جدول محتوایی

چرا باید وردپرس خود را آپدیت نگه داریم ؟

جدا از اینکه آپدیت نگه داشتن وردپرس، سایت ما را به روز و سازگارتر میکند، باعث افزایش امنیت هم میشود. چرا که همواره وردپرس با آپدیت های جدید امنیت و سرعت آن را هم بالا میبرد. بعنوان مثال، یک بد افزار میتواند روی نسخه 5.8 وردپرس تاثیر منفی بگذارد. اما توسعه دهندگان وردپرس با آپدیت جدید، امنیت در برابر آن بدافزار را بالا میبرند و بدافزار تاثیر منفی روی نسخه جدید ندارد.

نسخه جدید (5.9) وردپرس در 25 ژانویه 2022 منتشر شد. این نسخه توسط کمپانی اصلی وردپرس منتشر شده. پیشنهاد میشود وردپرس خود را به این نسخه بروزرسانی کنید.

در این مقاله ویژگی هایی که در این آپدیت به وردپرس اضافه شده را بیان میکنیم.

نکته: قبل از شروع حتما از فایلهای وردپرس خود بکاپ تهیه کنید.

اضافه شدن تم های بلاکی برای ویرایش کامل سایت

ورژن جدید وردپرس یعنی 5.9 دارای تم های بلاکی است که روشی جدید برای ساخت وب سایت ها و سفارشی سازی تم های وردپرس است.

با Site Editor (ویرایشگر سایت) جدید میتوانید با استفاده از ویرایشگر بلاک، تم های وردپرس را سفارشی کنید. به این ترتیب کاربران می توانند وب سایتی با طراحی منحصر به فرد خود بدون نوشتن کد بسازند.

 

توجه: ویرایش سایت در این حالت فقط برای تم های دارای بلاک که از این ویژگی جدید پشتیبانی می کنند در دسترس است. حتی اگر افزونه ویرایشگر کلاسیک را نصب کرده باشید، می توانید از آن استفاده کنید.

اگر از تمی استفاده میکنید که این قابلیت را دارد، در داشبورد خود این گزینه را میبینید : Appearance » Editor. شما دیگر گزینه ای با عنوانTheme Customizer and Menus نمیبینید.

همچنین در صفحه Appearance » Themes نمیتوانید پیش نمایشی از قالب فعال شده با بلاک را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که ویرایش سایت به اینصورت، همواره متکی به سازگاری قالب شما دارد. میتوانید از این قابلیت برای سفارشی سازی بخش های قالب بهره ببرید. اما نمیتوانید از آن برای ساخت یک قابل از ابتدا کمک بگیرید.

 

10 نکته مهم امنیتی برای امن نگه داشتن سایت فروشگاهی

 

بلاک های (ویجت) جدید برای ویرایش سایت

در نسخه 5.9 تعدادی بلاک (ویجت) جدید جهت سهولت ایجاد تغییرات و طرح بندی سایت در اختیار کاربران قرار داده شده. می‌توانید این ویجت ها را در دسته «Theme» در پنل افزودن بلاک جدید پیدا کنید.

لیستی از ویجت ها در نسخه جدید :

  • Navigation
  • Template Part
  • Header
  • Footer
  • Post Author
  • Next Post
  • Previous Post
  • Post Comments
  • Term Description
  • Archive Title

می توانید از این بلاک ها برای ایجاد طرح سفارشی با ویرایشگر تم استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید از این بلاک ها در یک پست یا صفحه معمولی وردپرس نیز استفاده کنید.

 

ایجاد و ذخیر استایل های Wide سایت

در نسخه های قبل اگر می خواستید چیزی را در قالب وردپرس خود تغییر دهید، باید کد CSS سفارشی می نوشتید. اکنون بسیاری از چنین تغییراتی را می توان با استایل های Wide سایت ایجاد کرد. هنگام ویرایش هر قالب، کافیست روی نماد Style در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

از اینجا می‌توانید بسیاری از گزینه‌های استایل مانند رنگ‌ها، تایپوگرافی، پدینگ و موارد دیگر را تغییر دهید. همچنین می‌توانید استایل‌ها را برای بلاک‌های جداگانه ویرایش کنید و همان استایل ها را در قالب خود اعمال کنید.

 

روش های جدید برای مدیریت منوهای Navigation

اگر از یک قالب فعال استفاده می کنید، به صفحه منوهای قدیمی دسترسی نخواهید داشت. بجای آن، می توانید منوهای ناوبری خود را با استفاده از ویجت ناوبری جدید اضافه کنید.

ویجت Navigation جدید اضافه کردن آیتم های منو و ویرایش آنها را با یک پیش نمایش زنده ارائه میدهد. شما می توانید رنگ لینک های خود را تغییر دهید و اندازه و ابعاد منو را تنظیم کنید.

 

آپدیت جدید با تم پیشفرض جدید (Twenty Twenty-Two)

وردپرس 5.9 با قالب پیشفرضی به نام Twenty Twenty-Two عرضه میشود. این تم با قابلیت جدید یعنی ویرایش بلاکی سایت سازگار است.

با این قالب میتوانید تمام ویژگی های جدید ویرایش سایت را در نسخه جدید آزمایش کنید. این تم همچنین دارای یک سری الگوهای آماده است که می توانید در ویرایشگر سایت یا ویرایشگر پست هنگام نوشتن محتوا از آنها استفاده کنید.

 

تغییرات جدید در Block Editor  یا ویرایشگر بلاک (ویجت)

اکثر کاربران وردپرس زمان زیادی را در ویرایشگر بلاک صرف نوشتن محتوا و ایجاد پست ها و صفحات جدید می کنند. به همین دلیل است که هر نسخه وردپرس با ویژگی ها و قابلیتهای جدید برای ویرایشگر پست همراه است.

در ادامه چند پیشرفت قابل توجه در ویرایشگر بلاک نسخه 5.9 ذکر شده :

[highlight color=”green”]تایپوگرافی ارتقا یافته[/highlight]

وردپرس 5.9 دارای کنترل های تایپوگرافی بهبود یافته برای بلاک های متنی است. برای بلاک پاراگراف، می‌توانید اندازه فونت، ارتفاع خط، حروف کوچک، فاصله حروف و رنگ‌ها را تغییر دهید.

همچنین گزینه های تایپوگرافی، طراحی، Margin و فاصله بیشتری برای تیتر های خود دارید.

 

[highlight color=”green”]پیش‌نمایش‌ قوی URL ها در ویرایشگر بلاک[/highlight]

در نسخه های پیشین، وقتی ماوس خود را روی یک لینک در ویرایشگر پست می‌کشیدید، فقط URL را می‌دید.

پیشنمایش به این گونه است :

 

[highlight color=”green”]بلاک گالری پیشرفته تر[/highlight]

قبلاً، افزودن لینک و استایل به تصاویر جداگانه در یک بلاک گالری دشوار بود. وردپرس 5.9 با بلاک گالری بازسازی شده عرضه می شود و اکنون به شما امکان می دهد استایلهای مختلفی را برای تصاویر جداگانه در بلاک گالری انتخاب کنید. همچنین می توانید به راحتی هر تصویر یا کل بلاک گالری را لینک دهید.

 

[highlight color=”green”]آیکون ها و دکمه های سوشال مدیا[/highlight]

در نسخه های قبلی وردپرس، دسترسی به کنترل بلاک های والد و فرزند هنگام کار با آیکون ها و دکمه های شبکه های اجتماعی کمی سخت بود.

وردپرس 5.9 اکنون با اجازه دادن به بلاک های فرزند برای استفاده از نوار ابزار بلاک والد کار را آسان تر کرده است.

 

[highlight color=”green”]جابجایی راحت تر بلاک ها[/highlight]

در ویوی فهرست ویجت ها، به راحتی بلوک ها و بخش ها را با درگ و دراپ کردن جابه جا کنید.

این آپشن در افزایش سرعت کار بسیار موثر است.

 

 

انتخاب زبان هنگام ورود

اگر وردپرس شما چند زبانه است، کاربران می توانند زبان مورد نظر خود را در صفحه ورود انتخاب کنند.

 

بهبود عملکرد در وردپرس 5.9

وردپرس تقریبا توسط 43.2٪ از تمام وب سایت های موجود در اینترنت استفاده می شود. در نتیجه افزایش سرعت آن باعث ایجاد تجربه بهتری برای میلیونها کاربر میشود.

هر نسخه وردپرس زمان قابل توجهی را به بهبود عملکرد اختصاص می دهد. در اینجا برخی از بهبودهای عملکرد اصلی در وردپرس 5.9 بیان کرده ایم :

  • افزایش سرعت لود تصاویر
  • مدیریت بهتر ویجت ها و استایل های CSS
  • بهبود عملکرد بلاک ادیتور

 

جمع بندی :

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بتوانید از آپدیتهای جدید وردپرس مطلع شوید. شما هم از این همه تغییر هیجان زده شدید ؟ منتظر نظراتتان هستیم 🙂

4رای - امتیاز 5 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در: