جدول محتوایی

هاست لینوکس یا ویندوز ؟

اگر قصد راه اندازی یک وبسایت را دارید (تجاری، وبلاگ یا …) با یک دو راهی مهم برای انتخاب سیستم عامل هاست خود روبرو هستید. اینکه هاست لینوکس را انتخاب کنید یا هاست ویندوز ؟ این مقاله برای کسانی مناسب است که میخواهند انتخاب دقیقی در هاست داشته باشند و سایت خود را به بهترین نحو بالا بیاورند.

قیمت و لایسنس

اولین تفاوتی که بین این دو به چشم می آید، در قیمت و مجوز آنهاست. سیستم عامل های ویندوز توسط یک شرکت رسمی بنام مایکروسافت عرضه میشوند در حالی که لینوکس کاملا اوپن سورس (متن باز) است. در واقع این قضیه به این معناست که شرکت های هاستینگی که هاست ویندوز ارائه میدهند، باید برای گرفتن مجوز هزینه پراخت کنند. سپس موقع خرید آن هزینه ای بابت لایسنس هم از شما گرفته میشود. که کمی میزبانی ویندوز را گران تر از لینوکس میکند.

در مقابل آن، لینوکس کاملا متن باز و رایگان است و موقع خرید هاست، شما تنها هزینه سخت افزار و خدمات را پرداخت میکنید.

نکته : اگر با نحوه میزبانی آشنایی زیادی ندارید، باید بدانید که نمیتوانید سروری را در ویندوز 10 نسخه رایگان اجرا کنید. برای این کار به مجوز Windows Server Datacenter نیاز دارید.

تفاوت قیمت : گفتنی است که از لحاظ قیمت اختلاف چشمگیری ندارد. کمترین هزینه ای که برای هاست لینوکس در ماه میپردازید چیزی حدود 2 دلار و برای ویندوز 4 دلار میباشد.

 

محبوبیت

وقتی صحبت از محبوبیت میشود، قطعا یونیکس بی رقیب است. از سال 2020، بیش از 79 درصد از تمام وب سایت های موجود در اینترنت بر روی سیستم یونیکس اجرا می شوند. لینوکس که یک نسخه منبع باز یونیکس، توسط 42.8٪ از تمام وب سایت هایی که از یونیکس استفاده می کنند استفاده می شود. همچنین 33 درصد از تمام وب سایت ها بر روی یکی از توزیع های اصلی لینوکس اجرا می شوند و سایر سیستم های یونیکس مانند BSD، Darwin، Solaris و Minix تنها 0.1 درصد از وب سایت ها را ارائه می دهند.

فقط 28 درصد از وب سایت ها از ویندوز استفاده می کنند. در اینجا یک نمودار توسط W3Techs برای تجسم آن وجود دارد.

طبق نمودار متوجه میشویم که سایتهایی با ترافیک بالاتر، از ویندوز استفاده میکنند. اما لینوکس هم آنچنان عقب نیست و سایت های بزرگی مثل ویکی پدیا از لینوکس استفاده میکنند.

اما واقعا چرا لینوکس محبوبیت خیلی بیشتری نسبت به ویندوز دارد ؟ جدا از رایگان بودن آن، سابقه بیشتری نسبت به ویندوز دارد و دارای ابزار های بصری مدیریتی مفیدی هم میباشد.

اگر هاست لینوکس داشته باشید، بدون برنامه نویسی و نوشتن کد هم میتوانید یک وبسایت بسازید و روی آن ران کنید. شما میتوانید با نصب وردپرس روی آن که بر پایه زبان PHP است براحتی و بدون کد نویسی سایت خود را ران کنید.

 

تکنولوژی

در اینجا، تکنولوژی مهم ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز است. لینوکس از نرم افزارهای سفارشی استفاده می کند و از اکثر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند، در حالی که ویندوز از نرم افزار خاص مایکروسافت برای اجرا و مدیریت داده ها استفاده می کند.

لینوکس روی پایگاه داده MySQL کار می کند، در حالی که سرورهای ویندوز از MSSQL استفاده می کنند. هاست ویندوز همچنین از Microsoft ASP.NET به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی استفاده می کند. بیشتر برنامه نویسان مبتدی باید زمان زیادی را برای تسلط بر آنها صرف کنند.

Windows Server Datacenter و MSSQL بیشتر در شرکت های بزرگ برای توسعه سرورهای اختصاصی استفاده می شود. اگرفکر می‌کنید پروژه‌های آینده شما ممکن است شامل مدیریت پروژه‌های قدیمی از شرکت‌های بزرگ باشد، میزبانی ویندوز میتواند گزینه خوبی باشد. همچنین، اگر به MSSQL یا ASP.NET برای استخدام در آینده یا اجرای برنامه های کاربردی در وب سایت نیاز دارید، ویندوز انتخاب درستی است.

در برخی موارد دیگر، لینوکس هم به خوبی نیازهای شما را برآورده کند. MySQL محبوب ترین سیستم مدیریت داده است و نرم افزارهای پشتیبانی زیادی نیز دارد. MySQL برنامه از زبان های PHP، Perl و Python پشتیبانی می کند که باعث می شود اجتماع بیشتری از برنامه نویسان در به لینوکس روی آورند.

 

قابلیت سفارشی سازی

آخرین تفاوت مهم بین هاست لینوکس و ویندوز پتانسیل شخصی سازی آن هاست که لینوکس در اینجا نیز پیشرو است.

اگر صاحب یک سرور هستید، می توانید هر توزیع لینوکس را در سرور خود نصب کنید. اما در ویندوز، شما فقط می توانید یک نسخه مجاز از Windows Server Datacenter را دریافت کنید. اگر مبتدی هستید، شاید این موضوع برایتان مهم نباشد، اما برای افرادی که می‌دانند چگونه توزیع‌های لینوکس را پیکربندی کنند، این یک فرصت عالی برای موثرتر کردن سرورهایشان است.

 

بالاخره کدام را انتخاب کنیم ؟ لینوکس یا ویندوز ؟

اگر زیاد با زبانهای برنامه نویسی آشنایی ندارید و میخواهید بدون کد نویسی سایت خود را اجرا کنید، قطعا لینوکس گزینه بهتریست. اما اگر توسعه دهنده هستید، کمی ماجرا پیچیده تر می شود. برای توسعه دهندگان با پیشینه شرکتی، استفاده از ویندوز منطقی تر است، زیرا بسیاری از شرکت ه برای سرورهای داخلی خود از آن استفاده میکنند.

بطور کلی اگر تخصص شما در زمینه برنامه نویسی ASP.NET می باشد ویندوز را انتخاب کنید. اگر به زبانهایی مانند PHP یا Python مسلط هستید باید به سراغ هاست لینوکس بروید.

 

 

 

نظر شما درباره این پست چه بود ؟

دسته بندی شده در: