جدول محتوایی

NAT چیست ؟

NAT یا Network Address Translation یک پروتکل امنیتی است که کاربرد اصلی آن ترجمه یا تبدیل IP درون شبکه به یک آدرس آی پی Public است. در این پست آموزشی قصد داریم نحوه استفاده ازآن را در مودم های D-Link به شما عزیزان آموزش دهیم.

این آدرس IP Public معمولا به وسیله مودم روتری که به اینترنت متصل است استفاده می‌شود. عملیات این پروتکل روی روترها انجام می‌شود. روتر ها می‌توانند به انواع مودم ها از جمله adsl متصل شوند و در میان مسیر ارتباطی مودم و کامپیوتر قرار بگیرند. اینجا روتر عملیات پروتکل NAT را انجام می‌دهد.

alt-هئل

یکی از ویژگی های خوب پروتکل NAT این استکه جولی تحت عنوان NAT Table ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد چه کامپیوتر یا سرویسی خارج از شبکه با کدام کامپیوتر در شبکه داخلی در ارتباط است. به وسیله این جدول امکان مشاهده فرآیند ارتباط بین داخل شبکه و شبکه اینترنت فراهم می‌شود.

به طور کلی NAT پروتکل بسیار مهمی در جهت برقراری ارتباط شبکه داخلی و اینترنت با یک آدرس پابلیک می‌باشد. همین‌طور باعث بالا رفتن امنیت شبکه داخلی در برابر شبکه اینترنت هم می‌شود.

 

تخفیف های ویژه ایرانیکا را از دست ندهید !!!

 

تنظیم پروتکل NAT در مودم D-Link :

1. ابتدا با وارد کردن آدرس 192.168.1.1 در مرورگر، وارد تنظیمات مودم میشویم.

2. در تب Advanced بندبال گزینه NAT میگردیم و روی آن کلیک میکنیم.

3. درمنوی باز شده، بازدن دکمه Add یک NAT جدید ایجاد میکنیم.

4. در قسمت Entry Name نام NAT دلخواه را وارد میکنیم.

5. برای گزینه بعد یعنی Internal IP Type یکی از دو مورد Range IP یا Single IP را انتخاب میکنیم.

  • Single IP : به معنای انتخاب یک آدرس
  • Range IP : به معنای اتخاب دسته ای از آدرسهای IP پشت سر هم

6. در گزینه بعد اگر گزینه Single IP را انتخاب کرده‌باشیم باید یک آدرس IP از شبکه داخلی را وارد کنیم. اما اگر IP Range را انتخاب کرده‌باشیم باید تعدادی آدرس IP پشت سر هم از شبکه داخلی را وارد کنیم.

7. برای گزینه آخر یعنی  External IP Type مانند مورد قبل باید از بین دو مورد Single IP و IP Range انتخاب کنیم. اما دقت کنید که آدرس External IP، آدرس IP Public است و باید آدرس IP که در اختیار داریم را وارد کنیم.

8. حالا برای ثبت تغییرات، روی Apply کلیک کنید.

 

در این آموزش سعی شد به ساده ترین روش ممکن نحوه فعالسازی Nat را آموزش دهیم. امید واریم از این آموزش راضی بوده باشید.

16رای - امتیاز 4.7 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: