جدول محتوایی

همه چیز درباره دنیای جدید متاورس

مطمئنا کلمه متاورس را تابحال حداقل یک بار شنیده اید. متاورس یک دنیای مجازی جدید است که تجربه آن میتواند لذت بخش و با چالش های جذابی همراه باشد. در این دنیای مجازی شما قادر به انجام اکثر کاراهایی که در زندگی واقعی انجام میدهید هستید. مثلا شما میتوانید در دنیای مجازی متاورس یک قطعه زمین بخرید و پس از مدتی آن را با قیمت بالاتری بفروشید.

در این مقاله از وبلاگ ایرانیکا، قرار است از همه جوانب به بررسی متاورس بپردازیم. از اینکه متاورس در اصل چیست و چه کاربردی دارد تا نحوه درآمد زایی و ورود به آن.

در این مقاله سعی کرده ایم جزیی ترین موارد را در مورد Metaverse بیان کنیم تا سوالات و ابهامات احتمالی شما برطرف شود.

سرتیتر های این مقاله

  1. تاریخچه متاورس
  2. متاورس چیست؟ (مفهوم متاورس)
  3. کاربرد های متاورس
  4. تکنولوژی های استفاده شده در آن
  5. پلتفرم های متاورس
  6. آمار و ارقام دنیای متاورس
  7. ارزهای دیجیتال و رابطه آن با متاورس
  8. NFT ها در متاورس
  9. روش های کسب درآمد از متاورس
  10. سرمایه گذاری کشور ها در متاورس
  11. متاورس در ارتش آمریکا
  12. بیمارستان متاورسی
  13. وقایع جالب در متاورس
  14. جمع بندی

متاورس ایرانیکا سرور 1


 

1. تاریخچه متاورس

در دنیای امروزی، کلمه “متاورس” یکی از رایج ترین کلمات است. اما لازم است بدانید که تیم برنرزلی در سال 1989 شبکه جهانی وب یا WWW را اختراع کرد. سپس در سال 1992، شخصی به نام نیل استفنسون، که یک نویسنده علمی تخیلی بود، اصطلاح “metaverse” را برای توصیف یک فضای مجازی سه بعدی ابداع کرد.

Neal Stephenson ابداع کننده اصطلاح Metaverse:

متاورس ایرانیکا سرور 2

نیل استیونسن – Neal Stephenson

اگر فاصله زمانی از 1992 تا الان که سال 2022 هستیم را حیلی سریع طی کنیم، متوجه میشویم که Metaverse تغییرات و پیشرفت های زیادی را به خود دیده است.

در حال حاظر متاورس اینگونه شناخته میشود : یک دنیای دیجیتالی که با فناوری‌های مختلفی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (VR) و ارز های دیجیتال و اینترنت سر و کار دارد.

با این حال، اتفاقات زیادی در این 30 سال رخ داد. از دنیای مجازی آنلاین “Second Life” فیلیپ روزدیل در سال 2003، تا تغییر نام شرکت Facebook به Meta در سال 2021 و ارائه آن بعنوان یکی از طرح های متاورس.

نگاهی مختصر به تاریخچه متاورس:

1991 – تولد اینترنت : در 6 آگوست 1991، تیم برنرز لی اولین دعوت عمومی برای همکاری را در WWW ارسال کرد. این روز تاریخ تولد اینترنت به حساب می آید.

1992 – Snow Crash : سال بعد، نیل استفنسون، نویسنده داستان های علمی تخیلی، اصطلاح متاورس را در رمان Snow Crash خود در سال 1992 ابداع کرد. جایی که انسان ها به عنوان آواتار، با یکدیگر و عوامل نرم افزاری در یک فضای مجازی سه بعدی با الگو برداری از دنیای واقعی در تعامل هستند.

2003 – Second Life : Second Life یک دنیای مجازی آنلاین است که توسط فیلیپ روزدیل و تیمش در آزمایشگاه Linden در سال 2003 توسعه یافت. یکی از بزرگترین مشکلاتی که کاربران Second Life با آن مواجه بودند، پهنای باند کم و زمان‌های «res» بالا بود که باعث میشد کاربران تجربه جالبی نداشه باشند. اما امروزه، Second Life دارای یک پایگاه کاربر فعال متشکل از یک میلیون نفر است که هر کدام بیش از چهار ساعت در روز را در این دنیای مجازی سپری می کنند.

2006 – Roblox : این پلتفرم آنلاین با هدف امکان ساخت و بازی های توسعه یافته توسط کاربران دیگر معرفی شد. در طول همه‌گیری بیماری کووید در سال 2020، این بازی به منبع قابل توجهی از تعامل برای جوانان تبدیل شد و در آن سال به سومین بازی پردرآمد تبدیل شد.

2009 – Bitcoin : روز تولد بیتکوین. در 3 ژانویه 2009، شبکه بیت کوین با بنیانگذار مرموز و ناشناخته خود یعنی ساتوشی ناکاموتو، به وجود آمد. که بلوک پیدایش بیت کوین (بلوک شماره 0) را استخراج کرد، که پاداش 50 بیت کوین را به همراه داشت.

2011 – Ready Player One : این رمان از ارنست کلاین بسیاری از جوانان را با مفهوم دنیای واقعیت مجازی آشنا کرد. The Steven Spielberg adaptation در سال 2018 این ایده را واضح‌تر و با جزییات بیشتر نشر داد.

برای دریافت خدمات میزبانی وب از ایرانیکا کلیک کنید !

2012 – NFT ها : هر NFT یک توکن غیر قابل تعویض است که به جای توکن های قابل تعویض، یک آیتم منحصربفرد دارد و به طور متقابل قابل تعویض هستند. مانند ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین. در مورد اینکه NFT چه ربطی با متاورس دارد در ادامه بررسی میکنیم.

2014 – Oculus : در سال 2014، فیسبوک پلتفرم سخت افزاری واقعیت مجازی Oculus را به مبلغ 2.3 میلیارد دلار خریداری کرد.

2015 – Decentraland : اولین نسخه از این پلتفرم واقعیت مجازی در سال 2015 معرفی شد. این پلتفرم از طریق الگوریتم proof of work زمین را به کاربران اختصاص میدهد. رونق در NFT ها در سال 2021 منجر به فروش برخی از قطعات املاک و بازی به قیمت بیش از 100000 دلار شد.

2016 – Pokémon GO : پوکمون گو اولین بازی بود که دنیای مجازی را وارد دنیای واقعی کرد. این بتزی از دستگاه های تلفن همراه با GPS برای مکان یابی، گرفتن، آموزش و مبارزه با موجودات مجازی به نام پوکمون استفاده می کند. بطوریکه که به نظر می رسد کاراکتر های بازی در مکان واقعی بازیکن هستند.

متاورس ایرانیکا سرور 3

2017 – Fortnite : این بازی ویدیویی چند نفره پس از انتشار موفقیت بزرگی داشت و افراد زیادی را با ظاهر و احساس متاورس و ارز دیجیتال آشنا کرد. در حال حاظر تعداد کاربران فورتنایت 350 میلیون نفر است.

2018 – Axie Infinity : بازی محبوب واقعیت مجازی مبتنی بر آموزش و تجارت موجودات افسانه ای، Axie infinity معرفی شده است. روی اتریوم اجرا می شود و تا اواسط سال 2021، دارای بالاترین ارزش ترکیبی NFT در بین تمام پلتفرم‌های بازی برای کسب درآمد بود.

2021 – تغییر نام فیسبوک به متا : از آخرین اتفاق مهم در دنیای متاورس میتوان به تغییر نام Facebook به Meta توسط مارک زاکربرگ اشاره کرد. این تصمیم در راستای پیشرفت Metaverse بود.


2. متاورس چیست؟ (مفهوم متاورس)

اولین و مهمترین نکته این است که متاورس یک اصلاح عمومی برای یک تجربه مجازی است. بر خلاف تصور خیلی ها، بک متاورس وجود ندارد بلکه تعداد زیادی از آنها وجود دارد. متاورس را به عنوان یک دنیای دیجیتال در نظر بگیرید.

اینجاست که VR و بازی های ویدیویی وارد عمل می شوند. وقتی وارد دنیای متاورس میشوید شما را به یاد یک بازی ویدئویی به سبک آواتار می اندازد. شما یک شخصیت را انتخاب می کنید و به دنیای دیجیتال منتقل می شوید.

Metaverse یک دنیای دیجیتال شبیه سازی شده است که از فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یعنی همان VR و AR استفاده می کند.

متاورس نسل جدیدی از اینترنت است. Metaverse فقط یک محیط دیجیتال برای بازی های آنلاین نیست. این دنیای دیجیتالی از طریق بلاک چین، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، بازی های آنلاین و دارایی های دیجیتال به هم متصل شده است. همچنین در متاورس فرصت های شغلی بسیار زیادی وجود دارد و ره های مختلفی را برای کسب درامد جلوی راهتان می گذارد.

بطور کلی متاورس به افراد اجازه می دهد در یک محیط مجازی کار کنند، خرید کنند، ورزش کنند، تجارت کنند، زمین بخرند یا حتی اثر هنری خلق کنند.

اکنون باید درک بهتری از اینکه متاورس چیست و چگونه کار میکند داشته باشید.

متاورس ایرانیکا سرور 1


 

3. مهمترین کاربرد های متاورس

وقتی وارد متاورس می شوید با ویژگی ها و امکانات زیاد و عجیبی روبرو می شوید. با توجه به اینکه استفاده از فناوری هایی مانند VR، AR و XR هر روز در حال رشد است منطقی است که در مورد راه های استفاده از آنها بیشتر بدانیم.

Metaverse کاربرد های فراوانی در اختیار کاربران میگذارد. در این بخش میخواهیم به بررسی 5 تا از مهمترین کاربرد های آن بپردازیم:

  • مراقبت های بهداشتی

بهترین مثال از کاربردهای متاورس در بخش مراقبت های بهداشتی به استفاده از واقعیت افزوده اشاره دارد. AR به عنوان یک فناوری حیاتی برای توانمندسازی مهارت ها و پایگاه دانش دانشجویان پزشکی ظهور کرده است. به عنوان مثال، ابزارهای کمکی جراحی که توسط این فناوری پشتیبانی می شوند. مثلا Microsoft Hololens به جراحان در روش های مختلف جراحی کمک می کنند.

استفاده از چنین فناوری هایی محبوب ترین کاربردهای متاورس را برای بهبود دقت و سرعت عمل های جراحی به نمایش می گذارد. جدا از تصاویر قبل از عمل به‌ دست‌ آمده از MRI، CT، و اسکن‌های سه بعدی، هدست‌های AR هم می‌توانند به مشاهده اطلاعات مهم بیمار در همان لحظه کمک کنند. بنابراین، متاورس می تواند به نظارت آسان تر بر اطلاعات بیمار مانند دمای بدن، تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون کمک کند.

متاورس ایرانیکا سرور 5

 

  • مشاور املاک

مورد بعدی که در لیست مهمترین کاربرد های متاورس قرار دادیم، به بخش املاک اشاره دارد. واقعیت مجازی یکی از فناوری‌های مهم برای تجربه رانندگی در متاورس است. این فناوری می تواند تجربیات واقع بینانه و همه جانبه ای را به مشتریان ارائه دهد. که این ویژگی از طرفی به نفع مشاورین املاک است. به عنوان مثال، نمایندگان املاک و مستغلات می توانند از قدرت واقعیت مجازی برای ارائه تورهای مجازی املاک به خریداران استفاده کنند.

همچنین متاورس پتانسیل های مختلفی را برای ادغام ویژگی‌های چندرسانه‌ای مختلف در تورهای VR فراهم می‌کند. به عنوان مثال، تورهای املاک VR می توانند موسیقی محیطی، نور و جلوه های صوتی را در کنار موضوع اصلی داشته باشند که باعث طبیعی تر جلوه دادن آن می شود.

مشتریان می توانند قبل از خرید از معیارهای مختلف اطمینان حاصل کنند و مشاوران املاک می توانند در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنند. همچنین نمایندگان می توانند از نمونه های متاورس به نفع خود استفاده کنند و تورهای سفارشی را مطابق با سلیقه مشتریان تنظیم کنند.

متاورس ایرانیکا سرور 6

 

  • آموزشی

استفاده از فناوری‌های متاورس در زیمنه آموزش نیز در زمان‌های اخیر بسیار گسترش یافته است. واقعیت مجازی ابزاری بسیار پر کاربرد برای تغییر روشهای سنتی تدریس با تاکید بر یادگیری مفاهیم از طریق تصاویر و جلوه های بصری است. متاورس در بخش آموزش می تواند به ایجاد محیط های یادگیری جذاب و فراگیر برای دانش آموزان در موسسات آموزشی مختلف کمک کنند.

یکی دیگر از کاربرد های متاورس در زمینه آموزش، این است که بسیاری محدودیت ها را از بین میبرد. بعنوان مثال شما در خانه خود نشسته و با یک عینک VR در یک کلاس درس مجازی با فضای سه بعدی شرکت میکنید.

همچنین میتوانید مثلا به ابزار های آموزشی که در دنیای واقعی به آن دسترسی ندارید، با استفاده از فناوری VR آنها را ببینید و با آنها کار کنید.

متاورس ایرانیکا سرور 7

 

  • نظامی

یکی دیگر از موارد برتر در لیست کاربرد های متاورس، استفاده نظامی از آن است. واقعیت افزوده تاکتیکی یا TAR یکی از نمونه های قابل توجه فناوری متاورس مورد استفاده در ارگان های نظامی است. این فناوری مشابه عینک دید در شب عمل میکند اما با قابلیت های پیشرفته تر. TAR می تواند به راحتی مکان دقیق یک سرباز را در کنار مواضع متحدان و دشمنان نشان دهد. در واقع، TAR به عنوان جایگزینی ایده‌آل برای ابزارها و هدست‌های GPS معمولی دستی محسوب می‌شود.

متاورس همچنین میتواند محیط های آموزش نظامی را هم فراهم کند. یک سیستم واقعیت افزوده که برای ارائه یک تجربه آموزشی واقعی برای سربازان طراحی شده است. محیط آموزشی مصنوعی با شبیه سازی محیط نظامی واقعی از لحاظ فیزیکی و روانی در محیط های، یک تجربه آموزشی همه جانبه را فراهم می کند.

متاورس ایرانیکا سرور 8

 

  • ساخت و ساز

فرض کنید میخواهید یک ساختمان بسازید اما علم کافی را ندارید و نمیخواهید با ساختن در محیط واقعی ریسک کنید. در متاورس با قابلیت های واقعیت افزوده پروژه های مورد نظر خود را پیاده سازی کنید. و نتیجه را در دنیای مجازی ببینید.

به عنوان مثال، یک هدست VR می تواند به سازندگان کمک کند تا تمام عناصر یک محصول را با جزئیات بررسی کنند. فورد یکی از معروف ترین کمپانی هایی است که از فناوری واقعیت مجازی برای دسترسی به مدل های قفل شده خود از طریق یک متاورس استفاده می کند.

متاورس ایرانیکا سرور 9

 

همانطور که در ابتدای این بخش گفتیم، متاورس کاربرد های بسیار زیادی دارد. از طرفی این دنیا خیلی جدید و هنوز در دست توسعه است. پس هنوز نمیتوان برای کاربرد های آن رتبه بندی خاصی مشخص کرد. ما هم در این بخش مفید ترین و پر استفاده ترین ها را به شما معرفی کردیم.


 

4. تکنولوژی های استفاده شده در متاورس

Metaverse یک نسخه 3 بعدی از اینترنت فعلی ماست. و می توان آن را به عنوان یک اینترنت در نظر گرفت که شما در داخل آن هستید، نه اینکه فقط به آن نگاه می کنید.

متاورس ایرانیکا سرور 10

در متاورس با حجم عظیمی از تکنولوژی ها سر و کار داریم. هر کدام برای کاربرد خاصی در نظر گرفته شده اند و قابلیت های خاص خود را دارند. این تکنولوژی ها عبارتند از:

  1. واقعیت مجازی VR
  2. هوش مصنوعی
  3. واقعیت افزوده
  4. بلاکچین
  5. Brain Computer Interfaces – رابط های کاربری بین مغز و کامپیوتر
  6. زیرساخت اینترنت
  7. WEB 3.0 – نسل جدید اینترنت
  8. پردازنده های موبایل
  9. واقعیت ترکیبی
  10. اینترنت اشیا – IOT

در اینجا 4 مورد از مهمترین ها را بطور دقیق بررسی میکنیم:

1. واقعیت مجازی – VR

این تکنولوژی مکان های واقعی را شبیه سازی می کند. موارد استفاده در زندگی واقعی شامل بازی، شبکه های اجتماعی، آموزش مجازی و آموزش شغلی است. جان ریسیتیلو، مدیر عامل Unity Software پیش‌بینی می‌کند که هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی تا سال 2030 مانند کنسول‌های بازی رایج شوند.

Metaverse با ارائه ابزارهای مبتنی بر واقعیت مجازی (VR)، افراد را از خانه خود به دنیای مجازی دیگری منتقل می کند. این موضوع می تواند برای برخی شغل ها خطرساز باشد چرا که به نیروی کار کمتری نیاز می شود.

VR همچنین یک تجربه همکاری است که به افراد امکان می دهد بدون در نظر گرفتن فاصله فیزیکی در یک اتاق مجازی کار کنند. پر فروش ترین هدست های واقعیت مجازی شامل Oculus quest، HTC، Vive، Cosmos، Sony، Playstation VR و Valve index هستند.

2. فناوری هوش مصنوعی – AI

هوش مصنوعی در واقع فاصله بین انسان و روبات را پر می کند. فناوری هوش مصنوعی به طرق متعددی برای Metaverse سود میرساند. بسته به نوع دنیای مجازی، می‌توانیم با کاراکتر ها در سناریو های از پیش طراحی‌ شده شرکت کنیم یا سناریوهای خود را بسازیم.

موتور های بازی سازی مانند Unreal Engines ما را قادر میسازد کاراکتر های دلخواه را طراحی کنیم. این فناوری میتواند به ما در ساختن اجزای دنیای متاورس مانند کاراکتر ها و شخصیت ها، مناظر، سازه ها و خیلی موارد دیگر کمک کند.

5 استفاده هوش مصنوعی در متاورس :

  • ساخت آواتار
  • انسان های دیجیتال
  • دسترسی چند زبانه
  • گسترش دنیای واقعی در مقایس دیحیتال VR
  • رابط بصری

بطور کلی به این نتیجه میرسیم که توسعه یک دنیای متاورس بدون استفاده از AI(هوش مصنوعی) امکان پذیر نیست.

 

3. واقعیت افزوده – AR

متاورس در واقع بر اساس و پایه تکنولوژی AR پیاده سازی شده و اصلی ترین تکنولوژی مورد استفاده می باشد. اگر بخواهیم جزیی تر موضوع را بررسی کنیم، این فناوری اجزای دنیای واقعی را برای کاربران در متاورس شبیه سازی میکند. به اینصورت که با عینک ها و لنز های لمسی AR و با کمک هوش مصنوعی میتوانیم در یک دنیای مجازی، مانند دنیای واقعی یک سری کار ها مثلا ساخت یک محصول را انجام دهیم.

در حال حاضر، Microsoft HoloLens و Magic Leap One بهترین هدست‌های واقعیت افزوده موجود در بازار هستند. آنها عمدتاً برای اهداف سازمانی استفاده می شوند، اما در آینده ای نچندان دور با کاهش قیمت AR، شاهد هدست های AR بیشتری برای عموم مردم خواهیم بود.

 

4. تکنولوژی بلاکچین – Blockchain

این تکنولوژی با هدف تسهیل تراکنش های دیجیتالی سریع و امن در دنیای مجازی متاورس استفاده میشود. بلاک چین یک دیتابیس مشترک است که به چندین طرف اجازه می دهد به اطلاعات دسترسی داشته باشند و آن اطلاعات را در هر لحظه تأیید کنند.

فناوری بلاک چین یک راه حل غیرمتمرکز و شفاف برای کسب درآمد، خرید و فروش، مالکیت و همکاری در متاورس است. ارزهای دیجیتال به افراد این امکان را می دهند که در حین کار و معاشرت، دارایی خود را در محیط دیجیتال سه بعدی انتقال دهند.


5. پلتفرم های متاورس

پلتفرم متاورس در واقع همان دنیای مجازیست که شما در آن سیر میکنید. باید بدانید که برخلاف تصور ده ها پلتفرم در این زمینه وجود دارد. و شما میتوانید طبق معیار های خود یکی را برای بازی کردن انتخاب کنید.

در این بخش از مقاله، 3 تا از معروفترین و بهترین پلتفرم های متاورس را به شما معرفی میکنیم.

1. Decentraland

Ari Meilich و Esteban Ordano (هر دو از آرژانتین)، یک پلتفرم دنیای مجازی سه بعدی اوپن سورس را در سال 2015 تأسیس کردند. سرزمین دیجیتال این پلتفرم قیمت درخواستی 20 دلار داشت و ارز دیجیتال آن به نام MANA، در طول راه اندازی آن در سال 2017، 0.02 دلار معامله میشد. این پلت فرم در فوریه 2020 به روی عموم باز شد و تحت نظارت انجمن Decentraland میباشد. Decentraland یکی از قدیمی ترین پلتفرم های Metaverse است و در گذشته با سامسونگ و Australian Open همکاری داشته است.

Decentraland یک پلت فرم متاورس یک لایه است که به قسمت های مساوی تقسیم شده است. هر مختصات LAND نامیده می شود.

Decentraland به کاربران اجازه می دهد تا مدل های سه بعدی را با استفاده از درگ و دراپ در فضا قرار دهند. برای حرفه ای ها، Decentraland یک ابزار SDK برای تولید محتوای تعاملی ارائه می دهد: کاربران می توانند مدل های سه بعدی را به Decentraland وارد کنند و برنامه ها، بازی ها و انیمیشن های پیشرفته را کدنویسی کنند.

 

2. Somnium Space

این دنیای مجازی متاورس، زاده ذهن خلاق آرتور سیچوف است. Somnium Space از سپتامبر 2018 در دسترس عموم قرار گرفت. زمین در Somnium Space ناهموار است و با یک توکن erc20 به نام Somnium Space CUBEs ارائه می شود. این فضا از طریق VR، رایانه شخصی و وب مورد استفاده قرار میگیرد که حتی در تلفن همراه نیز قابل استفاده است. بیشترین تمرکز بر روی تجربه VR است.

Somnium Space دارای 5000 قطعه زمین است که به طور ناهموار در آن گنجانده شده اند. همچنین تیم Somnium Space هر چند وقت یک بار زمین جدیدی را منتشر می کند.

 

3. SandBox

Sandbox کار خود را بعنوان یک بازی در سال 2012 که توسط آرتور مادرید و سباستین بورگت تأسیس شد، آغاز کرد. برند Animoca در سال 2018 شرکت را خریداری کرد و فناوری سه بعدی و بلاک چین را به بازی معرفی کرد. واحد پول Sandbox SAND است. این شرکت با چندین شریک در زمینه سرگرمی، مالی، بازی، املاک و صنعت فیلم هنگ کنگ برای ایجاد یک مگا سیتی مجازی کار می کند.

Sandbox یک محیط Metaverse است که به طور مساوی به یک شبکه تقسیم شده است. تمام زمین ها به یک اندازه هستند و کاربران می توانند زمین های خود را برای ایجاد مکان های بزرگتر ترکیب کنند(چند زمین بخرند). عرضه زمین در آن محدود است. زمین Sandbox از طریق مزایده فروخته می شود و می توان آن را با استفاده از ارز SAND موجود در Binance خریداری کرد.

متاورس ایرانیکا سرور 12


6. آمار و ارقام دنیای متاورس

حالا که جزییات اصلی متاورس را گفتیم، لازم میدانیم شما را با حقایق و آمار های جالبی از آن هم آشنا کنیم. ابتدا به شما آماری در مورد جم بازار متاورس میدهیم. سپس حقایق کلیدی آن را بررسی میکنیم.

متاورس ایرانیکا سرور 11

حجم بازار متاورس در سال 2022

افراد زیادی علاقمند به سرمایه گذاری در Metaverse هستند، زیرا به عنوان بزرگترین موضوع دنیای فناوری تبدیل شده و در آینده هم همینطور خواهد بود.

پیش‌ بینی‌ هایی برای رشد بر اساس آمار متاورس وجود دارد که نشان می‌دهد حجم بازار آن می‌تواند تا سال 2024 به مرز 800 میلیارد دلار برسد. به لطف افزایش ویروس کرونا در سال 2020 و ماندن مردم در خانه علاقه به این دنیا افزایش چشمگیری داشت. اکنون در مرز 47 میلیارد دلار قرار دارد.

حتی در حال حاظر برخی معتقدند همین حالا هم حجم بازار بیش از عدد گفته شده و حدود 500 میلیارد دلار است. اما رسمی نیست.

طبق گزارش Grayscale، فراتر از پیش‌بینی‌های 800 میلیارد دلاری، برخی فکر می‌کنند که Metaverse می‌تواند به درآمد سالانه 1 تریلیون دلار برسد.

جالب است بدانید آمریکای شمالی در سال 2020 بیشترین سهم از بازار جهانی متاورس را در اختیار داشت.

پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد متاورس در دنیای بازی است و تا سال 2025 به یک تجارت 400 میلیارد دلاری تبدیل می‌شود. برخی کارشناسان می‌گویند این رقم در سال 2020 حدود 180 میلیارد دلار بوده است.

 

حقایق و آمار و ارقام

عبارت Metaverse از پیشوند Meta (فراتر) و پسوند Verse (جهان) گرفته شده است. که به معنای “فراتر از جهان” است.

ارزش NFT ها در زمان اوج همه گیری کرونا بیش از 2.5 میلیارد دلار افزایش داشت.

شرکت متا اخیراً 50 میلیون دلار در گروه های مالی غیرانتفاعی سرمایه گذاری کرده است تا به رشد مسئولانه متاورس کمک کند.

همچنین متا قرار است طی پنج سال آینده 10000 شغل در اتحادیه اروپا در رابطه با متاورس ایجاد کند.

بازار جهانی AR، VR و MR تا سال 2024 تقریباً به 300 میلیارد دلار خواهد رسید.

فناوری و دستگاه ها

پیش بینی می شود که فروش تجهیزات VR تا سال 2022 حدود 10 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند.

فناوری‌های ترکیبی تا سال 2023 سالانه بیش از 26 میلیون دستگاه به فروش خواهند رساند.

تا سال 2024، بیش از 34 میلیون هدست VR در سراسر جهان استفاده خواهد شد.

بازار AR/VR اروپا از 2.8 میلیارد دلار در سال 2021 به 20.9 میلیارد دلار در سال 2025 خواهد رسید.

تا سال 2022، 1 میلیارد و 100 میلیون کاربر AR موبایل در سراسر جهان وجود خواهد داشت.

 

آمار کاربران

یک نظرسنجی در نوامبر 2021 نشان داد که 68٪ از آمریکایی ها علاقه ای به دانستن در مورد متاورس ندارند.

دارایی های Decentraland و سایر NFT ها بیش از 75000 فروش به ارزش 25 میلیون دلار ایجاد کرده اند.

پلتفرم Roblox در سه ماهه اول سال 2021 بیش از 10 میلیارد ساعت زمان بازی به دست آورد. هر روز حدود 42 میلیون نفر از این پلتفرم بازی بازدید می کنند.

بازیکنان Roblox حدود 652 میلیون دلار برای ارز مجازی سایت Robux خرج کردند.

 

رویداد ها و نمایش ها

یک کیف دیجیتالی برند گوچی به قیمت بیش از 4100 دلار فروخته شد. که چند برابر قیمت واقعی این کالا در زندگی واقعی است.

در پلتفرم Roblox، بیش از 33 میلیون نفر نمایش Lil Nas X را دیدند.

یک مهمانی مجازی در Roblox فیلم پرفروش تابستانی “In the Heights” را تبلیغ کرد.

 

آمار برند ها در متاورس

نایک در حال حاضر چهار درخواست ثبت اختراع و علامت تجاری برای کالاهای مجازی قابل دانلود در metaverse ثبت کرده است.

دیزنی در حال توسعه یک پارک متاورس است. در ماه دسامبر، این شرکت برای یک “شبیه ساز دنیای مجازی” ثبت اختراع کرد.

کوکاکولا اخیرا اولین NFT خود را به حراج گذاشته است.

گوچی Vault را افتتاح کرد. یک فروشگاه مفهومی متاورس که NFT های Supergucci را می فروشد.

 

آمارهای جالب دیگر

در یک نظرسنجی از 1000 نفر از کاربران، 48٪ گفتند که برای هنر و سرگرمی های زنده به متاورس می پیوندند. در حالی که 44٪ با هدف بیت کوین و NFT شرکت می کنند.

متاورس از ممنوعیت کامل خودکشی، حیوان آزاری، سخنان توهین آمیز و آزار و اذیت حمایت می کند. همچنین کمتر از نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی موافق بودند که محتوای مرتبط با الکل و مواد مخدر باید ممنوع شود.


 

7. ارزهای دیجیتال و رابطه آن با متاورس

همانطور که میدانید، متاورس یک دنیای مجازی با الگو برداری از دنیای واقعیست. پس در آنجا هم برای زندگی کردن و وقت گذراندن، نیاز به یک روش پرداخت دارید. در این دنیای مجازی نمیتوانید از پول واقعی (مانند دلار و یورو) استفاده کنید.

پس چگونه میتوان یک قطعه زمین یا NFT در متاورس خریداری کرد؟ اینجاست که رمز ارزها وارد میشوند.

برخی از پلتفرم های متاورس در حال حاضر از ارز دیجیتال به عنوان نوعی روش پرداخت استفاده می کنند. استفاده از ارزهای دیجیتال همه تراکنش‌های مجازی را خودجوش می‌کند و فناوری بلاک چین باعث میشود، تراکنش‌ها بسیار امن و همچنین قابل اعتماد باشد.

دارایی‌های دیجیتال را می‌توان از طریق توکن‌ هایی به نام NFT که با توکن های معمولی تفاوت دارند را در اختیار داشت. یک NFT حتی می تواند به شکل هنر دیجیتالی، یک ویژگی درون بازی یا … باشد.

نگاهی به برخی از معروفترین رمزارزهای متاورس

Decentraland (MANA)

Decentraland یک فضای واقعیت مجازی است که به افراد امکان خرید و فروش، نگهداری و مدیریت اموال مجازی به نام LAND (زمین) را می دهد. در این متاورس، مردم می‌توانند سرزمین خود را به شکل دلخواه، از طریق موبایل، لپ‌تاپ یا دسکتاپ توسعه دهند.

Decentraland MANA رمزارز اختصاصی این پلتفرم است که فرد باید آن را داشته باشد و برای معامله کالاها و خدماتی در ابزی استفاده میکند بپردازد.

MANA مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و بسیار مورد استقبال قرار گرفته. بلافاصله پس از تغییر نام فیس بوک به متا، ارزش آن تا 400 درصد افزایش یافت.

در زمان نوشتن این مقاله، قیمت این رمز ارز 2.36 دلار است.

 

The Sandbox (SAND)

Sandbox دنیای مجازی دیگری است که به افراد اجازه می دهد زمین مجازی و همچنین سایر دارایی های دیجیتال را از طریق یک ارز دیجیتال متاورس خرید و فروش کنند. ارز دیجیتال اختصاصی این پلتفرم متاورس، Sand نام دارد.

SAND توسط بلاک چین اتریوم نیز تامین می شود که امنیت تراکنش ها را بسیار بالا میبرد. علاوه بر این، SAND توسط SoftBank از طریق Vision Fund خود، یکی از محبوب‌ترین نام‌های سرمایه‌گذاری فناوری در این فضا، پشتیبانی می‌شود.

در زمان نوشتن این مقاله، قیمت این رمز ارز 2.80 دلار است.

 

Star Atlas (ATLAS)

Star Atlas هم مانند دو مورد قبل یک پلتفرم بازی متاورس است. فعالیت های درون بازی توسط توکن ATLAS در بلاک چین سولانا فعال می شود که بسیار ارزان تر، سریع تر، ایمن تر و حتی مقیاس پذیرتر از بلاک چین اتریوم است.

 


 

8. NFT ها در متاورس

NFT ها توکن های غیرقابل تعویض هستند که نشان دهنده مالکیت شخصی بر دارایی های دیجیتال مانند پست های شبکه های اجتماعی، اثر هنری دیجیتال، نقاشی، امضا و … هستند.

NFT‌ها نقش مهمی در توسعه متاورس دارند. NFT ها روی بلاک چین وجود دارند و در ابتدا برای تجارت دارایی های دیجیتال مفید بود اما اکنون موارد استفاده متنوعی دارد.

بعنوان مثال شما میتوانید وارد یک فروشگاه شوید و یک لباس را بعنوان NFT برای کاراکتر خود خریداری کنید. این NFT منحصرا تحت مالکیت شماست و میتوانید با قیمت بیشتر یا کمتری بعد ها آن را بفروشید.

اما رایج ترین نوع NFT ها، اثر ها و تابلوهای هنری دیجیتالی است که در دنیای واقعی هم خرید و فروش میشود.

متاورس ایرانیکا سرور 13


 

9. راه های کسب درآمد از متاورس

 

متاورس راه های مختلفی را برای کسب درآمد جلوی پای ما میگذارد. در این بخش به بررسی بهترین و رایج ترین آنها میپردازیم:

سرمایه گذاری بر روی ارز دیجیتال یک متاورس خاص

اگر ببینید که کشوری در شرف رونق اقتصادی و دوره توسعه سریع است، ممکن است بخواهید مقداری از ارز آن کشور را خریداری کنید. این اصل در متاورس هم نیز صدق میکند. مثلا مواقعی که تعداد کاربران یک پلتفرم متاورس در حال رشد است، شاید ارز ارز دیجیتال آن هم افزایش یابد.

 

سرمایه گذاری در بورس

اکثر متاورس ها، سهام خود را در بورس جهانی عرضه میکنند. شما میتوانید با داستن علم بورس وارد این بازار شوید و در خرید سهم های متاورس ها مشارکت کنید.

 

خرید یا ساخت NFT و سپس فروش آنها

NFT ها (توکن های غیر قابل تعویض) بیشتر محتوای درون متاورس ها را تشکیل می دهند. NFTها در یک متاورس می‌توانند هر چیزی باشند. از آواتار، لباس و لوازم جانبی برای آواتار و آیتم های بازی گرفته تا وسایل نقلیه، موسیقی، یا حتی قطعه زمین.

متاورس‌ها معمولاً بازارهایی دارند که در آن هر کسی می‌تواند NFT‌های مختلف را با استفاده از ارز دیجیتال آن متاورس خاص خریداری یا بفروشد. با افزایش محبوبیت و ارزش یک متاورس، این احتمال وجود دارد که بسیاری از NFT های مورد استفاده در آن متاورس نیز ارزششان افزایش یابد.

 

فروش آثار هنری در قالب NFT

در حال حاضر، رایج ترین نوع NFT یک اثر هنری دیجیتال به عنوان تصویر دو بعدی (معمولاً JPEG) است. در metaverses، مردم می‌توانند تصاویر NFT خود را در موزه های هنری مجازی به نمایش بگذارند و بفروشند.

 

متاورس ایرانیکا سرور 14


 

10. سرمایه گذاری کشور ها در متاورس

 

 

همزمان با روند افزایش محبوبیت دنیای متاورس در جهان، کشور های زیادی از این دنیا بعنوان یک فرصت عالی برای کسب درآمد، ایجاد شغل و جذب توریست استفاده میکنند. کشور های بزرگی مانند چین، کره جنوبی و حتی کشور های حاشیه خلیج فارس از جمله امارات و عربستان.

کره جنوبی: دولت کره جنوبی قصد دارد مبلغ 186.7 میلیون دلار برای توسعه یک متاورس سرمایه گذاری کند. با این کار امیدوار هستند که صنایع و کسب و کارهای مختلف به آن وارد شوند. وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی متعهد شده‌اند 223.7 میلیارد ون کره جنوبی (معادل 186.7 میلیون دلار) به ایجاد یک اکوسیستم متاورس برای پشتیبانی از محتوای دیجیتال و شرکت‌های بزرگ در سراسر کشور اختصاص بدهند.

چین: هر موقع اسم پیشرفت و تکنولوژی به گوشتان میرسید، باید چین را یکی از مدعی های اصلی در این زمینه به یاد بیاورید. طبق گفته مورگان استنلی در دسامبر 2021 در چین، کل سرمایه گذاری برای متاورس می‌تواند ۵۲ تریلیون یوان یا حدود ۸ تریلیون دلار باشد. شرکت‌هایی مانند Tencent، NetEase، مالک TikTok، ByteDance و Alibaba می‌توانند پیشتازان این حوزه در میان شرکت‌های اینترنتی چین باشند.

عربستان سعودی: عربستان سعودی در مجموع بیش از ۶.۴ میلیارد دلار در دو حوزه بلاکچین و متاورس سرمایه گذاری می‌کند. از این رقم یک میلیارد دلار سهم سرمایه گذاری در شرکت فناوری و دیجیتال نئوم است. که نام آن برگرفته از شهر نئوم است که در آینده با رویکرد شهر هوشمند در عربستان تأسیس می‌شود.

امارات: شرکت هواپیمایی Emirates قصد دارد غرفه خود را در نمایشگاه Expo دبی برای پروژه‌های متاورس، NFT و Web3 تغییر دهد. این حرکت با پیشرفت‌های توسعه اقتصاد دیجیتال در دبی و امارات هماهنگ است. امارات اعلام کرد که اولین پروژه‌های NFT خود را در چند ماه آینده راه اندازی خواهد کرد.

همچنین این شرکت قصد دارد به دنبال فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در فناوری‌های متاورس، NFT و Web3 باشد تا درآمد خود را افزایش دهد. و تجربه بهتری از برند ارائه دهد و کارایی تجاری خود را بهبود ببخشد.

 

هواپیمایی امارت متاورس

 

هواپیماهای پرچمدار امارات A380 و هواپیمای Boeing 777-300ER در حال حاضر تجربیات واقعیت مجازی را به مشتریان ارائه می‌دهند.

 

رستوران متاورس دوبی: کولوسال بیت، یک شرکت مشاوره ارزهای دیجیتال مستقر در دبی، یک رستوران متاورس راه اندازی کرده است تا به مهمانان خود دیدگاهی اجمالی از آنچه متاورس ارائه خواهد کرد، بدهد. نام این رستوران متاتریس است.

 

 

سیرو آریانا، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران کولوسال بیت و متاتریس:

متاتریس، با منظره‌ای تماشایی از برج خلیفه و خط افق دبی، همراه با گزینه‎‌ای برای تراکنش و رزرو اکثر ارزهای رمزپایه و ان اف تی های بلوچیپ، همه امکانات را دارد تا به مرکز کریپتو در دبی تبدیل شود. جایی که علاقه مندان و نوآوران می‌توانند پروژه‌های خود را راه‌اندازی کنند، جلسات خود را میزبانی کنند، و روح جامعه را حفظ کنند.

 


 

11. ساخت یک متاورس توسط ارتش آمریکا

در حالی که شرکت های بزرگ فناوری در دنیا، همگی پیشگام در حوزه متاورس هستند، جالب است بدانید ارتش آمریکا، از خیلی قبل تر در حال توسعه یک نسخه از متاورس مخصوص خود است.

فناوری واقعیت مجازی در دهه گذشته بخشی جدایی‌ ناپذیر از آموزش خلبانان و نیروهای نظامی ارتش ایالات متحده بوده است. با توجه به هزینه‌ های گزاف روی هر قطعه از تجهیزات نظامی، سازمانهای دفاعی همواره برای آموزش پرسنل خود به محیط‌های شبیه‌سازی شده متکی بوده‌اند. فناوری VR به کاربران این امکان را می‌دهد که تجهیزات را تا حد ممکن آزمایش کنند.

 

متاورس ارتش آمریکا

 

بخش دفاعی شرکت بوئینگ از فناوری AR برای آموزش مکانیکهای خود ساعتها قبل از تماس با هواپیمای جنگی روی ناوها و برای اهداف تعمیر و نگهداری آنها استفاده می‌کند. در حالی که ارتش ایالات متحده قراردادی نزدیک به ۲۲ میلیون دلاری با شرکت “مایکروسافت” برای تحویل بیش از ۱۲۰ هزار هدست “هولولنز” امضا کرده است. جالب است بدانید که این قرارداد خیلی قبل از اینکه “فیسبوک” به “متا” تبدیل شود، منعقد شده است.

خلبانان با استفاده از این فناوری مهارت کسب می‌کنند و سلاح های مختلف در این فضا از فرآیند آزمون و خطا و برای کسب مهارت و مانور انسانی می‌گذرند.


 

12. اولین بیمارستان متاورسی

شرکت مراقبت های بهداشتی Thumbay Group در چند ماه آینده اولین بیمارستان جهان را در متاورس راه اندازی خواهد کرد.

برای ایجاد مشاوره از راه دور با پزشکان از فناوری‌ های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متاورس استفاده میشود. مدیران گروه Thumbay معتقدند که این موضوع به گردشگری سلامت نیز کمک خواهد کرد، زیرا بیماران می توانند قبل از انتخاب ارائه دهنده خدمات درمانی، امکانات را بررسی کنند.

گروه Thumbay فناوری های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متاورس را به بیمارانی که حداقل شش ماه در بیمارستان بستری شده اند یا فلج هستند، ارائه می دهد.

 

بیمارستان متاورس

 

ژانویه گذشته، اولین مرکز خدمات مشتری در جهان با فناوری‌های Metaverse در دبی توسط وزارت بهداشت و حفاظت از جامعه امارات متحده عربی (MOHAP) راه‌اندازی شد.

همچنین این مرکز به گونه ای طراحی شده است که نیازهای مشتریان را در فضاهای سه بعدی به روشی آسان برآورده کند. همه اینها در حالی که تجربه حسی تعاملی و دیجیتالی فراگیر را برای آنها فراهم می کند.

بیماران این گزینه را دارند که به سرعت به دنیای MetaHealth بروند و با یک شخص واقعی از مرکز درمانی چت کنند. در مورد هزینه ها، Thumbay گفت که هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما احتمالاً مطابق با هزینه مشاوره از راه دور توسط اپراتور مراقبت های بهداشتی خواهد بود. نایب رئیس گروه Thumbay فاش کرد که این گروه هوش مصنوعی را در سیستم بیمارستان ادغام می کند، جایی که دوربین ها شماره خودروی بیمار و سپس چهره او را هنگام ورود به بیمارستان تشخیص می دهند.

 


13. وقایع جالب در متاورس

در متاورس هم مانند دنیای واقعی، ممکن است اتفاقات عجیب و جالبی رخ دهد.

اولین مراسم عروسی مجازی در متاورس

جالب است بدانید برای اولین بار در متاورس، یک زوج آمریکایی به نام های رایان و کندیس هرلی تصمیم به برگزاری مراسم عروسی خود بصورت مجازی گرفتند. همچنین یک مقام قضایی دیوان عالی ایالت آریزونا، به نام کلینت بولیک هم در آن مراسم حضور داشت.

این مراسم در یکی از املاک مجازی در متاورس Decentraland برگزار شد. از آنجایی که کابران محدودیت فیزیکی اهدای هدیه داشتند، هدایای خود را در قالب NFT اهدا کردند.

گروه حقوقی Rose مسئولیت برگزاری این مراسم را بر عهده داشت.

متاورس ایرانیکا سرور 15

 

ساخت اولین استادیوم فوتبال در متاورس

باشگاه بزرگ منچستر سیتی قصد دارد با همکاری سونی، یک نمونه مجازی از استادیوم اتحاد را متاورس بسازد.

مسئولین باشگاه اعلام کرردند که این تصمیم با هدف لذت بردن هواداران است. همچنین با توجه به محدودیت های کرونایی، وبعد مسافتی هواداران، تماشای مسابقات از این طریق میتواند فاصله هواداران با ورزشگاه را به حداقل برساند.

متاورس ایرانیکا سرور 16

 


14. هویت در متاورس

متاورس در حال رونق است: Technavio پیش بینی می کند که بازار جهانی متاورس بین سال های 2021 تا 2026 بیش از 675 میلیارد دلار رشد کند.

اطمینان از اینکه مصرف کنندگان می توانند از هویت های دیجیتالی ایمن و با استفاده آسان استفاده کنند، احتمالاً کلید موفقیت خواهد بود.

در مصاحبه ای با The New Stack، فیلیپ پوینتنر، رئیس هویت دیجیتال در Jumio، گفت که متاورس از بسیاری جهات شبیه یک بازی نقش آفرینی غول پیکر است – با یک تفاوت کلیدی. او گفت: «شما ارز و دارایی‌های مبتنی بر بازی مصنوعی را به دست نمی‌آورید، بلکه چیزهایی هستند که با ارزش پولی واقعی در دنیای واقعی مرتبط هستند.

پوینتنر گفت: « این امر میتواند گام بزرگ بعدی در تجارت و تجارت الکترونیک باشد – شما دارایی‌های زیادی در متاورس خواهید داشت که ارزش مالی واقعی دارند.

در عین حال، سهولت استفاده و قابلیت همکاری کلیدی برای پذیرش مصرف‌کننده خواهد بود – کاربران باید بتوانند هویت دیجیتالی ثابت و ایمن خود را در حین حرکت به درون و بین جهان‌های متاواسر حفظ کنند. پوینتنر گفت: «یک رابطه چندجانبه اعتماد وجود دارد که قرار است ایجاد شود، و این تنها زمانی کار می‌کند که هویت به اندازه فرآیند KYC که امروز هنگام افتتاح حساب بانکی طی می‌کنید، دشوار نباشد.»

یک هویت دیجیتال امن و قابل استفاده مجدد

پوینتنر گفت: ما همچنان منتظر راه‌انداز مناسب برای آن نوع هویت دیجیتال هستیم. «هویت دیجیتالی قابل استفاده مجدد، ابتدا حریم خصوصی و متعلق به کاربر، به روشی که صنعت آن را برای آینده پیش‌بینی می‌کند، همچنان به دنبال لحظه‌ی آبخیز خود است، برای فرصتی برای ایجاد سودمندی برای مصرف‌کنندگان به‌گونه‌ای که این سیستم‌های جدید مردم را جذب کند.»

پوینتنر گفت اگر متاورس مورد استفاده ای است که مردم متوجه می شوند که به یک هویت دیجیتالی قابل استفاده مجدد نیاز دارند، بعید است که تنها به این استفاده محدود بماند و امنیت و حریم خصوصی بسیار مهم تر شود. او گفت: “ممکن است به طور گسترده در زمینه متاورس استفاده شود، اما شما همچنین می توانید از آن برای اجاره ماشین، رزرو هتل، خریدهای آنلاین و باز کردن حساب های بانکی استفاده کنید.”

با این حال، برای رسیدن به آن مقداری کار لازم است. پوینتنر گفت در حال حاضر، اکوسیستم برای تأیید هویت به شدت مشکل است. او گفت: «همه شرکت‌های بزرگ فناوری تلاش می‌کنند کار خودشان را انجام دهند، همه دولت‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند. “هنوز استانداردی وجود ندارد که بتواند بر همه آنها حکومت کند.”

تقاضای کاربر و سهولت استفاده

پوینتنر گفت، هر راه حل هویت دیجیتال تنها زمانی موفق خواهد شد که هم مفید و هم برای استفاده آسان باشد. در نهایت، سوال این است که به‌عنوان یک مصرف‌کننده با یک اپلیکیشن هویت یا تلفن من – یا شاید هویتی که در سیستم عامل تلفن من وجود دارد – چه کاری می‌توانم با آن انجام دهم؟ کجا می توانم از آن استفاده کنم؟ استفاده از آن چقدر آسان است؟ چگونه ایمن می شود؟ اگه گوشیمو عوض کنم مشکلی نیست؟ اینها چیزهایی هستند که واقعاً تعیین می کنند که چه کسی در این بازی برنده است و چه کسی بازنده است زیرا مفید بودن برای مصرف کننده بر هر چیز دیگری غلبه خواهد کرد.

بنابراین برای بسیاری از کاربران، این تمایل برای انجام تراکنش باید در اولویت باشد. پوینتنر می‌گوید: «این جایی است که آشنایی برای کاربران نهایی بسیار بیشتر می‌شود، «اوه، بله، این تراکنشی است که در دنیای واقعی از من نیز باید شناسه خود را نشان دهم.»

بنابراین اگر الزامات دنیای واقعی را تقلید می‌کنند، به جای اینکه صراحتاً بگویند: «خب، برای دسترسی، باید شناسه شما را ببینم،» فکر می‌کنم این شانس موفقیت‌آمیزتری دارد.

علاوه بر این، مصرف‌کنندگان تنها در صورت و زمانی که بخواهند تراکنش‌ها را انجام دهند، به پیاده‌سازی و حفظ هویت دیجیتالی علاقه‌مند خواهند بود. پوینتنر گفت: «اگر یک برنامه بانکداری تلفن همراه را دانلود کنید و یک حساب باز کنید، کاملاً انتظار دارید که بانک هویت شما را بررسی کند. “اگر یک حساب متاورس باز کنید و آنها هویت شما را بخواهند، ممکن است بگویید “خب، من الان وارد چه کاری شدم؟”

همچنین شایان ذکر است که سیستم‌های متاورس مختلف ممکن است به روش‌های مختلف هویت را مدیریت کنند. “شما می‌خواهید این فراجهان‌های بزرگ بازی‌کننده فناوری را ببینید که در آن میل به مالکیت مصرف‌کننده وجود دارد، و آنها دیدگاه متمرکزتری در مورد شناخت هویت همه خواهند داشت – و سپس اینها را بازتر خواهید داشت. مکان‌های غیرمتمرکز که بله، در جایی هویت شما نوشته می‌شود، اما ممکن است برای همه قابل مشاهده نباشد و فقط با آگاهی کاربر و شفافیت کامل به اشتراک گذاشته می‌شود.»

حریم خصوصی و دیتابیس های غیر متمرکز

پوینتنر گفت در همه موارد، داده های شخصی در هسته هر هویت دیجیتالی باید به صورت غیرمتمرکز ذخیره شود. «هویت به مصرف کننده تعلق دارد، و  بر اساس تقاضا، داده‌های خود را به صورت انتخابی، در صورت نیاز به اشتراک می‌گذارد – و همچنین با یک بمب ساعتی متصل به آن، اساساً، جایی که داده‌ها زمانی که نیازی به شرکت نباشد، داده ها به صورت اتوماتیک از بین می روند و دیگر آن ها را نمی ببینید.»

او در ادامه گفت، “البته، همه اینها بر اساس یک فرضیه بزرگ است: این که متاورس به اندازه کافی به عنوان یک رسانه برای تجارت موفق خواهد شد که به این نوع هویت دیجیتال نیاز باشد.

«آیا این یک بازی رایانه‌ای دیگر با نامی متفاوت و بازاریابی متفاوت خواهد بود، یا واقعاً اینطور خواهد بود که مردم صاحب خانه شوند و کفش‌های گران قیمت بخرند و صاحب یک قایق تفریحی در دریاچه‌ای جعلی باشند؟ هیچ کس نمی داند،”

15. جمع بندی

دنیای متاورس بسیار بزرگتر از چیزیست که فکرش را میکنید. مواردی که در بالا گفته شد، تنها قطره ای از این دریای بزرگ است و تا زمانی که آنرا تجربه نکنید این جمله را درک نمیکنید.

پیشنهاد میکنیم هر چه سریعتر وارد این دنیای جذاب شوید و از آن کسب درآمد کنید. چرا که در آینده یکی از پر پتانسیل ترین بازار ها برای سرمایه گذاری میشود و چه بهتر است که همین حالا اقدام کنید.

در این مقاله سعی شد بخش های مهم متاورس را به زبان ساده بیان کنیم تا بسیاری از ابهامات و سوالاتتان در مورد متاورس حل شود.

ایرانیکا سرور، ارائه دهنده خدمات میزبانی وب

 

117رای - امتیاز 4.6 ممنون از امتیازی که دادید..!

دسته بندی شده در:

برچسب شده در:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,