع خود نصب کنید (در مخازن توزیع های اصلی موجود است).

در اوبونتو و دبیان، دستور زیر را وارد کنید:

sudo apt install xonsh

از آنجایی که اساساً یک برنامه پایتون است، همیشه می توانید از Pip استفاده کنید (اگر پیپ روی سیستم خود نصب کرده باشید). برای نصب Xonsh نیز می توان از Conda استفاده کرد. همچنین یک AppImage به همراه یک تصویر Docker موجود است.

 

کار با پوسته xonsh

ترمینال شما یک پوسته پیش فرض (معمولاً پوسته bash) اجرا می کند. اگر پوسته های دیگری روی سیستم خود نصب کرده اید، می توانید به راحتی پوسته ها را تغییر دهید.

برای ورود به پوسته Xonsh، به سادگی این دستور را اجرا کنید:

xonsh

 

پوسته Xonsh 2

 

به شما توصیه می کند که یک Wizard را اجرا کنید و یک فایل rc سفارشی برای پوسته Xonsh ایجاد کنید. اختیاری است و میتوانید بعداً نیز آن را انجام دهید.

به محض شروع استفاده از آن می توانید کمی تفاوت را احساس کنید.

همانطور که شروع به تایپ یک دستور می کنید، پوسته Xonsh به طور خودکار آخرین فرمان مطابق از تاریخچه را پیشنهاد می کند. می‌توانید برای تأیید آن، کلید جهت راست را فشار دهید و از دستور پیشنهاد خودکار استفاده کنید. برای بازگشت به سایر دستورات منطبق از تاریخچه، می توانید کلید جهت بالا و پایین را فشار دهید.

 

پوسته Xonsh 3

 

شروع به تایپ دستور کنید و tab را فشار دهید. یک نوع منوی تعاملی کشویی را به شما نشان می دهد. از اینجا می توانید بین دستورات موجود یکی را انتخاب کنید.

 

پوسته Xonsh 4

 

می توانید دستورات پایتون و bash را ترکیب کرده و مستقیماً در پوسته اجرا کنید.

اگر به سفارشی‌سازی ترمینال علاقه دارید، می‌توانید زمان و تلاش خود را صرف سفارشی‌سازی تکمیل برگه، صحافی‌های کلیدها و سبک‌های رنگ بر اساس ترجیح خود کنید.

همچنین دارای یک سیستم پلاگین تولید شده توسط کاربر به نام Xontrib است و می توانید از آنها برای گسترش عملکرد پوسته Xonsh استفاده کنید.

 

در پایان…

اکثر کاربران از پوسته bash پیش فرض استفاده می کنند و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد. برخی از توسعه دهندگان و sysadmin ها Zsh را برای ویژگی های اضافی آن انتخاب می کنند. Xonsh کاملاً روی پایتون تمرکز دارد و ممکن است کاربران پایتون را جذب کند. برای کاربران عادی، bash به اندازه کافی خوب است.

آیا تا به حال از Xonsh یا پوسته دیگری استفاده کرده اید؟ چرا به جای bash از آن استفاده می کنید؟ در بخش نظرات منتظر شما هستیم 🙂

 

22رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: